Reklam

 
Sidan 18 av 107 FörstaFörsta ... 813141516171819202122232868 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #341

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Tack för tipset - mailade dem för några dagar sedan men dom har inget på lager f.n. - väntar in en sändning med B-versionen.

    Har förresten en kontakt med en hobby handlare i England som tyvärr inte säljer Taranis och har fått reda på en hel del om Giantshark och dom är ökända i england, har fifflat en hel del med ekonomin, aldrig betalat in VAT och bettet sig allmänt illa i UK tydligen. Känns inte som någon jag skulle vilja handla av direkt ....
    Har handlat rätt mycket från gigantshark utan problem.

    Dock har jag för mig att dom för något år sedan va nere av nån anledning som det snackades mycket om, nått skumt
    va det men efter det har jag inte hört något negativt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #342

    Standard

    Har kanske bytat ägare? Men med de problemen och ryktet vem skulle vilja köpa ett sådant företag? Konstigt.

  3. #343

    Standard

    Jag upplevde inga problem alls beställde en Radio och en mottagare och allt funkade perfekt.
    Dom hanterade ordern direkt och skickade den på kvällen.
    Visst kan det vara en större trygghet att köpa den i Sverige när det gäller garantier och jag handlar gärna av våra Svenska hobbybutiker men tyvärr är den ju inte så lätt att få tag i.
    Har en i klubben som beställt från Banggood för några veckor sedan men han har inte fått den ännu och det tar nog ett bra tag till.

  4. #344

    Standard

    Ja, nu är väl inte riktigt rätt tilfälle att beställa från Asien med tanke på deras nyår, men annars har jag beställt rätt mycket grejor därifrån tidigare. Brukar ta i snitt 20-25 dagar så man får inte ha bråttom.

  5. #345

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Varsågod Crödda!. Kul att du fick tag på en Taranis.

    Jag har skickat efter därifrån utan problem.
    Har sett att flera på andra forum rekommenderat GiantShark.
    Jag fortsätter handla av dom när jag behöver grejer inom en vecka.
    Oftast tar det 4dagar med dom lätta grejerna jag köpt.
    Dom har dock lite dålig lagerhållning.
    Men frakten är låg om man skall ha proppar
    eller andra lätta saker.
    Våga vägra Facebook.

  6. #346

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    39
    Jobb
    Avdelningschef elektronik och mjukvaruutveckling
    Klubb
    Trollhättans ModellFlygklubb

    Standard

    Hej, jag köpte min för någon vecka sedan hos "everything fpv" , efpv.co.uk. Det är version B de har, köpet fungerade bra med PayPal . De la till Sverige som land att skicka till då jag frågade dem, så de är nog väldigt nya. De skickar med interlink direct, och då jag inte var hemma när budet kom så gick paketet direkt till vanliga post stället, så fick den dagen efter. Så fungerade bra hela köpet och allt såg bra ut när jag gick det, snabbt utskickat också. Mvh
    Sebastian

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  7. #347


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att handlare i U.K kan ha åsikter om Giant Shark är jag inte förvånad över för antagligen är det så enkelt som att dom tappat kunder till det företaget. Har aldrig haft några problem med dom och relativt snabb frakt är ett plus.
    Tror knappast dom kan fortsätta att existera om dom inte betalar in VAT - då skulle dom säkert bli jagade av deras motsvarighet till Skatteverket och kronofogden.
    Jag tror att Simon kanske förväxlat Giant Shark (f d Giant Cod) med Allflight - där kan vi möjligen tala om ett företag som inte hade/har det bästa ryktet. Eller kanske snarare deras ägare - "Dr Allan Levi". Honom har det stormat en hel del kring även om de få order jag lagt där fungerat. Men jag skulle nog vara väldigt tveksam att handla därifrån igen.
    Roger

  8. #348

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Att handlare i U.K kan ha åsikter om Giant Shark är jag inte förvånad över för antagligen är det så enkelt som att dom tappat kunder till det företaget. Har aldrig haft några problem med dom och relativt snabb frakt är ett plus.
    Tror knappast dom kan fortsätta att existera om dom inte betalar in VAT - då skulle dom säkert bli jagade av deras motsvarighet till Skatteverket och kronofogden.
    Jag tror att Simon kanske förväxlat Giant Shark (f d Giant Cod) med Allflight - där kan vi möjligen tala om ett företag som inte hade/har det bästa ryktet. Eller kanske snarare deras ägare - "Dr Allan Levi". Honom har det stormat en hel del kring även om de få order jag lagt där fungerat. Men jag skulle nog vara väldigt tveksam att handla därifrån igen.
    Roger
    gigant cod vet jag inte ens vad det är.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #349

    Standard

    McRegor,

    Ok, så du tror alltså att jag eller killen i england jag känt i ett par år ljuger? Denna information var från honom till mig endast men som jag valde att dela med mig till andra här på rcflyg utifall dessa problem ev. kvarstod för att i så fall andra inte skulle råka illa ut.

    Att som i ditt fall bara helt enkelt förutsätta ( och "antagligen") att jag snackar skit är inte ok - liksom att du "inte tror dom kan fortsätta exsistera om dom inte betalar in VAT". Det var just precis det som hände !!!

    Läste du inte att jag skrev att de förmodligen bytat ägare?

    Skaffa mer info innan du skriver en massa om o kanske - Paul, som jag fått infon från har definitivt inte tappat kunder, hans problem är snarare att hinna med alla nya kunder och att hans firma hela tiden växer så det knakar. Han är en väldigt trevlig och mycket schysst kille och mycket bra att handla från.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-01-26 klockan 11:59.

  10. #350

    Standard

    Ett annat problem var att de (Giant xxxx) var återförsöljare med ensamrätt för några tillverkare så när andra hobbyhandlare i England skulle beställa varor från dem så fick de inga fakturor med moms/VAT med allt vad det innebar med problem för deras del med revisorer och skatteverket i England ..... eller det "antagligen" eller "förmodligen" inte heller är sant? Jag har många fler exempel men orkar inte dra fler ....
    Senast redigerat av Halcon den 2014-01-26 klockan 14:04.

  11. #351


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Oj vad det var känsligt att ifrågasätta "rykten". GiantCod var namnet på företaget innan man bytte till GiantShark och det namnbytet har jag viss förståelse för.
    Jag kan absolut medge att mina antaganden kan vara felaktiga men det är rätt ofta saker skrivs på forum som i grunden bara är just "rykten" så lite bör man nog ifrågasätta saker och ting.
    Har jag fel så beklagar jag och tackar i så fall för informationen. Dock tycker jag att reaktionen här var en aning överilad - det hade räckt att utveckla själva informationen lite mera och avvaktat fortsättningen. Sen är ju detta en tråd om Taranis och i grunden ingen tråd om ev skumma engelska hobbyhandlare.
    Roger

  12. #352

    Standard

    Håller med, ibland när det blir för många rykten, spekulationer och någon är ute på väldigt hal is så måste man säga ifrån - men nu får det bli Taranis snack.

    Någon som vet när plus-versionen ska komma? Känns onödigt att köpa en B-version om Plus skulle komma en månad senare.

  13. #353
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag tycker inte att plus-versionen verkar vara någon enorm förändring. Vibrator, bättre paddlar, flerfärgad bakgrundsbelysning och flerlägesväljare istället för en pot, om jag inte minns fel. Visst, bra att ha, men inget jag direkt saknat.
    Men vem vet de kanske fixar problemen med ljudet samtidigt (konstant brummande, för låg maxvolym och hårdvaruklick vid volymförändring). Det skulle vara värt väntan.

    Men vädret gör ju inte heller att nyinköp av radio-utrustning känns livsnödvändig, så det finns tid att vänta och se.

  14. #354

    Standard

    Svårt för mig som inte har en taranis sedan tidigare och veta vad som är bra och dåligt - uppskattar feedbacken.
    Hade en 9XR som jag inte alls var imponerad av - Taranis ska väl vara en hel del bättre än den om jag förstått rätt?

    Har beställt en EZUHF JR modul som jag tänkte ha till Taranis för lite längre flygningar. Det tar ju bara så lång tid innan man får grejor - speciellt nu när det är kinesiskt nyår oxå. Därför ligger jag på lite med att planera och beställa vad jag ska ha och flyga med i år. Sen ska grejorna monteras och trimmas in - och sen helt plötsligt är det vår.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-01-27 klockan 08:26.

  15. #355
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jo, Taranis är bättre än 9XR. Spakarna framför allt. Mycket bättre. Och så sitter alla brytare där de brukar. Jag köpte också en 9XR, men kom aldrig riktigt överens med framför allt den fysiska utformningen.

  16. #356

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej Thomas
    Här ett förslag för hur du kan mixa in höjdkompensation för dels olika klafflägen, t.ex (speed) och för broms (butterfly). Höjdrodret ligger på kanal2 (Kn02). Bromsen har jag på vänsterspaken, och jag använder brytare SB för att ändra klafflägen.
    Exemplen du ser kommer från min Graphite-E. I denna testmodell stämmer inte alla mixar 100% eftersom det är min "provdocka". Det du ser på skärmbilderna är överdrivna så att det ska bli tydligt.
    Detta är en metod men det finns flera. Fråga om det är något du undrar över.


    Bifogad fil 43342
    I denna bild ser du min höjdkomp för speedklaff. I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
    Det gör jag för att jag endast vill ha höjdkomp för speedklaff. Använd Kurva/Diff= Diff om du vill kompensera för både speed och termik.

    Bifogad fil 43343
    I denna bild ser du hur höjdkomp för speedklaff ser ut i simulatorn.

    Bifogad fil 43344
    I denna bild ser du min höjdkomp för full broms (butterfly). I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
    Det gör jag för att bromsen jobbar bara från mitten och till fullt utslag, (spaken i magen).

    Bifogad fil 43345
    I denna bild ser du hur höjdkomp för broms (butterfly) ser ut i simulatorn.

    Som sagt, det finns så många, ja, nästan oändliga möjligheter med Taranis och så många olika sätt att göra samma sak så det blir ibland överväldigande.

    /Ville
    Tack för hjälpen, men hitta ett enkelt sätt att mixa dyk roder till klaffen.

    Thomas

  17. #357

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    Tack för hjälpen, men hitta ett enkelt sätt att mixa dyk roder till klaffen.

    Thomas
    Hej Thomas

    Vad menar du? Vet faktiskt inte om det går att göra det enklare, tror inte det?
    Man måste ju ändå tala om att man vill mixa in lite klaffsignal till höjdrodret. Fattar inte hur jag annars jag ska göra?
    Har du en bättre ide?

    /Ville

  18. #358

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    Tack för hjälpen, men hitta ett enkelt sätt att mixa dyk roder till klaffen.

    Thomas
    Hej igen Thomas
    Har kanske hittat en enklare (åtminstone funkar lösningen bra) lösning på dit problem. Jag länkar till källan där jag hittade lösningen.
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=5178

    Ladda ner den länkade filen, ta bort filändelsen .txt så går den att öppna direkt i Companion9x.

    Det författaren gjort i exemplet är att han mixat in lite gas-signal till skevrodret. Du kan enkelt använda samma lösning till ditt problem.

    Bifogad fil 43452
    Det är viktigt med ordnigen på mixerraderna samt att du observerar att Multiplex= Flerfaldiga enligt bilden.
    Jämför gärna med dom andra raderna för KN4.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2014-01-29 klockan 18:19.

  19. #359

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    As a little example, if you wanted to add some compensation on the elevator channel when you
    increase throttle, you would go through a simple path:
    • What's the control surface I want this to act on? Elevator, which is connected to CH2.
    • When do I want it to move? When I move the throttle stick, in addition to whatever would
    already be present (usually the elevator stick).
    So you would simply go on CH2, and insert a new line with Thr as source. Type would be Add as
    the compensation needs to be added to the "normal" elevator response. As the required
    compensation is likely small, you will dial in a small weight, maybe 5%. On the ground with motor
    disconnected, you will check the elevator compensates in the correct direction. If not, you'll invert
    the weight to -5%.
    You could then assign a switch, in order to be able to activate/deactivate it in flight to see if the
    amount of compensation is actually appropriate. If the correction is more complicated, you might
    want to assign and create a curve that matches what's required.

    Gjorde efter denna. Men har ju klaff istället för throttle +höjd

    Thomas

  20. #360
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Har nu haft min Taranis ett par månader och är himla nöjd. Men har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

    Lyckas inte binda mina gamla FrSky mottagare till Taranis sändarens utan är tvungen att använda min gamla FrSky lösa sändarmodul på den och ställa in extern modul och PPM i Taranisens meny.

    Har provat en massa olika inställningar i inställnings menyn utan att den binder. Köpte 3 nya mini mottagare förra veckan och dom var samma problem med.

    Hur gör man?
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Sidan 18 av 107 FörstaFörsta ... 813141516171819202122232868 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •