Reklam

 
Sidan 37 av 107 FörstaFörsta ... 2732333435363738394041424787 ... SistaSista
Resultat 721 till 740 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #721

    Standard

    Fick min Taranis nyss. En fråga, ska gasreglaget ha en friktion ? Det låter som den stegar mot något. Kanske står nånstans i manualen.

  2. #722
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Det är så orginal men går att ta bort om man vill. Men då måste du öppna radion.

  3. #723

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Det är så orginal men går att ta bort om man vill. Men då måste du öppna radion.
    Ok, blev bara lite förvånad då jag inte hade haft så på nån annan radio. Skönt att det inte är nå fel på gimbalen iaf

  4. #724
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Ok, blev bara lite förvånad då jag inte hade haft så på nån annan radio. Skönt att det inte är nå fel på gimbalen iaf
    Kallas för ratchet, används främst av flygplansflygare medan heliflygare inte uppskattar det för att få bättre hoverprecision. Men smaken är olika om man vill ha eller inte ha.

    Enkelt att justera eller deaktivera med en skruvmejsen om du öppnar den
    (skall faktiskt göra det själv nu när jag börjat flyga heli med min Taranis).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #725

    Standard

    Mm tror jag ändrar sen, känns som det kommer bli irriterande med hacken när man flyger kopter. Men ska flyga lite först så jag ser att den funkar som det ska innan öppning av radion.

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kallas för ratchet, används främst av flygplansflygare medan heliflygare inte uppskattar det för att få bättre hoverprecision. Men smaken är olika om man vill ha eller inte ha.

    Enkelt att justera eller deaktivera med en skruvmejsen om du öppnar den
    (skall faktiskt göra det själv nu när jag börjat flyga heli med min Taranis).

  6. #726

    Standard

    Vad för saker bör man göra när man fått sin taranis? Är det companion9x man ska installera på datorn, ska taranisen i sig uppdateras med något?

  7. #727
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Du behöver inte göra något alls. Radion funkar bra som den är.

    Om du vill ha alla nya uppdateringar och kunna redigera modeller på datorn så skall du installera OpenTX Companion och uppgradera radion därifrån.

    companion9x är en omodern variant. Undvik den.

  8. #728
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Norse Visa inlägg
    Vad för saker bör man göra när man fått sin taranis? Är det companion9x man ska installera på datorn, ska taranisen i sig uppdateras med något?
    Man kan, men man behöver inte.

    Det underlättar att programmera avancerade mixar via datorn, dock föredrar jag att köra all programmering manuellt i sändaren för att instinktivt kunna justera på fältet utan att det blir en stor sak av det.

    Firmwaren i sig funkar utmärkt out of the box, men du kanske vill ändra ljudspråk och eller talspråk till svenska, byta startbild eller byta startljud etc så att det passar just dig, men det är inte nödvändigt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #729
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag bytte till version 2 av OpenTX den innehåller många förbättringar jämfört med den gamla 1.5x.
    Nu är det 2.0.5 som gäller även om jag ligger kvar på 2.0.2.
    http://www.open-tx.org/downloads.html
    fredrik

  10. #730

    Standard

    Har version opentx-x9d-v1.1.02
    EEPR: 215

    Installerade OpenTx Companion men lyckades inte få kontakt med firmware delen. Enda jag gjorde var att ställa in Frsky Tarananis i Compainion. Drivarna är korrekt installerade och den pluppar upp i windows. Orkar inte söka internet efter svar så tänkte nån här inne kanske vet vad jag bör göra för att uppdatera

    *edit*

    Det löste sig väldigt enkelt så nu har jag nyaste. Installerade bara nyaste Zadig programmet och tog replace driver enligt instruktionerna på sidan nedan sen funka det galant.

    http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3858

    Ibland är man bara för lat för att läsa haha.
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-06-30 klockan 13:01.

  11. #731
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Har version opentx-x9d-v1.1.02
    EEPR: 215

    Installerade OpenTx Companion men lyckades inte få kontakt med firmware delen. Enda jag gjorde var att ställa in Frsky Tarananis i Compainion. Drivarna är korrekt installerade och den pluppar upp i windows. Orkar inte söka internet efter svar så tänkte nån här inne kanske vet vad jag bör göra för att uppdatera

    *edit*

    Det löste sig väldigt enkelt så nu har jag nyaste. Installerade bara nyaste Zadig programmet och tog replace driver enligt instruktionerna på sidan nedan sen funka det galant.

    http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3858

    Ibland är man bara för lat för att läsa haha.
    Du hade tur. Det kan vara helvetiskt svårt att få drivrutinerna att fungera i Windows. Linux och OSX är enklare. Men när man väl en gång uppgraderat till OpenTX 2.0 i radion så behöver man aldrig mer använda dem i och med att 2.0 kan fungera som ett USB-minne. Drivrutiner för USB-minnen finns redan på plats i alla datorer, så ingen komplicerad installation behövs.
    Vi får hoppas att FrSky går över till att leverera sändare med 2.0 installerat från start inom inte allt för lång tid.

  12. #732

    Standard

    Väldigt nära att trycka på köpknappen, ska man lägga till 2000mah batteri när man ändå köper?

  13. #733

    Standard

    ja eller så köp ett life 3 cell det kör jag med

  14. #734

    Standard

    Verkar vara lite tjurigt att skicka accar från giantshark där jag tänkte beställa sändaren. Har tex RCflight lämpligt LiFe acc?

  15. #735

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tänk på att life-ackar har lägre spänning = ger inte lika mycket uteffekt. Det kan ha betydelse, tex om man vill stoppa en ezuhf-modul i sin Taranis nån dag.

  16. #736

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Tänk på att life-ackar har lägre spänning = ger inte lika mycket uteffekt. Det kan ha betydelse, tex om man vill stoppa en ezuhf-modul i sin Taranis nån dag.
    Hej Elflygarn
    Jag tror väl ändå inte det påverkar sändarens uteffekt på 2,4 GHz som lär vara 100mW, men det kanske är så att andra moduler kräver mera ström än originalet.

    /Ville

  17. #737

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Precis vad jag menade. Räckvidden på 2.4 lär knappast bli enormt lidande.

  18. #738


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Precis vad jag menade. Räckvidden på 2.4 lär knappast bli enormt lidande.
    Den borde väl inte bli lidande alls för det måste ju rimligen finnas nån form av spänningsstabilisering eftersom det är möjligt att köra med olika batterityper och spänningar.
    Roger

  19. #739

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Den borde väl inte bli lidande alls för det måste ju rimligen finnas nån form av spänningsstabilisering eftersom det är möjligt att köra med olika batterityper och spänningar.
    Roger
    Borde vara så tycker man på modulen men har inte läst om den så vet ej, EZUHF externa "lådan" får dock sjunkande uteffekt under 12v.

  20. #740

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Spänningsstabilisering låter iofs rimligt, eftersom modulen då skulle dra mer ström än den interna RF:en. Och det gör den. Jag har märkt att Taranisen drar märkbart mer med EzUHF-modul ipluggad. Nu har den iofs bra mycket mer uteffekt än den interna RF:en.

Sidan 37 av 107 FörstaFörsta ... 2732333435363738394041424787 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •