Reklam

 
Sidan 10 av 107 FörstaFörsta ... 567891011121314152060 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #181

    Standard

    Mode 1 finns på Hobbyking. Lätt att ändra till mode 2.

    //Uffe

  2. #182

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    hur svårt är det
    blir det samma känsla i spakarna då jag ändrar

  3. #183

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    det finns bara 10 st kvar på hobbyking mode 1 är det lätt att ändra spakarna

  4. #184
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vire Visa inlägg
    hur svårt är det
    blir det samma känsla i spakarna då jag ändrar
    Känslan blir exakt den samma (eller som du justerar den)



    Du behöver inte flytta något alls, bara lätta på några skruvar och släppa på ett par andra

    Slå till
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #185

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vire Visa inlägg
    det finns bara 10 st kvar på hobbyking mode 1 är det lätt att ändra spakarna
    Det står 10+ vilket jag antar betyder att det finns minst 10 st kvar.

    /Mats

  6. #186

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Finns det nn fjädrande brytare på den ? vart sitter den isåfall som standard?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #187

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det finns en fjädrande tvålägesbrytare och den sitter längst upp/bak till höger.
    Normalläget är brytaren i läge bakåt. Om sändaren står upp framför en.

  8. #188
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja det finns en. Den sitter längst åt höger längst bak på "axeln".

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

  9. #189

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    och allt är rejält uppsträckt så det är bökigt att flytta ? skulle behöva en billig reservradio och jag vill ha den dlgvänlig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #190
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Kanske finns det en "knäantiskak" vid maidenflygningr också?

    Behöver ingen ny radio men.... Vill HA är BEROENDEFRAMKALLANDE!
    Men det får bli lite mer flygande leksaker först!

    DX6i får duga....

    Med vänlig hälsning
    Sven-Olof
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  11. #191

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    och allt är rejält uppsträckt så det är bökigt att flytta ? skulle behöva en billig reservradio och jag vill ha den dlgvänlig
    "dlgvänlig" vad betyder det för en okunnig?

    Här är en bild på kablarna: http://www.rcgroups.com/forums/showp...3&postcount=11
    Där har den fjädrande kontakten flyttats till vänstra sidan.

  12. #192

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
    Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

    Stig

  13. #193

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    dlgvänlig = kan hantera butterflymix och lite andra mixar och har en fjädrande switch som används vid uppkast.
    egentligen inget konstigt alls , det är just switchplaceringen som sällan är som man hoppas , eller aldrig?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #194

    Standard

    Såja, då är jag snart med i taranis klubben

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  15. #195

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej

    Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
    Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

    Stig
    Jag flyger bara helikopter, och under flygning använder jag bara de fyra spakarna och switcharna för idle-up 0, 1 och 2 och throttle-hold. Idle-up switchen låter jag även styra dual-rate. Det är de vanliga heli-mixarna, inget märkligt egentligen. Jag har en timer som säger flygtiden varje minut, den går igång så fort motorn går, en timer som räknar total tid med modellen vald och så finns aktuell tid också. Batterimätare som även varnar med röst om radions batterispänning är låg. När jag sätter på radion säger den "gasvarning" om throttle inte står på noll och "brytarvarning" om nån brytare inte står i rätt läge vid start av radion. Telemetrin varnar med röst "svag radiosignal" och "kritisk radiosignal" och "telemetri försvann" och "telemetri åter" så det känns tryggt för radiolänken. Tal och skrift är på svenska.
    Det är väl ungefär det under normal flygning.

    Sen när jag skapar en ny modell så kan jag göra det med färdig mall i radion, den sätter upp alla mixarna för t.ex. en helikopter i mitt fall. Jag får titta till mixervärdena för pitch/gas-kurvorna och jag kan ta t ex bort en kurva och lägga fast gasvärde istället. Även titta till gyroförstärkningen eller om jag lägger ut den på en knapp med heading hold/rate eller lägger den på en potentiometer för enkel justering vilket kan vara bra i början med en ny heli. Men även om det är enkelt i radion så jag brukar sätta upp modellerna i PC-programmet companion9x. Där finns en mycket enkel guide att följa för inställning av en ny heli, motorplan, glidplan, deltavinge. Här i gör jag all setup som jag kan göra i förväg, det ger en mycket bättre överblick än den ändå relativt lilla skärmen och jag kan ta upp andra modeller och lägga sida vid sida och jämföra. På en minut är den nya modellen överförd till radion inkl usb-inkoppling och sånt. Skärmen som visar servoutslag är bra att titta på så att servona får rätt signal. Jo, och skapar jag en egna uppstartbilder som visas på displayen.
    Har också satt upp lärar-elev till min grabbs radio med sladd och det är ju inget konstigt. Har också gjort en trådlös lärar-elev med en vanlig mottagare som kopplar in i trainer-uttaget på radion.

    Sedan kan man ju göra en massa saker, och det känns bra att veta att mina behov ligger en bra bit från begränsningarna i radion. Något jag skulle vilja ha är en noteringsfunktion, där jag kan skriva i klartext hur denna modellen är uppsatt. Detta ska komma i versionen om några veckor har jag förstått.
    Jag skulle också vilja mäta spänning och strömuttag på driv-acken och både logga värdena och varna ifall nåt inte är bra, i alla fall på den stora helin. Det ska köpas ett par sensorer och kopplas in i helin, resten är förberett.
    Ja det är ett försök att beskriva hur jag använder taranisen. Jag kanske har glömt nämna något som jag redan tar för givet. Jo, för Blade Nano CPXen använder jag en DSM2-modul, och det ställer jag in i menyerna så att den inbyggda sändaren stängs av och den externa modulen är aktiv för just denna modellen.

    Min andra radio är en Graupner MC-24 och om jag bara hittar en vettig ja vad kallas det sändarpult? så blir den andraradio. Taranisen är första-radio för min små helisar redan.

  16. #196
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej

    Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
    Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

    Stig
    Jag har ingen Taranis ännu men står uppsatt på väntlistan, hoppas att den kommer ganska snart... hur som helst, för min del kan jag ärligt säga att oftast använder jag max 6 kanaler ( till helikopter men även vissa flyg) . men i min hangar så har jag ett flygplan som behöver 12 kanaler för att fungera till fullo, att det sedan är bling bling 6 av kanalerna är mest en kul grej,( om man vill kan man säga att den är skala likt) går det sedan utöver detta koppla till telemetri för kontroll av batteri, höjd, + andra " kul" saker, gör inte flygandet mindre roligt. , Att Taranisen sedan går att programera till nästan vad du vill den ska göra är väl till en viss fördel... men den biten är just nu långt långt bortanför min kunskap.

  17. #197
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej

    Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
    Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

    Stig
    Jag är inte särskilt uppfinningsrik. Vill använda så få brytare och finesser som möjligt. Det finns nog att fundera på utan att pilla med inställningar när man flyger. Förutom normala funktioner som expo och deltamixar (som ju finns på alla apparater numera) så uppskattar jag mest att radion kan tala om hur länge jag flugit. Det finns två timers i radion. Jag använder den ena för att mäta total flygtid från det att jag slår från throttle cut. Den andra timern räknar tid när motorn är påslagen, dvs när jag har mer än 5%gaspådrag.
    Med hjälp av en trelägesbrytare styr jag om radion regelbundet skall tala om flygtiden, motortiden eller hålla tyst. Mycket praktiskt.

    En annan praktisk finess är att man kan behålla kontrollen över exempelvis throttel, trots att man låter en elev ta över och flyga via en slavradio. Detta har jag använt mycket när jag lärt barn flyga.

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

  18. #198
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej

    Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
    Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

    Stig
    DIY vingen - har deltamix med några procent throttle mixat, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder)

    F35 50mm EDF - har deltamix med några procent throttle mixat, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch med ljudeffekt när jag tar över, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder) samt att den spelar "Danger Zone" som är lika lång som flygtiden/timer (när musiken tystnar skall man landa).

    MX2 3D plan - Tre olika flyglägen med olika utslag och expo, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder).

    EPP-FPV 1.8m - Har faktiskt inte kört den mot Taranis ännu (inte orkat programmera om min autopilot för CPPM önnu bara), men den kör på totalt 7 kanaler innan och kommer nog köra runt 9 med nya mottagaren (då jag kan har RTH, loiter och FLy by wire på dedikerade switchar med CCPM). Och det är utan pan/tilt/gear.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #199

    Standard

    35 st mode 1 kvar på hobbyking.

    / / Uffe

  20. #200

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    nej nu finns det 34st kvar .
    och en till i svergie

Sidan 10 av 107 FörstaFörsta ... 567891011121314152060 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •