Reklam

 
Sidan 49 av 107 FörstaFörsta ... 3944454647484950515253545999 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #961
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Svar till "flajer". Det finns massor med sätt att lösa dina problem på.
    Ett sätt är att uppgradera till 2.0.x och stoppa in wizarden i sändaren och gå igenom den.
    Mallen ser olika ut i dina olika plan. Jag tycker wizarden är ett bra sätt att lära sig sändaren.
    Sändaren har globala variabler så det är riktigt enkelt att programmera dual/trippel eller ifall du har Taranis+ 6-tipel rates.

    Ska du ha mer noggrant detaljerade tips så får du nog bena upp din frågeställning lite bättre.


    fredrik

  2. #962

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hej "flajer"
    Du klarar alla kombinationer du behöver! Det finns mig veterligen ingen sändare som är så flexibel som Taranis. Det gäller bara att tänka på ett nytt sätt när man planerar och startar upp modellskapandet. Receptet är att gå via wizarden och sedan kopiera de smarta tillägg som finns att läsa om på nätet. Jag har inga problem att finna bra tips och färdiga funktioner på nätet.
    Lycka till
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  3. #963

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Ny på taranis men har nästan lyckats konfigurera för min första modell. en QAV250 där jag har två Switchar. En för flight modes och en för arm och beeper. Lade till dom två switharna på kanal 5 & 6 och konfigurerade så att det blev tre lägen på dom med olika offset och tre olika switchlägen. Funkar men ser att jag har med vridpottarna fram på radion på samma kanal. Hur får jag bort vridpottarna så att de inte påverkar kanalerna. Vill ju bara att switcharna skall påverka
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  4. #964
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Titta i mixarna. Alla kopplingar mellan input (spakar, switchar och pottar) och output (radiokanalerna) finns där.

    Om du sparar en kopia av dina modeller och inställningar och postar dem här så kommer helt säkert någon att lista ut problemet snabbt som ögat.

  5. #965

    Standard

    Så där ja, då har man beställt en Taranis+, det tog ett tag även om jag visste att det var oundvikligt.

    Några saker man genast måste byta om man köper en PLUS?

  6. #966

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det är nog bara klädstil och frisyr annars inget
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #967

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    9
    Klubb
    Karlshamns Mfs, Mfk Snobben

    Standard

    Hej det finns ingen heliwizard längre. tråkigt
    Stefan

  8. #968


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - allt är tyvärr inte guld och gröna skogar med Taranis-konceptet. Den är väldigt flexibel men som vanligt har flexibiliteteten ett pris så för många är det nog ändå bättre att köpa en bra sändare som har färdiga, inbyggda program - den är ofta enklare att använda om man inte behöver all flexibilitet som en sändare som Taranis medger. Har både Futaba och Taranis och anser nog att Taranisen är lite övervärderad eftersom mycket som är lätt att göra på en bra, konventionell sändare kräver flera handgrepp eller i alla fall ett helt annat tänk i en Taranis - även om den sändaren nästan kan "trolla med knäna" för den som behärskar programmeringen.
    Roger

  9. #969
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flajer Visa inlägg
    Hej det finns ingen heliwizard längre. tråkigt
    Stefan
    Det fanns buggar i heliwizarden. Om någon kan ta på sig uppgiften att rensa heliwizarden från buggar kommer den nog åter.
    Men det är den mest komplexa av wizards. De som skrev wizardsen flyger inte (så mycket) heli och förstod därför inte fullt ut hur den skulle fungera.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  10. #970
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Tror att åldern kan sätta sina begränsningar i att se över horisonten. Att jämföra Taranisen med en Futaba är väl som och jämföra en svart-vit tv med en färg tv. Var själv lite orolig över tekniksteget, men det var inte svårt. Bästa som hänt på länge inom hobbyn.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  11. #971


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jonas - man skall nog inte vara alltför säker... Du ser bara problemet ovan med att någon vill använda sin Taranis till en heli - i t ex en Futaba eller JR finns program med de mixningar som behövs så för många som är mera intresserade av att flyga än att lära sig programmering så tror jag fortfarande att det gamla upplägget fungerar bättre. Men som jag redan nämnt - Taranisen är väldigt flexibel för den som lärt sig "tänket" men vi får också respektera att alla inte är intresserade av att lära sig nåt helt nytt utan många vill nog att tillverkaren redan skall ha "tänkt" åt dom. Jämför med mobilmarknaden där iPhone tog en rejäl marknadsandel initialt just p g a att den var lätt att ta till sig. Men mina inlägg har närmast varit tänkt som lite information för de som funderat på en Taranis men kanske är lite osäkra på hur den fungerar programmeringsmässigt - alltså hur enkel den är att "ta sig in i". Sen väljer man ju det man tror man kommer att trivas bäst med själv. Men jag vidhåller att det är en klart högre tröskel med denna flexibla programvara än med de mera traditionella, men ofta mindre flexibla, uppläggen - trots att jag har en lång professionell bakgrund inom programmering och programutveckling - vilket de flesta av mina flygarkompisar inte har men dom kan ju för all del vara smartare ändå...
    Roger

  12. #972
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det stämmer helt och hållet att ingen av OpenTX-utvecklarna flyger helikopter över huvud taget. Jag skrev hela wizarden i Companion och två av tre Wizarder i radion (muli och deltavinge). Tråkigt nog kan jag knappt skilja fram från bak på en helikopter, så någon heli-wizard lär jag inte åstadkomma.

    Skall det bli någon wizard för helikoptrar så måste nog en ny utvecklare dyka upp. Än så länge har det inte hänt, men den som väntar på något gott...

  13. #973

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    9
    Klubb
    Karlshamns Mfs, Mfk Snobben

    Standard

    Tummen upp!

  14. #974

    Standard

    Funderar starkt på att skaffa en Taranis...Hobbyking har tydligen inte Taranis i lager så vart kan jag köpa den senaste versionen av sändaren med samtidigt rimlig frakt?

    Eller är jag helt ute och cyklar och borde köra på en helt annan radio?

  15. #975


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Simdor - Taranis är ju inte den ultimata radion som slår allt annat utan det beror ju på ditt eget behov och om du trivs med Taranis programmering. Så om det är rätt eller ej är det nog bara du själv som kan svara på.
    Roger

  16. #976

    Standard

    Jag vill kunna ha ett säkert system för FPV, utan att behöva oroa mig för att förlora kontrollen. Jag vill även ha telemetrin som kommer med en av mottagarna (ni får gärna länka vilken som är den senaste med telemetri).

    Jag vet att Taranisen skulle vara en bra radio för mig, jag vill mest bara höra med andra om varför dem gillar den och vad dem inte gillar.

  17. #977

    Standard

    Lite beroende på vad du haft för radio tidigare så kan det vara ett helt nytt sätt att tänka när du ska programmera, men när du kommit över det har du en radio med enorma möjligheter till ett väldigt förmånligt pris.
    Jag bytte till Taranis för några månader sen och jag är väldigt nöjd med den.
    Jag flyger helikopter, både FBL och med paddlar, multirotor och snart även flygplan och jag ser inga begränsningar i vad radion kan.

    /Jonas

  18. #978
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag flyger håller på att byta till taranis, har tidigare Futaba 7C, Spektrum DX6i och Hitec Flash 5. Med taranis går allt att göra men så här i början är det lite segt att prova sig fram. Till min frus irritation sitter jag ofta med dator brevid, sändaren i knät och något plan på golvet framför mig i varagsrummet. Och programmerar detaljer i styrningen. På alla segelplan har jag telemetri för höjd. Detta är aktiverat med en switch (tyst/variometer/uppläsning av höjd)
    En annan switch som samtliga plan har är trippel rates.
    Alla flyg med två skevservon har olika utslag upp och ner på skev.
    En switch har offset på skevrodren & höjdroder för knifeedge (neutral/vänster kniv/höger kniv).
    En switch har offset på höjd för uppåner.
    Alla elflyg har switch som stänger av motorn innan start.
    Så här noggrant har jag inte kunnat programmera med mina tidigare radios, alltid har något saknats.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #979

    Standard

    Det är det som är det fina - man kan programmera i evigheter - eller bara flyga som det är
    Själv har jag klurat med programmeringen till min Natrix. En seglare /F3K(DLG) med 2 skev och höjd.
    Jag har utgått från en bra tråd på RC groups med flera olika flightmodes och anpassat detta till just min seglare och min stil.

    Parallellt med detta håller jag på att föra över programmering från min 9X till Taranis då jag kör LRS på 9X-en
    Främst LKTR250 men även en Bixler med APM
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #980

    Standard

    Perfekt, men vilken mottagare är den bästa om man vill ha telemetri, och finns det några sensorer man borde köpa direkt istället för att behöva beställa igen om ett par veckor?

Sidan 49 av 107 FörstaFörsta ... 3944454647484950515253545999 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •