Reklam

 
Sidan 64 av 107 FörstaFörsta ... 1454596061626364656667686974 ... SistaSista
Resultat 1 261 till 1 280 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1261
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är som på JR och Spektrum

  2. #1262
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Har två mottagare som behöver få ny mjukvara. Har för mig att någon här på forumet nämnde att han kunde "Flasha" ladda in ny mjukvara i mottagare.

    Hur gör man detta och vad behövs för sladd koppling och var finns mjukvaran?
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  3. #1263

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Det är som på JR och Spektrum
    Tackar ödmjukast

  4. #1264


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #1265

    Standard

    Jag har bytt FW i en d8r-II plus

  6. #1266

    Standard

    Såg precis att FrSky har släppt uppdateringar till alla sina D16-kompatibla mottagare och sändare, dvd Taranis, X4R, X6R, X8R etc för att anpassa sig till europeisk standard (ETSI EN 300 328 V1.8.1)


    Tänkte beställa en FrSky kabel (obs att både "FRUSB-3 UPGRADE CABLE" och "FRSKY SMART PORT CONVERTER CABLE" behövs) men upptäckte att det går lika bra med en usb-serial kabel utrustad med ett FTDI chip. Den kan man programmera om att använda inverterad Tx/Rx. Sedan behöver man en 1N4007 (eller någon annan 1N400X diod) och en breadboard. Beställde 10 dioder för 30:- (inklusive frakt) på eBay eftersom jag redan hade resten. Kopplingsschema finns i pdfen som medföljer arkivet med ny firmware.

  7. #1267


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Men MÅSTE man verkligen uppdatera? Alla mina mottagare funkar lika perfekt nu som för fjorton dagar sedan...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #1268

  9. #1269

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Men MÅSTE man verkligen uppdatera? Alla mina mottagare funkar lika perfekt nu som för fjorton dagar sedan...
    Självklart är det ingen som tvingar dig att uppdatera och uppdateringen "behöver" bara göras inom EU så det är ju ingen bug som fixats etc. Tror det bara gäller regler hur man samsas i 2.4Ghz bandet. Skall se om ETSI har den tillgänglig gratis eller om det finns en diff någonstans.

  10. #1270
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Men MÅSTE man verkligen uppdatera? Alla mina mottagare funkar lika perfekt nu som för fjorton dagar sedan...
    Ja och Nej....

    Som jag förstår saken är det från och med nu förbjudet att sälja mottagare eller sändare inom EU som inte uppfyller de nya kraven på 2.4GHz utrustning. Det är däremot helt OK att fortsätta att använda den existerande utrustningen hur länge man vill. FrSky har tagit fram nya versioner av sändarna och mottagarna och dessa versioner säljs alltså från och med nu.

    Problemet är kompatibiliteten. Det verkar som om de nya versionerna av mottagarna inte fungerar tillsammans med sändare som inte uppgraderats. Det kommer alltså inte att gå att köpa nya mottagare till sin radio. Men uppgraderar man radion så måste man uppgradera alla sina gamla mottagare. Och råttan på repet...
    Ett ytterligare problem är kompatibilitet med de äldre D8-mottagarna. Jag vet inte om dessa kommer att fungera med uppgraderade sändare över huvud taget. Informationen är förvirrande eller obefintlig.

    Personligen tänker jag låta bli att uppgradera, tills dess att läget är klarare. EU-reglerna påverkar inte USA eller asien, där den gamla typen av mottagare fortsätter att säljas. Det borde gå att få tag i nya mottagare därifrån. Om inte annat så borde det gå att "nedgradera" europeiska mottagare till internationella versioner av programvaran. Vad jag vet är det bara försäljningen av dem som är förbjuden, inte modifiering.

  11. #1271

    Standard

    Vad är det som händer egentligen och är detta något som bara Frsky är drabbas av. Måste jag uppdatera min Taranis om jag köper en ny mottagare? Och om jag uppdaterar den kommer då mina gamla mottagare att fungera?


    /Mats

  12. #1272
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det som hänt är att från årsskiftet har EUs standard för hur apparater får använda 2.4GHz-bandet uppdaterats. Standarden heter ETSI EN 300328. Idéen är bra: All ny utrustning skall försöka undvika att störa ut annan utrustning som redan kommunicerar på en viss del av bandet. Detta genom att aktivt välja andra frekvenser och hoppa mellan dessa. Resultatet slår mot alla tillverkare, men har olika effekt. DSM2 är nog tvärkört eftersom det protokollet låser två kanaler och aldrig hoppar. Å andra sidan är DSMX ett hoppande protokoll och är tydligen OK. Men inga fler DSM2-mottagare alltså.

    FrSky hoppar också, men tydligen inte på rätt sätt. Därav uppdateringen.

    Jag läste någonstans att det inte går att uppdatera Futabas äldsta 2.4GHz-system, FAAST. Så några sådana mottagare får nog inte heller säljas längre.

    Men exakt vilka konsekvenserna blir vet jag inte. Med tanke på att de nya normerna varit kända i nästan två år, så hade man kanske kunnat förvänta sig lite mer framförhållning och information. Själv tänker jag sitta still i båten och inte ändra något alls till att börja med.

  13. #1273

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg

    ---

    Jag läste någonstans att det inte går att uppdatera Futabas äldsta 2.4GHz-system, FAAST. Så några sådana mottagare får nog inte heller säljas längre.

    Stämmer nog inte helt, FASST mottagarna saknar telemetri och sänder inte och dagens sändare går uppdatera. Problemet med tex 14SG och FASST blev de där FrSky T-mottagarna som ballar ur när det blir lite störningar pga ändringarna i protokollet. TFR8/S/SP verkar gå 'gör-det-själv' men har man de andra typerna kanske man ska fundera på om man ska uppdatera sändare (eller använda en äldre/utgången sändare)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #1274

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Men exakt vilka konsekvenserna blir vet jag inte. Med tanke på att de nya normerna varit kända i nästan två år, så hade man kanske kunnat förvänta sig lite mer framförhållning och information. Själv tänker jag sitta still i båten och inte ändra något alls till att börja med.
    Jo, det är nog det bästa. Det råder stor osäkerhet angående exakt vad FrSky har gjort för ändringar och hur det ev. kan påverka radio-länken. Kasst att de väntade in i det sista och inte samtidigt släppte ett dokument med teknisk och administrativ information.

  15. #1275


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OM man nu i nån framtid skulle försöka sig på att uppgradera mottagarna - behöver man då verkligen båda dessa kabelkit som refererats ovan eller räcker det trots allt med detta - http://www.banggood.com/FrSky-Upgrad...-p-929071.html
    Ja - det gäller alltså nyare telemetri-mottagare.
    Roger

  16. #1276

    Standard

    Ja, du behöver den andra biten också (eller en diod och lite lödning).

    http://www.banggood.com/FrSky-Smart-...-p-929073.html
    Senast redigerat av ToWi den 2015-01-10 klockan 14:35.

  17. #1277


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Sådär, nu har jag garderat mig och beställt båda kablarna från Aloft Hobbies efter att ha läst dom här senaste inläggen...

  18. #1278

    Standard

    Är det någon som kör med FrSky gps o fått det o funka?
    Using Tapatalk

  19. #1279

    Standard

    Om man köpt utrustning som efter mindre än ett år inte fungerar som det är tänkt och helt nödvändiga tillbehör inte är kompatibla längre, är det då inte tillverkarens ansvar att sköta uppdatering av utrustningen så den fungerar som det är tänkt.

    /Mats

  20. #1280

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cinzano Visa inlägg
    Är det någon som kör med FrSky gps o fått det o funka?
    Jag har en GPS som jag kört lite med, den senaste til x-serie motaggarna. Funkat rakt av men krävt upp till flera minuter stillastående innan den låst position.

Sidan 64 av 107 FörstaFörsta ... 1454596061626364656667686974 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •