Reklam

 
Sidan 73 av 107 FörstaFörsta ... 2363686970717273747576777883 ... SistaSista
Resultat 1 441 till 1 460 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1441

    Standard

    Men då jag höll på fick jag tala om för gaskanalen att den skulle reagera på funktionen. Jag valde att lägga in L3 på brytare i input. Enligt Mike var det L3 som skulle aktiveras men det beror väl på hur man har programmerat. Men fortfarande förstår jag inte varför gasen la sig på mitten. Är det det du har lagt in i "special functions" som åtgärdar det?

    /Mats

  2. #1442

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men då jag höll på fick jag tala om för gaskanalen att den skulle reagera på funktionen. Jag valde att lägga in L3 på brytare i input. Enligt Mike var det L3 som skulle aktiveras men det beror väl på hur man har programmerat. Men fortfarande förstår jag inte varför gasen la sig på mitten. Är det det du har lagt in i "special functions" som åtgärdar det?

    /Mats
    Den funktionen jag har i "Special funktions" är den man normalt använder mot en två eller tre läges brytare för att låsa trotteln till -100 och skillnaden är bara att jag använder den "mjuka" switchen L4 för att styra funktionen.
    Utan att ha tittat djupare i hur Mike har löst det fick jag för mig att han inte hade trottel på trottel spaken utan en brytare för att slå till (+100) eller slå från (-100) motorn, en funktion som kan användas på el-seglare eller andra modeller där du kör motorn på fullt varv unden en väldigt kort tid för att "dra upp kärran" och sen seglar utan motor till det är dax för nästa stigning.
    /Jonas

  3. #1443

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Leif. Dom två inställningarna känner jag inte igen från Mikes beskrivning. Måste man göra ytterligare inställningar som han inte har beskrivit? Jag har utgått från den här sidan. http://rc-soar.com/opentx/setups/vlatch/vlatch.htm

    /Mats
    Förlåt, Mike har flera lösningar och jag tog exemplet som jag själv använder.
    /Leif

  4. #1444

    Standard

    Aha! då förstår jag om jag att jag blev lite förvirrad.

    På det förslag jag tittade på använder han helt riktigt en brytare med av och på för en elseglare. Då blir det ju en annan sak förstås, tänkte inte på det.

    /Mats

  5. #1445

    Standard

    Tack för hjälp och engagemang. Jag ska ta tag i det här lite senare och se om jag kan få till det då jag gillar funktionen. Kanske kan det spara något finger.

    /Mats

  6. #1446


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Nu ska jag gå ut och försöka starta en trilskande gräsklippare och vila hjärnan lite. Jag får ta nya tag sedan då jag gärna vill ha den här funktionen. Det är lite på gränsen till min förmåga då det gäller att programmera radion. Det går bra när det finns en exakt beskrivning på hur man ska göra steg för steg. Men så fort jag måste räkna ut något själv utöver beskrivning blir det stopp.

    /Mats
    Appropå den trilskande gräsklipparen... :-)
    http://www4.idrottonline.se/Strangna...rt/TipsTricks/
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #1447

    Standard

    Jo den operationen har man allt gjort någon gång men det börjar väl vara sådär 20 år sedan sist. Fast jag är väl inte lika förtjust över Brigg & Strattons bysmide, till motor. Kollade på en klippare på jobbet idag, en Viking med Kohler-motor och toppventiler, lättstartad och tyst. Men visst är dom sega dom gamla Briggsarna och har man tur lättstartade ibland.

    /Mats

  8. #1448

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

  9. #1449

    Standard

    Är det så mycket mer är en Taranis i en korvlåda? Displayen ser exakt likadan ut.

    /Mats

  10. #1450

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Helt riktigt, Taranis i pultsändarversion men med enligt utsago mycket förbättrad hårdvara med bl.a. hall sensorer i spakarna.
    Och gillar man sen pultsändare så är valet väldigt enkelt.
    Har inhandlat alla grejor som behövs så nu väntar jag bara på sändaren. Blir spännande och se hur länge det dröjer innan den finns på butikshyllorna.

    /Ville

  11. #1451
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tror det är fler uppgraderingar också, bland annat nämns möjlighet till fler brytare. http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=143

    2 pot slots and 8 switch slots for extension
    fredrik

  12. #1452

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men då jag höll på fick jag tala om för gaskanalen att den skulle reagera på funktionen. Jag valde att lägga in L3 på brytare i input. Enligt Mike var det L3 som skulle aktiveras men det beror väl på hur man har programmerat. Men fortfarande förstår jag inte varför gasen la sig på mitten.

    /Mats
    Har du kollat i Editmenyn för Mixer på trottelkanalen att funktionen Multpx" står i läge "Replace" och inte i "Multiply"?
    Prova det annars.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  13. #1453

    Standard

    Då jag har svenska menyer stod den på "Addera" så jag ändrade nu till "Ersätt" men det blev ingen skillnad. Funktionen fungerar perfekt utom att gasen ställer sig på halvgas. Sätter man i ett servo på kanalen ställer det sig i centrumläget. Det hade varit kul att få till det då det är en smart funktion. Att lägga gasspärren på en knapp tycker jag bara är en halv lösning. Lika väl som man kan råka stöta till gasspaken kan man ju råka slå om knappen ofrivilligt eller att man glömmer att slå om den. Med den här funktionen är gasen alltid spärrad då man slår på sändaren. Det krävs sedan en kombination av spakrörelse och den fjädrande knappen för att aktivera.

    Om jag ställer spaken på tomgång/motor av och inaktivera så står den kvar på tomgång när jag aktiverar igen. Det är när jag slår av och slår på sändaren den centrerar. Det förslag jag fått som kräver att man skriver kod grejar jag inte riktigt än.

    I och för sig är det väl det naturliga att kanalen ställer sig i neutralläge på alla kanaler utom gasen. Jag vet inte om det spelar någon roll att jag har trotteln på kanal 1. Det vanliga verkar vara på kanal 3.

    /Mats

  14. #1454

    Standard

    Med hjälp av Jonas har jag till slut fått det att fungera. Jag behöll Mikes inställningar och la till Jonas inställningar i specilafunktioner eller brytarfunktioner som det heter i radion.

    Tack Jonas och alla andra som som hjälpt till. Lika roligt varje gång när en dator novis får till något i Taranis Den här funktionen kommer att läggas in i alla elmodeller. Sedan kommer det att bli jättekul efter vintern när man inte fattar varför trottelspaken inte fungerar.

    /Mats

  15. #1455

    Standard

    Jag funderar på att byta de mottagare jag har mot sådan som går att låsa till en specifik modell. Jag är ganska övertygad om att jag förr eller senare kommer att glömma att byta modell med en given krasch som följd. Men vilka mottagere stöder den här funktionen. Jag behöver nog mellan 6 och 8 kanaler och full räckvidd till mina olika modeller som inte är så många.

    /Mats

  16. #1456

    Standard

    Om jag minns rätt så stödjer X-mottagarna den funktionen.
    / Jonas

  17. #1457
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag funderar på att byta de mottagare jag har mot sådan som går att låsa till en specifik modell. Jag är ganska övertygad om att jag förr eller senare kommer att glömma att byta modell med en given krasch som följd. Men vilka mottagere stöder den här funktionen. Jag behöver nog mellan 6 och 8 kanaler och full räckvidd till mina olika modeller som inte är så många.

    /Mats
    Apropå att glömma.

    Det där känner vi nog alla igen. På min Taranis har jag löst det genom att dels så talar sändaren om namnet på modellen när sändaren slås på samt upprepar namnet med önskade sekunders intervall tills du stänger av "tjatet" med önskad switch ! Startar man sen ändå med fel modell så ska man nog byta hobby !!

  18. #1458

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Apropå att glömma.

    Det där känner vi nog alla igen. På min Taranis har jag löst det genom att dels så talar sändaren om namnet på modellen när sändaren slås på samt upprepar namnet med önskade sekunders intervall tills du stänger av "tjatet" med önskad switch ! Startar man sen ändå med fel modell så ska man nog byta hobby !!
    Få se nu vilken hobby man skulle kunna tänka sig att byta till...

    Det var ju en bra idé. RAdion skull ju även kunna be en kolla att rätt modell är inställd så behöver man inte göra en ljudfil för varje modell. "Välj rätt modell...Välj rätt modell...Välj rätt modell...Svälj rätt modell..." Jag måste lära mig hur man gör för att lägga in egna ljudfiler. Det fanns något program där man kunde skriva in vad som skulle sägas men vet inte om jag minns var. Men det var nog i den här tråden det beskrevs.

    /Mats

  19. #1459

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Här finns en video som beskriver exakt hur du gör egna ljudfiler: https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE
    Jag försökte skapa en ljudfil utifrån ovanstående länk vilket jag tror lyckades. Efter att ha sparat ljudfilen på skrivbordet kopplade jag upp Taranis mot datorn med USB kabeln och lade in ljudfilen i mappen Sounds. Tyvärr hittar jag inte filen i radion bland alla andra ljudfiler, däribland två egna musikfiler som jag lagt in tidigare. När jag kopplar upp radion mot datorn igen så finns filen under sounds. Varför hittar jag inte filen i radion då den bevisligen finns i mappen.

    /Mats

  20. #1460

    Standard

    Filnamnet får vara max 8+3 tecken och bara a - z, 0 - 9
    / Jonas

Sidan 73 av 107 FörstaFörsta ... 2363686970717273747576777883 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •