Reklam

 
Sidan 48 av 107 FörstaFörsta ... 3843444546474849505152535898 ... SistaSista
Resultat 941 till 960 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #941
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Den stora fördelen med att uppgradera till 2.0 i radion är att få tillgång till OpenTX Companion. Om man aldrig någonsin tänker koppla sig till en dator så kan man absolut ligga kvar på den gamla versionen av programvara i radion. De flesta kommer nog inte ens att märka skillnaden eftersom allt är sig relativt likt på ytan.

    En varning kan vara på plats i sammanhanget. Om man kopplar en radio med äldre programvara till en dator som kör OpenTX Companion 2.0 så kommer PCn att uppgradera inställningarna som hämtas från radion till 2.0-format. Om man sedan skriver tillbaka dessa till radion så leder detta till en komplett fabriksåterställning. Alla inställningar och modeller går alltså förlorade. Inga som helst varningar ges eftersom datorn inte vet vilken programvara som finns i radion utan utgår ifrån att det är någon av 2.0-versionerna.

  2. #942

    Standard

    Nån som kör den simpla batterispännings-sensorn till telemtrin ? Är den något att ha eller ska man köra den större som även mäter celler ? Ska ha den på en mini så låg vikt och storlek har betydelse men inte om det är skräp. Vill att den ska varna med röst när jag ska landa.
    Är alltid så koncentrerad på flygningen så spänning i OSD är inte så optimalt.

  3. #943


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Nån som kör den simpla batterispännings-sensorn till telemtrin ? Är den något att ha eller ska man köra den större som även mäter celler ? Ska ha den på en mini så låg vikt och storlek har betydelse men inte om det är skräp. Vill att den ska varna med röst när jag ska landa.
    Är alltid så koncentrerad på flygningen så spänning i OSD är inte så optimalt.
    Jag har den. Och den funkar alldeles utmärkt. Visar spänningen med en decimal vilket är fullt tillräckligt. Har också jämfört med en kalibrerad spänningsmätare och kan inte notera någon skillnad med en decimal. Att hålla reda på enskilda celler under flygning är väl lite overkill tycker jag...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #944

    Standard

    Tack då blir det en sån. Behöver inte cellspänningen då jag bara vill veta när jag ska landa ungefär.
    Spar man lite cash också, den lilla kostar väl bara $3 eller nått sånt

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Jag har den. Och den funkar alldeles utmärkt. Visar spänningen med en decimal vilket är fullt tillräckligt. Har också jämfört med en kalibrerad spänningsmätare och kan inte notera någon skillnad med en decimal. Att hålla reda på enskilda celler under flygning är väl lite overkill tycker jag...

  5. #945


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag personligen skulle lita mer på "energi-mätning" - alltså en sensor som kan mäta hur många mAh som du dragit ur acken. Spänningen varierar ju bl a beroende på hur hårt du belastar acken - och en högt specad ack håller spänningen väldigt bra ända till "slutet". Om det nu var en drivack till en motor som skulle mätas.
    Roger

  6. #946

    Standard

    Ja det är nog bäst men tror inte det går att installera på min 260mm ram då utrymmer är väldigt begränsat dessvärre. Behöver nog också 150A varianten då varje motor drar över 40A på max enligt dataspec. FAS 150 sensorn ser väldigt stor ut och bökig ut.

    Eller om FAS 100 kan ta kortvarigt högre strömmar ? Inte så man maxar speciellt ofta.

    Svårt det här. Timer tycker jag är svårt också att få rätt.
    Får nog välja spänningsmätning denna gång men strömmätning om jag skaffar nå större plattform.



    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag personligen skulle lita mer på "energi-mätning" - alltså en sensor som kan mäta hur många mAh som du dragit ur acken. Spänningen varierar ju bl a beroende på hur hårt du belastar acken - och en högt specad ack håller spänningen väldigt bra ända till "slutet". Om det nu var en drivack till en motor som skulle mätas.
    Roger

  7. #947

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag kör bara med spänningsmätning på mina småmaskiner, om jag ens har någon oftast kör jag på timer .
    visst ger den inte något 100% pålitligt värde men helt klart tillräckligt för att veta att det är dags att landa.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #948


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör man på timer så ger nog det lika tillförlitligt resultat som att förlita sig på spänningsmätning - om inte ännu bättre om man ställt in tiden baserad på erfarenheter av hur mycket energi som brukar förbrukas vid viss motortid. Sen har jag ytterst svårt att tro att en 100 A-sensor inte skulle räcka till en liten quad med 260 mm ram... 100 A och 3S innebär ju i praktiken en inmatad effekt på drygt 1 kW vilket jag svårligen tror att era batterier klarar med en såpass liten quad. Som vanligt gäller det att tänka igenom vad konsekvenserna kan bli och tillämpa Ohms lag.
    Roger

  9. #949

    Standard

    Jo håller med kan man få timern bra inställd är den nog finemang men om man vill prova lite olika batterier osv. känns det lite bökigt att ha olika timers.
    Här är motor spec. om nån är intresserad .Testet är med 14.8v (3.7v cell med 4S) med 6x4 prop.
    Jag kör 6x4.5 prop med 4S så borde vara högre ?
    Värdet är längst ner på listan. Ja det är sjukt stora motorer för sån liten ram men det är roligt ta saker till det extrema.
    Batteri kommer vara 3200mah 4S 65-130C. Man kör över motor spec. men på en multikopter gasar man väldigt sällan max mer än en kort stund jämfört med flygplan så dom klarar det.

    Blev lite offtopic kanske men ville bara visa att det nog kommer bli över 100A

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor.png 
Visningar:	129 
Storlek:	19,9 KB 
Id:	47806

  10. #950


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är ännu mera orimligt med 4S att överskrida 100 A med en liten 260 mm Quad. Normalt räknar jag med ca: 3,5 V/cell under relativt hög belastning vilket skulle innebära att 100 A ur acken motsvarar ca: 1,4 kW - orimligt i mina ögon på en såpass liten kärra och med såpass liten ack. Den inmatade maxeffekten motsvarar ungefär vad en 3D-kärra med en vikt på runt 3,5 kg och med mycket bra 3D-prestanda behöver. Om du har en genomsnittlig belastning på batteriet på 10C så kan du räkna med max 5 minuters flygtid - och troligen vill du inte chansa ens på detta utan kanske på 4,5 minuter. Detta i sin tur innebär i snitt 32 A men jag gissar dessutom att din flygtid är klart större än 4,5 minut. Men allra enklast är väl att mäta för specarna säger ju inget om verkligheten och jag är medveten om att snittförbrukningen inte heller säger så mycket kontra maxförbrukningen. Men en multikopter måste rimligen har högre snittförbrukning kontra maxförbrukning jämfört med ett flygplan eftersom multikoptern kräver att propparna hela tiden ger en lyfteffekt större än maskinvikten vilket inte är fallet med en flygmaskin. "Att mäta är att veta" heter ett gammal ordspråk och det gäller även inom elflyget. Ja - detta har ju inte så mycket med Taranis att göra men ändå en intressant diskussion som åter pekar på att man måste mäta för att veta.
    Roger

  11. #951

    Standard

    Jo vi lämnar diskussionen. Du har rätt att mäta är det enda alternativet. Har dock ingen utrustning för det just nu men kanske får införskaffa en strömmätare ändå sen.. Alltid intressant att få riktiga data.

    Kan säga att jag fick under två minuters flygtid när jag gasa på med 4S 2700mah, 3:30 låg gas crusing med 3.7v kvar i vilospänning. Mitt 2700mah 4S går från 4.2v till under 3.5v nästan direkt så därför jag ska ha bättre batteri hehe. Räcker inte det får jag pröva ännu större batteri om det ens får plats..
    Denna maskin är bara ett experiment. Jag gillar fart. Den gör över 100km/h utan problem.
    Max gps fart 126km/h utan dyk med kassa batteriet men går inte lita på GPS så kommer försöka hitta annan metod om jag vill ha seriösa siffror.

    Jaja nu blir det Taranissnack
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-09-20 klockan 13:30.

  12. #952

    Standard

    Hej. Efter en tid av förslappande ang Taranis radio,inser jag nu att det hänt en del på området. Jag har uppdaterat den till den nya fw:2.0.12,men nu till frågan.
    Vart i h-vete tog custom switches vägen?? Någon som vet?
    Skulle bara programmera en trottelsafesty,men blev helt ställd


    MVH Micke
    Senast redigerat av Spear den 2014-09-20 klockan 22:32.

  13. #953

    Standard

    Då har man en Taranis plus på väg hem. Skall bli kul att bekanta sig med denna under vintern. Kommer säkert komma en del frågor. Har tidigare erfarenhet från Dx6, dx7 ,dx8, FG8S, SG14, Vbar control. Men detta skall tydligen vara något helt annorlunda, intressant....

    //Tobias

  14. #954

    Standard

    Mao,helt underbart


    MVH Micke
    Senast redigerat av Spear den 2014-09-20 klockan 22:33.

  15. #955

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    En del frsky mottagare har ju analogingång för telemetri. Med en 100k trimpot gör du en spänningsdelare och kan sedan sända batteriets spänning till sändaren.
    5gram och 5kronor...

  16. #956

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    20
    Jobb
    telekom
    Klubb
    KRMFK

    Standard

    Custom switches heter numera Logical switches.

    Throttle safety gör man enklast i "Special Functions" :



    SF2 SF↑ Play Track thrhold ---
    SF3 SF↓ Play Track thrrel ---
    SF4 SF↑ Override CH1 -100 ON

    Man bör vara försiktig när man aktiverar Override av Throttle kanalen och är säker på att den är -100
    D.v.s. ingen gas alls.
    Alis volat propriis

  17. #957

    Standard

    Tack kobraflyer Då va jag och nosa på rätt ställe iaf,men blev bara så paff när det var borta,
    på det igen då
    MVH Micke

  18. #958

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kobraflyer Visa inlägg
    Custom switches heter numera Logical switches.

    Throttle safety gör man enklast i "Special Functions" :


    SF2 SF↑ Play Track thrhold ---
    SF3 SF↓ Play Track thrrel ---
    SF4 SF↑ Override CH1 -100 ON

    Man bör vara försiktig när man aktiverar Override av Throttle kanalen och är säker på att den är -100
    D.v.s. ingen gas alls.
    Var uppmärksam på att välja rätt CH för throttle. I de flesta fall är det CH3.
    Lycka till
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  19. #959

    Standard

    Tack Göran.
    Helt klart skall det kollas ordentligt
    Mvh Micke

  20. #960


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En ny Taranis-fråga i en egen tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nis-problem%21
    Lika bra att samla svaren här.
    Roger

Sidan 48 av 107 FörstaFörsta ... 3843444546474849505152535898 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •