Reklam

 
Sidan 92 av 107 FörstaFörsta ... 42828788899091929394959697102 ... SistaSista
Resultat 1 821 till 1 840 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1821

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Svar på fråga 2: JA
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  2. #1822

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis. Kan en X4R S-Bus anslutas i sändarens modulfack och i så fall hur? Andra idéer?

    2. Om S-Bus. Många FrSky mottagare har utgång för S-Bus (som innehåller info om de upp till 16 kanaler som Taranis kan hantera). Kan FrSky S-Bus styra ett Multikopter/Helikopter control board som tar emot PPM eller CPPM?

    Nej och Nej!

    S-Bus och PPM / CPPM är två olika protokoll.
    Men om du har en mottagre som ger CPPM ut, X4R har en firmware som byter ut S-Bus mot CPPM om du inte har någon annan mottagare.

    /Jonas

  3. #1823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nej och Nej!

    S-Bus och PPM / CPPM är två olika protokoll.
    Men om du har en mottagre som ger CPPM ut, X4R har en firmware som byter ut S-Bus mot CPPM om du inte har någon annan mottagare.

    /Jonas
    Ok, då vet jag. Det verkar finnas X4R S.bus-CPPM firmware för EU och non EU men inte EU-LBT som jag nyss uppdaterat till Blir väl en converter i så fall.

    Edit: Ännu en fråga
    Hur ser skillnaden ut mellan "Pulse Position Modulation" (det vanliga pulståget från konventionella sändare) och "Collective Pulse Position Modulation" (som tydligen ska vara avsett för collective pitch på helikopter)?
    /Leif

  4. #1824

    Standard

    Näe, att CPPM har med collective pitch att göra är nog ett missförstånd.
    https://www.youtube.com/watch?v=FBAKxz7NSJk
    Jag tycker snarare att det påminner om pulståget in till sändarmodulen.
    Alltså: PPM är puls till EN kanal och CPPM är pulserna till SAMTLIGA kanaler.
    S-BUS är ett seriellt dataprotokoll som beskriver samma sak som CPPM (http://forum.arduino.cc/index.php/topic,99708.0.html).
    /J

  5. #1825

    Standard

    C i CPPM står för Combinde.
    Pratar vi helikopter är det CCPM.
    /Jonas

  6. #1826

    Standard

    PPM är en sammansatt signal som innehåller info om läget för alla sändarens kanaler. PWM (Pulse Width Modulation) är den signal som innehåller info om läget för en (1) kanal. Den finner man på servots signalledning.
    Min snabbt uppritade bild föreställer överst två "frames" av en 6 kanals PPM-signal och under den motsvarande PWM-signal för kanal 2. För skojs skull har jag ritat frame 1 med alla kanaler i mittläge och frame 2 med ett tydligt utslag på kanal 2.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PPM-PWM.JPG 
Visningar:	98 
Storlek:	21,7 KB 
Id:	56681
    Hur ser då en CPPM ut?
    /Leif

  7. #1827

    Standard

    I youtubevideon (i mitt förra inlägg) såg signalen ut som inversen av din PPMsignal ovan.

  8. #1828

    Standard

    Aha, i klippet säger han att PPM och CPPM är samma sak. Alltså är förklaringen i OpenTx University Glossary missvisande:

    "CPPM:
    Combined Pulse Position Modulation — Allows two functions (cyclic and collective pitch mixing) to drive three servos for the swash plate of a helicopter. See also CCPM."

    Och själv blandade jag därför ihop CPPM och CCPM

    Inversen:
    Båda varianterna av PPM/CPPM förekommer, man talar om positiv och negativ modulation
    Senast redigerat av pernstig den 2016-01-24 klockan 20:53.
    /Leif

  9. #1829

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis...
    Det funkar! Testade nyss med min X9E som elevsändare, X9D som lärarsändare och en X8R-mottagare.
    Välj "Master/SBUS Module" i lärarsändaren under Trainer Port>Mode
    Bind mottagaren till elevsändaren (Slave Mode)
    Koppla ihop mottagarens SBUS med plus, minus och pin2 "heartbeat" i lärarsändarens modulfack med en "servokabel" med hona i båda ändar.
    Trainerinställningar på samma sätt som med DSC-kabel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Trådlös trainer.JPG 
Visningar:	112 
Storlek:	42,2 KB 
Id:	56688
    (FrSky-mottagarna klarar 10 V så de kan matas direkt från modulfacket på en X9D med originalbatterier men inte från en X9E som ju har 8S NiMH)
    Senast redigerat av pernstig den 2016-01-24 klockan 17:57. Anledning: Rättelse 8S NiMh
    /Leif

  10. #1830
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Det här med EU radio-modden kontra den ursprungliga radion. Går det att lätt skilja dem åt?
    Jag menar, är det lätt att ta reda på om en Frsky enhet har EU modden eller inte?

    Jag har en Taranis X9D sändare som jag är hyggligt säker på har den ursprungliga radion (sändaren har drygt två år på nacken). De mottagare jag har till sändaren funkar ihop med denne. Alla funkar bra utom en X8R som har strejkat för mig ett par gånger. Kan en EU moddad mottagare fungera "skapligt" med en icke EU sändare eller är de helt inkompatibla med varann?

    Jag har tillgång till alla programmeringsgrunkor som behövs för att flasha ny FW i samtliga Frsky moduler jag har om det skulle vara nödvändigt. Finns det FW versioner som kanske är lite "skakiga" och som bör uppdateras?

    Jag vet, många frågor men det finns säkert någon därute som vet lite om detta. Tack på förhand!

    /Thom
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  11. #1831

    Standard

    En sändare med EU fw går inte att binda till mottagare med non-EU fw och inte heller tvärt om.
    Det finns dessutom två EU-versioner: EU och EU-LBT som inte heller är kompatibla. Har man EU så rekommenderas det kraftfullt att uppdatera till EU-LBT! För sändaren så gäller det även den inbyggda XJT rf-modulen. Se också:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...TARANIS/page90 inlägg #1795 av "silentglider"
    http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/l...05639439009108 av Mike Shellim
    /Leif

  12. #1832

    Standard

    Tydligen ska EU LBT kunna lösa en del problem som fanns på första EU versionen. http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16800.0

    /Mats

  13. #1833

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KaptenGnissel Visa inlägg
    Det här med EU radio-modden kontra den ursprungliga radion. Går det att lätt skilja dem åt?
    Jag menar, är det lätt att ta reda på om en Frsky enhet har EU modden eller inte?

    Jag har en Taranis X9D sändare som jag är hyggligt säker på har den ursprungliga radion (sändaren har drygt två år på nacken). De mottagare jag har till sändaren funkar ihop med denne. Alla funkar bra utom en X8R som har strejkat för mig ett par gånger. Kan en EU moddad mottagare fungera "skapligt" med en icke EU sändare eller är de helt inkompatibla med varann?

    Jag har tillgång till alla programmeringsgrunkor som behövs för att flasha ny FW i samtliga Frsky moduler jag har om det skulle vara nödvändigt. Finns det FW versioner som kanske är lite "skakiga" och som bör uppdateras?

    Jag vet, många frågor men det finns säkert någon därute som vet lite om detta. Tack på förhand!

    /Thom
    Jag har provat att binda EU med EU-LBT (X mott m. x9D+) och det fungerade inte alls. Det låter mer troligt att något är fel med din mottagare. Min X8R konstrade (Glitchar) och jag loggade dessa med en X6R och fick den ersatt efter reklamation.

    Däremot fungerade min D8 oavsett FW i sändaren, har dock inte satt mig in i hur det fungerar exakt.

    FRSky rekommenderar starkt att EU ersätts med EU-LBT.

    Men om din sändare är två år gammal borde den vara International.

    Tidslinje: INT -> gren 2015 EU & INT -> gren 2016 EU-LBT & INT

    Samt en möjlig lurighet är att jag läst nånstans att FRSky inte tagit bort "dåliga" releaser från hemsidan och att en del har samma namn - fast olika datum - så tungan rätt i mun eller ladda hem ett helt paket.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #1834

    Standard LUA Script

    Är det jag som tänker fel eller är det en bugg som ställer till det?

    Jag kör 2.0.17 och vill att radon ska läsa upp den genomsnittliga cell spänningen på som den får på A2.
    Det verkar ganska simpelt, MEN.....

    Jag började med enklast möjliga.
    Kod:
     local batt = "12.3"
    -- local batt = getValue("A2")
     
     local cel = batt/3 * 10
     playNumber(cel,1,PREC1)
    return {run=run}
    Startar jag den manuellt från radion fungerar det som tänkt, men lägger starten under Special Functions och försöker anropa scriptet med en brytare händer ingenting.

    Ok, vi gör om scriptet och lägger det jag vill i en funktion.
    Kod:
     local batt = 12.3
    -- local batt = getValue("A2")
     local function start()
        cell = batt / 3 * 10
         playNumber(cell,1,PREC1)
    end
    return {run = start}
    Startar jag scriptet manuellt, säger den rätt värden, MEN jag får upp "Script syntax error [EXIT]" på displayen??
    Lägger jag in det under Special Functions och anropar det med en brytare läser den upp värdet 5 - 6 ggr !?!?! och utan något felmeddelande displayen.

    Någon som kan tala om för mig vad jag gör för fel?

    /Jonas

  15. #1835
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Tack för all infon! Det betyder att jag måste flasha om hela rasket.
    Hoppas det går att göra det med alla D8 mottagarenheter också.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  16. #1836

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KaptenGnissel Visa inlägg
    Tack för all infon! Det betyder att jag måste flasha om hela rasket.
    Hoppas det går att göra det med alla D8 mottagarenheter också.
    Som sagt, min D8 i D8 mode fungerade oavsett FW i sändaren. Det fanns bara ett FW alternativ till den. EU-FW finns bara till X-mottagarna.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  17. #1837
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Som sagt, min D8 i D8 mode fungerade oavsett FW i sändaren. Det fanns bara ett FW alternativ till den. EU-FW finns bara till X-mottagarna.
    Aha... det var intressant. Tack igen!
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  18. #1838

    Standard

    FinnbyFraggel,
    Funkar det bättre om du byter ut "A2" mot 203? (inga citationstecken)
    Vad händer om du skriver event i parentesen efter start?
    Raden med getvalue borde vara efter start.

    Sen en fråga: Varför vill du räkna ut medelspänningen, är det inte vettigare att få ut LÄGSTA cell-spänningen istället? I den version av OPEN-TX som jag har på radion kan man räkna ut den direkt i telemetrimenyn.


    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post397470

    http://www.rcadev.info/OpenTX%2001%20Introduction.htm

    /J

  19. #1839

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    FinnbyFraggel,
    Funkar det bättre om du byter ut "A2" mot 203? (inga citationstecken)
    Vad händer om du skriver event i parentesen efter start?
    Raden med getvalue borde vara efter start.

    Sen en fråga: Varför vill du räkna ut medelspänningen, är det inte vettigare att få ut LÄGSTA cell-spänningen istället? I den version av OPEN-TX som jag har på radion kan man räkna ut den direkt i telemetrimenyn.


    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post397470

    http://www.rcadev.info/OpenTX%2001%20Introduction.htm

    /J
    Problemet är inte att läsa värdet A2 / 203 problemet är att när jag anropar skriptet från SD menyn via Execute får jag "Script syntax error" men radion säger "4.2 volt" och anropar jag skriptet via special function hakar hon upp sig och säger "4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt".
    Att lägga dit "event" gjorde ingen skillnad tyvärr.

    Anledningen till att jag vill räkna ut medelspänning är för att jag använder mottagare med analog telemetri port och den kan bara rapportera hala batteriets totala spänning, och eftersom jag har olika många celler i olika maskiner är det lättast att höra en cellspänning istället för en total som man sen måste räkna om i huvudet under flygning för att veta hur mycket man har kvar....

    /Jonas

  20. #1840

    Standard

    OK, jag förstår.
    Om, skriptet kör vidare i all evighet så är det väl för att det ses som ett "One Time Script" av OPEN-TX.
    Kolla här:
    http://www.open-tx.org/2014/07/19/Lua-reference-guide/
    Scriptet termineras först när det returnerar !=0

Sidan 92 av 107 FörstaFörsta ... 42828788899091929394959697102 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •