Reklam

 
Sidan 96 av 107 FörstaFörsta ... 4686919293949596979899100101106 ... SistaSista
Resultat 1 901 till 1 920 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1901

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Mycket kan man göra, Jag har volymkontroll för ljudet på en av vridreglagen. Det andra vridreglaget använde jag idag vid intrimning av en motorseglare genom att justera hur mycket dykkompensation som behövdes för "rak" stigning med motorn på.
    Här är OpenTX kraftfullt. Jag gjorde samma sak för att ställa mixvärden på snapflaps samt höjdkomp sfa tre olika lägen på reflex. Otroligt smidigt att slippa landa femton gånger utan istället kunna sätta allt under en-två starter.

    En ytterligare styrka är att man kan logga parametervärden på SD-kortet. Vill man då göra en kurvmix på tex trottel-höjd kan man flyga runt lite med olika pådrag och ställa olika mixvärden med ratten. Sen tittar man på loggen i efterhand och gör kurvan.

    Kanske man iofs tom skulle kunna assigna punkter i kurvan direkt till rattarna men jag tror det kan överbelasta hjärnan lite!

    Jag gillar också "timer" grejen på trottel/höjd mix och har nämnt den förut. Klipper man på max motor får man ju omedelbart samma utslag på höjd vilket inte är bra utan man vill mata in höjdmixen lite gradvis dyk i takt med accelerationen. Det syns väldigt tydligt på min Funglider-video när jag accelererar planet att det går spikrakt. Sånt gör ju att man rent allmänt flyger mycket lugnare och jämnare.

    Jag har fått en del kommentarer om att jag flyger "smooth" i mina videos och delvis är det ju så jag flyger men det är en hel del "småfusk" som ligger bakom. Jag jobbar med mjukvara för styr/reglering så jag är yrkesskadad....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #1902

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ja, det kanske funkar. Första steget med logisk switch har jag laborerat med men "override channel" tänkte jag inte på eftersom jag bockat bort den funktionen i "options" när jag flashade fw senast.
    Funkar sådär...
    Jag har simulerat att strömmen blir större än det inställda maxvärdet och då hoppar trotteln till värdet jag angett i "override channel". Jag vill istället att när strömmen nått maxvärdet ska trottelvärdet inte öka ytterligare oavsett var på trottelkurvan detta inträffar.
    /Leif

  3. #1903

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Funkar sådär...
    Jag har simulerat att strömmen blir större än det inställda maxvärdet och då hoppar trotteln till värdet jag angett i "override channel". Jag vill istället att när strömmen nått maxvärdet ska trottelvärdet inte öka ytterligare oavsett var på trottelkurvan detta inträffar.
    Jag är lite osäker på om logiken är stark nog men det borde den vara, tom för att det skall gå att lösa på flera sätt. Ett skulle troligen kunna använda flera logiska switchar - en för att då strömmen överstiger valt värde plocka det aktuella trottelvärdet och skriva det till en global variabel och den andra switchen för att i mixern välja att använda den globala variabelns värde. Minns inte riktigt hur det såg ut och har ingen sändare/Companion att prova i.

    Jag har för mig att det finns många möjligheter att använda max/min och true/false etc i mixern dessutom så det borde gå att lösa utan script, bara genom att använda logisk switchar i mixern. Trotteln skulle då använda MIN av spaken och det skrivna värdet.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #1904

    Standard

    Kort fråga kring setup av batterivarning på Taranis. Som det är nu så har jag en funktion som gör att när flygbatteriet går under 15V så talar Taranis om spänningen. Men det jag märkt är att den endast talar om detta i samband med att jag "passerar" 15V. Jag flyger quads, så vid en "punch-out" droppar spänningen under 15V och Taranisen säger ifrån. Men efter att ha flugit en liten stund och spänningen är under 15 konstant vid mer "lagom" gas så får jag ingen uppläsning av spänningen trots att den är under 15V. Beror detta på att den inte längre "passerar" från över 15 till under 15?
    Behöver jag sätta upp den logiska switchen på ett annat sätt?

    Hm...hoppas att jag inte har varit luddig i min fråga.

  5. #1905

    Standard

    Välj att varningen repeteras med önskat intervall längt till höger i Special Funktions:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Repetera varning.JPG 
Visningar:	102 
Storlek:	17,5 KB 
Id:	57969
    /Leif

  6. #1906


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Du kan med fördel lägga till en delay på din logiska switch så spänningen måste vara under valt värde tex 2sec innan varningen kommer.

  7. #1907

  8. #1908


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Lite hjälp, kanske, för oss dummies:
    http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=8724

  9. #1909

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Har ni upplevt att vissa menyer med OpenTx 2.1.8 blev konstiga med mystiska tecken? Jag backade till 2.1.7 och allt är frid och fröjd igen.

  10. #1910
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På uppmaning av Roger Mcregor skriver jag här också. Jag har försökt ta reda på information om FrSkys mottagare. Källa har alltid varit deras egna manualer. De är då tyvärr borttagna på frskys hemsida för gamla produkter så man får leta på andra stället. De är också lite motstridiga så det blir ännu värre.

    I alla fall har jag gjort en översikt på deras mottagare, på en sida snodd från eflightwiki (eftersom jag inte begriper hur man ändrar på eflightwiki)

    http://agert.eu/blog/index.php/FrSky...koll#Receivers
    Informationen följer här också men är inte lika överskådlig.

    Det finns fyra huvudprotokoll från frsky

    1) V8 protokoll. Detta var det första protokollet. Det stöds av gamla och vissa nya mottagare. Gemensamt för dessa är att de inte har telemetri. Det stöds av följande moduler DJT, DFT, DHT, VHT

    Följande mottagare stödjer V8 protokoll
    V8R4
    V8R4-II
    VD5R
    V8R7
    V8R7HV
    V8R7-II
    V8R7-SP
    V8FR
    V8FR-II
    V8FR-HV


    2) D8 protokoll. Detta är det andra protokollet. Det stöds av många nya mottagare och nya moduler och taranissändare. Moduler DJT, DHT, DFT och XJT. Detta protokoll är borttaget genom menyval i OpenTX från fabrik för EU sändare gjorda efter 1 Jan 2015. Det finns dock i sändarens TX-steg ( i alla fall i Non-EU och EU-LBT).

    Följande mottagare stödjer D8-protokollet
    Utan Telemetri
    V8R4-II
    V8R6-II
    V8FR-II
    VD5M

    Med Telemetri
    D4FR
    D4FR-II
    D6FR
    D8R
    D8R-II
    D8R-II Plus

    Följade mottagare har olika uppgifter på olika ställen så de kanske stödjer D8 (utan telemetri)
    V8R4
    V8R7-HV
    V8FR-HV

    3) D16 protokoll. Detta är ett protokoll i tre smaker. Non-EU, EU och EU-LBT. Det stöds av XJT och taranissändare. Man väljer vilken firmware sändarsteg och modul ska ha genom speciell flashning. Det går inte att läsa ut vilken version sändaren eller modulen har.

    Följande mottagare stödjer D16
    X4R
    X4R-SB
    X6R
    X8R

    4) LR12 protokoll. Detta protokoll är borttaget genom menyval i OpenTX från fabrik för EU sändare gjorda efter 1 Jan 2015. Det finns dock i sändarens TX-steg ( i alla fall i Non-EU och EU-LBT).
    Följande mottagare stödjer LR12-protokoll:
    LR9
    fredrik

  11. #1911


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi får passa på att tacka och buga för Fredrik och hans grundliga undersökning om mottagare-kompatibiliteten.
    Roger

  12. #1912


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kanske någon som har nytta av.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	taranis.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	91,4 KB 
Id:	58171

  13. #1913
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Kanske någon som har nytta av.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	taranis.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	91,4 KB 
Id:	58171
    Är den från Frsky? Vid snabbtitt är det rätt många detaljer ofullständiga.

    LR12-mottagaren heter LR9 (fast pappret verkar skrivet före den gavs ut, och den kanske bytte namn innan lanseringen),
    X4R har 16 kanaler tillgängliga men 4 i verkligeheten (men X4R SB har 3/16 och saknas i tabellen, kanske också för tidig info).
    V8-II serien kan även bindas i V8-mode
    V8R7 SP har bara 7 kanaler.
    fredrik

  14. #1914


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vet inte vart den är ifrån

  15. #1915
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Har ni upplevt att vissa menyer med OpenTx 2.1.8 blev konstiga med mystiska tecken? Jag backade till 2.1.7 och allt är frid och fröjd igen.
    Idag provade jag 2.1.8. Jag pillade ändå med sändaren och flashade om några mottagare. Jag har inte sett några konstiga tecken.
    fredrik

  16. #1916

    Standard

    Jag har haft 2.1.8 i två veckor och har inte heller sett några konstiga tecken.
    /Leif

  17. #1917

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag har haft 2.1.8 i två veckor och har inte heller sett några konstiga tecken.

    Samma här

  18. #1918

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hade väl lite otur

  19. #1919

    Standard

    Hej
    Jag försöker få till att timern i radion nollställs när jag gör modellen strömlös. Jag brukar glömma att nollställa när jag byter batteri. Har provat att trigga på rssi och batterispänning från telemetri men när man dra ur batteriet ur modellen så går inte rssi värdet eller batteri värdet ner i radion utan bara börja blicka. Radion säger att telemetri förlorad men var är det för värde som får den funktionen att trigga? Tänkte om man kunde använda samma funktion för att nollställa timern.

  20. #1920

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Specials function menyn. Kan man sätta reset Timer ock Telemetri. På en knapp sh brytarn tex

    Thomas

Sidan 96 av 107 FörstaFörsta ... 4686919293949596979899100101106 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •