Reklam

 
Sidan 70 av 107 FörstaFörsta ... 2060656667686970717273747580 ... SistaSista
Resultat 1 381 till 1 400 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1381
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    I andra forumet var det ett av de första inläggen av Gasman som handlade om detta. Jag har tagit bort spännbandet och limmat fast avlastare vid infästningspunkten.
    fredrik

  2. #1382

    Standard

    Hej,
    Är nybörjare på RC-flyg som är i startgroparna för att bygga en Quad. Köpte precis en Taranis plus och en X8R modul (samtidigt, men inte som ett kit). Nu kan jag inte få dom att binda till varandra i D16 mod, har testat alla varianterna i X8R manualen (däremot har jag lyckats få dom att binda i D8 mod). Efter att ha plöjt dom senaste månadernas inlägg i den här tråden börjar jag misstänka firmware inkompatibilitet mellan sändare och mottagre. Sändaren har en liten rund lapp med "2015" vilket enligt säljaren betyder att den har EU-firmware. Mottagaren har en lapp där det står CE2200.
    Vad tror ni som har erfarenhet av det här problemet? Tyder det här beteendet på att jag fått en mottagare med fel firmware för sändaren?

    Thomas

  3. #1383

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Fick ett otrevligt fel på min Taranis när jag var ute och flög i helgen. Tur nog så flög jag med en billig enkel EPP vinge som höll vid krashen. Förlorade skevroder funktionen plötsligt. Först trodde jag det var servo relaterat. Vid närmare kontroll så hade ingen av mina plan/mottagare sekvroder funktion längre. Kollade i sändaren och såg att skevfunktionen var död i servo menyn mm. Tog isär sändaren och upptäckte att en kabel på potten vid spaken var loss. Kabeldragningen var slarvigt utförd så den kommer i spänn vid fullt utslag.

    Bifogad fil 52271

    Köpte min Taranis i september 2013 och har använt den mycket och inte haft ett något fel hittills. Föreslår att ni öppnar era och kollar detta. Inte så svårt att rätta till.

    Kan bli dyrt och farligt med sådana här fel. Har radioflygit aktivt sedan 70 talet och aldrig varit med om ett sådant fel i en sändare.
    På min Hitec Flasch 5 lossnande kablarna på pottarna så nog har detta problem funnits även tidigare och på andra märken. Men lika oförsvarligt ändå.

    /Mats

  4. #1384
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ltho Visa inlägg
    Hej,
    Är nybörjare på RC-flyg som är i startgroparna för att bygga en Quad. Köpte precis en Taranis plus och en X8R modul (samtidigt, men inte som ett kit). Nu kan jag inte få dom att binda till varandra i D16 mod, har testat alla varianterna i X8R manualen (däremot har jag lyckats få dom att binda i D8 mod). Efter att ha plöjt dom senaste månadernas inlägg i den här tråden börjar jag misstänka firmware inkompatibilitet mellan sändare och mottagre. Sändaren har en liten rund lapp med "2015" vilket enligt säljaren betyder att den har EU-firmware. Mottagaren har en lapp där det står CE2200.
    Vad tror ni som har erfarenhet av det här problemet? Tyder det här beteendet på att jag fått en mottagare med fel firmware för sändaren?

    Thomas
    Prova att uppgradera mottagaren till EU och se om det hjälper. Jag köpte mina mottagare och sändaren förra året och har inget problem att välja om jag ska binda en X8R i 16- eller 8-mod.
    fredrik

  5. #1385

    Standard

    Fråga om ljudfiler:
    Hur gör jag om jag vill lägga till en ljudfil.wav som inte finns med i se.zip? Spelar in en egen eller kan jag köra något "text to talk" så att det blir "Elins" vackra röst?
    /Leif

  6. #1386

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Fråga om ljudfiler:
    Hur gör jag om jag vill lägga till en ljudfil.wav som inte finns med i se.zip? Spelar in en egen eller kan jag köra något "text to talk" så att det blir "Elins" vackra röst?
    Elin finns som röst här http://www.acapela-group.com/?lang=sv
    Sen använder jag Audacity och den här instruktionen för att spela in från
    webbläsaren http://manual.audacityteam.org/o/man...n_windows.html
    Lite cut-and-paste i Audacity och sedan spara som WAV-fil, formatet är 8, 16 eller 32 kHz 16-bits mono. (Det sista googlade jag så jag hoppas det stämmer).

    Man kan få hjälpa Elin att ljuda lite genom att lägga in dubbla bosktäver, kommatecken, punkt och sånt.

  7. #1387


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    I andra forumet var det ett av de första inläggen av Gasman som handlade om detta. Jag har tagit bort spännbandet och limmat fast avlastare vid infästningspunkten.
    Det här problemet är tyvärr inget unikt för Taranis! Första gången jag råkade ut för brusten spakkabel var på min gamla Hitec Challenger. Som tur var på marken! Efter detta har jag ALLTID öppnat mina sändare för att kolla hur kablaget är arrangerat. Och problemet finns på många fabrikat, oavsett prisklass! Vad jag vill se framöver är flatkablar av samma typ som satt i floppydiskstationer och till skärmen på notebooks. De tålde fan i mig hundratusentals rörelser utan att brytas av.

    Det är många sändare jag har modifierat nu och min favoritkabel är sladden till gamla hederliga telefoner för anslutning till det klassiska telejacket. Mångtrådiga kopparkablar inneslutna i riktigt tjock och mjuk isolering! Men det är ju skit att man ska behöva modda nya radiostyrningar för att få lite säkerhet i grejerna. Krasha skall man gör pga felaktigt spakande! Inte för att någon jävla sladd bröts av...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #1388


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Elin finns som röst här http://www.acapela-group.com/?lang=sv
    Sen använder jag Audacity och den här instruktionen för att spela in från
    webbläsaren http://manual.audacityteam.org/o/man...n_windows.html
    Lite cut-and-paste i Audacity och sedan spara som WAV-fil, formatet är 8, 16 eller 32 kHz 16-bits mono. (Det sista googlade jag så jag hoppas det stämmer).

    Man kan få hjälpa Elin att ljuda lite genom att lägga in dubbla bosktäver, kommatecken, punkt och sånt.
    Varje gång jag slår på sändaren möts jag av Elins ljuva stämma som frågar; "Tjenare Gasmannen! Ska vi flyga?"
    https://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #1389

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Fråga om ljudfiler:
    Hur gör jag om jag vill lägga till en ljudfil.wav som inte finns med i se.zip? Spelar in en egen eller kan jag köra något "text to talk" så att det blir "Elins" vackra röst?
    Här finns en video som beskriver exakt hur du gör egna ljudfiler: https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  10. #1390

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Thumbs up

    Bra video! Speciellt att få tag i ljudfilen. Rekommenderas.

  11. #1391

    Standard

    Kanske måste tag tag i detta nu. Vad bör jag göra innan jag använder min Taranis?
    Jag har inte plus.

  12. #1392

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Här finns en video som beskriver exakt hur du gör egna ljudfiler: https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE
    Lysande, tack för länken!
    /Leif

  13. #1393

    Standard

    Någon som vet om man kan ha olika välkomstmeddelanden beroende på vilken modell som är vald? Jag tänkte om man kunde få modellnamnet uppläst?

    /Mats

  14. #1394
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Välkommen-ljudet kommer innan modell är vald, så den måste i så fall tas bort. Sen får du väl skriva ett luaskript som kollar vilken modell det är och väljer ljudfil efter modellnummer. Tex för mig skulle ljudfil 1.wav ha innehållet "acromaster" uppläst av någon och ljudfil 22.wav skulle ha innehållet "versus"
    fredrik

  15. #1395

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Kanske måste tag tag i detta nu. Vad bör jag göra innan jag använder min Taranis?
    Jag har inte plus.
    Då har du förmodligen en firmware 1.x i radion?
    Du vill uppgradera till 2.0.x eftersom du får ett bättre och enklare stöd mot datorn via USB.
    Uppgraderingsprocessen från 1.x till 2.x är lite stökig eftersom du måste installera drivrutiner i datorn och du gör det lättast på Windows XP, men Windows 7 fungerar också, jag är osäker på hur det är med Windows 8.
    / Jonas

  16. #1396

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Välkommen-ljudet kommer innan modell är vald, så den måste i så fall tas bort. Sen får du väl skriva ett luaskript som kollar vilken modell det är och väljer ljudfil efter modellnummer. Tex för mig skulle ljudfil 1.wav ha innehållet "acromaster" uppläst av någon och ljudfil 22.wav skulle ha innehållet "versus"
    Välkomst ljudet kommer när man startar radion, men det behöver inte tas bort, man behöver inte skriva något script heller...
    Aktivera bara en "Special Funktion" sätt Switch till ON och Play Sound under "Function"och sen välj det ljudet eller meddelandet du vill ha när du väljer den modellen, så kommer det meddelandet eller ljudet att spelas när du väljer den
    modellen.
    /Jonas

  17. #1397

    Standard

    Fast grejen är att jag vill höra det när jag slår på radion som en påminnelse ifall jag behöver byta modell i radion.

    /Mats

  18. #1398

    Standard

    Du hör det när du slår på radion och när du byter modell, även om välkomst meddelandet kommer först när du startar radion.
    /Jonas

  19. #1399

    Standard

    Ok! Ska testa om jag får till det när jag har långtråkigt någon gång.

    /Mats

  20. #1400

    Standard

    Hej!
    Bortrest över midsommar men glömde laddaren till min taranis. Kan någon kolla vad originalladdaren till taranis plus har för ut effekt, volt och ampere? Så kan jag hitta en ersättare och flyga i midsommar
    med orginalbatteri ska tilläggas
    Senast redigerat av vagaboga den 2015-06-17 klockan 22:53.

Sidan 70 av 107 FörstaFörsta ... 2060656667686970717273747580 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •