Reklam

 
Sidan 52 av 107 FörstaFörsta ... 242474849505152535455565762102 ... SistaSista
Resultat 1 021 till 1 040 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1021

    Standard

    Jag beställde min Taranis PLUS från fluduino, kanske inte så billigt direkt men det gick supersnabbt att få hem den och jag gillar verkligen känslan i reglage etc. Enda nackdelen är strulet jag hade med brytaren och uppdatering av FW men det hade nog inget med PLUS att göra.

  2. #1022

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  3. #1023

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.
    Vill du låsa trottel i det läget den har när du ställer om switchen eller vill du låsa den till ett fast värde?
    / Jonas

  4. #1024
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.
    Ett exempel:
    I Specialfunktioner

    Brytare="SF" Effekt="i stället för Kanal3" Parameter="-100" Aktiv="På"
    fredrik

  5. #1025

    Standard

    Ah, det kan jag ju använda (fast tvärtom) för aktivering av RTH på RVOSD.

    Jag har för övrigt redan insett vad jag vill modda på min Taranis+. Dels så ska jag dit med min extra joystick för pan/tilt men sen inser jag behovet av en låsbar strömbrytare för modulen på baksidan. Dels gör det bindningsproceduren med EzUHF enklare och sedan vill jag ogärna ständigt komma ihåg att ta på antennen så fort jag ska göra små ändringar. Med TSLRS så kunde ju sändaren vara utan antenn utan att skadas men så är nog inte fallet med EzUHF modulen.

  6. #1026


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack för det tipset, Fredrik..
    ...och den funktionen förstod men ju enkelt faktiskt - bara man visste vad man skulle göra...
    Roger

  7. #1027
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tack för det tipset, Fredrik..
    ...och den funktionen förstod men ju enkelt faktiskt - bara man visste vad man skulle göra...
    Roger
    Nu vet jag att du inte flyger metanol, Roger, men på mina metanolmodeller har jag en trevägsbrytare i läge

    "flyg" = trottel normal
    "starta" = trottel på -80 (cirka 80, och exakt beroende på hur linkaget ser ut, detta ska vara tomgång) Det blir säkrare innan taxning om planet inte kan få för sig att köra av sig själv.
    "landat" = trottel på -100
    fredrik

  8. #1028
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ah, det kan jag ju använda (fast tvärtom) för aktivering av RTH på RVOSD.

    Jag har för övrigt redan insett vad jag vill modda på min Taranis+. Dels så ska jag dit med min extra joystick för pan/tilt men sen inser jag behovet av en låsbar strömbrytare för modulen på baksidan. Dels gör det bindningsproceduren med EzUHF enklare och sedan vill jag ogärna ständigt komma ihåg att ta på antennen så fort jag ska göra små ändringar. Med TSLRS så kunde ju sändaren vara utan antenn utan att skadas men så är nog inte fallet med EzUHF modulen.

    Stänga av modulen kan man göra i första skärmen för programmering av aktuellt plan/heli.
    "Extern Radiomodul" Läge=off
    fredrik

  9. #1029

    Standard

    Ja, men då är det ju redan för sent om man har råkat slå på radion utan antenn. Har hittat en bra låsbar vippbrytare för att slå av/på modulens strömförsörjning. Nu är bara frågan om EzUHF-modulen använder både 6VDC och BAT+ pinnarna för sin strömförsörjning?

    Ska även modda dit ett volymvred för radions högtalare. Jag vill ha hög volym när jag flyger men i stort sett ingen volym när jag sitter på kvällarna och mixtrar.

  10. #1030

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ska även modda dit ett volymvred för radions högtalare. Jag vill ha hög volym när jag flyger men i stort sett ingen volym när jag sitter på kvällarna och mixtrar.
    Ingen pot eller slider över då? sällan jag använder alla...

  11. #1031


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Nja - jag tänkte ju använda switchen som "säkerhets-switch" på mina eldrivna kärror. Har en snarlik funktion på mina Futabor där jag mixar in upp till -100 på trotteln (när det är fullt trottelpådrag) så att inte motorn kan röra på sig förrän kärran står startklar och man slår om switchen. Och jag tolkade denna funktion som att den har motsvarande funktion som på mina Futabor.
    Roger

  12. #1032

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Ingen pot eller slider över då? sällan jag använder alla...
    Kan man programmera existerande pottar som volymkontroll som även styr ljudet när man startar radion?

  13. #1033
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Kan man programmera existerande pottar som volymkontroll som även styr ljudet när man startar radion?
    Jag har BF7= Brytare= "SG↑"Effekt="Volym" Parameter="S2" Aktiv="På".
    Detta är aktiverat för alla plan med telemetri.

    Den styr inte ljudet "välkommen till open tx", "gasvarning", men den aktiveras ungefär vid "brytarvarning"
    fredrik

  14. #1034
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Fredrik,
    Nja - jag tänkte ju använda switchen som "säkerhets-switch" på mina eldrivna kärror. Har en snarlik funktion på mina Futabor där jag mixar in upp till -100 på trotteln (när det är fullt trottelpådrag) så att inte motorn kan röra på sig förrän kärran står startklar och man slår om switchen. Och jag tolkade denna funktion som att den har motsvarande funktion som på mina Futabor.
    Roger
    Jo funktionen finns på Futaba också jag har bara inte fått till den exakt som jag vill ha den för metanolare på Futaban, fast då har jag bara 7C som inte är så flexibel. Däremot på Taranis fick jag till det på en gång.
    fredrik

  15. #1035

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jo funktionen finns på Futaba också jag har bara inte fått till den exakt som jag vill ha den för metanolare på Futaban, fast då har jag bara 7C som inte är så flexibel. Däremot på Taranis fick jag till det på en gång.
    Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  16. #1036
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.
    Eftersom nästan bara fantasin sätter begränsningen på hur man programmerar throttle cut, så vore det hjälpsamt om du beskrev hur du har programmerat, så att det inte fungerar i 2.0.12.
    fredrik

  17. #1037

    Standard

    Någon som har ett extra lock till modulfacket? Jag tänkte modda ett lock för användning med TSLRS men vill gärna ha ett extra.

    Alternativt någon gammal JR-modul som passar?

  18. #1038

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Den metoden som freddan_6 visar i inlägg 1024 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post362913 skulle jag säga är standardmetoden för TH. Den sätter värde -100 på kanal 3 oavsett vad mixar säger om kanal 3. Fungerar inte detta i 2.0.12? Låter som en version att hoppa över isf.

  19. #1039
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Den metoden som freddan_6 visar i inlägg 1024 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post362913 skulle jag säga är standardmetoden för TH. Den sätter värde -100 på kanal 3 oavsett vad mixar säger om kanal 3. Fungerar inte detta i 2.0.12? Låter som en version att hoppa över isf.
    Det fungerar på alla mina (el)modeller på 2.0.12.
    Jag har använt en annan metod för metanolmodellerna då jag vill ha tomgång i stället för avstängt vid start.

    I metanol har jag använt mixar


    CH3 - används för gas då jag har en Futababakgrund
    SRC=THR
    SRC=MAX Weight=-80 Switch=SG↑ Multiplex=replace
    SRC=MAX Weight=-100 Switch=SG- Multiplex=replace

    Denna mix fungerar på mina metanolmodeller för 2.0.12.
    fredrik

  20. #1040
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.
    Det låter som du har en mix på throttle som adderar -100 på din throttlekanal, dvs om du har spaken på +20 får du 20-100=-80 -> inte avstängd.

    Skulle föreslå att du antingen på mix kör multiplex-replace istället för det antagligen multiplex-multiply/add (eller vad det heter).

    Alternativt sätter du en special function med safteyswitch -100 på vald kanal istället, då stänger den av kanalen oavsett vad du kör i mixar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Sidan 52 av 107 FörstaFörsta ... 242474849505152535455565762102 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •