Reklam

 
Sidan 4 av 107 FörstaFörsta 1234567891454104 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #61
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tyvärr inte så intresserad.
    Skall ha en jeti ds16.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #62
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Ska beställa en snart så kan ni känna på den vid nästa fpv-träff om jag har fått den.
    Rekommenderar att ställa dig på några väntlistor för den. Har inte sett någon butik som har haft den i lager eller preorder i mer än ett par timmar innan den tog slut. Tex HobbyKing fick in ett gäng, verkar vara ca 150-200 enheter (totalt mode1&2) och de tog slut på ett par timmar.

    Den är klurig att få tag på.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #63

    Standard

    Har en i klubben som beställde och det tog bara 10dagar för den att skickas men gör inte så mycket om man får vänta ett tag.

  4. #64

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Fick min på ett par dagar från Robotbirds i UK. Jag stoppade in min beställning precis innan andra omgången kom till handlarna.

  5. #65

    Standard

    Det var elflygarn jag mena men låter som det var mindre än 10dagar :P Har blivit väldigt mycket pengar dom senaste veckorna så vete fan om jag ska riskera min rvjet med en 9x eller köpa en tanaris.

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Har blivit väldigt mycket pengar dom senaste veckorna
    För mig med. Tur att man är särbo pga damens doktorandtjänst på annan ort och att hon därför inte har veto på ekonomin...

    Jag hade nog tur med min Taranis, helt enkelt. Jag skulle starta med ny radio till quaden pga att jag hade en satans otur nu i sommar med min kina-radio. Jo, det tog mindre än 10 dagar, det tog ganska precis en vecka. Hade inte bråttom, eftersom jag skulle ha den primärt till quaden, och den är ju inte färdig ännu.

    Hittade ett problem när jag pillade med inställningar på Taranisen idag, och det var att det var glapp på den vänstra paddeln när jag testade den. Skruvmejsel & lödkolv, sen var det fixat. Känns som om switchar & pottar & spakar håller hyfsad kvalle, men paddlarna är bortglömda. Jag som gillar flaps till landningar blir då lite grinig.

  7. #67

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Såg att de hade fått dem härom dagen. Vilket tryck det är på Taranisen, alltså. Redan backorder.

    Anledningen till det trycket är att detta är en revolution. Det viktigaste som denna radion gör är att utmana rena marketing-drivna prestanda. Vad jag menar är detta:
    "Denna radion har 7 kanaler. Vill du ha 9, så köp denna för två tusenlappar till."

    Lägg sen till att man håller tillbaka saker man skulle kunna göra för att kunna släppa en "uppgraderad" version nästa år. Det sitter ofta samma hårdvara i apparaterna år efter år, men annan mjukvara. Jag har jobbat i en annan bransch som tog fram konsumentprodukter tidigare och vet hur fult spelet kan bli på sånt här.

    Samma sak gäller modellminnen och annat som bara handlar om RAM/flashminne eller mjukvara. Taranisen tar, genom Open TX och FrSkys radio ledningen där eftersom den sätter ihop FrSkys beprövade och bra radio med en mjukvara som blåser öronen av marketing-drivna RC-sändare.

    Visst, byggkvaliten hade kunnat vara bättre. Jag har redan gjort två moddar på min för att få den bättre. Men detta är första försöket att verkligen revolutionera branschen.

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Visst, byggkvaliten hade kunnat vara bättre. Jag har redan gjort två moddar på min för att få den bättre. Men detta är första försöket att verkligen revolutionera branschen.
    Isf kanske du kan berätta om dina moddar ?

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Båda två är egentligen lagningar av den sisådär fysiska kvaliten på saker och ting.

    Mod 1: Lite loctitelim på strömbrytaren för att göra den trögare.
    Mod 2: Lagade den glappande paddeln & lödde om den andra så den inte skulle börja göra likadant.

    Funderar på att sätta i en SMA-kontakt så man kan byta antenn också. Den som sitter i är ju fast monterad.

  10. #70
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Funderar på att sätta i en SMA-kontakt så man kan byta antenn också. Den som sitter i är ju fast monterad.
    Det är något som jag är sugen på med, byta till min 5dB antenn för att få lite bättre räckvidd och styrka, särskillt på mitt "vanliga" fält där det finns en del störningar som drar ner räckvidden markant.

    Sedan kommer man köra nya mottagaren med PCB antenner så man kanske får lite bättre räckvidd där med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #71
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då är vi där igen.

    Ny radio som är billig och man måste lägga ner en massa arbete och köpa delar till för att få den att fungera, Nej, fy bubblan säger jag. Dessutom riskerar man modeller och bekanta så fort man gör en modifiering på utrustningen.

    Håll er istället till beprövad bra teknik som fungerar från början, kostar bara lite extra.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #72
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    "Då är vi där igen".... Kenneth, där är du allt snabb i dina kommentarer och kanske inte så väl genomtänkta.
    Det är ju så att FrSky-systemet fungerar bra som det levereras från fabriken. Det ska inte behövas en 5dB's antenn. Man har minst 1,5 km räckvidd med den "vanliga" antennen. FrSky's system är ett frekvenshoppande system och hoppar runt på 50 kanaler i sekunden, så risken för att störas är endast möjlig om det finns sändare med fast bärvåg på samtliga 50 kanaler. Så jag är tveksam till att man vinner mer än känslan av större trygghet med kraftigare antenn. Men visst kan det vara kul med lite extra prylar - precis som det kan vara roligare med lite extra bling-bling på bilen, etc.

    Jag vet inte hur Taranis'en ser ut inuti, men jag har i lager antennsladdar med en SMA-kontakt i ena änden och den lilla snäppkontakten i andra. http://frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=28

    Jag har även 5 dB-antenner och den kraftigare 7 dB "patch"-antenn i lager.

    Det viktiga för att ha en bra räckvidd är fortfarande hur antennerna sitter i modellen - 90 graders vinkel och fri "sikt" till sändaren. Samma sak gäller med sändarantennen. Om man "pekar" på modellen med sändarens antenn minskas räckvidden betydligt. Vik sändarantennen 45 grader så att "bredsidan" alltid vänds mot modellen, så får man bästa räckvidd.
    Senast redigerat av AM den 2013-09-02 klockan 09:35.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #73
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det ska ju inte behövas en 5dB's antenn. Du har minst 1,5 km räckvidd med den "vanliga" antennen. FrSky's system är ett frekvenshoppande system och hoppar runt på 50 kanaler i sekunden. Så jag är tveksam till att man vinner mer än känslan av större trygghet.
    Jag vet inte hur Taranis'en ser ut inuti, men jag har i lager antennsladdar med en SMA-kontakt i ena änden och den lilla snäppkontakten i andra. http://frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=28

    Jag har även 5 dB-antenner och den kraftigare 7 dB "patch"-antenn i lager.

    Det viktiga för att ha en bra räckvidd är fortfarande hur antennerna sitter i modellen - 90 graders vinkel och fri "sikt" till sändaren. Samma sak gäller med sändarantennen. Om man "pekar" på modellen med sändarens antenn minskas räckvidden betydligt. Vik sändarantennen 45 grader så att "bredsidan" alltid vänds mot modellen, så får man bästa räckvidd.
    Med samma modell, sändare, antenn (3dBi), flygteknik får jag ca1200m på ett fält (i närheten av bebyggt) och 2000+ på öppet fält.

    Jag noterar att RSSI varningen på 45% börjar klaga på ca 600m med 3dBi och ca 900m med 5dBi på det störiga fältet.

    Visst den frekvenshoppar och får inte någon lockout eller andra dumheter, däremot får jag märkbart skillnad i räckvidd.

    edit: Ovan siffror är med FrSky DJT i en Turnigy 9XR och en D8RII-Plus i planet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #74
    PMMs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    60
    Jobb
    Press-fotograf
    Klubb
    RFK Utvandrarna Kalmar

    Standard

    Blev lite nyfiken, eftersom jag såg att folk funderade att byta antenn, Googlade och hittade detta http://www.metageek.net/forums/showt...-2dBi-and-5dBi , kanske något att fundera över, eftersom det enl. denna länk tenderar att vidden/bredden på signalerna minskar medan längden ökar......... ville bara bidraga :-))
    Mvh Paul

  15. #75

    Standard

    Här har ni bild på nya FrSky. X16D och X12D som ser betydligt modernare ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	frskyproto.jpg 
Visningar:	350 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	40675

  16. #76


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, åter så visar det sig att mekaniska komponenter ofta är det som det prutas på när priset går ner. Visst, vi skall inte dra alltför långtgående slutsatser av de problem Elflygarn råkat ut för utan vi får väl avvakta flera rapporter men lite observant får man nog vara på denna typ av problem för relativt billiga sändare.
    Även jag är som sagt intresserad men jag låter nog andra agera försökskaniner för så akut är det inte att skaffa ny sändare - min gamla Futaba 10C fungerar fortfarande bra så "ingen ko på isen".
    Sen uppskattar jag som sagt detta att man kan ha 2 olika 2,4 GHz-system aktiva och välja via modellminnet samt den fria tilldelningen av kanalordningen - och mycket annat kopplat till mjukvaran. Men till slut så måste också det mera mekaniskt inriktade fungera till 100 % om det skall vara en intressant sändare för mitt vidkommande. Gillar liksom Kenneth inte att börja med att löda om eller göra andra modifieringar. Sen ser ju faktiskt dom "kommande" modellerna intressantare ut - som vanligt alltså..
    Roger

  17. #77
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rcnisse Visa inlägg
    Här har ni bild på nya FrSky. X16D och X12D som ser betydligt modernare ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	frskyproto.jpg 
Visningar:	350 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	40675
    Tidiga 3D concept art från årsskiftet. Jag har inte läst på om dem, men det ser ut som om X16D är Taranis fast med annat skal, samma processor etc. Sedan skulle X16D/X12D initialt ha FrSky egenutvecklad mjukvara medan det blev en crowdsourcad open source istället.

    Undrar om ovan nämnda sändare kommer i det utförandet. Ser mest ut som brainstorming och kommer antagligen få en radikalt ändrad prislapp utan nämnvärd ändring i funktion jämfört med nuvarande modell.

    Original research, design och inte minst tooling för helt ny mekanik är otroligt dyrt. Jag är nöjd med ett gammalt JR skal så länge funktionen håller och är pålitlig, mjukvaran vet jag är kickass
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #78
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Visst kan man köpa andra antenner och räckvidden blir i regel längre med högt dB men en sak skall du AM veta innan du säljer antenner med ökad dB så minskar något annat också nämligen användar vinkeln ut från radion mot modellen. Med hög dB kan du bli tvungen att börja rikta radion mot modellen för att ha kontakt.

    Och jag tycker inte att jag var snabb, elflygarn hinner inte packa upp radion förrän vi hittar strömbrytare problemet och nu har ägaren hittat fler saker att förbättra.

    Tål ni inte lite kritik mot en speciell produkt sälj den inte eller bannlys forum som tar upp saken.

    Det jag tycker verkar bra med radion är att man kan köra två olika system från den.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #79

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag var beredd på att hårdvaran kunde vara i behov av lite meckande på denna, det är trots allt en radio för 2 kkr som vi talar om. Taranis är i sitt nuvarande utförande och med nuvarande fysisk byggkvalitet definitivt inte vare sig en nybörjarradio eller nånting som kan passa alla, men den är en frisk utmanare till alla "marketing-driven" apparater därute.

  20. #80
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Stöd för att ladda ned Svenska röstfiler finns nu i senaste versionen av Companion9x.
    Stöd för att välja det ljud man laddat ned dyker upp i openTX inom mycket kort (koden är på plats, men den skall releasas och det har jag ingen kontroll över när det sker).

    Till att börja med finns en röst tillgänglig att ladda ned via companion. Detta var mitt första försök. Den låter bra, men är lite lågmäld. Efter fälttestning har jag nu genererat om rösten för att få den tydligare. Jag har dessutom genererat en annan röst (manlig finlands-svenska). Tids nog dyker de nya och förbättrade rösterna upp via companion, men den som vill få tillgång till dem direkt gör så här:


    Ladda ned de svenska rösterna från https://googledrive.com/host/0B-YJfI...ud_taranis.zip
    I den komprimerade filen ligger två kataloger. En med en manlig och en med en kvinlig röst. Själva röstfilerna ligger i underkataloger som heter en. Dessa innehåller alla röstfiler på svenska.

    På det microSD-kort som finns i radion ligger ljudkatalogerna i en folder som heter SOUNDS. Den enda katalog som finns från början heter just "en". Den innehåller engelska röstfiler.

    Byt namn på en-foldern i radion, så du har en backup. Kopera sedan in en av de svenska en-foldrarna i ljudkatalogen i radion.

    Klart.

    Observera att radion tror att ljudfilerna är på Engelska, så du behöver inte byta röstspråk.

Sidan 4 av 107 FörstaFörsta 1234567891454104 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •