Reklam

 
Sidan 95 av 107 FörstaFörsta ... 458590919293949596979899100105 ... SistaSista
Resultat 1 881 till 1 900 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1881

    Standard

    Tackar, det var svar på vad jag just tänkte fråga om!
    Konkret: Eftersom jag följt rekommendationerna hittills har jag i dagsläget en X9D och en X9E båda med OpenTX 2.1.7 i EU version och med den interna sändarmodulen XJT i EU-LBT version. Vidare har jag ett antal X-mottagare i version EU-LBT. Efter 1/7 -16 kan/får man inte längre köpa eller nedgradera till non-EU. Vad göra som är framtidssäkert?
    /Leif

  2. #1882
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns två framtidssäkra vägar
    EU-LBT som tx-firmware i sändarsteg
    Non-EU som tx-firmware i sändarsteg.

    Frsky bör avråda från att nergradera. Men du får nergradera till Non-EU. EN 300 328 1.8.1. gäller bara utrustning som SÄLJS i Europa.
    "As of January 1st 2015, V1.7.1 will no longer provide a presumption of conformity and V1.8.1 will be the sole harmonized standard. In short, after January 1st, 2015, any product imported or marketed for sale in the European Union has to comply with V1.8.1. - See more at: http://acstestlab.com/wireless/en-300-328-v1-8-1-apply-products-faq-updated-regulations#sthash.atg4XZXe.dpuf"


    Eftersom FrSky /T9Hobbysport kommunicerar att de inte fungerar tillsammans med Taranis drar jag slutsatsen att de inte följer LBT när mottagaren skickar telemetri. Men det kanske är fel.
    fredrik

  3. #1883

    Standard

    Jag kommer absolut att använda EU-LBT i sändarmodulen och i mottagarna. Kanske dum fråga men hur ska man se på uppgraderingen till EU av fw i själva Taranisen samt mottagarna som "krävdes" 1/1 2015?
    /Leif

  4. #1884

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jaha, det blev en Taranis för mig också ��

    Jag hade ju lite funderingar om ifall det skulle vara väldigt krångligt att sätta sig in i hur den fungerar men jag satt och bläddrade i den ett par timmar hemma och tog sedan med mig den till jobbet för att försöka programmera in min quad i den. Väldigt enkelt, bara fyra kanaler plus en flightmode switch och en throttlecut. Jag har tidigare bara läst lite fragmentariskt om hur taranisen funkar men jag lyckades ändå utan problem få till modellen så som jag önskade.
    Idag laddade jag ner companion och tänkte jag skulle skapa samma modell med hjälp av wizarden där och det blev ju identiskt med vad jag gjorde själv i radion, kul!
    Det känns inte alls så krångligt som jag hade fått intrycket av, nu är det väl bara detaljer som jag behöver fundera över när det gäller att skapa modellminnen för eventuella flygplan som jag vill flyga med taranisen.
    Tanken har väl varit att flyga fpv med taranis och fortsätta flyga vanligt med min Dx9 men vi får se hur det blir, kanske flyttar jag över planen också bara för skojs skull.
    Nu ska jag plöja igenom hela den här tråden och även manualen till taranisen, där finns väl även exempel på hur man programmerar olika funktioner, tyckte jag att jag såg.

  5. #1885
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Jag ser att Hobbyking har svårt med leveranserna av Taranis X9E Mode 2 EU version.
    De har X9E Mode 1 Non-EU version i Internationella lagret.

    Är det lika lätt att ändra från mode 1 till 2 på X9E som på X9D?
    Går det att själv flasha om sändarmodulen i X9E lika lätt som X9D?

    Om ja på båda frågorna kan man lika gärna beställa en av dessa.

    EDIT: Har nu fått svar på mina frågor- X9E Mode1 non-eu köpt
    Senast redigerat av KaptenGnissel den 2016-03-28 klockan 22:17.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  6. #1886

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Var lägger man lämpligast in dual rates och expo?
    Expo på inputs och rates på mixer känns som mest rätt (tycker jag)?

  7. #1887

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    När jag lägger in att den ska spela upp rssi-värdet säger den värdet med "minutes" efter, varför gör den det?
    Den kom med 2.1.6 firmware och är en eu-lbt sändare, är det något jag behöver uppdatera?

  8. #1888

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Var lägger man lämpligast in dual rates och expo?
    Expo på inputs och rates på mixer känns som mest rätt (tycker jag)?
    Fritt fram, men jag tycker absolut att både DR och expo hör till inputs. Det blir väldigt snyggt och rent både i mixer och inputs när man delar upp det så.

    Typ: input - switch - procent - expo

    Dessutom är det stor risk att man trasslar till det om man lägger till mer saker i mixern, speciellt när man bara vill justera sina rates är det som gjort för misstag.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #1889


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    När jag lägger in att den ska spela upp rssi-värdet säger den värdet med "minutes" efter, varför gör den det?
    Den kom med 2.1.6 firmware och är en eu-lbt sändare, är det något jag behöver uppdatera?
    Byt till dom senaste ljudfilerna.

  10. #1890


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    När jag satt och lekte med sändaren och en mottagare med 6 servon (brukar göra det ibland för att lära mig mer finesser) så lyckades jag faktisk få till steglös expo och dual-rate! Ena vridpotten styrde expon och den andra DR. Vete fan vad det ska va bra för, men det visar ju på att man i princip kan fixa vad som helst med Taranisen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #1891

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    ...men det visar ju på att man i princip kan fixa vad som helst med Taranisen.
    Mycket kan man göra, Jag har volymkontroll för ljudet på en av vridreglagen. Det andra vridreglaget använde jag idag vid intrimning av en motorseglare genom att justera hur mycket dykkompensation som behövdes för "rak" stigning med motorn på.
    /Leif

  12. #1892

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Byt till dom senaste ljudfilerna.
    Hittar man de på frskys hemsida eller opentx, någon som har en länk?

  13. #1893

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Hittar man de på frskys hemsida eller opentx, någon som har en länk?
    http://www.open-tx.org/downloads
    Eller som direktlänk:
    http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisx9e/se/
    Jag har en omarbetad variant som ger fungerande svenskt språk som men ligger i den engelska mappen "en". Har inte provat filerna i länken så återrapportera gärna eventuella erfarenheter.
    /Leif

  14. #1894
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/se/


    edit - pernstig var snabbast. Samma kommentar. Jag använder egen ordning, har inte provat allt men allt som jag har provat fungerar. Finns här https://www.dropbox.com/s/ntua8ne5qj...ka-2.1.7z?dl=0
    fredrik

  15. #1895

    Standard

    Det är inte särskilt svårt att göra egna ljud med "Elins" röst, jag gör sompå detta Yt-klipp av Peter Lehnér:
    https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE
    /Leif

  16. #1896

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Tack, jag jobbar hela helgen men ska uppdatera ljudfilerna sen när jag får tid.

  17. #1897


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    I aprilnumret av RCM&E startar en ny serie artiklar om hantering av OpenTx, Companion etc.
    Mycket välkommet för oss "Dummies".

  18. #1898

    Standard

    Kan man göra en funktion som begränsar utsignalen från trotteln vid en bestämd max ström (utan att tillgripa ett LUA-script för det behärskar jag inte)?
    Taranis E v2.1.7 och 150A strömsensor.
    /Leif

  19. #1899


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kan man göra en funktion som begränsar utsignalen från trotteln vid en bestämd max ström (utan att tillgripa ett LUA-script för det behärskar jag inte)?
    Taranis E v2.1.7 och 150A strömsensor.
    Du borde kunna sätta en logisk switch
    a>x Välja strömsensorn och sen sätta värdet den inte ska gå över.

    Sen under special funktioner får du sätta "overridechannel" på den logiska switschen. Välja trotteln och sätta värdet du vill ha i stället.


    Inget jag provat men det borde fungera.

  20. #1900

    Standard

    Ja, det kanske funkar. Första steget med logisk switch har jag laborerat med men "override channel" tänkte jag inte på eftersom jag bockat bort den funktionen i "options" när jag flashade fw senast.
    /Leif

Sidan 95 av 107 FörstaFörsta ... 458590919293949596979899100105 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •