Reklam

 
Sidan 78 av 107 FörstaFörsta ... 2868737475767778798081828388 ... SistaSista
Resultat 1 541 till 1 560 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1541

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det finns sändarkontrollerad failsafe, du gör det i sändaren. I detta fall försvinner failsafe vid spänningsbortfall i mottagaren, så jag tycker inte det är riktigt bra...
    Klart understatement, det måste väl vara fråga om en bug? Exempelvis Multiplex failsafe kan också ställas både från sändaren och på mottagaren och självklart behålls inställningen i båda fallen även om mottagaren varit strömlös.

    Tack för info!!
    /Leif

  2. #1542
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tjena

    Ska byta till en 6 cells NiMh acc på 1700Mah som jag hade liggande
    Jag skarvar på / löder på befintlig acc´s kontakt

    Undrar lite över inställningarna

    ---Radio Setup ---
    Battery meter range, nu är det inställt på 6,0-8,0 volt ( som original )
    Ska jag ändra efter eller före jag bytt till 8 cells acc acc ?
    Vilken "range" passar för 8 cells acc ?

    --- Alarms---
    Battery low 7.0 volt ( som original )
    Ska jag ändra efter eller före byte till 8 cells acc ?
    Vad är lämpligt volttal för en 8 cells acc

    Original laddaren räckte till läste jag, det tar bara längre tid tydligen ! ?

    Något mer att tänka på vid accbyte till 8 celler ?


  3. #1543

    Standard

    Multipicera spänningsvärdena med 8/6.
    Före eller efter bytet saknar betydelse.
    Att det tar längre tid att ladda ett 8S batteri är ett tecken på att originalladdaren inte "räcker till" men det är annars inget problem. Själva laďdkretsen är inbyggd i sändaren och behöver ett par volt högre spänning än den högsta som batteriet kan nå upp till.
    /Leif

  4. #1544

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Klart understatement, det måste väl vara fråga om en bug? Exempelvis Multiplex failsafe kan också ställas både från sändaren och på mottagaren och självklart behålls inställningen i båda fallen även om mottagaren varit strömlös.

    Tack för info!!
    Man kan ju undra varför en sändarkontrollerad behövs när det är så enkelt att lösa det med ett knapptryck på mottagaren. Även en sändarkontrollerad failsafe torde väl lagras i mottagaren om det ska kunna fungera när signalen är bruten.

    /Mats

  5. #1545

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Man kan ju undra varför en sändarkontrollerad behövs när det är så enkelt att lösa det med ett knapptryck på mottagaren. Även en sändarkontrollerad failsafe torde väl lagras i mottagaren om det ska kunna fungera när signalen är bruten.

    /Mats
    Kanske inte nödvändigt men praktiskt om man vill ändra inställningen och det är besvärligt att komma åt mottagaren. Jag har tre modeller med sådan installation varav en är mycket besvärlig.
    /Leif

  6. #1546

    Standard

    Ja det var ju en aspekt på det hela och då är det ju ganska värdelöst om man tappar intällningen mellan varje flygning. Undrar om felet sitter i sändaren eller i mottagaren. Nu ändrar man väl i och för sig inte inställningen för failsafe så ofta.

    /Mats

  7. #1547
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Hej alla

    Det är jag som startade denna tråd om Taranis
    Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
    - för många hobbys ?
    Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

    Min sändare har denna version:
    Open TX - X9D - V 1.1.02
    Date 2013-10-18

    Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?
    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
    Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
    / Jonas
    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Min garagedator kör jag XP på
    Var läser jag på om hur jag gör uppgraderingen ? helst svenska ifall det hela är svårt
    Eller är det någon i Karlstad med omnejd som kan hjälpa mej med detta ?

    Vill spara alla 5-6 flygplan som är inlagda / programmerade eller vad det heter
    Så jag slipper att göra om allt ...
    Det går att flytta över detta till 2.0.X ?
    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om du tittar längre upp i tråden finns det förklaring hur man uppdaterar.
    Och vid uppdatering ska modellerna konverteras, men kopiera in dom till datorn före uppdatering så är du säker på att du kan läsa tillbaka dom.
    / Jonas
    Då var det dags att uppdatera ... och det är första gången jag öppnar Companion
    Jag kör Companion version 2.0.17
    När jag nu skulle kopiera in / göra en backup av sändaren får jag upp detta fönster:

    -- No Radio was found ---
    --- Note if you have at Taranis that has not have the firmware uppgraded to 2.0
    then this version of Companion will not work ---

    Vad göra ? jag vill ta en backup på alla inlagda modeller innan jag lägger in 2.0.X
    Senast redigerat av Deep Purple den 2015-08-17 klockan 00:23.

  8. #1548

    Standard

    Nu var det ett tag sedan jag kopplade upp radion mot datorn men man ska ju sätta i sladden och slå på radion i en viss ordning för att det ska fungera. Jag minns inte om man ska hålla in sid och skevrodertrimmarna när man slår på radion eller hur det var.

    Jag vet att jag lyckats klanta till det några gånger så att jag tappat radions inställningar så det är nog klokt att kopiera modellerna och radions alla inställningar det första du gör. Jag tror även att du ska skriva över radions intällningar i Companion annars får du Companions inställningar i radion. Men det här finns det säkert någon som har bättre koll på och kan förklara på ett bra sätt.

    /Mats

  9. #1549

    Standard

    Då var det dags att uppdatera ... och det är första gången jag öppnar Companion
    Jag kör Companion version 2.0.17
    När jag nu skulle kopiera in / göra en backup av sändaren får jag upp detta fönster:

    -- No Radio was found ---
    --- Note if you have at Taranis that has not have the firmware uppgraded to 2.0
    then this version of Companion will not work ---

    Vad göra ? jag vill ta en backup på alla inlagda modeller innan jag lägger in 2.0.X
    Som jag skrev tidigare "Längre upp i tråden finns det instruktioner för hur du uppgraderar".
    Och det gäller fortfarande....
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post355526
    För att gå från 1.x till 2.x måste du installera STM-32 drivrutiner för att kunna prata med radion (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post355563) och för att göra backup på 1.x måste du installera OpenTX Comapnion9X.
    Eftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.
    Om jag minns rätt måste du ha Companion 2.0.8 eller lägre för att uppgradera från 1.x till 2.x i radion, när du väl är uppe på 2.x behövs inga konstiga drivrutiner för att prata med radion och nyare Windows fungerar också bra.

    /Jonas

  10. #1550
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    För att gå från 1.x till 2.x måste du installera STM-32 drivrutiner för att kunna prata med radion (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post355563) och för att göra backup på 1.x måste du installera OpenTX Comapnion9X.
    Eftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.
    Om jag minns rätt måste du ha Companion 2.0.8 eller lägre för att uppgradera från 1.x till 2.x i radion, när du väl är uppe på 2.x behövs inga konstiga drivrutiner för att prata med radion och nyare Windows fungerar också bra.

    /Jonas[/QUOTE]

    Har flera datorer här, när jag ska uppdatera Taranis använder jag min gamla garage laptop som har Windows XP
    Behöver jag installera STM-32 drivrutiner ändå ?

  11. #1551

    Standard

    Ja, annars får du ingen kontakt med radion.
    / Jonas

  12. #1552
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Ja, annars får du ingen kontakt med radion.
    / Jonas
    Tack , ska prova ...

    DU skrev: ftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.

    Modellerna som finns i minnet på radion konverteras alltså AUTOMATISKT till 2.x ?
    Jag ska alltså INTE göra en backup i 1.0

    Kopierade ut en fil ur Taranis igår med Windows
    Den heter taranis bin file och är på 32 kb
    Denna fil kunde jag öppna i Companion och kolla in alla mina inlagda modeller
    Men det kanske inte var rätt att göra så ?
    Sen kanske jag inte har någon användning av denna 1.x fil i version 2.x som jag ska installera ..

  13. #1553

    Standard

    Om jag får för mig att göra lite ändringar på en modell i Open TX och sedan vill ladda ner ändringarna i radion hur gör jag det på rätt sätt? När jag kopplar upp radion till Open TX så ska jag väl ladda ner radions inställningar till Open TX först? Försvinner inte de ändringar jag gjort i Open TX då? Eller tänker jag fel, känner ínte att jag har full koll på det här med att ladda över till och från Open TX. Från början gjorde jag någon miss så jag tappade inställningarna jag gjort i radion. Numera gör jag det mesta direkt i radion för att inte råka ut för detta men det känns ju lite begränsande att inte våga använda Open TX

    /Mats

  14. #1554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Om jag får för mig att göra lite ändringar på en modell i Open TX och sedan vill ladda ner ändringarna i radion hur gör jag det på rätt sätt? När jag kopplar upp radion till Open TX så ska jag väl ladda ner radions inställningar till Open TX först? Försvinner inte de ändringar jag gjort i Open TX då? Eller tänker jag fel, känner ínte att jag har full koll på det här med att ladda över till och från Open TX. Från början gjorde jag någon miss så jag tappade inställningarna jag gjort i radion. Numera gör jag det mesta direkt i radion för att inte råka ut för detta men det känns ju lite begränsande att inte våga använda Open TX

    /Mats
    För att du inte ska tappa några kalibreringar eller andra inställningar i radion börjar du med att läsa in modellminnet från radion till datorn, sen redigerar du eller lägger till dom modellerna du vill och avslutar med att läsa tillbaka modellminnet från datorn (Companion) till radion.

    /Jonas

  15. #1555

    Standard

    Till vad och hur använder ni potarna på Taranis. Det enda jag lyckats med är att ställa volymen med en av dem. Jag har försökt få till så att man skulle kunna justera roderutslagen t. ex med rattarna upptill, S1 eller S2, men inte lyckts knäcka hur man gör. Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

    /Mats

  16. #1556

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Till vad och hur använder ni potarna på Taranis. Det enda jag lyckats med är att ställa volymen med en av dem. Jag har försökt få till så att man skulle kunna justera roderutslagen t. ex med rattarna upptill, S1 eller S2, men inte lyckts knäcka hur man gör. Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

    /Mats
    Lägg bara till en mix på den kanalen du vill justera, sätt källan till S1 och vikt till t.e.x 30% så kan du justera utslaget +/- 30% på den kanalen.

    /Jonas

  17. #1557

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

    /Mats
    Det här borde fungera.
    Bifogad fil 54271
    Edit: Enable ska nog vara förbockat, glömde det.
    /Leif

  18. #1558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det här borde fungera.
    Bifogad fil 54271
    Edit: Enable ska nog vara förbockat, glömde det.
    Det som händer när jag gör så är att centrumläget förflyttas från mitten ut till resp ändläge beroende på vilket håll jag skruvar på S1. Detta när jag simulerade funktionen i Open TX.

    /Mats

  19. #1559

    Standard

    I mitt testexempel har jag angett GV1 som weight i mixern för skevroder. Med S1 i mittläge (GV1=0) blir det inget skevutslag alls. Ena ändläget (GV1=+100) ger fullt utslag åt ena hållet och andra ändläget (GV1=-100) ger fullt utslag åt andra hållet.
    Bifogad fil 54279
    /Leif

  20. #1560

    Standard

    Jo så får jag det också men det är kanske inte så användbart. Jag har googlat lite på det hela och det verkar lite komplicerat att få till även om det tycks finnas lösningar. Det är egentligen själva GV värdet som jag skulle vilja justera med S1. Nu blir få ju S1 samma funktion som skevroderspaken. Men å andra sidan är det inget större problem, det fungerar bra med en trelägesbrytare också.

    /Mats

Sidan 78 av 107 FörstaFörsta ... 2868737475767778798081828388 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •