Reklam

 
Sidan 87 av 107 FörstaFörsta ... 3777828384858687888990919297 ... SistaSista
Resultat 1 721 till 1 740 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1721

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja detta löser du inte
    Jag har hittat var felet är (rad 425 i se.h.txt) och det är en uppdatering i de svenska översättningsfilerna som ska till igen.
    Jag kan öppna en issue i github igen.

    Då kan du få äran att ge bra översättning på dessa termer:

    None
    Nums
    Bars
    Script

    Det som finns idag är

    Siffror
    Staplar

    så vad ska de två andra vara?
    Senast redigerat av Håkan den 2015-11-27 klockan 12:29.

  2. #1722

    Standard

    Ha ha... Njae jag är nog inte rätt person att göra bra översättningar men kanske vi kan försöka tillsammans här. Men mitt förslag är att för enkelhetens skull köra samma översättning som i Companion

    Ingen
    siffror
    staplar
    Skript

    /Mats

  3. #1723

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    Bryter in i ljud-diskussionerna med ett par nybörjarfrågor.

    Nu har jag både Taranis och X8R. Det enda jag vet är att det är en EU-sändare.

    Har googlat, sett filmklipp och läst en hel del under tiden jag men de flesta diskussioner och länkar jag hittar när jag söker efte denna fråga befinner sig på en nivå som ligger många veckor bort.

    1: Hur ser man vilken version av SW som ligger i radion resp mottagaren?
    2: Vilken version borde man köra nu (jag vill flyga, inte pilla med ljudfiler -än iaf)

    Jag jobbar som mjukvaruutvecklare så själva programmeringslogiken känns naturlig men dokumentationsbiten förvirrar...
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #1724

    Standard

    Tryck lång meny. Tryck x antal gånger på page till "version" dyker upp så står vilken version du har. Du bör nog köra med sista versionen av 2.0.xx

    /Mats

  5. #1725

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja det är rätt. Sorry det har blivit rätt mycket om teknikaliteter kring ljud och översättning nu. Övergående hoppas vi alla.

    Om du tänker på interna RF-modulens version så går det inte att kolla versionen vad jag vet.
    Kan du binda sändaren till mottagaren så är allt okej. Så enkelt är det.

    Jag säger så här:
    Flyga med engelskt menyspråk och engelskt ljud: 2.1.16
    Flyga med svenskt menyspråk och svenskt ljud: 2.0.x

  6. #1726

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Hej!

    Bryter in i ljud-diskussionerna med ett par nybörjarfrågor.

    Nu har jag både Taranis och X8R. Det enda jag vet är att det är en EU-sändare.

    Har googlat, sett filmklipp och läst en hel del under tiden jag men de flesta diskussioner och länkar jag hittar när jag söker efte denna fråga befinner sig på en nivå som ligger många veckor bort.

    1: Hur ser man vilken version av SW som ligger i radion resp mottagaren?
    2: Vilken version borde man köra nu (jag vill flyga, inte pilla med ljudfiler -än iaf)

    Jag jobbar som mjukvaruutvecklare så själva programmeringslogiken känns naturlig men dokumentationsbiten förvirrar...
    Jag missade att du frågade efter SW och inte FW så du kan bortse från mitt tidigare svar. För övrigt är det här en tråd som rör allt om Taranis så det är bara att bryta in med vad som helst när helst du behöver hjälp med något.

    /Mats

  7. #1727

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hmm... Jag inser att inte ens frågan blev rätt och jag blandar ihop SW och FW. Jag skall titta på det och återkomma!

    Bakgrunden till SW: Innan jag börjar vill jag köra på en hyfsat aktuell version.

    Bakgrunden till FW: Jag köpte EU versionen av TX - men beställde utöver min X8 även ett par D-mottagare som kommer vilket år som helst.

    Jag hittade en bra tabell här:
    http://seancull.co.uk/2015/03/10/why...00-328-v1-8-1/

    Min ambition är att köra "EU-FW" i allt. Jag hade FUC-3 kabeln i varukorgen men lyckades radera den på något sätt.

    När du skriver intern RF modul är det då det jag tänker på med EU-FW (listen before talk )?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #1728

    Standard

    Den FW som man vanligtvis uppdaterar när nya versioner släpps skiljer vad jag förstår inte på EU eller Icke EU. Jag har icke EU och brukar uppdatera när uppdateringar finns tillgängliga utan att något har hänt. Sedan har väl som Håkan skriver, sändarmodulen ett eget FW och det är där skillnaden mellan EU och icke EU sitter och den behöver du nog inte uppdatera så länge du vill köra EU.

    Nu kan jag inte det här helt perfekt men den interna RF modulen är ju den som sänder signalerna till mottagaren och där finns också EU listen before talk. När man vill använda andra än Frsky mottagare sätter man in en extern RF i luckan som då ersätter den interna men alla modellinställningar är oförändrade.

    /Mats

    Edit/
    För att flacha om RF modulen behöver du en speciell kabel som du sätter på stiften under luckan så det är ingen risk att du gör det av misstag. När du ska uppdatera FW i radion gör du det med hjälp av Companion och det är snabbt gjort när man gjort det några gånger. Här hittar du FW av olika versioner. http://www.open-tx.org/downloads.html

    /Mats

  9. #1729

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Hmm... Jag inser att inte ens frågan blev rätt och jag blandar ihop SW och FW. Jag skall titta på det och återkomma!

    Bakgrunden till SW: Innan jag börjar vill jag köra på en hyfsat aktuell version.

    Bakgrunden till FW: Jag köpte EU versionen av TX - men beställde utöver min X8 även ett par D-mottagare som kommer vilket år som helst.

    Jag hittade en bra tabell här:
    http://seancull.co.uk/2015/03/10/why...00-328-v1-8-1/

    Min ambition är att köra "EU-FW" i allt. Jag hade FUC-3 kabeln i varukorgen men lyckades radera den på något sätt.

    När du skriver intern RF modul är det då det jag tänker på med EU-FW (listen before talk )?
    Om du ska kunna använda dina D mottagare måste du frångå EU FW och EU SW eftersom dom inte stöder D8 mode.
    /Jonas

  10. #1730

    Standard

    Finns det externa moduler för EU och Icke EU som passar i Luckan på Taranis? Tänkte att det vore ett alternativ om man har mottagare av båda sorterna. Att det finns för andra sändafabrikat vet jag ju men finns det för Frsky. Passar t. ex moduler avsedda för JR/Graupner.

    /Mats

  11. #1731

  12. #1732

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja en sån passar bak i Taranisen. Välj "Extern radiomodul" "På" på sidan 2 i sändaren så är den igång.

    Men detta kan ju faktiskt vara den smidigaste lösningen om man vill hålla radion som "EU". Sätta i en extern modul som funkar mot de andra mottagarna. Då slipper man labba med versioner hit och dit och flasha och sånt.

  13. #1733

    Standard

    Jo det var det jag tänkte. Jag har en icke EU radio men funderat på om jag ska flacha om den och de mottagare som går att flacha om. Men då har jag några V8FR som blir oanvändbara vilket skulle lösas med en modul.

  14. #1734

    Standard

    Det borde väl funka. Den här videon visar ju installation av en annan JR-kompatibel modul.
    https://www.youtube.com/watch?v=XqNKQsqg7qU

    Glöm inte att du även måste köpa till längre antennkabel.
    Kanske nått sånt här?:
    http://www.banggood.com/Transmitter-...-p-977496.html

    Jag kör med gammel extern FRSKYmodul liknande din föreslagna (minns ej vad den heter, hittar inte locket just nu). Under modullocket sitter ett litet kretskort med brytare och LED. Det kortet har jag kopplat in via skarvkablar så att det kan monteras med dubbelhäftande tejp mot radions ytterhölje. Kortet är placerat så att lysdioderna syns genom ett hål jag borrat upp. Mikrobrytarna är utbytta mot externa strömbrytare:
    * tvålägesbrytare=telemetri/icke_telemetri
    * tryckknapp=rangetest&bind
    * tvålägesbrytare=fw-upgrade.

    (Den sistnämnda ligger löst inuti radion).
    /J

  15. #1735

    Standard

    Det är en X9D jag har och då är det väl bara att sätta in den i uttaget?

    /Mats

  16. #1736

    Standard

    Vad händer med telemetrimottagare om man går över till non-EU? Jag har tex några D8R som jag nu når via externa modulen, men då blir det tyvärr ingen telemetri alls eftersom den inte är inkopplad. ...eller går det att koppla in seriella porten från externa modulen?

  17. #1737
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Vad händer med telemetrimottagare om man går över till non-EU? Jag har tex några D8R som jag nu når via externa modulen, men då blir det tyvärr ingen telemetri alls eftersom den inte är inkopplad. ...eller går det att koppla in seriella porten från externa modulen?
    Det beror ju på....

    Har du xjt som sänardmodul där bak så fungerar det ifall du kopplar ur telemetri från interna sändaren. djt fungerar inte utan modifieringar. Men D8R har bara analog telemetri, inte de nya s-portsensorerna.
    fredrik

  18. #1738

    Standard

    Är det rätt uppfattat att D8R:s analoga telemetri INTE är kompatibel med X9E i non-EU firmware och intern modul?

    Jag kör nu med extra modul och det är klart att det är lite meckigare att nyttja den än radions inbyggda modul. Men, skälet till min fråga är att det känns lite B att ha en massa gamla mottagare med telemetri och inte kunna nyttja den funktionen i dessa.

  19. #1739
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nu har jag ingen X9E utan en X9D men med ungefär samma programvara (OpenTX 2.1.6)
    Jag får det att fungera men inte 100%-igt med D4R-II. Flera gånger vid start säger höjdsensorn 100meter i stället för 0.
    Då får jag dra ut spänningnen till mottagaren och sätta i och försöka igen.
    fredrik

  20. #1740

    Standard

    OK, tack!
    Nu har jag inte nån gammal höjdsensor utan det är batterispänningen jag är mest sugen på, jag antar att den funkar också isf.

Sidan 87 av 107 FörstaFörsta ... 3777828384858687888990919297 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •