Reklam

 
Sidan 38 av 107 FörstaFörsta ... 2833343536373839404142434888 ... SistaSista
Resultat 741 till 760 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #741

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Data Dan Visa inlägg
    ja eller så köp ett life 3 cell det kör jag med
    Jag ogillar mitt LiFe batteri till min Taranis av 2 skäl:
    -Jag behöver ta ut det ur radion för att ladda det. NiCd kan jag ladda direkt i radion, även om vissa inte tycker att man ska göra det.
    -Volt-spannet den jobbar på är inte så stort vilket gör det svårt att avgöra hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet.

    På plus-sidan håller LiFe laddning mycket bättre när jag inte använder radion.

    Orginal 600 mAh har för lite kapacitet för min smak, jag behövde nästan alltid ladda radion när jag tog fram den, antingen för att jag inte laddade direkt efter senaste användningen eller för att jag inte använt radion på ett par veckor.
    Senast redigerat av High Five den 2014-07-02 klockan 12:48.

  2. #742

    Standard

    Och då var den slut i lager så jag behövde inte köpa någon den här gången.

  3. #743

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Och då var den slut i lager så jag behövde inte köpa någon den här gången.
    Finns inne på hobbyking med 2000mah batteri
    Senast redigerat av erolwi den 2014-07-02 klockan 18:11.

  4. #744

    Standard

    Kändes bättre att köpa den från England än HK. Behöver den egentligen inte i dagsläget heller, var mer ett vill ha tillfälle när den var på rea

  5. #745

    Standard

    FrSky har ju två olika dekodrar som kan anslutas till SBUS porten, en SBUS -> PWM dekoder http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74 samt en SBUS -> CPPM dekoder http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=112

    Nu undrar jag om någon är haj på detta: -Vad är skillnaden mellan dessa två dekodrar, dvs i vilka sammanhang har man användning av dessa och när fungerar det inte att använda den ena framför den andra? Jag vet tex att CPPM dekodern används när man vill utöka antalet kanaler om mottagaren har SBUS port. Kan man då ansluta i stort sett vilka servon som helst till dessa extra kanaler?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  6. #746
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    PWM dekodern använder du när du skall koppla in servon som inte har inbyggt S.BUS stöd. Du kan i princip dra en enda servokabel från mottagren ut till dv. WPM dekodrar för att få en ren installation på större farkoster.

    CPPM dekodern ger en annan seriell signal än S.BUS, men snarlik. Många flygkontrollers, tex KK-brädor för multikoptrar, flybarless kontrollers till helikoptrar, autopiloter etc till flygplan kan ta emot en CPPM signal. Jag själv använder en CPPM dekoder mellan motagaren och RVOSD på mitt FPV-plan för att bara behöva dra en kabel från mottagare till flygkontrollern
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #747

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    PWM dekodern använder du när du skall koppla in servon som inte har inbyggt S.BUS stöd. Du kan i princip dra en enda servokabel från mottagren ut till dv. WPM dekodrar för att få en ren installation på större farkoster.

    CPPM dekodern ger en annan seriell signal än S.BUS, men snarlik. Många flygkontrollers, tex KK-brädor för multikoptrar, flybarless kontrollers till helikoptrar, autopiloter etc till flygplan kan ta emot en CPPM signal. Jag själv använder en CPPM dekoder mellan motagaren och RVOSD på mitt FPV-plan för att bara behöva dra en kabel från mottagare till flygkontrollern
    Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

    This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

    I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  8. #748
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

    This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

    I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?
    Nej, CPPM är också en kompisit signal där du kan få 16kanaler i sammakabel, precis som S.BUS, men bara ett annat protokoll.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #749

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Nej, CPPM är också en kompisit signal där du kan få 16kanaler i sammakabel, precis som S.BUS, men bara ett annat protokoll.
    Så vilket protokoll vill de flesta servon ha?

    Enligt SBUS-> CPPM dekoder manualen så funkar CPPM protokollet till konventionella servon som saknar SBUS. Dessa servon vill alltså prata med CPPM protokollet. Vilka servon är det?

    Samma sak måste ju gälla för SBUS -> PWM dekodern, att servon som pratar PWM språk ansluts till denna dekoder och översätts till SBUS men....Vilka servon vill prata PWM språk?

    Finns ju en mängd olika servomärken på marknaden och dessutom vanliga konventionella samt digitala men de flesta servon pratar ju med samma språk (protokoll) mot mottagaren. Eftersom det det i stort sett går att ansluta vilka servon som helst till vilka mottagare som helst så måste ju språket mellan dessa vara standardiserat om vi bortser från att nu SBUS gjort sitt intåg? Vilket är alltså språket som de flesta servon och mottagare pratar med varandra med?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  10. #750
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    PPM - Pulse Position Modulation - Det vanliga servon kör på, en kabel per servo
    CPPM - Combined PPM, i princip seriell PPM där en rad signaler för olika kanaler skickas sekvensiellt. En massa kanaler på samma kabel.
    S.BUS - Liknande CPPM, fast annat protokoll (kan vara olika pulser för att identifiera slut på en kanals signal och början på nästa etc). En massa kanaler på samma kabel.

    Futaba S.BUS servon kan kopplas direkt på S.BUS, och man programmerar då varje servo för vilken kanal den skall lyssna på.

    CPPM används av till exempel KK2.1 kontroll brädor och RVOSD, ganska säker på att det även är CPPM som Spektrum satelliter skickar till huvudmottagaren (därav att man klarar sig med endast en satellit om man använder en flygkontroller).


    Så om du vill översätta S.BUS till vanligt servo behöver du en programmerbar S.BUS till PPM adapter
    Om du vill översätta S.BUS till CPPM (om du har kontrollkort som inte stödjer S.BUS) så behöver du en S.BUS till CPPM adapter.

    Blev det lite klarare?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #751
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    I den nya leveransen av Taranis jag fick idag ingår 2000mAh NiMh batteri. Dock finns inte AL-väskan längre.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #752

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    PPM - Pulse Position Modulation - Det vanliga servon kör på, en kabel per servo
    CPPM - Combined PPM, i princip seriell PPM där en rad signaler för olika kanaler skickas sekvensiellt. En massa kanaler på samma kabel.
    S.BUS - Liknande CPPM, fast annat protokoll (kan vara olika pulser för att identifiera slut på en kanals signal och början på nästa etc). En massa kanaler på samma kabel.

    Futaba S.BUS servon kan kopplas direkt på S.BUS, och man programmerar då varje servo för vilken kanal den skall lyssna på.

    CPPM används av till exempel KK2.1 kontroll brädor och RVOSD, ganska säker på att det även är CPPM som Spektrum satelliter skickar till huvudmottagaren (därav att man klarar sig med endast en satellit om man använder en flygkontroller).


    Så om du vill översätta S.BUS till vanligt servo behöver du en programmerbar S.BUS till PPM adapter
    Om du vill översätta S.BUS till CPPM (om du har kontrollkort som inte stödjer S.BUS) så behöver du en S.BUS till CPPM adapter.

    Blev det lite klarare?
    Ja delvis men ändå inte. Jag behöver alltså en SBUS -> PPM adapter? Då har vi alltså utökat med ytterligare en möjlighet. Detta blir värre och värre eller snurrigare och snurrigare Men någon sådan finns ju inte utan de två dekodrar som finns är ju SBUS -> PWM och SBUS -> CPPM. Ovan tog du ju upp de flesta utom PWM. Menar du PWM eller menar FrSky PPM fast dom betecknar detta PWM? Enligt manualen som finns om man väljer länken jag gav till PWM dekodern så får man upp en manual till SBUS -> CPPM. Detta är riktigt snurrigt faktiskt och ju mer jag gräver i detta desto oklarare blir det.

    Den här snubben utökar antalet kanaler från 8 till 12 med en SBUS -> PWM dekoder. https://www.youtube.com/watch?v=bZ50z41hnmQ I början av videon kommer stillbilder upp vilka grejor som behövs för detta, vilka pekar på Aloft Hobbies och dekodern på bilden ser ut att vara en PWM dekoder trots att det i överskriften skrivs om CPPM dekoder. Kikar man på länken till Aloft Hobbies http://www.alofthobbies.com/frsky-sbus-decoder-1.html så är det samma bild dvs en PWM dekoder. Läser man längre ned så står det: The FrSky SBUS & CPPM Decoder can be used to decode SBUS or CPPM signals and converts them to PWM signals for use with conventional analog and digital servos.

    Så enligt din beskrivning är PPM det som vanliga servon kör på. Enligt FrSky så är det PWM som vanliga servon kör på. Jag vet inte om jag har rätt men är det inte så att FrSky har blandat ihop PPM med PWM och att det egentligen menar PPM fast de skriver PWM? Eller är det jag som blandar ihop begreppen? Har aldrig hört talas om PWM förrän FrSky dök upp på marknaden...
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  13. #753

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    pwm är det som vanliga servon kör på . ppm är ett "kommunikationsprotokoll"
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #754
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ursäkta typon med PPM och PWM och att jag snurrat till det.

    Om du beskriver exakt vad du vill åstakomma så blir det lättar för oss att hjälpa med vad du kan tänkas behöva
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #755

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

    This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

    I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?

    Flufs svar här http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post353301 är bra.

    FrSkys manualer är inga under av klarhet. Det står att prytteln kan konvertera en SBUS och/eller CPPM signal till att styra individuella servon. Titta på bilderna i de två manualerna så framgår det förhoppningsvis vad de två olika enheterna är tänkta till.

    Möjligen kan du ha blandat ihop de två manualerna.

  16. #756

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Ursäkta typon med PPM och PWM och att jag snurrat till det.

    Om du beskriver exakt vad du vill åstakomma så blir det lättar för oss att hjälpa med vad du kan tänkas behöva
    Problemet är att jag har stora problem med PWM dekodern. Jag beskriver det i följande. Dock har jag skrivit det på engelska eftersom jag ställt frågan till inköpsstället samt en annan leverantör. Orkar inte översätta det men så här har jag uttryckt mig:

    I have started to use a FRSKY SBUS TO PWM DECODER. It is something strange with it but I can´t really find out what it is? I am starting to go nuts and bananas on it now. When I have it correctly binded it often stops functioning and the leds on the decoder go out. This happens mostly during the boot up process, starting TX first and then the RX. Then I have to rebind my X8R RX to my TX without the PWM decoder connected to the SBUS port. After rebinding is done I connect the PWM decoder to the SBUS port again. If I am lucky it starts to function correctly again just to stop function at any time later. This process have been repeated many times by me.

    I have the Internal RF Mode in Taranis set to D16 and have both tried channel range set to 1-12 or 1-16. When I get the problems described above and for example my channels in that case are set to 1-12 it is almost impossible to get the PWM decoder to be recognized by the RX just by rebinding the RX without the decoder in the SBUS port WITHOUT changing the channel range in the TX to 1-16 (in case if I have it set to 1-12) before binding RX again. Then the decoder function correctly for a while until it stops again after boot up. Then I have to start with the binding process all over again. But if I don't change the channel range STRANGELY to 1-12 (in case if I have it set to 1-16) before binding it is almost impossible to get the RX to recognize the PWM decoder when I connect it to the SBUS port again. It is like the RX or the TX stores something in them that is connected to the channel range information and the S.BUS port protocol because I have to change between 1-12 channels and 1-16 channels in D16 Mode.

    Another thing that is almost 100% sure is that the PWM decoder will stop function if I don´t boot up TX and RX in the correct order if it was OK when I shut them off the last time. When this happens I need to go through the binding process all over again. The same thing happens if I loose signal between TX and RX. The leds start to go nuts and blink erroneously.

    As You understand one can´t have it like this with this component in a turbine jet model airplane because it is TOO risky. In such a case You really have to trust in Your equipment so it is no room for unreliable components.

    The last time a had the system up everything seemed to function well without any errors but I don´t know if it will be ok when I start it up next time or when I fly. I really don´t trust the extra channels that the decoder gives me right now.


    As I can´t find out what or isolate where and why the problems occur I don´t know what to do?
    Senast redigerat av The Flyer den 2014-07-15 klockan 22:56.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  17. #757

    Standard

    Jag har sneglat på Taranis ett tag nu men skulle vilja känna på den innan jag beställer.
    Är det någon i Stockholm, gärna norra delen som har en som jag kan få klämma och känna på?
    /Jonas

  18. #758

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    De har inte direkt blåst någon. Alla har ju bidragit av egen fri vilja. Men det är dålig stil att inte sponsra kostnaden för byggservern som används av deras kunder eller ge Bertrand/Romolo någon form av kickback för deras arbete som bidragit till att göra Taranis till en succé. Detta skulle vara helt marginella kostnader i förhållande till vad utvecklingen av Taranis måste ha kostat.

    För nästa radio (Horus) har dock FrSky helt andra planer. De planerar att bygga in krypteringschip i radion och låta användarna köpa tillgång till radions funktioner genom att köpa programuppdateringar online. I det samanhanget kan man naturligtvis glömma öppen programvara som openTX eller er9x. Man får väl hoppas att de ändrar sig, men det ser mörkt ut.
    Det ser ut som om open-source och FrSky går skilda vägar efter Taranis.
    Funderar på att köpa en Taranis och tycker hela konceptet med open source är tilltalande, men om Taranisen bara är en parentes känns det inte alls lika intressant. Har det kommit fram någon ny information om hur de har tänkt med Horus (och andra kommande radios)? Det känns lite som att de skjuter sig själva i foten om de överger OpenTX (och open source) eftersom det är delvis det som har bidragit till hypen av den.

  19. #759
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    757 inlägg i tråden, så svaret på min fråga finns kanske tidigare men orkar inte läsa igenom hela tråden

    Får snart hem familjens andra Taranis, nu vill jag gärna kopiera över modellerna jag har programmerat i sonens sändare till min egen så vi kan flyga dubbelkommando med exakt samma inställningar i båda sändarna.

    I Open TX companion (jag har Windows 8) har jag kontakt med sändaren såtillvida att jag kan sätta in svenska som talspråk i sound-mappen. Men "läs modeller och inställningar från radion"-menyn fungerar inte. Skall jag har radion på eller av när den är kopplad med USB-kabel till datorn för att kopiera inprogrammerade modellminnen?

  20. #760

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Du kan ju också backa upp alla modellerna till SD-kortet och flytta över det. Går att göra utan PC.

Sidan 38 av 107 FörstaFörsta ... 2833343536373839404142434888 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •