Reklam

 
Sidan 44 av 107 FörstaFörsta ... 3439404142434445464748495494 ... SistaSista
Resultat 861 till 880 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #861


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har i alla fall ingen balanseringskontakt på sändarackarna så dessa laddar du utan balansering. Sen använder du NiMh-programmet, ställer in rätt spänning och förslagsvis kan du testa att ladda med 0,5C (1 A) första gången. Men håll koll på acken så att den inte blir varm. Fast du bör ju cykla den också och inte bara ladda upp den för det i sig säger ju inte mycket.
    Problemet med att ladda NiMh-ackar med en computer-laddare är att laddar man med för låg ström så är det inte säkert att laddaren detekterar när acken nått toppspänningen - därför brukar det inte fungera bra att ladda med t ex 0,1C utan man måste öka strömmen för att avkänningen säkrare skall fungera.
    Roger

  2. #862

    Standard

    Körde mitt 2000mah i min Revoelectrix laddare. Finns bara två programm. Nihm Fast och 24H. Tog fast och den sköt in typ 1200mah på under en timme. Batteriet var svalt ända fram till sista minutrarna då den blev varmt men det är normal ?
    Bore jag köra långa programmet eller medföljande laddare istället. ? Hade nämligen bråttom då jag skulle iväg att flyga så därför jag behövde ladda det lite fort.

  3. #863


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag använder själv normalt långsamladdning på denna typ av ackar så fungerar din originalladdare så är det ju ingen nackdel att använda den. Men har man bara lite koll på främst temperaturen på acken så kan du säkert köra snabb-programmet på din Revolectrix-laddare - i alla fall de gånger du har lite brådis med laddningen. Fördelen med att nån gång per år köra med sin "computer-laddare" är ju att du kan få en uppfattning om kapaciteten fortfarande är bra eller om acken börjat tappa kapacitet. Men det bygger ju på att man kör en eller flera cyklingar (laddning med påföljande urladdning) på acken för att få den överblicken.
    Roger

  4. #864

    Standard

    Jo blir nog långsamladdning i vanliga fall. Glömde skriva att den ladda med 1C(2A) när jag ladda den. Borde den klara. Vet inte om den också känner av vilket laddström som passar men tyckte 1C inte lät så farligt. Är grön på NIHM, men har förstått att långsamladdning är bäst, iaf om man har dem som radioack. Väldigt nöjd med radion och har nu även skaffat tummspakar då jag är van med sådana från min förra radio. Blir så ovant när man byter spak helt plötsligt hehe.



    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=45487

  5. #865

    Standard

    Om man funderar på att införskaffa denna radio, skall man då vänta på den nya "plus" versionen? eller är skillnaderna så små att det inte spelar någon roll? Har förstått att det är vibb alarm och ny display, något mer?

    /Tobias

  6. #866
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja, det är nog en bra idé att försöka få tag i den nya.

    Den stora skillnaden ligger i att FrSky snäppat upp kvalitén på flera punkter. Displayen är bättre, bruset i ljuddelen är borta etc. Dessutom har den ny programvara som gör att man inte behöver installera krångliga drivrutiner för att koppla den till en PC (ett stort problem för många).

    Annars är inte så stora skillnader i funktion. Egentligen är det enda som skiljer att den nya har möjlighet att välja mellan två olika färger på LCD-belysningen (wow) och har inbyggd vibrator (OK finess men knappast nödvändig). FrSky lär knappast sälja modellerna parallellt. Jag gissar att nya ersätter den gamla tämligen snart.

  7. #867

    Standard

    OK, tack för det klargörande. Sitter ju inte sjön så det blir att vänta in plus versionen.

    /Tobias

  8. #868


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många har nog väntat sen i böran av året på det uppdaterade utförandet. Men även den nuvarande är uppdaterad jämfört med det första utförandet.
    Roger

  9. #869
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Skillnaden mot tidigare är att Taranis+ nu finns i verkligheten och till och med har levererats till de första beställarna.
    Kors i taket :-)

    FrSky måste tillhöra det absoluta bottenlaget vad gäller produktlanseringar. De missar alltid sina uppskattade leveransdatum med minst 6 månader till ett år. Och inte verkar de lära sig något heller. Varje lansering verkar ju dra ut allt mer på tiden. Men det är ju alltid roligt med optimister. Å andra sidan är det kanske inget stort problem att man inte får fram nya produkter när de man har säljs fortare än man kan producera.

  10. #870


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag köpte en Taranis i våras efter att i första hand tilltalats av dess förmåga att tala telemetrin i klartext ur högtalaren. Efter att ha börjat med segelflyg konstaterade jag snabbt att ha telemetrin i en display på sändaren var fullständigt värdelöst. Efter att ha tittat ned på displayen för att kolla höjden var det ju nästan omöjligt att hitta kärran där uppe i det blå igen.

    Tröskeln att komma igång var dock ganska hög. Bara att koppla ihop grejerna med PC:n och få över ny firmware var ju ett äventyr i sig. Så jädra krångligt att få igång anslutningen får det inte vara. Tur att det fanns många entusiaster "där ute" som hjälpte till. Och när man fått leka ett tag lyckades jag faktiskt få in en egen splash-screen och en personlig hälsningsfras!

    Jag gillar skarpt OpenTX och här har killarna som knåpat ihop operativet gjort ett kanonjobb. När man väl "lagt ifrån sig" hur det brukar vara och börjar få klart för sig upplägget och hur det funkar inser man hur otroligt stora möjligheter denna radio har. Hittills har jag bara kört några billigare kärror. Mest för att lära mig hur radion funkar och för att se om den har några konstigheter för sig. Men hittills har jag inte haft en enda glitch eller annat problem med den, så det lovar ju gott.

    Däremot rekommenderar jag att man öppnar radion och kollar kablaget till spakarna! På min radio var kablaget alldeles för tight uppspänt. Någon kabel skulle garanterat ha brutits av inom något år vid flitig användning. Jag klippte upp buntbanden och drog om härvorna så att de inte stramar så förbannat. En annan grej som jag som klubbens flyglärare har noterat att den enda återfjädrande switchen sitter på HÖGER sida! Som lärare vid dubbelkommando vill jag naturligtvis ha den på vänstra sidan för att kunna följa med i flygningen med höjd-/skevspaken. Men det är ju enkelt att byta plats på switcharna.

    Har också passat på att snickra ihop ett sändarbord samt större spakar. Tillverkade av två skruvmejselskaft från Biltema(!)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0727_BURST002_COVER[1].jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	47391 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10593020_683470071707188_5572556869908087637_n[1].jpg 
Visningar:	534 
Storlek:	149,0 KB 
Id:	47390 http://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

    (Hur fasen får man in bilderna utan att de blir miniatyrer? T.ex. som tumspakarna här ovan?)
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #871
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Jag köpte en Taranis i våras efter att i första hand tilltalats av dess förmåga att tala telemetrin i klartext ur högtalaren. Efter att ha börjat med segelflyg konstaterade jag snabbt att ha telemetrin i en display på sändaren var fullständigt värdelöst. Efter att ha tittat ned på displayen för att kolla höjden var det ju nästan omöjligt att hitta kärran där uppe i det blå igen.

    Tröskeln att komma igång var dock ganska hög. Bara att koppla ihop grejerna med PC:n och få över ny firmware var ju ett äventyr i sig. Så jädra krångligt att få igång anslutningen får det inte vara. Tur att det fanns många entusiaster "där ute" som hjälpte till. Och när man fått leka ett tag lyckades jag faktiskt få in en egen splash-screen och en personlig hälsningsfras!

    Jag gillar skarpt OpenTX och här har killarna som knåpat ihop operativet gjort ett kanonjobb. När man väl "lagt ifrån sig" hur det brukar vara och börjar få klart för sig upplägget och hur det funkar inser man hur otroligt stora möjligheter denna radio har. Hittills har jag bara kört några billigare kärror. Mest för att lära mig hur radion funkar och för att se om den har några konstigheter för sig. Men hittills har jag inte haft en enda glitch eller annat problem med den, så det lovar ju gott.

    Däremot rekommenderar jag att man öppnar radion och kollar kablaget till spakarna! På min radio var kablaget alldeles för tight uppspänt. Någon kabel skulle garanterat ha brutits av inom något år vid flitig användning. Jag klippte upp buntbanden och drog om härvorna så att de inte stramar så förbannat. En annan grej som jag som klubbens flyglärare har noterat att den enda återfjädrande switchen sitter på HÖGER sida! Som lärare vid dubbelkommando vill jag naturligtvis ha den på vänstra sidan för att kunna följa med i flygningen med höjd-/skevspaken. Men det är ju enkelt att byta plats på switcharna.

    Har också passat på att snickra ihop ett sändarbord samt större spakar. Tillverkade av två skruvmejselskaft från Biltema(!)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0727_BURST002_COVER[1].jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	47391 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10593020_683470071707188_5572556869908087637_n[1].jpg 
Visningar:	534 
Storlek:	149,0 KB 
Id:	47390 http://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

    (Hur fasen får man in bilderna utan att de blir miniatyrer? T.ex. som tumspakarna här ovan?)
    Grattis och välkommen i klubben Jo det är mycket roligt man kan göra. Jag brukar ha en 3pos telemetriswitch (av/signalstyrka/höjd) där den repeterar värdet var 5e sekund samt att jag har volym på vänster slide.

    Ang bilderna, det är när du har externa bilder i ovan fall hobbyking.
    Du skriver (utan *) [IMG*]http://www.bildensplats.jpg[/IMG*] vilket resulterar i




    Alternativt när du använder knappen för att länka bilder, väljer fliken "från webbadress" och bockar ut "Hämta fil och spara lokalt" alternativet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #872


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ok, tack för tipset Olof!
    Jag har letat runt på sajten men hittar ingen förteckning på användbara taggar...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #873
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är sånt man lär sig med tiden när man hänger på forum, lite användbara taggar.

    Alternativt skriver man det man vill och använder de söta varktygen för holika fonter, storlekar, citat, länkar, bilder etc och efter man skrivit en post klickar man på "redigera inlägg" så får du se råkoden som det är översatt till

    Koden som används på de flesta forum är någon variant av BBCode, den är ganska standardiserad men varje forum kan välja vad som skall vara med eller inte, vidare kan vissa varianter vara översatta tex [video] på ett ställe kan vara [youtube] på ett annat ställe.

    Här har du några standard BBCode saker som kan kanske vara kul att leka med.
    http://en.wikipedia.org/wiki/BBCode
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #874

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Jag har 2000mah acc i min, hur laddar ni era batterier? mitt håller ju knappt 5 flygningar när jg laddar med laddaren som hängde med
    Kan det vara laddkretsen i Taranis som stoppar laddningen för tidigt?
    http://www.alofthobbies.com/taranis-2000battery.html
    Se beskrivningens andra stycke.

  15. #875
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det kanske är så att man till och med måste ladda tre gånger om nu laddkretsen är anpassad för 800mA och man bytt till 2,5ggr större 2000mAh
    fredrik

  16. #876


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sändaren levereras numera med 2000 mAh så det vore ju märkligt om inte laddningen är anpassad till detta... Men har man en gammal version av radion så är det kanske som bl a Fredrik sagt.
    Roger

  17. #877

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sändaren levereras numera med 2000 mAh så det vore ju märkligt om inte laddningen är anpassad till detta... Men har man en gammal version av radion så är det kanske som bl a Fredrik sagt.
    Roger
    men det var ju ett tag sedan oktober 2013 så det borde väl vara fixat enligt texten "Radios made from October 2013 on will not have this issue."

  18. #878


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Laddkretsen kan ju knappast använda någon annan metod än att läsa av spänningssänkningen (delta-peak). Själv bytte jag ut acken till en hemlödd 2000 mAh (NiMH). Den inbyggda laddaren laddar denna fullt ut utan några som helst problem.
    I manualen står det ju också att den inbyggda laddaren kan användas så länge man inte ändrar ackens spänning eller kemi. Det tolkar jag som samma antal celler av NiMH-typ.
    Prova att ladda med sändarens laddkrets och plocka ur acken och kör en urladdning i separat laddare med urladdningsfunktion. T.ex. till 1 V/cell och kolla hur många mAh du får ut. Tänk också på att nya NiMH-celler brukar behöva några cykler innan de vaknar till ordentligt.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  19. #879

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Laddkretsen kan ju knappast använda någon annan metod än att läsa av spänningssänkningen (delta-peak). Själv bytte jag ut acken till en hemlödd 2000 mAh (NiMH). Den inbyggda laddaren laddar denna fullt ut utan några som helst problem.
    I manualen står det ju också att den inbyggda laddaren kan användas så länge man inte ändrar ackens spänning eller kemi. Det tolkar jag som samma antal celler av NiMH-typ.
    Prova att ladda med sändarens laddkrets och plocka ur acken och kör en urladdning i separat laddare med urladdningsfunktion. T.ex. till 1 V/cell och kolla hur många mAh du får ut. Tänk också på att nya NiMH-celler brukar behöva några cykler innan de vaknar till ordentligt.
    Den kanske har en maxtid den laddar, som min lipo laddare har. Och den maxtiden kanske var dimensionerad efter ett 800 mAh batteri och då blir otillräckligt för 2,5 ggr kapaciteten? Så det kanske är samma laddmetod men ytterligare parametrar :-)

  20. #880


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det verkar som om gamla A-modellen (gröna lampan lyser konstant vid laddning) inte grejar lite större ackar. Fr.o.m. B-modellen (där lampan blinkar vid laddning för att övergå till konstant sken när det är klart) har inte detta problem. Och min är B-modellen.

    Kolla här:
    http://www.alofthobbies.com/taranis-power-switch.html
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Sidan 44 av 107 FörstaFörsta ... 3439404142434445464748495494 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •