Reklam

 
Sidan 17 av 107 FörstaFörsta ... 712131415161718192021222767 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #321

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    bara skadad av mitt arbete

    det är nog som du säger. små förändringar på bristfälliga delar är det jag tror på

    en revision med minor changes

    blåtand får nog räknas som en major change
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #322

    Standard

    Jag beställde en Taranis från Air Media igår när de fanns i lager på webshopen. Idag stog det "slut i lager" så jag antar att hela den här sändningen redan är slutsålda.

    Förhoppningsvis får jag radion om några dagar så jag får se hur den är. Den har ju fått minst sagt goda omdömmen på nätet.

    Jag var i valet och kvalet om jag skulle vänta med att köpa radio tills FrSky gav ut plus-versionen (X9D+) men tillslut bestämde jag mig för att prova nu.
    Efter vad jag har förstått på andra forum där utvecklarna av OpenRc kommenterar har de inte sett skymten av den nya hårdvaran och inga besked från FrSky när den skall vara klar. Det betyder förmodligen att det kommer ta mycket lång tid innan vi ser en Taranis+.

  3. #323
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ja, sändningen jag fått hem går åt fort - även alla sändare jag tog hem extra...
    Får hoppas jag kan få hem fler lite snabbare denna gång.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #324
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Bertrand I OpenTX - gruppen har fått en 6-positions vridomkopplare. Koden är färdig och incheckad för den och kommer att dyka upp i nästa släpp av OpenTX (2.0). Förutom detta har ingen av oss sett röken av någon ny hårdvara och ännu mindre en ny radio som X9D+ (eller Horus för den delen).

  5. #325

    Standard

    Dvogonen, det låter intressant med en ny OpenTx-version.
    Ett så stort versionshopp som till 2.0 brukar betyda ganska stora förändringar i mjukvaran.

    Vet du något mer om vilka nya funktioner som kommer med den versionen förrutom stöd för vridomkopplare?

  6. #326

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    låter mycket intressant, precis som Zingo säger så betyder ju normalt en förändring av första siffran en stor förändring
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #327
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Allt är inte helt bestämt ännu men här är några:
    - Möjlighet att ladda firmware direkt från SD-kortet, utan dator.
    - Möjlighet att ladda firmware från datorn utan specialdruvrutin (installationen är ett elände)
    - Möjlighet att använda Taranis som PC-joystick utan specialsladd (kanske - drivrutin inte skriven ännu)
    - Bättre och mer förståeligt Companion-interface med nya ikoner etc.
    - Stöd för HobbyKing 9XR Pro (om de släpper den i tid)
    - Stöd för de senaste FrSky-sensorerna.
    - LUA-interpretator för mixar (Den här är jag tveksam till. Det är lite som att montera en jetmotor i en Cessna)
    - De två projekten openTX och companion9x slås ihop och döps om till OpenTX och OpenTX Companion.
    - Synkroniserade releaser med samma release-nummer mellan OpenTX och Companion.
    - Stöd för editering och skrivning till er9x tas bort (import blir kvar)
    - Stöd för editering och skrivning till ersky9x tas bort (import blir kvar)
    - Hela projektet flyttat från Google.code till GitHub med ny webbsida, utvecklingswiki och revisionssystem. Syns inte för användarna men är en enorm förbättring för gruppen.
    - Nya fonter med varierande teckenvidd (lättare att läsa)
    - Byte av språk direkt i radion, man behöver alltså inte välja en Svensk eller Engelsk version, man får båda (kanske, kanske, kanske)
    - Som vanligt en massa små detaljförbättringar och buggrättningar.

  8. #328

    Standard

    Tack för den listan Dvogonen.
    Det ser ut som vi har mycket intressant att se fram emot.

  9. #329

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ja, sändningen jag fått hem går åt fort - även alla sändare jag tog hem extra...
    Får hoppas jag kan få hem fler lite snabbare denna gång.
    Hann aldrig se att du hade Taranis på lager, ingen panik dock, jag har en Taranis som jag uppdaterat med nya utbytesspakar. Inget större fel på dom gamla, ska konvertera dom med långa spakar med 3-pos brytare. Lite jobb men jag gillar korvlådestuket.
    Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Allt är inte helt bestämt ännu men här är några:
    - Möjlighet att ladda firmware direkt från SD-kortet, utan dator.
    - Möjlighet att ladda firmware från datorn utan specialdruvrutin (installationen är ett elände)
    - Möjlighet att använda Taranis som PC-joystick utan specialsladd (kanske - drivrutin inte skriven ännu)
    - Bättre och mer förståeligt Companion-interface med nya ikoner etc.
    - Stöd för HobbyKing 9XR Pro (om de släpper den i tid)
    - Stöd för de senaste FrSky-sensorerna.
    - LUA-interpretator för mixar (Den här är jag tveksam till. Det är lite som att montera en jetmotor i en Cessna)
    - De två projekten openTX och companion9x slås ihop och döps om till OpenTX och OpenTX Companion.
    - Synkroniserade releaser med samma release-nummer mellan OpenTX och Companion.
    - Stöd för editering och skrivning till er9x tas bort (import blir kvar)
    - Stöd för editering och skrivning till ersky9x tas bort (import blir kvar)
    - Hela projektet flyttat från Google.code till GitHub med ny webbsida, utvecklingswiki och revisionssystem. Syns inte för användarna men är en enorm förbättring för gruppen.
    - Nya fonter med varierande teckenvidd (lättare att läsa)
    - Byte av språk direkt i radion, man behöver alltså inte välja en Svensk eller Engelsk version, man får båda (kanske, kanske, kanske)
    - Som vanligt en massa små detaljförbättringar och buggrättningar.
    Härlig lista. Kul att få vara med om denna utveckling redan från början. Spännande!

    /Ville

  10. #330

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hann aldrig se att du hade Taranis på lager, ingen panik dock, jag har en Taranis som jag uppdaterat med nya utbytesspakar. Inget större fel på dom gamla, ska konvertera dom med långa spakar med 3-pos brytare. Lite jobb men jag gillar korvlådestuket.
    Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.



    Härlig lista. Kul att få vara med om denna utveckling redan från början. Spännande!

    /Ville
    Hej Ville
    När du valt pottar för utbyte av sidoreglaget vore jag tacksam om du publicerade dessa här på forumet så vi andra kan byta ut originalen också. Min vänstra är slapp som en kalkonhals...
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  11. #331

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Det ska jag göra.

    /Ville

  12. #332

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Hej Ville
    När du valt pottar för utbyte av sidoreglaget vore jag tacksam om du publicerade dessa här på forumet så vi andra kan byta ut originalen också. Min vänstra är slapp som en kalkonhals...
    Göran
    Lyft upp sidoreglaget och tryck dit lite smältlim i facket där den satt innan du montera tillbaka den. Blir som ny.

    //Uffe

  13. #333

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UPJ Visa inlägg
    Lyft upp sidoreglaget och tryck dit lite smältlim i facket där den satt innan du montera tillbaka den. Blir som ny.

    //Uffe
    En bild är värd mer än 1000 ord här tror jag.

  14. #334

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Göran och alla andra.
    Som jag skrev, "Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.", så det är inga tredjepartsgrejor utan FrSky utbytes-reglage som jag monterat.

    Tyvärr får ni inte se några bilder för mitt minneskort i kameran pajade helt abrupt, trist som rackarn för det innehöll inte bara modellflygbilder.
    Hur som helst, nu har jag bytt ut spakar och sidoreglage och radion blev ännu bättre än tidigare. Jag hade som sagt inga problem med spakar eller reglage förutom det vänstra sidoreglaget som jag pajade på egen hand. Varför bytte jag då kan man fråga sig? Jo, utslagen diffade lite grand, 0,5% -1 % kring neutralen (märks inte vid flygning) och jag ville se om dom kunde bli ännu exaktare; och det blev dom, nu är precisionen i princip 100% rätt.
    Vad har dom då gjort för förbättringar på spakar och sidoreglage? Det är faktiskt svårt att upptäcka (finn fem fel?) om man inte kollar väldigt noga/länge.

    1. Sidoreglagen har numera en synlig ställskruv för pottarna, och jag var tvungen att justera lite innan det blev bra. Varför dom infört ställbara pottar har jag ingen aning om? I övrigt är dom identiska. Jo, sen hade dom kletat lite siliconfett på rasterbanan, och det gör väl att livslängden blir bättre.

    2. Spakarna ser väldigt, väldigt identiska ut, och det är dom sånär som på att man kapat bort material för infästningshålen. På dom gamla ser man att man på fabriken har fått kapa dom innan installation p.g.a. att en av infästningarna stötte emot sidoreglagen.
    Sedan har man tagit bort 3-4 varv på spakfjädrarna gentemot dom gamla, så nu kan man ställa in betydligt hårdare motstånd i spakarna. Jag tror att det är en av åtgärderna som gör precisionen ännu bättre, att kunna spänna fjädrarna lite hårdare. Brydde mig inte om att kolla det så noga på dom gamla eftersom jag inte tyckte det var nödvändigt. Om FrSky har gjort några andra ändringar, bytt pott t.ex. det vet jag inte.
    Så det var alltså två ändringar som jag kunde upptäcka.

    Finns det då någat att tänka på vid byte av sidoreglage och spakar?

    • Ta ut batteriet innan du sätter igång.
    • som jag skrev i ett tidigare inlägg:
      Man ska definitivt öppna sändaren och kolla att allt ser ok ut. Radion är mycket snyggt monterad och man kan lätt förledas att tro att allt är perfekt, men men...
      Kolla speciellt noga kablarnas "dragavlastningar" till spak-pottarna. I min radio hade dom missat att säkra kablarna i dom inbyggda dragavlastningarna, så jag fick limma lite med smältlim.
      Jag blev varse detta problem i en tråd på RC-Groups:

      http://www.rcgroups.com/forums/showp...ostcount=18681
    • Kontaktdonen sitter utav bara den, TA DET VARLIGT! så du inte bryter sönder kretskorten. Kolla att kontakterna verkligen bottar när du kopplar in dom. Jag tycker det var smart att kalibrera spakarna innan man kopplar ur neutraliseringen på gasspaken.


    Sen var det nog inget mer, tror jag? Som sagt, radion blev som ny, och jag måste säga att det är en väldigt bra radio, speciellt med tanke på priset. Tillbehören fungerar bra. Jag använder bara senaste versionens tillbehör, (S-port sensorer och X-mottagare). Enda smolket i gädjebägaren är väl just att jag känner att man måste kolla hur FrSky har gjort jobbet, (kablarnas dragavlastningar med mera). Sen är det väl också så att FrSky´s manualer inte är dom bästa. Man får vara lite detektiv. Tyvärr är det väl också så att man måste nog också besöka bra FrSky-forum ibland för att det ska flyta nåsånär smidigt.

    Open RC`s forum och Welcome to OpenTX: http://www.open-tx.org/ är kanske de viktigaste forumen eftersom det är där utvecklarna av operativsystemet håller till. Här kan du fråga allt som rör Taranis radion, Taranis OpenTX operativsystem och Taranis simulator och editeringsprogram, Companion9x.

    Open RC forums/ FrSky Taranis Radio: http://openrcforums.com/forum/viewfo...10dd211ca60652
    Open RC forums/ Companion9x: http://openrcforums.com/forum/viewforum.php?f=28
    Låt mig googla åt dig: http://api.viglink.com/api/click?for...13905779943417
    FrSky eget forum på RC Groups: http://www.rcgroups.com/frsky-877/
    FrSky Taranis - 16 Channels, Full Telemetry, RSSI: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1866206
    FRSKY Taranis "How to" Thread: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2014-01-24 klockan 18:12.

  15. #335

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hur mixar man in lite dykroder när man gett full klaff. Lyckades med skev ock sidoroder.

    Thomas

  16. #336

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    Hur mixar man in lite dykroder när man gett full klaff. Lyckades med skev ock sidoroder.

    Thomas
    Jag använder "Flight mode" t ex fM1 (för landning t ex) där jag justerar med hjälp av trimrarna. Jag har mixat klaffar och kopplat de till ett "flight mode" och gett dykroder m h a dykrodertrimmen i fliken flight mode 1 . Räcker inte trimmern så kan du välja utökade trimrar från 0 - 125.
    Mvh
    Peter
    Peter

  17. #337

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    Hur mixar man in lite dykroder när man gett full klaff. Lyckades med skev ock sidoroder.

    Thomas
    Hej Thomas
    Här ett förslag för hur du kan mixa in höjdkompensation för dels olika klafflägen, t.ex (speed) och för broms (butterfly). Höjdrodret ligger på kanal2 (Kn02). Bromsen har jag på vänsterspaken, och jag använder brytare SB för att ändra klafflägen.
    Exemplen du ser kommer från min Graphite-E. I denna testmodell stämmer inte alla mixar 100% eftersom det är min "provdocka". Det du ser på skärmbilderna är överdrivna så att det ska bli tydligt.
    Detta är en metod men det finns flera. Fråga om det är något du undrar över.


    Bifogad fil 43342
    I denna bild ser du min höjdkomp för speedklaff. I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
    Det gör jag för att jag endast vill ha höjdkomp för speedklaff. Använd Kurva/Diff= Diff om du vill kompensera för både speed och termik.

    Bifogad fil 43343
    I denna bild ser du hur höjdkomp för speedklaff ser ut i simulatorn.

    Bifogad fil 43344
    I denna bild ser du min höjdkomp för full broms (butterfly). I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
    Det gör jag för att bromsen jobbar bara från mitten och till fullt utslag, (spaken i magen).

    Bifogad fil 43345
    I denna bild ser du hur höjdkomp för broms (butterfly) ser ut i simulatorn.

    Som sagt, det finns så många, ja, nästan oändliga möjligheter med Taranis och så många olika sätt att göra samma sak så det blir ibland överväldigande.

    /Ville

  18. #338

    Standard

    Har letat o letat - var tusan kan man få tag i en Taranis? Den är ju lika svår att få tag i som det var att få dansa med den där blonda snygga tjejen på skoldansen när man var ung....
    Senast redigerat av Halcon den 2014-01-26 klockan 09:39.

  19. #339

    Standard

    Här köpte jag min Halcon tog 6 dagar och då låg den 2 dagar hos Fedex för dom går efter förväntad leveransdag.
    Beställde på kvällen den 16/1 skickades på fredagen och var hemma i onsdags.
    http://www.giantshark.co.uk/product/...is-transmitter

    Tackar SA3BGM för tipset

  20. #340

    Standard

    Tack för tipset - mailade dem för några dagar sedan men dom har inget på lager f.n. - väntar in en sändning med B-versionen.

    Har förresten en kontakt med en hobby handlare i England som tyvärr inte säljer Taranis och har fått reda på en hel del om Giantshark och dom är ökända i england, har fifflat en hel del med ekonomin, aldrig betalat in VAT och bettet sig allmänt illa i UK tydligen. Känns inte som någon jag skulle vilja handla av direkt ....

Sidan 17 av 107 FörstaFörsta ... 712131415161718192021222767 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •