Reklam

 
Sidan 35 av 107 FörstaFörsta ... 2530313233343536373839404585 ... SistaSista
Resultat 681 till 700 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #681

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

  2. #682

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    oh tack för den infon det där har jag missat.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #683

    Standard

    Kan tipsa om att beställa ifrån infinity hobby. Beställde en söndag och hade den på fredagen. Gick på 1546kr med express frakt. Kom i alu väska, utan mottagare.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  4. #684

    Standard FrSKY TARANIS

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det är inte samma telemetrisystem lär inte funka hur du än gör tyvärr
    Fick det att funka till slut. Jag hade missat att lägga till vilken telemetri jag ville skulle synas i taranisen. Var blankt som default därför visades inte någonting.

    Jag har rev 5 så behöver inte tillägget som länkades ovan. Jag körde varianten "option 2" då jag inte kunde få 1 att lira. Denna länk förklarar allt.

    http://www.netraam.eu/nazewiki/pmwik...FrskyTelemetry

    Gäller bara att lista ut vad som är vad. vet någon vad skillnaden mellan cells och Vfas är?

  5. #685
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Håller på och bekantar mej med min nya Taranis och är lite grön

    Två frågor:

    Jag har en FrSky VD5M mottagare och jag kör den i D8 mode på sändaren, är det rätt ?

    När jag ska göra ett räckviddstest mot ovanstående VD5M så går jag in på ---range--- på sändaren
    och sen står det så här:
    RSSi:
    0
    samtidigt som det piper 111 111 111 111 osv
    Är detta rätt ?

  6. #686

    Standard

    Jag har också lite frågor någon kanske kan hjälpa mig med
    Kopplat in min x8r till en okto med naza v2 och fått allt och lira med alla funtioner. Nu vill jag koppla in en borstlös gimbal och kunna styra tilten med den från sändaren. Nazan kör jag med s-bus. Sen vill jag även kunna koppla in en ir-trigger på till mottagaren så jag kan knäppa bilder. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig

  7. #687

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Håller på och bekantar mej med min nya Taranis och är lite grön

    Två frågor:

    Jag har en FrSky VD5M mottagare och jag kör den i D8 mode på sändaren, är det rätt ?

    När jag ska göra ett räckviddstest mot ovanstående VD5M så går jag in på ---range--- på sändaren
    och sen står det så här:
    RSSi:
    0
    samtidigt som det piper 111 111 111 111 osv
    Är detta rätt ?
    VD5M är envägs, den har inte telemetri. Det är därför du får RSSI 0, mottagaren sänder ingenting tillbaka.

    Du skall ha en D- eller X-mottagare för telemetri, tex en X9R, D8R, D8R-XP eller liknande.
    Enda sättet att range-testa den mottagaren är att göra på traditionellt vis, vicka på ett par roder och ha en polare som kollar. Eller sätt en FPV-kamera framför modellen och ta på dig ett par videobrillor när du vickar på rodren och går bortåt.

    Taranisen skall dock vara i "range" och pipa treställigt som du beskriver, då har den reducerad räckvidd. Du vill kunna styra rodren 30-50 meter iväg i range mode, åtminstonde.

  8. #688

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Jag har också lite frågor någon kanske kan hjälpa mig med
    Kopplat in min x8r till en okto med naza v2 och fått allt och lira med alla funtioner. Nu vill jag koppla in en borstlös gimbal och kunna styra tilten med den från sändaren. Nazan kör jag med s-bus. Sen vill jag även kunna koppla in en ir-trigger på till mottagaren så jag kan knäppa bilder. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig
    Då vill du koppla in en sån här, den kan du sätta dina extragrejor på:
    http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74

  9. #689

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Då vill du koppla in en sån här, den kan du sätta dina extragrejor på:
    http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74
    Ok tack. Ska läsa lite om den. Kopplade in ir triggern direkt i mottagaren i kanal 8 och fick den och funka bara tilt utav kameran kvar nu

  10. #690

    Standard

    Läst lite mer nu och som jag förstår är x8r mottagaren en 16 kanalig. Att man på nått sätt kan ha kanal 1-8 på s-bus och kanal 9-16 på outputs. Inte fattat hur man ställer in det bara. Hjälp någon?

  11. #691
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    VD5M är envägs, den har inte telemetri. Det är därför du får RSSI 0, mottagaren sänder ingenting tillbaka.

    Du skall ha en D- eller X-mottagare för telemetri, tex en X9R, D8R, D8R-XP eller liknande.
    Enda sättet att range-testa den mottagaren är att göra på traditionellt vis, vicka på ett par roder och ha en polare som kollar. Eller sätt en FPV-kamera framför modellen och ta på dig ett par videobrillor när du vickar på rodren och går bortåt.

    Taranisen skall dock vara i "range" och pipa treställigt som du beskriver, då har den reducerad räckvidd. Du vill kunna styra rodren 30-50 meter iväg i range mode, åtminstonde.
    Liten enkel Depronkärra, behöver ingen telemetri
    Ska jag köra mottagaren FrSky VD5M i läge /mode LR12 på Taranisen istället ? kan jag göra ett räckviddstest / range då ?

    Eller kan jag köra som det är och få upp RSSI 0 på skärmen och testa ---range--- som det är ?

  12. #692

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Testa som det är och testa med "rodervickande" och en kompis. LR12 mode kommer inte att funka, eftersom den kräver L9R eller annan mottagare som stödjer FrSkys long-range protokoll. Kör på D8.

    RSSI = Received Signal Strength Indication, dvs uppmätt signalstyrka. Det står 0 i displayen eftersom VD5M inte sänder den datan tillbaka.

    Den allra största fördelen med telemetri är just RSSI-indikering. Om du flyger nära gränsen för räckvidden så varnar din Taranis automatiskt med ett röstmeddelande.

  13. #693


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det blir mer och mer som många gör även när dom "kör" bil - alltså kollar på alla "kringsystem" (mobiler t ex) istället för att vara fokuserad på bilkörningen. Vid normalt flygande, s k LOS, så har jag personligen inte haft några räckviddsbekymmer eller störningsbekymmer sen vi började använda 2,4 GHz-bandet. Det jag skulle ha störst användning av när det gäller telemetri är i segelflygsammanhang då man gärna vill veta om kärran stiger eller sjunker - och kanske också hur stort t ex stiget är. F ö känns det lite som "tekniskt intressanta lösningar" i LOS-sammanhang. Men gäller det FPV-flyg och främst då bortom tillåtna avstånd så förstår jag behovet av t ex RSSI-indikering och även möjligheten att mäta energiåtgången för att minska risken att försätta sig i ohållbara situationer. Men skall vi vara ärliga så är telemetri-behovet inte speciellt pockande för oss vanliga söndags-flygare. Risken finns ju att man koncentrerar sig mera på att "tyda" den informationen än att flyga vilket som sagt påminner om mobilanvändandet när man kör bil.
    Roger

  14. #694

    Standard

    Man kan få dålig rssi långt innan det blir olagligt..... Kan flyga min 1,8m epp-fpv los på 1km höjd. Med en dålig installation av mottagare så kanske men bara får 100m räckvidd (har hänt mig men märkte det med range test).

    Men klarar man inte av att lyssna på en röst samtidigt som man flyger så ska man ju inte flyga överhuvudtaget. Man måste kunna kommunicera med andra piloter och hålla koll på dom i luften. Klarar man inte det så är man en fara för andra.

  15. #695

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det blir mer och mer som många gör även när dom "kör" bil - alltså kollar på alla "kringsystem" (mobiler t ex) istället för att vara fokuserad på bilkörningen. Vid normalt flygande, s k LOS, så har jag personligen inte haft några räckviddsbekymmer eller störningsbekymmer sen vi började använda 2,4 GHz-bandet. Det jag skulle ha störst användning av när det gäller telemetri är i segelflygsammanhang då man gärna vill veta om kärran stiger eller sjunker - och kanske också hur stort t ex stiget är. F ö känns det lite som "tekniskt intressanta lösningar" i LOS-sammanhang. Men gäller det FPV-flyg och främst då bortom tillåtna avstånd så förstår jag behovet av t ex RSSI-indikering och även möjligheten att mäta energiåtgången för att minska risken att försätta sig i ohållbara situationer. Men skall vi vara ärliga så är telemetri-behovet inte speciellt pockande för oss vanliga söndags-flygare. Risken finns ju att man koncentrerar sig mera på att "tyda" den informationen än att flyga vilket som sagt påminner om mobilanvändandet när man kör bil.
    Roger
    Hur kan en extra säkerhetsmekanism vara något dåligt?!?

    Först av allt har detta inget alls med FPV att göra. Man skall räckviddstesta ALLT man flyger, oavsett om det är en parkflyer eller en 25 kg jetmaskin. Gör man inte det så är det farligt att flyga. Med RSSI-indication är det betydligt enklare att testa räckvidden + att man får en faktisk siffra på hur bra eller dåligt det är. Med traditionellt viftande med rodren vet man bara att signalen går fram, inte hur nära gränsen man är - och med radioräckvidd vill man ha marginaler.

    Med 2.4 GHz-mottagare är det knepigare med antennplaceringen än det var på 35MHz-tiden, och med kolfiber och metall i flygkroppar och kablar så kan räckvidden bli lidande. Dessutom är modellens orientering i förhållande till sändarantennen av avgörande betydelse - man skall helst testa med modellen i olika vinklar också.

    Skulle man sedan mot förmodan få kortare räckvidd pga störningar, väder/atmosfärsförhållanden eller att man flyger ett antal hundra meter bort i en "ovanlig" vinkel, så varnar telemetrin innan man tappar kontakten om det börjar bli dåligt.

    Att dra paralleller till folk som kör bil och SMS:ar är fel: Vi diskuterar ju Taranis i denna tråden, och den läser upp RSSI-warnings med röstindikering och kan konfigureras till att läsa upp annan telemetri också. Jag har aldrig kikat på displayen när jag flyger med telemetri.

  16. #696
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ... skall vi vara ärliga så är telemetri-behovet inte speciellt pockande för oss vanliga söndags-flygare. Risken finns ju att man koncentrerar sig mera på att "tyda" den informationen än att flyga vilket som sagt påminner om mobilanvändandet när man kör bil.
    Roger
    En hel del söndags-flygare flyger numera multikoptrar. Att flyga multikopter utan att ha koll på batterispänningen är spännande på ett otrevligt sätt. Flygplan och till och med helikoptrar går att landa med reducerad effekt. Det går inte alls med multikoptrar.

  17. #697

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    +1 på den.

    De allra flesta ESC:er för multis sätter man ju på att göra "hard cut" på "low", dvs att man drar ur ackarna till absolut minimum innan ESC:n klipper, och det gör den tvärt, ingen varning och ingen reducerad kraft. (Multicoptrar segelflyger dessutom ungefär lika bra som byggnadsställningar i händelse av att nån därute inte provat.) "hard cut" på "low" är dessutom default i SimonK-mjukvaran för ESC:er som de allra flesta multicopterbyggare använder idag.

    Dessutom, att flyga det kompakta elektronikpaket med massor av RF-störningar och kolfiber och metall som en MK är, det kräver att man har koll på sin RSSI långt innan man är utanför LOS.

  18. #698


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har inte sagt att det är onödigt för alla och multikoptrar är väl ett exempel där det underlättar med telemetriinfo. Men nu är ju inte alla telemetri-sändare "talande" och använder man då displayen på sändaren så tappar man ju ögonkontakten med flygplanet - som ett exempel. Men visst - denna tråd handlar om Taranis och den har lyckligtvis talande telemetri. Men för söndagsflygare som flyger konventionella flygplan LOS (vilket trots allt är den största gruppen på våra klubbfält) så vidhåller jag att telemetrin är av begränsad betydelse även om det som sagt vore kul att ha främst i segelkärrorna.
    Roger

  19. #699


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men för söndagsflygare som flyger konventionella flygplan LOS (vilket trots allt är den största gruppen på våra klubbfält) så vidhåller jag att telemetrin är av begränsad betydelse även om det som sagt vore kul att ha främst i segelkärrorna.
    Roger
    Man måste ju inte köpa en Taranis om man inte vill, man kan välja nåt annat i stället, men jag inbillar mig att en stor del av dom som köpte en Taranis gjort det bl.a. för sin telemetri och tal även om man främst flyger flygplan.

    Nu är talet där och vill man absolut inte ha det så behöver man inte. Det går säkert att få den helt tyst om man föredrar det, men ändå vill ha en Taranis med alla sina möjligheter och låga pris.

  20. #700

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Den går att få helt tyst om man vill det. Man kan stänga av ljudet på den.

    Jag köpte min Taranis för att den gav så många programmeringsmöjligheter till sitt låga pris, för att FrSkys mottagare är riktigt bra och för att den tar moduler så man kan byta radiosystem om man vill. Telemetrin är en bonus.

Sidan 35 av 107 FörstaFörsta ... 2530313233343536373839404585 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •