Reklam

 
Sidan 102 av 107 FörstaFörsta ... 25292979899100101102103104105106107 SistaSista
Resultat 2 021 till 2 040 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #2021


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använder samma system på andra sändare så jag kör helt enkelt med en switch som aktiverar/deaktiverar "-100 mixern" och i Taranisen kopplat till ljudfiler som säger om motorn är aktiv eller ej. I normalt flygläge är alla mina switchar uppåt/framåt medan denna switch alltid står neråt/bakåt när jag inte flyger. Har använt det systemet under säkert 10 års tid så jag aktiverar mixern mer eller mindre automatiskt när jag landat och taxat in. Och i Taranis/Horus kan man ju konfigurera hur switcharna skall stå när man slår på radion så då är det ju ännu enklare att tillse att den står rätt när man slår på radion.
    Roger

  2. #2022

    Standard

    Ja dom logiska switcharna går ju att programmera hur dom står men du behöver väl även använda en fysiskt switch? Fördelen med varianten jag använder är att det är nästan omöjligt att aktivera motorn av misstag. Man behöver använda båda händerna och det är ingen risk att man råkar vippa en brytare åt fel håll. Det är väl därför den förprogrammerade gassäkringen i Taranis inte är så bra. Råkar man komma åt switchen av misstag är säkring inaktiverad.

    /Mats

  3. #2023


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag använder en fysisk switch och har motsvarande funktion även på de Futaba-sändare jag använt sen lång tid tillbaka. Visst kan switchen stå fel om oturen slår till men eftersom jag använt detta "system" med mina switchar i över 10 år så är jag väl inarbetad - och i Taranisen och Horusen kan man ju som sagt få en påminnelse om nån switch står fel vid uppstarten. Det finns givetvis säkrare system men det finns tyvärr alltför många som kör helt "osäkrat".
    Roger

  4. #2024

    Standard

    Helt osäkrat kan man ha om man tycker att tio fingrar är för mycket Det är så lätt att råka komma att throttelspaken med halsremmen eller vad som helst.

    Men man ska inte göra som jag gjorde när jag höll på att installera en ny modell. Hade motorsäkringen aktiverad så klart. Problemet var bara att throtteln stod på max när spaken var längst ner. Gisses vilken fart en modell hinner få över vardagsrumsgolvet. Som tur kom varken människor djur eller möbler till skada. Modellen klarade sig med några mindre blessyrer.

    /Mats

  5. #2025

    Standard

    Ja, när man har fått till en "idiotsäker" motorsäkring finns det ändå lägen då man ska plocka bort propellern eller i varje fall tänka efter hur man placerar planet. Till exempel när man ska kolla failsafe, redigera funktioner o.s.v.
    Vis av erfarenhet
    /Leif

  6. #2026

    Standard

    När jag efter långt om länge startade Open TX idag så föreslog den en uppdatering till 2.1.9. Jag har 2.1.7 i Open TX och 2.1.6 i radion nu. Vet inte varför det inte är samma i radion. Undrar om en uppdatering är att rekommendera? Några fördelar eller risker med det? Open TX är väl bara att uppdatera men radio?

    /Mats

  7. #2027
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    det bästa är väl att kolla i release notes om det finns något du använder?
    https://github.com/opentx/opentx/releases/tag/2.1.9
    fredrik

  8. #2028

    Standard

    Jo det är ju sant.

    /Mats

  9. #2029

    Standard

    Jag har uppdaterat efterhand och har 2.1.9 både i min X9D och X9E samt Companion. Inga konstigheter.
    /Leif

  10. #2030
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När man skaffar sig en S6R så får man kanske gå över till OpenTx 2.2
    https://www.youtube.com/watch?v=eCgTx82aoGI
    fredrik

  11. #2031

    Standard

    Fast nu minns jag inte hur man gjorde för att uppdatera radion.

    /Mats

  12. #2032
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Trimmarna ihop, slå på sändaren, anslut till datorn......
    fredrik

  13. #2033

    Standard

    Och sedan väljer jag skriv firmware till radion?

    /Mats

  14. #2034

    Standard

    Tydligen gör jag något fel för den uppdateras inte. Känner igen det från tidigare men kommer inte ihåg vad felet jag gjorde då var.

    /Mats

  15. #2035

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Här kan du kolla vad du missar

    https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ

  16. #2036

    Standard

    Jag saknade tydligen Zadig samt att jag testade med radion avstängd och då fungerade det. Men visst ska det även gå att slå på radion med trimmarna mot mitten och ladda ned med radion påslagen?

    /Mats

  17. #2037

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    När man skaffar sig en S6R så får man kanske gå över till OpenTx 2.2
    https://www.youtube.com/watch?v=eCgTx82aoGI
    Ja, om man vill kunna göra inställningar på sin S6R/S8R från sändaren. Jag föredrar att behålla 2.1 i mina X9D/X9E och måste alltså göra inställningarna från dator med S6R Config Tool eller SPortSet (Mike Blandford).
    /Leif

  18. #2038
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag saknade tydligen Zadig samt att jag testade med radion avstängd och då fungerade det. Men visst ska det även gå att slå på radion med trimmarna mot mitten och ladda ned med radion påslagen?

    /Mats
    Zadig är till för när man kör på 1.5.x.
    För mig fungerar det med trimmarna mot varandra och radio påslagen. När sladden från radion sätts i datorn får man välja i radion vad man vill göra. Välj uppdatera firmware
    fredrik

  19. #2039

  20. #2040

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ja, om man vill kunna göra inställningar på sin S6R/S8R från sändaren. Jag föredrar att behålla 2.1 i mina X9D/X9E och måste alltså göra inställningarna från dator med S6R Config Tool eller SPortSet (Mike Blandford).
    Men Leif jag har 2.1.9 i min X9E och kan göra inställningar för S6R! Använde config tool för grundinställningar
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Sidan 102 av 107 FörstaFörsta ... 25292979899100101102103104105106107 SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •