Reklam

 
Sidan 94 av 107 FörstaFörsta ... 44848990919293949596979899104 ... SistaSista
Resultat 1 861 till 1 880 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1861

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    I nyare versioner funkar det på annat sett än vad som visas på webben, kolla här

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...210#post395210

  2. #1862

    Standard

    Tack så mycket grabbar jag ska kolla på det efter jobb. Ska se om jag kan få tag i en mottagare idag den jag hade är non eu

  3. #1863

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det finns flera små klurigheter med telemetrin, se även till om du skall logga att Logs är ibockad, och om du vill ha telemetriskärmen med staplar uppe måste du ställa in skalan som jag tror är 0-0 default. Jag gillar staplarna då man med ett ögonkast kan se exvis RSSI och RXbat (jag flyger en del segel)
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #1864

    Standard

    I nyare versioner av FW har de ändrat CEL så att den räknas fram från CELLS. Videon du sett visar hur man gjorde förr. Kolla den här tråden: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ingscensor-Hur

  5. #1865

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    här finns en del intressant info, som du kanske redan läst, men skadar inte att vidarbefordra

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2451551

  6. #1866

    Standard

    Tjena nu har jag fått det att funka, men när jag tänkte på det så lär jag aldrig kunna se cells utan en givare på balanskontakten? Men jag har ivarjefall fått rssi och total spänning från batteriet, nu ska jag bara försöka komma på hur man får en röstvarning när spänningen är låg eller rssi låg

  7. #1867

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag funderar på att skaffa en taranis som kommer användas till fpv-flyg men blir lite avskräckt av allt som skrivs och hur krångligt det verkar. Till en quad blir ju inte programmeringen så svår så det borde jag väl fixa antar jag.
    Måste jag uppdatera den när jag köper den eller kommer den funka alldeles utmärkt redan från start?
    Ska jag köpa en eu-version eller inte, vad skiljer?
    Var köper jag den?
    Vilken mottagare rekommenderas till en kolfiberquad, den ska ha sbus och jag vill kunna få rssi ifrån den. Får jag upp rssi via osd till mina fatsharks eller kommer det bara upp på displayen på sändaren?
    Många frågor, men infotrådar om taranis bli snabbt så stora och oöverskådliga så det är svårt att hitta just den infon man söker.

  8. #1868

    Standard

    Ja, programmera Quad är enkelt. Välj tomt modellminne och Create Model så kommer du till en Wizard. Välj multikopter och svara på vilka kanaler som ska användas till Thr, roll, nick osv. Klart.
    Avancerad programmering är klar och logisk men kräver lite annorlunda tänk än de vanliga menybaserade sändarna.
    Sändaren fungerar direkt ur kartongen men jag tror att de flesta uppdaterar operativsystemet efter hand. Köper du den från en firma inom EU ska du få (sedan 1/1 2016) en EU-LBT (inte endast "EU") och utanför EU får du normalt en "non-EU" som alltså inte längre är godkänd i EU.
    Auktoriserad försäljare för FrSky i Sverige är Airmedia.
    Mottagarna X8R, X6R och X4RSB har full räckvidd, dubbla antenner och SBus-uttag. Jag vill minnas att även LR12 som är en longrange mottagare ska gå att använda till EU-LBT men kolla första att den har SBus-ut.
    Mottagarna levererar RSSI till displayen och med talat ljud. Hur man går tillväga med Fatsharke goggles vet jag inte.
    /Leif

  9. #1869

    Standard

    Hej, du anger CNCoperatör som yrke. Med den bakgrunden kommer du LÄTT komma in i menyer+programmering. Var lite ödmjuk för att det här är nytt och att du får sätta dig in i tekniken under nån kväll för att komma igång.
    Enklaste varianten är att kolla lite videos i Youtube, det finns flera som metodiskt går igenom metodiken. Den skiljer sig åt från andra radios, men den är intuitiv/logisk när man väl förstått grunden.
    När man väl kommit igång med grunderna är det upp till en själv om man nöjer sig så eller om man vill fortsätta och bli en mästare på radion. Det är nästan obegränsat hur mycket tid/energi man lägga ner på att sätta sig in i sändarprogrammering, vissa tycker det är kul andra inte.

    Jag är inte säker på att du vill ha RSSI i skärmen när du väl kommit igång. Bättre är väl att låta en röst (alternativt ljudslinga) ljuda när signalstyrkan blir för låg (de går att kombinera också förstås, så att tex rösten läser värdet med jämna intervall och tutsignalen ljuder när styrkan sjunker under ett visst värde).
    /J

  10. #1870

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ok, låter bra, kanske beställer en då.
    De andra serierna av mottagare då, vilka funkar med eu-lbt sändarna?
    D och V serie tror jag att jag sett.

  11. #1871

    Standard

    Det är bara X-mottagarna samt LR12 som funkar med EU-LBT.

    Edit: Dessa mottagare ska också ha (eller uppdateras till) EU-LBT firmware.
    Senast redigerat av pernstig den 2016-03-17 klockan 21:47.
    /Leif

  12. #1872

    Standard

    Mina D8R funkar ihop med EU-LBT (de funkade inte med EU).

  13. #1873

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Mina D8R funkar ihop med EU-LBT (de funkade inte med EU).
    Vilket läge binder du dom i då, och vilken firmware har du i mottagaren?
    /Jonas

  14. #1874

    Standard

    Internal RF, Mode D8.

    OBS!
    I companion finns det en radio setting som heter EU, den har jag INTE förkryssad. (jag läste nånstans att den gömmer D8-alternativet, men inget mer)

    Min mottagare har "Firmware-D8R-ⅡPlus/D8R-Ⅱ" från FRSKYs hemsida och mottagaren är av typ "D8R"

  15. #1875

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har kört en D8R2 mottagare med med alla tre FW; EU, EU-LBT och International. Jag använde D8-mode i sändaren och gjorde "rebind" varje gång. Samma FW i mottagaren hela tiden. Companion/OpenTX 2.1, EU-sändare.
    Jag har funderat på om jag misstagit mig men jag är säker på att D8R2:an är körd med alla olika FW.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  16. #1876
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    D8RII använder protokollet D8. Som jag skrivit i inlägg #1845 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post402847 så påverkas inte D8 av firmwarebytet i sändarsteget. Du behöver inte ens binda om.

    Det är skillnad på sändarversion av OpenTX och TX-firmware.

    Sändarversion kan ha EU = D8-mode blockerat. Eller Non_EU = D8 mode tillåtet.

    TX-firmware kan vara EU, EU-LBT eller non-EU. Det var problem med EU så det ska man inte använda. Man kan använda antigen EU-LBT eller Non-EU.
    D8 mode är samma för alla TX-firmware
    D16 mode är olika för alla TX-firmware

    Binding har jag tyckt varit bökigare än t.ex. Futaba FASST då man inte får så tydlig indikation på att man bundit.
    fredrik

  17. #1877
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det är bara X-mottagarna samt LR12 som funkar med EU-LBT.

    Edit: Dessa mottagare ska också ha (eller uppdateras till) EU-LBT firmware.
    Nej du har tyvärr fel. Alla fungerar med EU-LBT. Om du har D8 mode blockerat eller inte med hjälp av versionen av OpenTX är faktiskt en annan fråga.
    fredrik

  18. #1878
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag har kört en D8R2 mottagare med med alla tre FW; EU, EU-LBT och International. Jag använde D8-mode i sändaren och gjorde "rebind" varje gång. Samma FW i mottagaren hela tiden. Companion/OpenTX 2.1, EU-sändare.
    Jag har funderat på om jag misstagit mig men jag är säker på att D8R2:an är körd med alla olika FW.
    Precis rätt. Om man litar på frsky's hemsida så står det att det inte fungerar. Men om man provar med hjälp av non-eu OpenTX-variant så fungerar det i verkligheten.
    fredrik

  19. #1879

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Precis rätt. Om man litar på frsky's hemsida så står det att det inte fungerar. Men om man provar med hjälp av non-eu OpenTX-variant så fungerar det i verkligheten.
    Jaha, där ser man, verkligheten gäller ju som bekant.
    För ordningens skull: Är det tillåtet inom EU att efter 1/1 2016 importera/sälja/använda OpenTX som har fw NON-EU tillsammans med XJT som har fw EU-LBT?
    /Leif

  20. #1880
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jaha, där ser man, verkligheten gäller ju som bekant.
    För ordningens skull: Är det tillåtet inom EU att efter 1/1 2016 importera/sälja/använda OpenTX som har fw NON-EU tillsammans med XJT som har fw EU-LBT?

    Ja

    OpenTX utvecklas av ett gäng som är skilt från hårdvarutillverkaren FrSky. När EN 300 328 1.8.1 trädde i kraft så stoppade man det enligt FrSky osupportade protokollet "D8" med en release av i en EU-variant som bara kunde aktivera "D16"-mod. Samtidigt kom FrSky ut med rättning 1) för txfirmware "EU" med felaktig information om vad TX kunde, och sedemera efter rapporter om kundproblem med txfirmware "EU-LBT".

    I och med txfirmware "EU-LBT" anser i alla fall jag att "EU" versionen av OpenTX är obsolet och borde försvinna.
    Mest för att Frsky antigen medvetet eller av okunskap kom ut med osanning om vad som stödjs.
    fredrik

Sidan 94 av 107 FörstaFörsta ... 44848990919293949596979899104 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •