Reklam

 
Sidan 55 av 107 FörstaFörsta ... 545505152535455565758596065105 ... SistaSista
Resultat 1 081 till 1 100 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1081
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du lägger det i mix blir det som du väntar dig. Du justerar min/max när du behöver justera ändläge så det inte stångar.
    fredrik

  2. #1082

    Standard

    Om det handlar om att begränsa utslag för att förhindra att det binder eller mekanisk kan skada modellen lägger jag det under servo. Är det flygegenskaper jag vill förändra lägger jag det under mix.
    / Jonas

  3. #1083


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Nämnas kan ju att Vikt ändras i steg om 1, och Min/Max ändrar i 1/10 steg

    //McLund

  4. #1084

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Undrar varför det kallas för "weight" numera och inte "rate" (travel) som det brukat heta? Är det kanske för att det finns inställning för flera s.k. rates numera och inte bara är bundet till en " dual rate" switch?
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  5. #1085
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Undrar varför det kallas för "weight" numera och inte "rate" (travel) som det brukat heta? Är det kanske för att det finns inställning för flera s.k. rates numera och inte bara är bundet till en " dual rate" switch?
    Har med mixningen att göra.

    Som ett exempel med flaperons
    För att ge signal ut på kanal 1 vill du tex ta input från aileron spaken och vridpotentiometer 1.

    Däremot vill du inte att vritpotentiometern skall ha lika mycket inverkan på skevrodret som från spaken.
    Aileron spak = weight 100 - dvs all din input skall gå ut till skevrodret.
    vritpotentiometer = weight 20 - dvs vid fullt vred på potentiometern skall inte ge mer än 20% utslag

    Detta har inte med dualrate att göra, det kan du addera utöver exemplet dessutom.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #1086

    Standard

    Tjenare!

    Fick min Taranis 9XD Plus för några dagar sedan, med X8R mottagaren. Dem två största anledningar att jag köpte den var för de enorma programmeringsmöjligheterna och att den har relativt bra räckvidd.

    Jag var ute för bara någon timma sedan och körde lite lätt med Bixlern för att se hur väl den skulle hålla sin "RSSI". Jag satte upp den så att den säger vilken "RSSI" jag har när jag flippar en av strömbrytarna. Vid 100m avstånd låg värdet på mellan 68-92. Sen flög jag så långt bort att jag inte kunde se planets riktning och då låg den på 58. Något annat som låter konstigt i mina öron är att när jag landade och hade mottagaren och sändaren nära varandra så sa den: "telemtry lost" och efter en sekund "telemtry found" (eller liknande).

    Är inte det är oroväckande lågt "RSSI" värde om jag bara flög ca 300m bort? Och varför förlorar jag telemtrin när mottagaren och sändaren är nära varandra. Detta hände även när jag var i garaget och fixade med planet, men då förlorade jag även kontrollen för någon sekund...Någon med erfarenhet av det här?

  7. #1087

    Standard

    Fick min Taranis idag och var ju tvungen att leka lite med den. Tyvärr blev det något knas med batterivarningen då jag programmerade en fiktiv modell i datorn och laddade över till radion. Det verkar som programmet hade förinställt för en 9,6 v ack och inte 7,2 som det ju är i radion. Nu vet jag inte vilka värden som radion var förinställd på innan jag kopplade upp den mot datorn.

    Som det är nu står det Battery meter range 9 - 12 och battery low 9v och den varnar hela tiden för låg batterinivå. Så om någon har de rätta värdena för 6 seller vore jag glad

    /Mats

  8. #1088


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Simdor Visa inlägg
    Något annat som låter konstigt i mina öron är att när jag landade och hade mottagaren och sändaren nära varandra så sa den: "telemtry lost" och efter en sekund "telemtry found" (eller liknande).
    Dom gör så.. Helt normalt, googla på "taranis telemetry lost" eller liknade så får du massor av träffar.

  9. #1089

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Fick min Taranis idag och var ju tvungen att leka lite med den. Tyvärr blev det något knas med batterivarningen då jag programmerade en fiktiv modell i datorn och laddade över till radion. Det verkar som programmet hade förinställt för en 9,6 v ack och inte 7,2 som det ju är i radion. Nu vet jag inte vilka värden som radion var förinställd på innan jag kopplade upp den mot datorn.

    Som det är nu står det Battery meter range 9 - 12 och battery low 9v och den varnar hela tiden för låg batterinivå. Så om någon har de rätta värdena för 6 seller vore jag glad

    /Mats
    Eftersom både spak kalibrering och alla andra inställningar ligger i radio profilen måste du först läsa ut din nuvarande profil ur radion innan du läser in något nytt.
    Lämpliga värden för batterimätaren är 6 - 8.7 och larm runt 7.1 så klarar du någon timmas flygning efter att den larmar.
    /Jonas

  10. #1090

    Standard

    Tack Tack! Men 1h flygning känns lite i överkant för mig. Det räcker om jag hinner landa tryggt

    Vet inte om jag hänger med riktigt vad det innebär att läsa ut. Man är ju lite nybörjare på det här. Det jag inte förstår är dock varför inte de förinställda värdena i programmet som laddades ner i datorn var samma som i radion.

    /Mats

  11. #1091


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du skall programmera eller ändra parametrar via PCn så måste du:
    * Starta upp OpenTX Companion
    * Läs in sändarens inställningar till PCn
    * Ändra via OpenTX Companion
    * Skriv tillbaka den förändrade konfigurationen till sändaren
    Man måste alltså alltid börja med att läsa in befintlig konfigurationen från sändaren och efter avslutad redigering på PCn skriva tillbaka den uppdaterade konfigurationen till sändaren.
    Roger

  12. #1092

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vet inte om jag hänger med riktigt vad det innebär att läsa ut.
    /Mats
    Men radion kopplad till datorn och från Companion väljer du "Read models and settings from radio".

    /Jonas

  13. #1093

    Standard

    Ok! Då jag jag det hela "bakåfram" så att säga. Men nu är det ju lite för sent att göra om de för nu är väl att inställningar som fanns i datorn inladdade i sändaren. Hoppas det inte är allt för mycket på tok men märkte att bl. a. bakgrundsbelysningen hade ändrats.. Det finns inte något sätt att återställa den till ursprungliga inställningen. Annars får jag väl kolla igenom inställningarna

    /Mats

  14. #1094
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Simdor Visa inlägg
    Och varför förlorar jag telemtrin när mottagaren och sändaren är nära varandra. Detta hände även när jag var i garaget och fixade med planet, men då förlorade jag även kontrollen för någon sekund...Någon med erfarenhet av det här?
    Alla radiosystem är byggda för att hantera en signalstyrka mellan en högsta och en lägstanivå. Om sändaren och mottagaren är för nära varandra blir signalen för stark och mottagaren slås ut. RC-radiosystem är inte avsedda att användas på bara någon meters avstånd utan är optimerade för att klara svaga signaler på tiotals upp till tusentals meters avstånd. I och med att du har tillgång till ett telemetrisystem så ser du problemet, men det finns i allra högsta grad även utan telemetri. Inget att oroa sig för alltså och helt normalt.

  15. #1095

    Standard

    När jag ska starta Open TX dyker detta meddelande upp. Vad betyder det? Det går ändå att starta programmet.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	särmdump.png 
Visningar:	159 
Storlek:	210,8 KB 
Id:	48510

    /Mats

  16. #1096

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    När jag ska starta Open TX dyker detta meddelande upp. Vad betyder det? Det går ändå att starta programmet.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	särmdump.png 
Visningar:	159 
Storlek:	210,8 KB 
Id:	48510

    /Mats
    Att du har en skadad firmware fil på datorn.
    Använd download funktionen för att hämta en ny.
    / Jonas

  17. #1097

    Standard

    Nu har jag dribblat bort mig totalt och fattar inte vad som hänt. Alla fyra spakar fungerar bara åt ena håller. Om man klickar fram grafiken som visar en ruta där man kan se spakrörelserna så står markeringen längst upp i högra hörnet på båda spakarna när spaken är i mittläget och trimrarna i mitten.

    Det jag gjort är att jag programerat in en modell i datorn och flyttat över den till radion. Det lustiga är att i datorn fungerar det som det ska. Har radion fått totalt fnatt redan första dagen?

    Jag har även skapat två nya modeller direkt i radion men det blir lika dant.

    Jag skulle behöva en sådan där factory settings knapp som brukar finnas på mobiler

    /Mats

  18. #1098
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Nu har jag dribblat bort mig totalt och fattar inte vad som hänt. Alla fyra spakar fungerar bara åt ena håller. Om man klickar fram grafiken som visar en ruta där man kan se spakrörelserna så står markeringen längst upp i högra hörnet på båda spakarna när spaken är i mittläget och trimrarna i mitten.

    Det jag gjort är att jag programerat in en modell i datorn och flyttat över den till radion. Det lustiga är att i datorn fungerar det som det ska. Har radion fått totalt fnatt redan första dagen?

    Jag har även skapat två nya modeller direkt i radion men det blir lika dant.

    Jag skulle behöva en sådan där factory settings knapp som brukar finnas på mobiler

    /Mats
    Gå till menyn och tryck dig fram till kalibrering av spakar, och kalibrera om spakarna, sen är det klart.
    fredrik

  19. #1099

    Standard

    Tack Fredrik! Hur kunde jag inte hitta den menyn igår kväll (natt)? Jag bläddrade igenom alla menyer säker 50 ggr. Nu hittade jag den direkt och allt fungerar som det ska

    /Mats

  20. #1100

    Standard

    Många frågor blir det.

    Jag laddade ner den här manualen på 13,1 MB och det som dyker upp är fyra PDF sidor. Lite lite för att vara 13,1 MB kan jag tycka. http://www.frsky-rc.com/download/vie...s%20X9D%20Plus

    Måste vara något lurt.

    /Mats

Sidan 55 av 107 FörstaFörsta ... 545505152535455565758596065105 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •