Reklam

 
Sidan 46 av 107 FörstaFörsta ... 3641424344454647484950515696 ... SistaSista
Resultat 901 till 920 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #901
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Såg nu då jag beställde mottagare att dom sänkt priset på Taranis på uavsystems om det är någon som är på jakt efter en http://www.uavsystems.se/taranis-mode-p-89.html

  2. #902


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hayvosh Visa inlägg
    Såg nu då jag beställde mottagare att dom sänkt priset på Taranis på uavsystems om det är någon som är på jakt efter en http://www.uavsystems.se/taranis-mode-p-89.html
    ...antagligen för att Plus-modellen kommit som dock är, föga förvånande, idag ca: 500 kr dyrare än föregångaren.
    Roger

  3. #903
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...antagligen för att Plus-modellen kommit som dock är, föga förvånande, idag ca: 500 kr dyrare än föregångaren.
    Roger
    Jodå, inte helt omöjligt.
    Känns dock inte som att det känns värt att uppgradera till plusmodellen.
    Om vibratorn är densamma som man kan stoppa in i "gamla" Taranisen så är det inte mycket att hurra för, visst det vibrerar men lite kraftigare hade det kunna varat

    Sen nya displayen är väl det lilla plusset jag kan se, lite tydligare än den gamla

  4. #904


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När jag anslöt min Taranis till PC Companion idag så tyckte Companion att jag skulle uppgradera firmware till 2.10.
    Sagt och gjort - det utfördes utan problem. Så långt allt väl. Men när jag skulle testa Wizards efter uppdateringen (genom att skapa en ny modell i sändaren) så fick jag inte de modellrelaterade frågor som jag fått tidigare utan programmet skapade bara en ny modell... Nån som har nåt tips eller skall man försöka få tillbaka 2.08 ? Är som sagt nybörjare på Taranis och håller bara på med att försöka lära känna sändaren ännu så den är inte "driftsatt".
    Roger

  5. #905
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej Roger
    Jag läser changelog för senaste firmware. Jag tror det är nya templates.

    Kan vara följande punkt
    • Templates fixed to take account of the new curve system

    https://code.google.com/p/opentx/wik...5_/_Aug_1_2012


    Edit - de verkar ha backat till 2.08 igen.
    fredrik

  6. #906


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Kollade också changeloggen men missade den texten eller kanske snarare att jag misstolkade den - fel blev det hursomhelst.
    F ö laddad jag ner Wizards-filerna igår så det borde ju ha varit de aktuella - om dom verkligen uppdaterat dom vilket inte verkar vara fallet.
    Men har de backat så är det nog andra problem också kan man misstänka.
    Testade att nedgradera och nu fungerar Wizards igen...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-09-10 klockan 06:16.

  7. #907
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det börjar bli lite komplext projekt nu när folk använder programvaran. Då kan man inte hur som helst bryta kompatibilitet genom att t.ex. stoppa in fler punkter i en kurva, och inte stödja de gamla kurvorna. I så fall måste man uppgradera alla modellminnen också, och wizarden. Det känns som det är här nånstans det gått fel.
    fredrik

  8. #908


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att hitta på nya funktioner är alltid den lätta delen men att behålla bakåtkompatibilitet är som sagt betydligt svårare och det torde även detta projekt få känna på. Och vad vet man vad som kan hända om plötsligt modellminnena uppdateras... Visst kan det vara bra med den flexibilitet som det innebär att kunna uppdatera programvaran men det kan samtidigt ställa till avsevärda problem - det skall man inte vara omedveten om.
    Roger

  9. #909

    Standard Mer om laddning

    Hej,
    skillnaden mellan A och B serie verkar vara max laddtid så att en 2000 ack kan bli fulladdad. Som Gasman påpekade är RC nätet olika. 800 acken torde ta ca 3h för att bli fulladdad och 2000 acken 2,5 ggr längre! BQ2000 kretsen ska kunna ladda Lipo men kräver nog byte av en mängd komponenter på kortet, dvs svårt att fixa hemma.
    Senast redigerat av silentglider den 2014-09-10 klockan 12:03. Anledning: Rubrik

  10. #910
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Programera är inte min grej... i radion vill jag lägga till en kanal för att styra aux på mitt kk2 kort hur gör jag?

    Jag lyckades innan men nu när jag bytt till ezuhf gjorde jag en ny modell och nu hittar jag inte var jag lägger till en kanal på en switch. :-P

  11. #911
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Never mind. :-P Hittade det nu :-D

  12. #912

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Kollegor
    Hittar inte toogle mode i 2.08. Funktionen försvann i mina modeller efter uppgradering? Toogle mode innebär att switchen får tillägget "t" i tidigare versioner. Försöker lägga till den med lååångt enter men inget händer?
    Nån som vet hur jag skall få till det?
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  13. #913
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag hittade global variabel först och använder det.
    Exempel http://technologyforthemasses.blogsp...switch-as.html
    fredrik

  14. #914

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Tack Freddan!
    Hjälpsam som vanligt
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  15. #915

    Standard Begränsa min / max pitch på CCPM helikopter

    Är det en bugg i Taranis CCPM mixning eller är det jag som tänker fel?
    Jag har en T-rex 450 med paddlar och ett HH-gyro och jag har ställt in swash typ på 120 och collective på CH11.
    Alla servon rör sig som dom ska och helikoptern flyger som den ska, MEN jag vill begränsa min och max pitch till 11 grader eftersom det nu är 14 - 15 grader vilket är lite mycket...
    Det logiska är då att under menyn "Servos" ställa ner min och max värdet för kanal 11, och visst den faktiska utsignalen på kanal 11 begränsas men inte utslagen för CYC1, CYC2 och CYC3 som ska styras av kanal 11.
    Dom pitch kurvor som jag sätter under menyn "Mixes" på kanal 11 fungerar exakt som dom ska så där används kanal 11 korrekt men inte i "Servos" menyn.

    Nån som kan rätta mitt sätt att tänka eller bekräfta att felet ligger i OpenTX?

    /Jonas

  16. #916
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.
    fredrik

  17. #917
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Tack Freddan!
    Hjälpsam som vanligt
    Göran
    Glad att kunna hjälpa till även om det inte var exakta lösningen på ditt problem. Vi får nog forska vidare på "t" på switchar.
    fredrik

  18. #918

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.
    Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
    Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
    Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.

    /Jonas

  19. #919
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Såg denna posten tidigare. Riktigt trevlig lösning på CPPM med Taranis.

    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=598718

    I princip sätter du source till pitch mixning i Heli setup (sidan 3) från Kanal 18.

    Kanal 18 använder du som en dummykanal där du sköter din pitch-mixning.
    På kanal 18 i mixern använder du throttle som källa, och där kan du vikta och lägga kurvor för att begränsa och finlira för varje indeviduell flight mode.

    På samma sätt använder du kanal 17 för att göra motsvarande kurvor för throttle. Medan du på kanal1 eller 3 eller va du nu använder som kanal för ESC har 17 som source.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #920
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
    Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
    Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.

    /Jonas
    Skev och höjd justerar du med stickinput från olika flight modes (sidan 5) för att begränsa.

    Pitch justerar du med valfria mixningar via dummy-kanal som beskrivet ovan). Lite omväg, men ger dig full frihet att göra precis som du vill
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Sidan 46 av 107 FörstaFörsta ... 3641424344454647484950515696 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •