Reklam

 
Sidan 56 av 107 FörstaFörsta ... 646515253545556575859606166106 ... SistaSista
Resultat 1 101 till 1 120 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1101

    Standard

    Det här var ju riktigt kul. Blev lite osäker om jag skulle våga använda Open TX efter lite strul i början men nu gör jag det i ändå och hoppas på det bästa. Läste lite om att man ska ha en del datorkunskap och att alla uppdatering inte var stabila.

    Nu har jag lyckats ladda ner svenska menyer och även fått över dom till radion. Har också laddat ner en fil med svenska ljudfiler men förstår inte var jag ska ladda ner filerna.

    Jag tycker även att det går relativt lätt att komma på hur man ska programmera in olika mixar och funktioner. Lite kollande på youetubeklick hjälper på vägen plus hjälp man kan få här.

    Det jag inte hittat som skulle varit värdefullt är en förklaring till dom olika menyerna. Till exempel skillnaden på INPUT och MIXER och när man bör använda vilken. Som jag skrev tidigare så laddae jag ner någon manual på 13 MB men som bara var på 4 PDF sidor. 13 MB skulle väl i alla fall kunna vara 100 sidor tycker man.

    /Mats

  2. #1102

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Nästan lite ot, men en pdf som innehåller bilder, är avsedd för tryck eller bara dumt komprimerade bilder, kan nog sticka iväg till 13 MB

  3. #1103
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Nu har jag lyckats ladda ner svenska menyer och även fått över dom till radion. Har också laddat ner en fil med svenska ljudfiler men förstår inte var jag ska ladda ner filerna.
    Ljudfilerna ska ligga på minneskortet under \Sounds\SE

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag tycker även att det går relativt lätt att komma på hur man ska programmera in olika mixar och funktioner. Lite kollande på youetubeklick hjälper på vägen plus hjälp man kan få här.

    Det jag inte hittat som skulle varit värdefullt är en förklaring till dom olika menyerna. Till exempel skillnaden på INPUT och MIXER och när man bör använda vilken. Som jag skrev tidigare så laddae jag ner någon manual på 13 MB men som bara var på 4 PDF sidor. 13 MB skulle väl i alla fall kunna vara 100 sidor tycker man.

    /Mats
    FrSky har väldigt stora bilder och har inte komprimerat dem så värst bra.
    Jag föreslår OpenTX-manualen i stället
    https://docs.google.com/document/d/1...PJA81rDJQ/edit
    Den är i alla fall på närmre 40 sidor.

    Jag gör alla mina mixningar i Mixes, men jag flyger endast flygplan, jag vet inte om det behövs mixas i inputs också för t.ex. helikopter. Denna begränsning har lag lagt på mig själv för att vill jag kunna förstå vad jag har tänkt på fältet också .....

    mvh //Fredrik
    fredrik

  4. #1104

    Standard

    Tack för svaren.

    Hur får jag filerna till minneskortet? Går det att ladda ner rån companion med radion uppkopplad eller måste jag ta ut det och sätta in det i datorn?

    Är det möjligen tänkt att man först lägger in alla kanaler man vill ha i inputs och sedan mixar till dom i mixer? Man kan ju delvis göra samma sak i dom olika menyerna.

  5. #1105

    Standard

    Jag försökte ladda i filerna via kabeln men jag hittade bara SOUNDS och inte Sounds\SE. Som under mapp fanns en. Jag lade in ljudfilerna där men det vekar inte fungera.

    /Mats

  6. #1106

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    EN för Engelska, det är bara skapa en ny mapp och namnge den SE och lägg av filerna där.

    //

  7. #1107

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Angående mixning för heli så gör jag så att all mixning ligger i MIXAR. I INPUTS har jag dual-rate och expo. Tanken är att om jag vill minska/förstora verkan av en spak så har jag det samlat i INPUTS. Gas-kurvor och pitch-kurvor ligger i MIXAR så det blir en blandad kompott.

  8. #1108

    Standard

    Man kanske inte ska vara för låst vid hur det "ska" vara utan göra det så att det fungerar och vara konsekvent som vet vad man gjort och var man ska gå in och ändra.

    Ljudet får jag inte till och vet inte om jag hittat rätt filer. Jag har hittat en som heter elin och en som heter samuel.

    Jag gjorde så att jag kopplade sladden mellan dator och radio och klickade på filmappen som dök upp på skärmen och sedan på sounds. Där la jag in mappen under den som heter en. Testade även att byta namn på den till se. Det är ju en winzip-fil, vet inte om det har någon betydelse. Testade även att extrahera filen till Sounds.

    Ska man göra ytterligare något för att dom ska lägga sig på rätt plats. Det står read firmware som ett alternativ på radion men den vågade jag inte trycka på.

    /Mats

  9. #1109
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    I datorn ska du packa upp zip-filen. Sen ska du lägga de upppackade filerna i se-mappen. Vill du ha manlig röst väljer du samuel. Du ska inte byta namn på en-mappen till se
    fredrik

  10. #1110


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag vill minnas att jag först bytte namn på EN-mappen, sen skapade en ny EN-mapp och la de svenska ljudfilerna där. Därefter valde jag EN i setup:en för ljud. Inte helt 100 men har för mig det eftersom jag också hade nåt strul med de svenska ljudfilerna i en SE-mapp.
    Roger

  11. #1111

    Standard

    Tjenare! Försöker få min Taranis att binda med min X8R. Jag visar hur jag gör i videon, men vad gör jag för fel?

  12. #1112

    Jonos avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Processoperatör
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Simdor Visa inlägg
    Tjenare! Försöker få min Taranis att binda med min X8R. Jag visar hur jag gör i videon, men vad gör jag för fel?
    Tryckte du enter när du markerade bind i sändaren, den piper när den är i bind mode.
    Mvh Jörgen

  13. #1113

    Standard

    Japp, den ger ett relativt kort "beep" kontinuerligt tills jag trycker igen, då slutar den. Har även märkt att om man står för nära så binder den inte, men har även testat att stå fler meter ifrån...

  14. #1114

    Standard

    Ändra mode till D16, aktivera bind och sen kopplar du in mottagaren.

  15. #1115
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den ändrar tyvärr inte lysandet/blinket när den har bundit. Stäng av strömmen till mottagaren, gå ur bind-mode i sändaren sätt på mottagaren så lyser det grönt ska du se.
    fredrik

  16. #1116

    Standard

    Testade att binda den i mode D16, men den bara vägrar att bli bunden...Har gjort alla möjliga kombinationer och lite mer där till!

    Dock så kan jag säga att jag var ute tidigare för en kort flygtur, men samma sak hände, den vägra att binda sig. Jag vet att det enda jag hade ändrat var att sätt alarms, och när den inte ville binda så stängda jag av alarmen och helt plötsligt så kunde jag binda den. Men nu har jag stängt av allt och även testat göra en ny modell för att få allt som "default". Suck...

    Detta är säkerligen en sån där supertabbe som man slår sig i huvudet av när man kommer på felet, men just nu är jag lite trött på skit'n

  17. #1117

    Standard

    Nu snackar radion svenska Det blev Elin som fick uppdraget.

    /Mats

  18. #1118
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Simdor Visa inlägg
    Testade att binda den i mode D16, men den bara vägrar att bli bunden...Har gjort alla möjliga kombinationer och lite mer där till!

    Dock så kan jag säga att jag var ute tidigare för en kort flygtur, men samma sak hände, den vägra att binda sig. Jag vet att det enda jag hade ändrat var att sätt alarms, och när den inte ville binda så stängda jag av alarmen och helt plötsligt så kunde jag binda den. Men nu har jag stängt av allt och även testat göra en ny modell för att få allt som "default". Suck...

    Detta är säkerligen en sån där supertabbe som man slår sig i huvudet av när man kommer på felet, men just nu är jag lite trött på skit'n
    Tryckte du på failsafe på mottagaren?
    fredrik

  19. #1119

    Standard

    Alright, jag sätter på radion och trycker på bind. Den ger efter det karakteristiska bind ljudet. Jag ger sedan ström till mottagaren samtidigt som jag håller inne failsafe knappen. Både den röda och den gröna börjar lysa solit. Jag stänger då av bind funktionen, och gör mottagaren strömlös. Jag går tillbaka till huvudmenyn på sändaren och ger ström till mottagaren utan att trycka ner failsafen. Servon rör sig lite och mottagaren börjar blinka rött.

    Självklart har jag nu testat många olika varianter för hur man binder, och har gjort allt med en bra distans mellan mottagaren och sändaren.

    När jag är vid huvudmenyn och gör ett långt "enter click", kommer tre alternativ upp: About, Statistics och något mer. Om jag går in på statistics ser jag att en timer går konstant, jag tror denna räknar totala aktiva tiden. Tanke på att jag inte kunde binda den första gången pga alarmen, så tänkte jag att detta alarm kanske interfererar med bindningsproceduren?

  20. #1120
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Från manualen
    Binding Procedure


    Binding is the process of uniquely associating a particular receiver to a transmitter module. A transmitter module
    can be bound to multiple receivers (not to be used simultaneously). A receiver can only be bound to one
    transmitter module.
    Follow the steps below to finish the binding procedure.
    1. Turn on the transmitter while holding the F/S button on the module (please refer to the module instruction
    manual for switch positions). Release the button. The RED LED on the XJT module will flash, indicating the
    transmitter is ready to bind to the receiver.
    2. Set X8R receiver in bind mode (see below chart for details), The RED LED on the receiver will flash,
    indicating the binding process is completed.
    3. Turn off both the transmitter and the receiver.
    4. Turn on the transmitter and connect the battery. The GREEN LED on the receiver indicates the receiver is
    receiving commands from the transmitter. The receiver/transmitter module binding will not have to be repeated,
    unless one of the two is replaced.
    fredrik

Sidan 56 av 107 FörstaFörsta ... 646515253545556575859606166106 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •