Reklam

 
Sidan 12 av 107 FörstaFörsta ... 278910111213141516172262 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #221


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ingen behöver be om ursäkt för det som varit...
    Men mitt förslag var att vi borde hålla lite "stramare tyglar" i fortsättningen och inte diskutera t ex enskilda försändelser utan mera runt själva radion samt givetvis tips om var den finns att köpa med omgående leverans - om det nu existerar.
    Roger

  2. #222

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Taranis är en märklig företeelse som jag tycker förtjänar att man följer hela livscykeln. Följa hypen kring open source programvaran, uppbyggd förväntan, leveransproblemen(strategin?) i allra högsta grad, lära sej radion och till slut använda eller förkasta. Alla vi på Taranis-skeppet befinner sej nånstans där och alla bitar tycker jag berättigar till diskussion.

    Från rcgroups-tråden kan man lära sej att den amerikanska distributören betat av mindre än en vecka på sin förbokningslista som startade 18 juli och av serienumren att döma har det hittills levererats ca 4000 Taranis world-wide. Trycket på leveranser är enormt och hypen fortsätter. Det går att få tag i Taranis om man jagar och följer forum, jag har köpt två själv. De finns runt om i världen. Att följa trackingen för en Taranis kanske inte har så stort allmänintresse, men alla är inte så vana och kan behöva en hjälpande hand och att följa sin leverans och avge en glädjeyttring på ett forum när man fått den, ja det ligger helt i linje med den upphaussade hypen kring Taranis. Märklig företeelse och intressant.

    On topic då:
    Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky
    http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopi...b9d3585ba5ed0b

    Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...
    Senast redigerat av Håkan den 2013-11-30 klockan 09:33.

  3. #223

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har precis fått och hunnit bekanta mig lite med den. Beställde från UK dan innan nyheten om den uppgraderade släpptes... Min vanliga tur! Men det känns bra ändå. Är så här långt väldigt nöjd.

    Men det är ett par saker jag vill fråga om...
    1. Tänkte inte så mycket på att det skulle vara några nackdelar att beställa från UK, men UK-pluggen till laddaren till originalaccen funkar ju inte. Accen, är ju 800 mAh, originaltrafon är på 13V/500 mA, hade en på 12V/1A liggande som jag använde. Kan det vara någon fara med att använda den tills jag fått tag i ett annat batteri?

    2. I gamla radion (Tgy 9X) med Open9X använde jag 3-pos brytaren för att styra ett FY30 gyro/stabilisator. Där var det bara att ange SOURCE till 3POS så var det klart, -100, 0, +100 för de tre lägena. Men jag får det inte att fungera i Taranis..., 3POS finns inte där så då tänkte jag att då får jag väl lägga 3 rader mix på den kanalen men den vill inte... vad gör jag för fel tro?

    Tror jag kom på lösningen till problem 2...
    Provade att bara ange switchen som "source" utan att blanda in aktiveringsswitch och då fungerar det som i Open9X verkar det som, även om jag tycker "stab"- och "auto"-lägena uppför sig identiskt. Vill minnas att "stab" mode inte var lika "ihärdigt" i de korrigerande utslagen som "auto" mode
    Senast redigerat av Flahultarn den 2013-11-30 klockan 18:52. Anledning: problem 2 löst tror jag=)

  4. #224
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är inget problem att använda en transformator med större kapacitet. Laddaren sitter i radion och drar bara så mycket effekt den behöver. Det går bra att ladda direkt från 12voltsbatterier, som ju kan lämna massor av batterier. Man skall dock vara försiktig med att ladda från 3-cells LiPo-batterier som ger lite för hög spänning.

    Volare necesse est, vivere non est necesse.

  5. #225

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    On topic då:
    Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky
    http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopi...b9d3585ba5ed0b

    Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...
    Mycket intressant läsning i den tråden du länkade till!

    Om FlyingAllen representerar FrSky och deras värderingar så är jag supernöjd att jag satsar på dom med en Taranis 9xd på beställd. Att dom kommer sälja reservdelar för uppgradering till 9xd+, antagligen redan innan 9xd+ släpps så att existerande 9xd ägare kan uppgradera själva om de vill. Vilken härlig inställning!

    Själv ser jag fram mot haptisk feedback/vibration. Antar att det är en vibrator i radion men det hade kanske varit spännande med mekaniskt motstånd i spakarna relaterat till t.ex. hastigheten eller g-kraften i planet.

    Och sen att någon kritiserar FrSky i tråden för att dom har för lång hårdvarucykel på Taranis (med 2 månader!!) så tar dom åt sig det och överväger förbättring. Helt underbart! Gammelföretagen som dominerat radiomarknaden får akta sig riktigt mycket, helt plötsligt kommer det nya företag som ser mer till användarnas intressen istället för att bara ta så mycket betalt som möjligt.

    Hypen är ju helt galen! Det är i klass med Apple produkter! Sen vill jag kontrastera längden på kölistorna hos "den amerikanska disributören" (Aloft hobbies antar jag). Jag köade hos både dom och T9hobbysports i England sen 30/9 och hos T9 fick jag köpa efter ca 6 veckor. Aloft verkar ha gott rykte och det måste ha lätt till en oproportionerlig stor del av förhandsbokarna. Definitivt läge att kolla runt bland olika butiker alltså.

  6. #226

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard SBUS servo – fler kanaler

    En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

    Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

    Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder och en SBUS Servo Channel Changer för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?

  7. #227
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

    Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

    Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder och en SBUS Servo Channel Changer för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?
    Det är korrekt, X8R ger 8 "vanliga" PWM signaler på mottagren + 1S.BUS utgång som löser ytterligare 8 kanaler. Antingen kör du S.BUS servon kopplat paralellt med Y-kablar på den utgången eller med Decoder+changer som du länkade.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #228

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Härligt=) Det ser ju klockrent ut på pappret iaf, men tycker det är konstigt att man inte hittar mer info på nätet... väldigt sparsamt skrivet om det.

  9. #229
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Nu fungerar det.....


    Är det bara jag som inte kommer in på länken?? för övrigt kommer jag inte alls in på http://www.frsky-rc.com ??

    On topic då:
    Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky
    http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopi...b9d3585ba5ed0b

    Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...[/QUOTE]
    Senast redigerat av fortuna den 2013-12-03 klockan 05:20.

  10. #230
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Har nu haft min Taranis i en månad och är helnöjd. Har varit ute och flygit med den ett par gånger. Har lyckats lägga in och ställa in ett 15 tal kärror. Mixern är helsmart och tog ett tag innan jag fattade. Det mesta har är smart och enkelt när man kommit på hur det fungerar.

    Skaffade 2st nya avancerade mottagare X8R 8-16 kanalare för att använda i min 1/4 skala Mustang som är nerlusad med servon. Tänkte också börja försöka lära mig använda telemetri och givare i planen.

    Köpte därför också en FSH-01 smart sensor hub och lite givare (höjd och temperatur). Får dock inte det hela att fungera. Instruktionen i de små pappersbladen som följer med är lite för kortfattad för mig tror jag. Mycket förkortningar.

    Jag undrar vad är SBUS, SMARTPORT och RSI igentligen och vad ska anslutas in i dessa?

    Vad ska ställas om i sändaren för att kunna se och ställa om gränsvärdena på höjd och temp mm?

    Ursäkta mina kanske tokiga frågor men dessa förkortningar är kluriga...
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  11. #231
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Du behöver inte FSH-01 till X8R, den nya SmartPort ersätter tidigare teknik, det är en seriell port som du kan daisy-chaina seriellt istället för att köra parallellt via den gamla paralell-hubben. Du behöver dock de nya sensorerna/givarna för att det skall funka med X8R.

    S.BUS (Serial/Smart bus?) = Kanal 9-16 och du behöver S.BUS dekoder eller S.BUS servon samt en programmerare för att använda dem, lämpar sig även till kontrollerkort, autopiloter med mera.
    Smartport = Telemetrigivare input
    RSSI (Recieved Signal Strength Indicator)= output på signalstyrkan, lämplig till kontrollerkort, autopilot eller OSD's (främst för FPV)
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #232

    Standard

    Här kan du gotta ner dig vad gäller telemetri Frsky.

    http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry

    //Uffe

  13. #233


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UPJ Visa inlägg
    Här kan du gotta ner dig vad gäller telemetri Frsky.
    http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry
    //Uffe
    Ja - där fanns det för att fördriva åtskilliga timmar...
    Roger

  14. #234

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

    Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

    Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder och en SBUS Servo Channel Changer för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?
    Jag har läst att ett alternativ är att köra med två mottagare. Bl.a. på http://www.getfpv.com/frsky-x8r-16ch...d-antenna.html

    För SBUS så har jag tolkat det som att SBUS-servona från FrSky inte kommit ut på marknaden ännu men kanske fungerar Futabas?

  15. #235

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Jag har läst att ett alternativ är att köra med två mottagare. Bl.a. på http://www.getfpv.com/frsky-x8r-16ch...d-antenna.html

    För SBUS så har jag tolkat det som att SBUS-servona från FrSky inte kommit ut på marknaden ännu men kanske fungerar Futabas?
    det går att köra med två mottagare, men jag behöver platsen och bara max 2 kanaler till så jag tycker det verkar smidigare med Sbus-lösningen.

    Ett annat spörsmål angående X8R mottagarna, Är det bara att byta ut antennerna med ingjutna dipolerna (för jag antar att det är dipoler i dem??) mot de beprövade längre? Skulle gärna slippa ha mottagarantennerna inne i bröten




    Sent from my phone using Tapatalk

  16. #236

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Det verkar inte gå att byta röstspråk i companion9x. Flera språk finns att välja på, men väljaren väljer ändå "en". Men plötsligt funkade det i radion även om det inte gick att ställa in i eeprom. Nu har jag t o m lagt in min egen röst via audacity, mkt bra. Varför sålde du din Taranis, dvogonen? Detmåste vara ngt mer än många sändare, eller?
    Peter

  17. #237

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nu är min i sverige

    Tog inte alls lång tid. beställde den 19/11
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #238
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Det verkar inte gå att byta röstspråk i companion9x. Flera språk finns att välja på, men väljaren väljer ändå "en". Men plötsligt funkade det i radion även om det inte gick att ställa in i eeprom. Nu har jag t o m lagt in min egen röst via audacity, mkt bra. Varför sålde du din Taranis, dvogonen? Detmåste vara ngt mer än många sändare, eller?
    Peter
    Ärligt talat visste jag inte att det ens gick att få companion att använda ljudfiler över huvud taget. Jag minns att det var något som det pratades om att införas i somras. Tydligen blev det infört. Men inte riktigt fullt ut uppenbarligen.
    Anledningen att jag sålde min Taranis var att jag redan har en väldigt ombyggd 9x som jag gillar och dessutom skulle jag få ytterligare en Taranis i utbyte mot tjänster. Den nya dök upp i förrgår. Dessutom har jag ett antal äldre sändare. Enligt min fru är det alldeles för många sändare...

  19. #239

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Jag uttryckte mig lite illa. Jag har inte lyckats få companion att prata. Däremot började sändarens tal att fungera och att jag nu lyckats spela in egna röster som är passande. Jag trodde att man via eeprom kunde ställa in allt för sändaren, men uppenbarligen inte talet. Måste säga att jag haft stor nytta av Scott Page youtubelektioner. Nu när ungarna har flugit ut ur boet får jag äntligen tid till att sitta flera timmar med en hobby- underbart!. Det är ju lite trixande med Taranis och definitivt inte en nybörjarradio, men otroligt kul... Fick radion här om dagen för 1450kr från HK efter 1 mån på Fiji

  20. #240

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Hämtade min taranis idag , och nu är den ombyggd så den har den fjädrande switchen sitter på motsatt sida.

    nu gäller det bara att få till mixning av en dlg , kanske inte lättaste projektet att ge sig på med en ny radio men går det bra blir jag impad
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Sidan 12 av 107 FörstaFörsta ... 278910111213141516172262 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •