Reklam

 
Sidan 57 av 107 FörstaFörsta ... 747525354555657585960616267 ... SistaSista
Resultat 1 121 till 1 140 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1121

    Standard

    Jag har också bindningsproblem. Jag har bundit en V8FR II mottagare och det fungerade som beskrivet. Men nu när jag ska binda nästa mottagare fungerar det inte. Vad jag har förstått ska varje mottagare vare bunden till en specifik modell. Jag har nu skapat en ny modell och försökt binda mottagare nr 2 till den modellen men det vill sig inte. Däremot tycks den första mottagaren jag band vara bunden till den nya modellen. Jag har även testat att göra fler nya modeller och den är bunden till alla.

    Vad kan jag tänkas göra för fel?

    /Mats

  2. #1122

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    V8 och D-mottagarna är inte modellspecifika, X-mottagarna är det via ett nummer man själv ger per modell. Din V8 är bunden till radion inte en specifik modell.
    Du gör nog något enkelt fel. Tryck BIND i radion. Sen tryck in lilla knappen på mottagaren och med din tredje och fjärde hand ger du ström till mottagaren.
    Senast redigerat av Håkan den 2014-11-02 klockan 10:19. Anledning: Oexakt formulering

  3. #1123

    Standard

    Jahap! Nu band den helt plötsligt utan att jag gjorde någonting annorlunda. Men även den nya mottagaren tycks vara bunden till alla modeller.

    Har jag missförstått detta med att varje mottagare sak vara bunden till bara en modell? Eller fungerar det inte med alla typer mottagare?

    /Mats

  4. #1124

    Standard

    Oj! Jag fick svar innan jag frågade, tack.

    Ja händer har man alldeles för få av lite nu och då. Men på V8FRII ska man plugga in en "jumper" mellan kanal 1 och 2 och sedan är det bara att koppla på strömmen. Man behöver inte trycka in FS knappen. Detta gäller på Taranis och moduler med telemetri trots att inte mottagaren stöder telemetri.

    /Mats

  5. #1125

    Standard

    Många frågor blir det! Men ni ger ju så bra svar så...

    När jag har programmerat en modell i Open TX och sedan laddar över den till radion så tappar radions spakar centreringen helt och hållet. Alla servon ställer sig ytterlägen. Jag har testat att läsa modeller och inställningar från radion men det hjälper inte. Även ljud och bekgrundsbelysning ändra sig när jag laddar över en modell från Open TX till radion.

    Det finns även en knapp läs firmware från radion är det något man bör göra och som kan göra någon skillnad.

    Ytterligare en fråga. Ni som använt Taranis ett tag, när ni skapar en ny modell, gör ni det då i Open TX eller i direkt i radion?

    /Mats

  6. #1126


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagts tidigare - du måste börja med att läsa in sändarens inställningar till PCn, sen jobbar du vidare med dessa - t ex skapar en ny modell - sen måste du avsluta med att skriva tillbaka detta till sändaren. Om du jobbar vidare med de inställningar du läst in från sändaren och sen skriver tillbaka dessa så behöver du definitivt inte kalibrera om eller på annat sätt göra om sändarinställningarna. Men tycker du att detta är svårt så kan du ju göra inställningarna i sändaren istället.
    Roger

  7. #1127

    Standard

    Jo jag tyckte jag gjorde så nu. Först "Read models and settings from radio" och sedan läste jag tillbaka till radion.
    Kommer säkert på efterhand att jag gjorde något bakvägen.

    /Mats

  8. #1128

    Standard

    Hjärnsläpp från mig Jag hade ju redan skapat den nya modellen i Open TX när jag tryckte på "Read models and settings from radio" Nu testade jag en gång till och då läste jag in först och skapade modellen och då gick det lite bättre. Inte så konstigt men ibland slirar det till i kontoret.

    Tack för att ni orkar svara en Taranis rudis

    Men det går faktiskt bättre än jag trodde och jag känner mig väldigt nöjd med radion.

    /Mats

  9. #1129


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats - inget att vara ledsen för - detta drabbar oss alla ibland...
    Roger

  10. #1130
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Jag blir inte klok på detta!
    När jag ska in i realflight 6 får jag ett felmeddelande
    O radion är på.
    No Authorized Interlink found. make sure your Interlink Plus/ Interlink Elite is plugged in and try again.

  11. #1131

    Standard

    Går det att få till ett röstmeddelande knutet till en spak så jag vet att jag tar rätt knapp när jag ska fälla ner klaffarna. Det finns ju så många att välja mellan. Bäst vore ju om man hörde "fel knapp" då man tar fel Men det kanske är mycket begärt att Elin ska veta vilken knapp jag tänkte trycka på.

    Jag lyckas i alla fall inte komma på hur man knyter röstmeddelande till olika knappar.

    /Mats

  12. #1132

    Standard

    Hittade rätt meny till slut så nu säger den "flaps läge 1 och flaps läge 2"

    /Mats

  13. #1133
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Någon som hört något om ytterligare en ny Taranis plus v2? Såg att uav systems skrev på facebook att dom har en ny plus v2? Och att denne skulle ha orange display?

    Nu vart man i valet och kvalet, visst har en "gammal" Taranis, men tycker displayen är värdelös, en orange måste väl synas lite bättre?

  14. #1134

    Standard

    Hur gör ni om ni t. ex vill programmera in både diff och expo på skevrodret? Om man gör det i t. ex mixar så kan man ju bara välja endera expo, mixar, kurva, o.s.v. Gör man då en ny rad och lägger in expo i den. Eller finns det något vettigare sätt att göra det på.

    /Mats

  15. #1135

    Standard

    Testade det men då tappade jag differentieringen. Antar att man även måste gör någon annan inställning. Jag som trodde jag hade förstått det här nu

    /Mats

  16. #1136


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hayvosh Visa inlägg
    Någon som hört något om ytterligare en ny Taranis plus v2? Såg att uav systems skrev på facebook att dom har en ny plus v2? Och att denne skulle ha orange display?

    Nu vart man i valet och kvalet, visst har en "gammal" Taranis, men tycker displayen är värdelös, en orange måste väl synas lite bättre?
    Tror att du tolkat in lite fel saker i den beskrivningen... Såvitt jag ser så står det Mode 2 och inte V 2 - och det är ju nåt helt annat. Så det finns nog bara en enda Plus-modell ännu så länge - http://www.uavsystems.se/taranis-plu...ml?cPath=28_44
    Roger

  17. #1137

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tror att du tolkat in lite fel saker i den beskrivningen... Såvitt jag ser så står det Mode 2 och inte V 2 - och det är ju nåt helt annat. Så det finns nog bara en enda Plus-modell ännu så länge - http://www.uavsystems.se/taranis-plu...ml?cPath=28_44
    Roger
    Jag gjorde också den snabbkollen på deras hemsida och drog samma slutsats men såg sedan att Hayvosh hade sett det på Facebook, inte på hemsidan.

    /Mats

  18. #1138


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Endera sviker minnet för Hayvosh eller så har leverantören skrivit slarvigt på Facebook - det är nog den enda rimliga slutsats man kan dra.
    Roger

  19. #1139

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    [QUOTE=senmathal;364757]Hur gör ni om ni t. ex vill programmera in både diff och expo på skevrodret? Om man gör det i t. ex mixar så kan man ju bara välja endera expo, mixar, kurva, o.s.v. Gör man då en ny rad och lägger in expo i den. Eller finns det något vettigare sätt att göra det på.

    Det enda jag kommit fram till hittills är att du tex ställer in expo i inputs- och diff i mixermenyn (eller tvärtom). Ingen ny rad utan bara i aktuell kanal. Tyvärr har man ju ingen grafisk bild i mixermenyn, så du får prioritera vad du vill se. Då funkar det i alla fall med den metoden. Kanske finns en bättre lösning som inte jag känner till.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  20. #1140

    Standard

    Jo det var vad jag kom fram till också efter lite testande. Håller på att läsa igenom en sida jag hittade nu som går igenom steg för steg hur man kan mixa sändaren. Även där mixar man in expo i inputs och gör resten i Mixar. Den här sidan är det jag försöker ögna igenom. http://open-txu.org/ Open TX University. Ganska pedagogisk och bra.

    Hur som helst tycker jag att inställningarna är ganska logiska och användarvänliga. Om det är knepigt så beror det nog mest på att det är så många möjligheter men det är ju det man vill ha

    /Mats

Sidan 57 av 107 FörstaFörsta ... 747525354555657585960616267 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •