Reklam

 
Sidan 8 av 107 FörstaFörsta ... 3456789101112131858 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #141
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Nu har jag mina (batch2), bara lite nyfiken om någon vet vad det blir för revisionsskillnader på batch3&4 som enligt hörsägen skulle komma med lite ändringar och produceras i en annan fabrik med större kapacitet?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #142


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fluf,
    Varifrån kommer din "hörsägen" avseende batch 3 & 4 ? Det kom ju en batch förra veckan verkar det som (var det kanske batch 3 ?) men den tog ju slut direkt.
    Roger

  3. #143
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Fluf,
    Varifrån kommer din "hörsägen" avseende batch 3 & 4 ? Det kom ju en batch förra veckan verkar det som (var det kanske batch 3 ?) men den tog ju slut direkt.
    Roger
    Tror det var dvogonen som skrev om det i denna tråden. Kolla med honom, han har mest inside info verkar det som.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #144


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - men då kommer det säkert en kommentar ifrån honom...
    Roger

  5. #145

    Standard

    Hej, har följt tråden lite dåligt så tänkte fråga er som kör Taranis och kan jämföra med 9XR; är modulplatsen bibehållen och funkar openTx (är ute efter inställningarna för PPM, antalet kanaler, framerate etc.) likvärdigt?
    Fick nämligen igång mina futabamottagare med 9XRen upp till 12 kanaler så nu borde taranisen börja bli intressant för min del också.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #146


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Passar på att ställa en fråga jag också...
    Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
    Roger

  7. #147
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Hej, har följt tråden lite dåligt så tänkte fråga er som kör Taranis och kan jämföra med 9XR; är modulplatsen bibehållen och funkar openTx (är ute efter inställningarna för PPM, antalet kanaler, framerate etc.) likvärdigt?
    Fick nämligen igång mina futabamottagare med 9XRen upp till 12 kanaler så nu borde taranisen börja bli intressant för min del också.
    Taranis är OpenTX, du kan kompilera den själv efter behov. har inte lekt med framerate själv men ser inte någon anledning att det skulle vara skillnad. Man uppdaterar och justerar via Compaion9x som man gör med 9xr och 9x. Om det inte finns kod för det så kan man lösa kod för det

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Passar på att ställa en fråga jag också...
    Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
    Roger
    Man sätter en föredragen kanalordning på vad som helst, tex tror jag att jag har ställt RETA. Denna globala blir default på varje modell du skapar, men du kan justera varje modell efter behag när den är skapad så det är bara en "template" du justerar.

    Tex i mixern blir det med en RETA när man skapar en ny modell
    Kod:
    Ch1 - Rud - 100%
    Ch2 - Ele - 100%
    Ch3 - Thr - 100%
    Ch4 - Ail - 100%
    Sedan kan du möblera om dem som du vill eller ladda en annan förinställd template, tex en delta-mix eller en heli 120-grader swash.

    Tex så kan en en mix se ut som följande för min vinge
    Kod:
    Ch1 - Ele - 60%
        - Ail - 100%
        - Thr - -7%
    Ch2 - Ele - -60%
        - Ail - 100%
        - Thr - 7%
    Ch3 - Thr - 100%
    Vilket innebär att jag har en deltamix med 60% höjd och 100% skevroder samt mixat in lite ner-roder basserat på gasen då jag inte vinklade motorn.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #148


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bra detta med kanalordningen - den bästa lösningen måste jag säga med en global som kan förändras individuellt per modellminne.
    Blir nog en Taranis när dom blir lite enklare/snabbare att få tag i. Uppskattar att man kan ha 2 olika 2,4 GHz-system "aktiva" i sändaren men hade inte haft nåt emot ytterligare ett (kör redan 2 - och har inte börjat med FrSky ännu)...
    Roger

  9. #149
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kanalordningen är bara början, man kan göra så mycket kul med OpenTX så det är löjligt.

    Det är enkelt att komma igång. Du har kanalerna som är "output", du har spakarna, fysiska switchar, sliders och logiska switchar som är "input". Det enklaste är att ge en kanal en input, Tex att Kanal 1 är 100% Roder.

    Ordningen om jag minns rätt är;
    Input -> trim -> Expo, dualrate, kurvor -> mixning -> saftey switch -> output.

    En logisk switch kan tex vara X>Y (om det är sant så får man 100 output, om det är falskt -100). En användning för det kan vara att tända en LED-slinga på en EDF för att simulera efterbrännkammare. Den hade då sett ut som följande.

    Logic Switch 1 - Ch3 > 75

    Då har jag skapat en virtuell spak som ger värde 100 om output efter alla mixar, säkerhetsswitchar med mera är på över 75%.

    Om jag istället hade gjort
    Logic Switch 1 - Thr > 75

    Hade outputten varit 100 om gasspaken hade varit över 75% vilket är nästan samma sak beroende på om du har throttle kurva och/eller en throttle-hold spak.

    I mixern lägger jag sedan Logic Switch 1 som input på tex kanal 5. I modellen monterar jag en brytare till kanal 5 som styr LED slingan.

    Kan vara lite rörigt innan man pillat på det, men när man väl börjat kan man skapa nästan vad som helst.
    Varje input kan använda vilken output som helst som variabel.
    Man kan sätta fördröjning och och köra servon långsamt, dvs man kan med två kanaler sekvensiera långsamma landningsställ med lite tajming.
    Varje funktion kan vara bunden till en eller flera flightmodes, totalt stöds upp till 9 olika flightmodes.
    Du har upp till 32kanaler output som du kan experimentera med + en lång rad virtuella switchar och specialfunktioner som säkerhetsswitchar, ljudeffekter med mera.

    Andra praktiska saker man kan göra är att garantera att landningsstället är nere om man har throttle-hold på, ge minimum 25% (med möjlighet till mer om man gör det manuellt) flaps om landningsstället är nere, dynamiskt minska roderutslag beroende på gasinput. Eller vad man nu trivs med att göra.

    OpenTX mixningsfunktioner är helt fantastiska.


    Och alla dessa mixar och fixar är per modellminne. Och det är 3 knapptryckningar eller liknande för att kopiera ett modellminne om du inte vill göra om alla dina säkerhetsswitchar med mera till nästa modell.

    Om det blir för bökigt att programmera i radion så kan du alltid göra det via datorn med en USB-sladd
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #150

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Passar på att ställa en fråga jag också...
    Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
    Roger
    Har som sagt ingen Taranis än men OpenTx på 9XR funkar så iallafall att jag ställde kanalordning i systeminställningarna, dvs inställningarna för själva radion. Sedan föll den in i resp. modell/minne som man skapade därefter. Men ändrade jag kanalordningen i systeminställningerna verkade den gamla hänga kvar i de modeller jag skapat. Var lite lurigt iom jag petade i "fel" kanalordning från början, lyckades peta i en 12kanalig modul avsedd för graupner som i sin tur internt kastar om kanalordningen från graupner/jr till Futabas AETR. Så det blev lite frustration en stund innan man kom på att ändra kanalordning, sedan skapa ny modell, korrigera kanalordning och skapa ny modell igen iom det blev fel första vändan Men sen funkade det peta ut 12 kanaler till 6014-mottagaren, även om det blir köra PPM8 mot alla de där TFR6-orna man samlat på sej...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #151
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Tror det var dvogonen som skrev om det i denna tråden. Kolla med honom, han har mest inside info verkar det som.
    Jag tror inte informationen om produltionsbatchar kommer från mig. Jag har koll på mjukvaran (openTX), men inte på hårdvaran Taranis.

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

  12. #152
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Har som sagt ingen Taranis än men OpenTx på 9XR funkar så iallafall att jag ställde kanalordning i systeminställningarna, dvs inställningarna för själva radion. Sedan föll den in i resp. modell/minne som man skapade därefter. Men ändrade jag kanalordningen i systeminställningerna verkade den gamla hänga kvar i de modeller jag skapat.
    Precis så funkar både openTX och er9x i alla versioner på alla plattformar _utom_ i originalprogrammet i 9xr. Av obekant anledning kopplade HobbyKing bort användningen av kanalordning i mallarna i sin version av er9x, så i just den versionen har kanalordningen inget som helst syfte som jag kan förstå. De gjorde några stycken andra obegripliga förändringar också som väl skulle göra saker lättare, men mest gjorde opensource-utvecklarna förbaskade. Men de fattade galoppen rätt snabbt. Tråkigt nog verkar FrSky på samma sätt ha hamnat på kollisionskurs med huvudpersonerna bakom openTX. Vi får se hur dramat slutar. Inte alls uppenbart att det slutar bra.

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
    Senast redigerat av dvogonen den 2013-11-05 klockan 19:34.

  13. #153

    Standard

    Hej alla.

    Har försökt en tid att använda treläges knapparna som tvåläges.
    Utan förändring i mitt läget.

    När man slår över mellan olika lägen

    SA↑ ger KN06 = 100
    SA- ger KN06 = 100
    SA↓ ger KN06 = -100
    SA- ger KN06 = -100
    SA↑ ger KN06 = 100

    Har försökt med Logiska Brytare utan framgång.

    AkeB

    PS. Tack dvogonen för dom svenska ljudfilerna och hjälpen om hur man gör egna. post #88.
    Fungerarar kanon.

  14. #154


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det var ju tråkigt om FrSky är på kollisionskurs med personer bakom programvaran. Och det kan möjligen peka på bekymret med att använda open source-programvara i kommersiella produkter. Nu vet jag inte orsaken bakom problemen men som tillverkare av hårdvaran bör man ju rimligen inte ha full kontroll på den mjukvara som man levererar med under dessa förhållanden. Som kund måste man ju å andra sidan ha en enda motpart som kan ta ansvar för hela produkten.
    Hoppas nu att detta inte är så allvarligt att det kommer att skapa problem för ägarna av Taranis-sändare.
    Roger

  15. #155
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AkeB Visa inlägg
    Hej alla.

    Har försökt en tid att använda treläges knapparna som tvåläges.
    Utan förändring i mitt läget.

    När man slår över mellan olika lägen

    SA↑ ger KN06 = 100
    SA- ger KN06 = 100
    SA↓ ger KN06 = -100
    SA- ger KN06 = -100
    SA↑ ger KN06 = 100

    Har försökt med Logiska Brytare utan framgång.

    AkeB

    PS. Tack dvogonen för dom svenska ljudfilerna och hjälpen om hur man gör egna. post #88.
    Fungerarar kanon.
    Nu har jag inte mjukvaran framför mig, men borde du inte kunna köra en loop på neutral switch?

    Om du skall använda outputten på Ch6
    LS1 (logisk switch1) = Ch6

    SA↑ = 100
    SA- = LS1
    SA↓ = -100

    ?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #156
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Lightbulb

    Det går att använda en trelägesswitch som en tvålägesswitch men det är lite trixigt. Man måste använda så kallade globala variabler för att hålla kvar information om ett tidigare tillstånd. Jag visar hur man gör för att sätta upp funktionen med hjälp av companion9x. Det går naturligtvis att göra i radion också:

    Definiera först två specialfunktioner som tilldelar den globala variabeln GV1 värdet 100 respektive -100 när brytaren når sina ändlägen. Detta gör i princip hela jobbet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Specialfunktioner.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	110,5 KB 
Id:	41668

    Det går inte att direkt använda globala variabler som indata till en kanal, så vi tar till tricket att definiera en Logisk Brytare (LB1) på ett sätt som gör att den alltid får värdet 1:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	logiskabrytare.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	111,5 KB 
Id:	41666

    Sedan gör vi en mix på kanal 6 som använder GV1 som vikt för den logiska brytaren LB1:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mixar.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	41667

    Klart

  17. #157
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det var ju tråkigt om FrSky är på kollisionskurs med personer bakom programvaran. Och det kan möjligen peka på bekymret med att använda open source-programvara i kommersiella produkter. Nu vet jag inte orsaken bakom problemen men som tillverkare av hårdvaran bör man ju rimligen inte ha full kontroll på den mjukvara som man levererar med under dessa förhållanden. Som kund måste man ju å andra sidan ha en enda motpart som kan ta ansvar för hela produkten.
    Hoppas nu att detta inte är så allvarligt att det kommer att skapa problem för ägarna av Taranis-sändare.
    Roger
    FrSky hade ursprungligen för avsikt att göra egen programvara till Taranis. Dessutom ville de gärna få en version av er9x eller openTX gjord för radion. De gav därför en handfull av er9x/openTX-utvecklare tillgång till prototyper av Taranis. Huvudmannen bakom openTX (Bertrand Songis) bestämde sig för att porta en version av openTX till Taranis. Mannen bakom companion9x (Romolo) byggde om companion9x och byggservern för att stödja Taranis. Detta gjorde de vad jag vet utan betalning trots att det var ett omfattande arbete. FrSky färdigställde sedan aldrig sin egen programvara utan släppte istället radion med Bertrands OpenTX. De fick alltså utvecklingen av programvaran till Taranis och en supportstruktur med companion9x och en byggserver online helt gratis. Bra för dem.

    I det här läget kunde man tänka sig att FrSky bidrar med resurser för att ta hand om driftskostnader för byggserver, hantering av felrapporter och buggrättning av fel. Alternativt skulle de kunna betala någon för detta. De verkar dock inte intresserade utan förväntar sig att få supporten för Taranis gratis. I praktiken betalar Bertrand och Romolo för att supporta Taranis i och med att de bekostar byggservern. Detta är en ohållbar situation. Vi får väl se hur det går. Det kan hända att det inte blir så mycket mer support för Taranis.

  18. #158


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack Dvogonen för ditt svar.
    Ja - jag har ju läst delar av mastodont-tråden på RC Groups om Taranis och förstått att FrSky "fått"/"lånat" en hel del så deras utvecklingskostnader för Taranis borde inte ha varit så överväldigande. Så då kan man ju fråga sig om hela deras koncept är mer eller mindre "lånat"/"plagierat" - t ex deras 2.4 Ghz-system som kanske bara är en form av "kopia" av Futabas Fasst-system inkl bus-arkitekturen... Jag är inte man att avgöra detta men man börjar ju fundera lite när man hör hur det gått till med bl a programvaran till Taranis.
    Om dom mer eller mindre blåser programvaru-utvecklarna så torde man ligga pyrt till hos dessa fortsättningsvis. Fast som sagt - detta är bara mina egna funderingar efter vad man läst.
    Ligger nog lite "lägre" än jag tänkt tidigare när det gäller att skaffa en Taranis - i alla fall ett tag till...
    Roger

  19. #159
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tack Dvogonen för ditt svar.
    Ja - jag har ju läst delar av mastodont-tråden på RC Groups om Taranis och förstått att FrSky "fått"/"lånat" en hel del så deras utvecklingskostnader för Taranis borde inte ha varit så överväldigande. Så då kan man ju fråga sig om hela deras koncept är mer eller mindre "lånat"/"plagierat" - t ex deras 2.4 Ghz-system som kanske bara är en form av "kopia" av Futabas Fasst-system inkl bus-arkitekturen... Jag är inte man att avgöra detta men man börjar ju fundera lite när man hör hur det gått till med bl a programvaran till Taranis.
    Om dom mer eller mindre blåser programvaru-utvecklarna så torde man ligga pyrt till hos dessa fortsättningsvis. Fast som sagt - detta är bara mina egna funderingar efter vad man läst.
    Ligger nog lite "lägre" än jag tänkt tidigare när det gäller att skaffa en Taranis - i alla fall ett tag till...
    Roger
    De har inte direkt blåst någon. Alla har ju bidragit av egen fri vilja. Men det är dålig stil att inte sponsra kostnaden för byggservern som används av deras kunder eller ge Bertrand/Romolo någon form av kickback för deras arbete som bidragit till att göra Taranis till en succé. Detta skulle vara helt marginella kostnader i förhållande till vad utvecklingen av Taranis måste ha kostat.

    För nästa radio (Horus) har dock FrSky helt andra planer. De planerar att bygga in krypteringschip i radion och låta användarna köpa tillgång till radions funktioner genom att köpa programuppdateringar online. I det samanhanget kan man naturligtvis glömma öppen programvara som openTX eller er9x. Man får väl hoppas att de ändrar sig, men det ser mörkt ut.
    Det ser ut som om open-source och FrSky går skilda vägar efter Taranis.

  20. #160

    Standard

    Jaha, kör FrSky åt samma håll som mediaindustrin blev det mindre intressant.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Sidan 8 av 107 FörstaFörsta ... 3456789101112131858 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •