Reklam

 
Sidan 5 av 107 FörstaFörsta 123456789101555105 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #81

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack igen dvogonen, ska testa dom nya svenska ljudfilerna. Dina tidigare låter bra, men som du säger lite lågmälda.
    Jag fick min Taranis för ett par veckor sen och är helnöjd. Det enda jag gjort är att spänna spakfjädrarna lite, (fast dom var bra som det var, var mest nyfiken att kolla under huven s.a.s.). För priset är det en kanonradio, programvaran tycker jag är kanon, och ändå är jag fullkomligt nybörjare med open TX. Har tidigare sagt att detta inte är en nybörjarradio, men det har jag tagit tillbaka eftersom den funkar även för nybörjare, bara man försöker läsa manualen, (för omväxlings skull).
    Just nu känns det som mitt bästa radioköp någonsin. Håller den bara måttet några säsonger så kommer jag vinka adjö till Multiplex som jag använt under många år. Multiplex är en mycket slitstark radio och det hoppas jag FrSky´s apparater också ska vara.

    /Ville

  2. #82

    Standard

    Hur är känslan i den? Känns den extremt plastig på ett dåligt vis? Jag funderar på att skaffa den som ersättare till min Devo 7, nu när man ska bli lite mer "seriös". Kan säga att jag är riktigt nöjd med känslan i Devo 7, så då kanske jag inte blir besviken på Taranis?

  3. #83
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Hur den känns? Det är ju lite subjektivt, men den känns rätt mycket som alla andra plastlådor som Spektrum, Futaba etc säljer nu för tiden (lådorna var bättre förr). Men den knarrar inte när man klämmer på den, så den är väl OK. Den känns absolut inte sämre än de andra i handen.
    Spakarna är klart bättre än de instegsmodeller jag provat (Futaba EX6, Spekrum DX6i, Turnigy 9x, Turnigy 9XR). I klass med andra mellanklass-sändare som DX8.
    Brytarna och trimmarna känns precis som de skall. Lagom hårda. Man slår inte om dem av misstag.
    Det enda jag inte gillar är de sliders som sitter på sidorna. De är alldeles för enkla att rubba av misstag och har inget centerläge.
    Men hitintills är jag mer än nöjd med ergonomin.

  4. #84

    Standard

    Hur är "rattarna" eller vad det kallas då, de längst upp på framsidan? Jag tänkte kontrollera en gimbal med dem (eller slidermojängerna hade säkert varit bättre, om de varit lite bättre gissar jag). Vill att de håller sig på det de är ställda på så att man inte får ofrivilliga kamerarörelser osv.

    Egentligen behöver jag inte mer än 8 kanaler, men jag gillar idén med att det är öppen programvara och att det finns så mycket att välja på när det gäller mottagare + möjlighet till moduler. Vilka är målgruppen för Taranis i första hand? Är det nybörjare som vill ha många kanaler till ett bra pris, eller kanske för lite mer avancerade användare som vill kunna ändra olika inställningar som kanske inte går på andra kändare märken i mellanprisklassen?

    Om man är relativt ny och inom en överskådlig framtid enbart tänkt flyga multirotor + styra kameragimbal + FPV, är Taranis en bra sändare? Säg att man har en budget på 4000-5000:-, är då det bästa att skaffa en Taranis och spara en hög tusenlappar, eller bör man lägga ner lite extra och köpa t.ex. en Futaba T8FG(S)? Kanske det duger lika bra med en Turnigy 9X egentligen? Å andra sidan tycker jag priset för Taranis är extremt överkomligt, jag har som sagt varit beredd att lägga 4000-5000 på en sändare som jag blir nöjd med några år framöver.

  5. #85
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    "Rattarna" är helt OK. Men det tycker jag att de alltid brukar vara. Till skillnad från spakar och brytare. De rör sig garanterat inte av sig själv.

    Det finns olika målgrupper. Dels de som vill få tillgång till den superflexibla mjukvaran, men vill ha en bra radio som inte behöver modifieras innan det går att använda den. Dels de som vill ha så mycket funktioner som möjligt för pengarna. Och till slut de som vill åt FrSkys utmärkta radiosystem med telemetri.

    Om du lägger till mer pengar och köper en Spektrum DX8 eller Futaba T8FG så får du färre funktioner, inte fler.
    Å andra sidan finns risken att det finns barnsjukdomar med en helt ny produkt. Särskilt i och med att det är FrSkys första radio. De andra är säkra kort. Vi lär veta vad som var smartast om något år.

    Om du kan och vill löda i radion så är en 9x en alldeles utmärkt radio att börja med. Undvik 9xr. Den har sämre spakar och ergonomi. Trimmarna är exempelvis väldigt svåra att hitta när man flyger. Obegripligt hur de tänkte där.

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag var själv ute efter kombinationen av FrSkys RF som jag fått gott intryck av från bekanta plus möjligheten till telemetri, RSSI-varningar och en mjukvara som låter mig konfigurera mer än de flesta radioburkar gör.

    Jag var inledningsvis lite grinig över att det "bara" erbjöds 8-kanalsalternativ på mottagarna just nu - det finns ju gott om 9-kanalare därute - eller att man skulle behöva koppla ihop flera mottagare och kladda för att få fler kanaler, men tänkte sedan efter lite till:

    På flygplanen klarar man sig ju med 6-7 kanaler totalt, AETR + flaps, och 1-2 kanaler till ev utrustning och/eller ställ, men köpte Taranisen framför allt som radio till ett FPV-quadbygge, och den klarar sig bra med 5-6 kanaler beroende på om man monterar gimbal och/eller nåt bling på den.

    På quaden blir det allt som allt 4 kanaler för styrningen, 1 för att styra controllern, 1 reserverad till gimbal tilt, 1 till signalvarnare och då är där 2 lediga till en massa skojtramsigt bling (signalvarnaren har genomkoppling). Så 8 kanaler räcker långväga, naturligtvis.

  7. #87
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tja, jag kör 7 kanaler nu på min EPP-FPV och det är utan pan/tilt

    Så jag slog till på en 16kanals mottagare med för att ha lite mer utrymme.

    De vanliga 4 kanalerna, en som styr RVOSD samt två kanaler för flaperons = 7
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #88
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Svenskt röststöd är nu helt på plats både i senaste versionerna av openTX och companion9x. Röstfilerna skall ligga i katalogen SOUNDS/se. Om man vill testa båda rösterna så går det bra att lägga den ena i SOUNDS/en och växla mellan Svensk och Engelsk röst. Det går inte att lägga dem i någon annan språkkatalog eftersom språken har helt olika logik. Jag kommer att fortsätta att hålla Engelska och Svenska kompatibelt.

    För den intresserade går det att lägga till egna röstfiler. Jag har använt Acapelas demoröster på nätet. Sedan använder man Audacity för att spela in, normalisera och spara rösten i det något udda ljudformat som krävs.

  9. #89

    Standard

    Det får nog bli en Taranis, om det går att få tag på inom en snar framtid. Står i kö hos t9hobbysport, och när jag ställde mig i kö var det ca 300 personer före mig...

    Hur som helst, känns det inte lite som att ringa fröken ur med en svensk röst? Engelska känns lite mer... ja jag vet inte... scifi... eller nåt. Jag kommer köra på engelska iaf...

  10. #90

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ironiskt nog är det inte Taranisen som sinkar senaste projektet, det är alla delarna till min quad.

    Väntar på två paket från Hobbyking HK med delar. Ett ligger hos tull/post på Arlanda, och där är det ju nerstängt de närmaste två dagarna, så det sista elgucket + mina BECar är här tidigast fredag skulle jag tro. Det andra paketet med mina Afro ESC:er och en till FrSky D8R-XP har efter cirka 2 veckor äntligen nått statusen "is being processed for departure from Hong Kong", så det är inte här förrän nästa vecka. Snabbt går det inte...

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Ett ligger hos tull/post på Arlanda, och där är det ju nerstängt de närmaste två dagarna.
    Är det så illa alltså? Pga Obama då eller? Jag väntar på lite andra prylar, ej rc-relaterat som jag hade hoppats få i morgon eller på torsdag...

  12. #92
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Hur som helst, känns det inte lite som att ringa fröken ur med en svensk röst? Engelska känns lite mer... ja jag vet inte... scifi... eller nåt. Jag kommer köra på engelska iaf...
    Var och en väljer det som känns bäst. Det är ju fördelen med en öppen radio. Den som vill träna sin italienska eller tyska har även möjlighet till det :-)

    Själv gjorde jag rösterna eftersom det var en underhållande utmaning att få alla delar på plats. Inte eftersom jag kände ett enormt behov av att ha en helsvensk radio.

    När jag nu använder radion har jag till min förvåning upptäckt att det är mycket enklare att höra vad radion säger när den pratar svenska i störiga miljöer. Inte så konstigt kanske. Hur bra man än är på Engelska, så förstår man ju faktiskt sitt modersmål bättre. ScienceFiction-aspekten finns där i 10 minuter sedan känns det uppenbart att alla sändare borde prata.

  13. #93

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Var och en väljer det som känns bäst. Det är ju fördelen med en öppen radio. Den som vill träna sin italienska eller tyska har även möjlighet till det :-)

    Själv gjorde jag rösterna eftersom det var en underhållande utmaning att få alla delar på plats. Inte eftersom jag kände ett enormt behov av att ha en helsvensk radio.

    När jag nu använder radion har jag till min förvåning upptäckt att det är mycket enklare att höra vad radion säger när den pratar svenska i störiga miljöer. Inte så konstigt kanske. Hur bra man än är på Engelska, så förstår man ju faktiskt sitt modersmål bättre. ScienceFiction-aspekten finns där i 10 minuter sedan känns det uppenbart att alla sändare borde prata.
    Tyska, ja det vore något. ACHTUNG! ACHTUNG! Förresten, vad är det man får för röstfeedback? Typ när signalen börjar bli svag t.ex.? Mer? Har den förresten hörlursutgång eller bara inbyggd högtalare?

  14. #94

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    När jag pluggade kognitionsvetenskap och läste om människa-maskininterface så nämndes det att det forskats en hel del på det där. Maskiner som pratar reagerar en människa på snabbare, och allra snabbast på det egna språket. Det är anledningen till att viktiga alarm i cockpit på fullskalaflygplan nästan alltid pratar numera.

    Ett tidigt sån't system var kabelvarnare på militärt flyg och helikoptrar. Vid lågflygning i gränstrakterna mellan de båda tyska staterna under 1960-1980-talen strök det med en och annan helikopterpilot som flög in i kraftledningar trots att de hade kabelvarnare med sensorer, varningsljus och ett pip. Detta gick bättre när datorn i stället sa "Wire!" till dem.

  15. #95
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det beror på vad man vill ha. Man får ställa in själv vad radion skall säga. Jag tror att vissa systemvarningar är inbyggda (låg batterinivå etc). Själv använder jag en trelägesbrytare för att styra uppläsning av timer1 och timer2 var 30e sekund. Timer1 mäter flygtid och timer2 motortid.
    Dessutom har jag lagt på ljud för gaslås av och på.

    Den mest uppenbara användningen är annars för att läsa upp telemetrivärden, exempelvis signalstyrka.

    Jag tycker att Bertrand gjorde röstfunktionerna lite väl valbara. Man får pilla en hel del för att få till det.

  16. #96

    Standard

    Finns det något sätt att få t.ex. höjd från en Naza uppläst? Antar att det inte funkar... Finns det någon telemetrimodul som passar för FrSky med altimeter?

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Finns det något sätt att få t.ex. höjd från en Naza uppläst? Antar att det inte funkar... Finns det någon telemetrimodul som passar för FrSky med altimeter?
    Denna tex: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Sensor.html

    Sedan säger man till Taranisen att köra "play value" och knyter den till höjden och sätter en switch på att aktivera den.
    Senast redigerat av Elflygarn den 2013-09-03 klockan 23:34.

  18. #98

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Trevligt, såg att det fanns (och krävs) en telemetri-hub, antar att denna är direkt kompatibel med Taranis, så att man inte behöver hänga på någon extra grej på sändaren (som man verkar behöva med t.ex. Turnigy 9x)?

  19. #99

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    ...Finns även en fristående variometer utan extra hubb.

  20. #100
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulken Visa inlägg
    Trevligt, såg att det fanns (och krävs) en telemetri-hub, antar att denna är direkt kompatibel med Taranis, så att man inte behöver hänga på någon extra grej på sändaren (som man verkar behöva med t.ex. Turnigy 9x)?
    Hubben är till för att koppla in sensorerna i. Den kopplas till mottagaren. Frsky verkar vara i full färd med att gå över till ett helt annat system i de nya mottagarna där man kopplar sensorerna i en kedja som går direkt till mottagaren. SmartPort kallar de det. Men det kvittar lika för Taranis som bara emot data via radiolänk. Och ja, Taranis är redan från början kapabel att visa data på den inbyggda displayen och att läsa upp värden.

Sidan 5 av 107 FörstaFörsta 123456789101555105 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •