Reklam

 
Sidan 72 av 107 FörstaFörsta ... 2262676869707172737475767782 ... SistaSista
Resultat 1 421 till 1 440 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1421


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag tror jag kom på vad jag gjort för fel. Jag hade programmerat in Dual Rate och Expo i "mixar". Efter att ha flyttat inställningarna till "input" verkar det fungera som det ska.

    /Mats
    Man behöver "leka" mycket med de olika programeringsmöjligheterna (input, mixer och servo) för att bli klok på olikheterna. En begränsning i Servos t.ex. är definitiv och kan inte överskridas (bra att använda för att förhindra att ett servo står och stångas mot ett mekaniskt stopp). Rekommenderar en mottagare med batteri och ett knippe servon på skrivbordet!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #1422
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mixer är mer flexibel i endel avseende än input,. Mittpunkten har med flygläge att göra och inte med expo eller rate tycker jag. Därför är jag böjd åt att gilla begränsningarna i input för dual/trippel rate&expo.
    fredrik

  3. #1423

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    ...Rekommenderar en mottagare med batteri och ett knippe servon på skrivbordet!
    Absolut. En enkel mockup med några skräpservon förenklar också avsevärt experimenten.
    Bifogad fil 53033

    Bifogad fil 53034
    /Leif

  4. #1424

    Standard

    Jo jag har suttit i timtal och fipplat med radion men så går det några månader till nästa modell ska installeras och så har man glömt hur det skulle vara.

    Vet inte vad som menas med flygläge men när jag fixade dual rate i mixer ändrades trimläget när jag ändrade mellan dual rate-lägena och det fungerar ju inte. När jag gjorde dua rate i input så ändrar sig inte trimläget. Om jag hade trimmarna ställda på mittpunten ändrades dock inte utan bara när jag trimmat åt endera hållet. När jag kollade hur jag gjort i en annan modell så hade jag lagt in dual rate i input. Men som sagt, man glömmer så lätt. Eller också går det för långt mellan varje ny modell som ska programmeras in.

    Det som ja inte har förstått vitsen med och lärt mig använda är flylägen i radion. Ni som använder er av olika flyglägen, hur använder ni dom? Och när har man behov av så många flyglägen?

    /Mats

  5. #1425

    Standard

    Flyglägen (flygfaser, flight modes) använder man för att ställa om ett stort antal flygparametrar med så få omkopplare som möjligt och därigenom minska belastningen på piloten under flygning.

    Jag tar ett exempel från min motorseglare som har fem flyglägen:
    0. Normal
    1. Motor
    2. Broms
    3. Långsam
    4. Snabb
    För varje flygläge kan jag ha olika värden på flera parametrar till exempel utslag, expo, skevdiff, "vingprofil", mixerandelar och inte minst grundtrim på alla roder. Jag kan också välja om jag vill ha skev>klaff mix och/eller "snap-flap" i ett eller flera flyglägen.

    Normal, långsam och snabb väljs med en treläges omkopplare.
    Broms väljs automatiskt då ja dragit i bromsreglaget någon millimeter och har prioritet över alla lägen utom motor.
    Motor väljs med en tvåläges omkopplare och har högst prioritet. Det spelar alltså ingen roll vilket flygläge som är valt innan motorn slås på.
    /Leif

  6. #1426

    Standard

    Ok! För en vanlig motorkärra kanske inte flyglägen är så aktuellt utom möjligen vi lite mer avancerad konstflygning kanske. Eller finns det något bra exempel på när det kan vara användbart. Om man t. ex har klaffar och vill mixa in lite dykroder går det ju bra att göra i mixar.

    /Mats

  7. #1427
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du klaffar eller fällbara ställ kunde flygfaser vara

    1: Start klaffar 10 grader, hjul ute
    2: Flyg klaffar inne, hjul inne
    3: Landning klaffar 60 grader, hjul ute.

    Bara ett exempel på nivå av klaffar från nån sida om Spitfire.
    fredrik

  8. #1428

    Standard

    Om det inte är gjort på annat ställe i tråden eller forumet så rekommenderar jag Mike Shellims hemsida http://www.rc-soar.com/index.html och särskilt hans blog http://rc-soar.blogspot.co.uk/ som bland annat handlar om avancerad programmering i Taranis. Kolla till exempel hans smarta F3J-setup http://www.rc-soar.com/opentx/setups/f3j/index.htm och hans säkerhetsbrytare för elmotor http://www.rc-soar.com/opentx/setups...tickythrot.htm
    Senast redigerat av pernstig den 2015-06-29 klockan 13:27. Anledning: lagt till länk för motorsäkring
    /Leif

  9. #1429


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Absolut. En enkel mockup med några skräpservon förenklar också avsevärt experimenten.
    Bifogad fil 53033

    Bifogad fil 53034
    Fasen Leif! Kroka på en motor på den där och du har en riktig buskärra... ;-)
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #1430

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Om det inte är gjort på annat ställe i tråden eller forumet så rekommenderar jag Mike Shellims hemsida http://www.rc-soar.com/index.html och särskilt hans blog http://rc-soar.blogspot.co.uk/ som bland annat handlar om avancerad programmering i Taranis. Kolla till exempel hans smarta F3J-setup http://www.rc-soar.com/opentx/setups/f3j/index.htm och hans säkerhetsbrytare för elmotor http://www.rc-soar.com/opentx/setups...tickythrot.htm
    Är det någon som har testat säkerhetsbrytaren? Jag har försökt installera den och den fungerar förutom att det blir halvgas när jag slår på mottagaren. Nu vet jag inte om det gör någonting för en elmotor startar väl i regel inte förrän man först drar ner trotteln till tomgång. Det kanske till och med är tänkt att vara så för att motorn inte ska aktiveras.

    Smart grej annars då jag nyss råkade ut för ett litet tillbud i vardagsrummet. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-inomhuskrasch

    /Mats

  11. #1431

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Är det någon som har testat säkerhetsbrytaren? Jag har försökt installera den och den fungerar förutom att det blir halvgas när jag slår på mottagaren. Nu vet jag inte om det gör någonting för en elmotor startar väl i regel inte förrän man först drar ner trotteln till tomgång. Det kanske till och med är tänkt att vara så för att motorn inte ska aktiveras.

    Smart grej annars då jag nyss råkade ut för ett litet tillbud i vardagsrummet. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-inomhuskrasch

    /Mats
    Misstänker att du satt trottel kanalen till 0 istället för -100.
    Har du otur kan din ESC gå in i programmeringsläge om du startar på för hög trottel.
    / Jonas

  12. #1432

    Standard

    I vilken inställning menar du att jag ska ställa trottelkanalen till -100? I inställningarna för säkerhetsbrytaren ställer man inte i trotteln alls. Ja har testat att ställa in den på flera olika modeller. Men du har ju rätt i att den kan hamna i programmeringsläge om inte gasen är i tomgång. Jag har inte testat funktionen i någon modell än utan bara kikat på servosimuleringen i radion. Plus att jag testat med ett löst servo.

    /Mats

  13. #1433

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    ... en elmotor startar väl i regel inte förrän man först drar ner trotteln till tomgång. Det kanske till och med är tänkt att vara så för att motorn inte ska aktiveras.
    /Mats
    Ja, så är det ju men den säkerheten gäller bara när man startar upp ESC. Sedan räcker det med att man råkar knuffa till trottelkontrollen medan man pysslar med något annat. En "vanlig" switch som håller trottelkanalen till -100 löser det problemet men då uppstår risken med att motorn kan aktiveras från två olika kontroller. Mikes "sticky throttle" löser även det problemet eftersom trotteln först måste föras till avstängd varje gång som motorn osäkras med switchen.
    /Leif

  14. #1434

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    I vilken inställning menar du att jag ska ställa trottelkanalen till -100? I inställningarna för säkerhetsbrytaren ställer man inte i trotteln alls. Ja har testat att ställa in den på flera olika modeller. Men du har ju rätt i att den kan hamna i programmeringsläge om inte gasen är i tomgång. Jag har inte testat funktionen i någon modell än utan bara kikat på servosimuleringen i radion. Plus att jag testat med ett löst servo.

    /Mats
    Bifogad fil 53063

    Bifogad fil 53064
    /Leif

  15. #1435

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    I vilken inställning menar du att jag ska ställa trottelkanalen till -100? I inställningarna för säkerhetsbrytaren ställer man inte i trotteln alls. Ja har testat att ställa in den på flera olika modeller. Men du har ju rätt i att den kan hamna i programmeringsläge om inte gasen är i tomgång. Jag har inte testat funktionen i någon modell än utan bara kikat på servosimuleringen i radion. Plus att jag testat med ett löst servo.

    /Mats
    Du borde ha en en "override" på din trottel kanal som sätter den till -100 tills säkringen är aktiverad.
    / Jonas

  16. #1436

    Standard

    Leif. Dom två inställningarna känner jag inte igen från Mikes beskrivning. Måste man göra ytterligare inställningar som han inte har beskrivit? Jag har utgått från den här sidan. http://rc-soar.com/opentx/setups/vlatch/vlatch.htm

    /Mats

  17. #1437

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Dom två inställningarna känner jag inte igen från Mikes beskrivning. Måste man göra ytterligare inställningar som han inte har beskrivit? Jag har utgått från den här sidan. http://rc-soar.com/opentx/setups/vlatch/vlatch.htm

    /Mats

    Hmm...

    Ok, jag gjorde funktionen själv och då ser den ut så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Taranis_thr_secure.JPG 
Visningar:	67 
Storlek:	31,0 KB 
Id:	53065
    Trottel på kanal 3, vänster spak neråt mot höger och håll in trainer (SH) 1,5 sekund för att aktivera.
    Tryck en gång på trainer (SH) för att avaktivera, oavsett läge på spakar....
    Vill du ha något ljud / varning får du lägga in det i Special Functions och styra med switch L4.

    /Jonas

  18. #1438

    Standard

    Ok! Vad ni kan Spelar det någon roll att man som Mike använder höger spak neråt vänster istället för att man använder trottelspaken när man skall aktivera gasen?

  19. #1439

    Standard

    Nu ska jag gå ut och försöka starta en trilskande gräsklippare och vila hjärnan lite. Jag får ta nya tag sedan då jag gärna vill ha den här funktionen. Det är lite på gränsen till min förmåga då det gäller att programmera radion. Det går bra när det finns en exakt beskrivning på hur man ska göra steg för steg. Men så fort jag måste räkna ut något själv utöver beskrivning blir det stopp.

    /Mats

  20. #1440

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ok! Vad ni kan Spelar det någon roll att man som Mike använder höger spak neråt vänster istället för att man använder trottelspaken när man skall aktivera gasen?
    Nej då, du kan använda vilken kombination du vill.
    Jag har även provat att bara använda spakarna för att aktivera, t.e.x båda nedåt och in mot mitten och använda trainer (SH) för att avaktivera....
    Vill du ha information i displayen om vilket läge du har trottel i kan du bara lägga till informationen via flight modes
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Taranis_safe.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	21,5 KB 
Id:	53066
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Taranis_Armed.JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	53067
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Taranis_safe_arm.JPG 
Visningar:	59 
Storlek:	31,0 KB 
Id:	53068
    /Jonas

Sidan 72 av 107 FörstaFörsta ... 2262676869707172737475767782 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •