Reklam

 
Sidan 89 av 107 FörstaFörsta ... 3979848586878889909192939499 ... SistaSista
Resultat 1 761 till 1 780 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1761

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Här kommer ett "fristående inlägg" som kanske kan vara till nytta för någon.
    Har ni frågor så ställ dem så kan jag försöka kolla upp det.
    Jag kanske fyller på eller rättar framöver om det blir nödvändigt.

    "Kompabilitet"

    Jag har en X9D Plus EU enligt lappen tillverkad okt-15
    Den går med FW openTX-TaranisPlus-En 2.1.6

    X8R EU binder, full telemetri funkar med volt mm samt extern vario funkar.

    D4R-II samt D8R-Plus binder i D8 mode och "RSSI telemetri" funkar. Ingen "model match".

    Jag har inte gjort något annat än att byta FW i sändaren.


    "Räckvidd"

    X8R = 120 meter med perfekta förhållanden (plast-antenner i rät vinkel, modellen lyft 100cm över marken, marken emellan mig och modellen sjunker ned så väldigt fri sikt.

    D4R-II = 100m
    D8R Plus = 105m
    Båda liggande 50 cm över platt ängsmark och utan att göra något med antennerna.

    Sträckan är mätt med Google Earth och felmarginalen är nog +/-3 meter därtill är det ju massa saker i mätmetodiken som är okontrollerade

    Frånvaron av servorörelse och varningen "telemetry lost" stämmer överens.

    Setup:

    Plastlåda med ett Eneloop NiMH pack med ett HS-55 på och en vit tejpbit. Jag har ovanligt god syn på långt håll (dock inte på nära) men på 120 meter är det nätt och jämnt att jag kan urskilja tapen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3260[1].jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	157,3 KB 
Id:	56065
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #1762

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Skulle bara vilja ha en feature som låter mig trimma mängden snapflap med nån slider/knapp samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron men det får bli en annan dag. Jag såg att Mike S hade något åt det hållet iaf så jag kommer kanske gå rakt på hans setup men jag vill också gärna bygga setup själv så jag förstår allt ordentligt.
    Jo, jag byggde min setup från början av samma skäl. Här ett förslag i Mikes anda till justerbar Snapflap. Exemplet ger justering med noll i mittläget på F1. Vill man ha noll i ändlaget får man laborera med Weight och Offset på rad två i mixer CH10.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Demo Snapflap.JPG 
Visningar:	67 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	56066
    /Leif

  3. #1763

    Standard

    Felaktigt inlägg

    /Mats

  4. #1764

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    ...samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron...
    Kompletterat med justerbart höjdkomp iklaffläge:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Demo Snapflap & Flap komp.JPG 
Visningar:	100 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	56068
    /Leif

  5. #1765

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kompletterat med justerbart höjdkomp iklaffläge:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Demo Snapflap & Flap komp.JPG 
Visningar:	100 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	56068
    Nu har jag stoppat in den första biten med snap-flap mängd sfa S1 och provat (heter de F1/F2 på andra sändare?).

    Det är oerhört smidigt att sitta med datorn och "studsa" inställningarna fram och tillbaka, vissa grejer tycker jag känns enklare med sändaren i handen, andra i Companion.

    Jag insåg precis att det "traditionella" tänket jag är skolad i med spak-nummer-kanal-servo är en liten mental begränsning, å andra sidan är det bra att ha något att hänga upp funktionerna på.

    Man skulle egentligen kunna överge det klassiska tänket med kontrollytor och välja rörelse helt fritt istället Pitch, Roll, Yaw, Acc / Dec, Up/Down osv. Det här har OpenTX utvecklarna säkert tänkt massor på. Taranisen verkar ha hittat en bra "medelväg" med modes och mixern med "virtuella kanaler"
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #1766

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Nu har jag stoppat in den första biten med snap-flap mängd sfa S1 och provat (heter de F1/F2 på andra sändare?)...
    Ja, rattarna heter F1/F2 på Taranis E. Det är ju bara ett exempel så det går att använda vilka lediga kontroller som helst, inklusive trotteltrimmen som ju inte behövs på el- eller segelmodeller.
    /Leif

  7. #1767

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    När börjar volt-talet hos sändaracken bli kritiskt i praktiken?

    Jag har NiMH men hittar främst folk som har siffror på LiPo varningar för batteriets skull.

    Idag flög jag en kortis med min BFG2600 och Taranisen, det var nollgradigt och batterivarningen började låta. Ändrade varningen från 6,5 till 6,2 volt och efter en stund började den varna igen. Jag gjorde en stigning till men när jag kommit ned fick jag en "RSSI warning" och såg 5,9V på displayen och landade omedelbart.

    Jag körde halv flap först ifall det var nåt i strömförsörjningen i planet och vinkeln in på fältet blev lite dum så jag gled ut långt och landade längst bort i hörnet på den fotbollsplan jag startade från.

    Fick en kort "Telemetry Lost" följd av "Telemetry Recovered" när jag började gå ditåt.

    Jag har kalibrerat sändaren med batterispänning så värdet stämmer. Jag har suttit och programmerat en hel del med sändaren på, att acken laddats ur känns därmed rimligt.

    Är det sändaren och spänningenm är orsaken? Det är bara några dagar sedan jag gjorde lite range-tester och då gick det bra med 100 m med Range-läget aktiverat. I "Normal" (ej range) var det helt problemfritt att gå längre eller hålla sändaren bakom saker.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #1768

    Standard

    Den nominella (heter det så?) spänningen för 6 ackar är ju 7,2 och så mycket under 7 v skulle jag inte vilja gå. Har min inställd på 6,9 så en NiMh ack rasar snabbt när den kommit under en viss nivå. Däremot går det ju att ladda upp ackarna till över 8 v. Det finns ju ingen anledning att chansa och kvadda en modell av den anledningen. Vill man ha längre flygtid så är det nog bättre att byta till Lipo.

    Men samtidigt är ju radion väldigt enkel att ladda då den sköter sig själv. Bara att plogga i och glömma bort.

    /Mats

  9. #1769

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I sändaren brukar det inte vara några större problem eftersom den hela tiden belastar batteriet lika hårt.
    Mina JR-sändare brukar jag köra ner till 1,1 V/cell. Då vet jag att sändarbatterierna har reservkapacitet för ytterligare någon flygning. För mottagarackar är det lite knepigt då belastningen varierar kraftigt dels med tiden men också beroende på flygstil varför det är svårt att ge generella rekommendationer. Jag brukar "vifta" kraftigt med spakarna inför varje start och om då spänningen momentant sjunker till 1.1 V/cell bryter jag för att ladda batteriet

  10. #1770

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag googlade fram en urladdningskurva och helt klart går det brant utför med kapaciteten mellan 6.2 och 5.9V. Det hjälper ju inte med kylan. Min Multiplex Cockpit gick dock bra hela vägen ned till "the bitter end" som någon uttryckte sig, den visar ned till 5,4 V men det är ju 35MHz och en helt annan sändarteknik så jag tänkte lite fel tror jag...

    Jag laddar på nu, har dock inte testat den inbyggda laddkontakten. Jag fick ingen laddare med så jag får läsa på lite och se vad jag skall plugga in där. Oavsett vad - praktiskt med varning, även om det var klantigt av mig att behöva den.

    Flygplanet flög väldigt bra iaf även denna gång. Jag har bara flaps men skall programmera crow till nästa. Jag tycker roll-responsen är lite sådär så kanske drar jag ner på expo och låter flapsen hjälpa till lite med skevandet och se om det känns bättre.

    På bilden nödlandning, körde bara "halv flap".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7902.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	18,7 KB 
Id:	56132
    Senast redigerat av KristofferR den 2015-12-14 klockan 18:13. Anledning: bild
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #1771


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    FrSky uppger själva 6-15V spänningsområde för sändaren så ned till 6V bör inte vara något problem. Vad gäller strömförbrukningen kan du kolla mina tester på sidan 46 i denna tråd.
    Vad gäller 2 eller 3 celler LiPo är 2 att föredra då det verkar som att högre spänning bara "bränns" bort som värme. Hellre då 2 celler och mer mAh...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #1772

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag har för mej att taranis har en step-down regulator som inte bränner bort högre spänning utan istället växlar ner den så att man får ut all energi även ur ett 3S batteri. Det finns lite förluster med detta men inte alls så mycket som att bränna bort energi för att komma till rätt spänning.

  13. #1773


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Jag har för mej att taranis har en step-down regulator som inte bränner bort högre spänning utan istället växlar ner den så att man får ut all energi även ur ett 3S batteri. Det finns lite förluster med detta men inte alls så mycket som att bränna bort energi för att komma till rätt spänning.
    Det låter lite overkill på så låga strömmar som de ca 100mA som sändaren drar. Jag har en mellanadapter för strömmätning och ska testa. Är det som du säger borde ju strömförbrukningen vara högre på 2S än 3S.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #1774

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Haha där fick du mej att verkligen kolla upp det
    Jo Taranis har en switchande regulator i sändaren. Här är någon som mätt ström
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=6555

  15. #1775


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Haha där fick du mej att verkligen kolla upp det
    Jo Taranis har en switchande regulator i sändaren. Här är någon som mätt ström
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=6555
    Det var som fasen!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #1776

    Standard

    Nu vill jag uppgradera min Taranis (D) Plus från original fw "opentx-x9dp-v2.0.9.2-eu" till 2.1.6 så jag får samma programvara som i min X9E. Har läst på flera ställen och får olika info om vad man ska tänka på och framför allt hur man enklast utför uppgraderingen. Är till exempel metoden att ansluta via USB med sändaren avslagen fortfarande aktuell? Sändaren dyker inte upp som enhet om jag gör så.
    Någon som gjort detta?
    /Leif

  17. #1777

    Standard

    trimrarna mot mitten och slå sedan på sändaren

    /Mats

  18. #1778

    Standard

    Hittade den här beskrivningen:
    https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ
    Här sägs bland annat att man absolut ska ansluta radion i avslaget läge och installera någon drivrutin och "Zadig". Är det verkligen nödvändigt? Det behövdes i alla fall inte för uppdatering av X9E!
    /Leif

  19. #1779

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Hittade den här beskrivningen:
    https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ
    Här sägs bland annat att man absolut ska ansluta radion i avslaget läge och installera någon drivrutin och "Zadig". Är det verkligen nödvändigt? Det behövdes i alla fall inte för uppdatering av X9E!
    Jag följde den instruktionen med framgång.
    Det enda han inte nämner är att man (kan) behöva bocka ur "compability check".
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  20. #1780

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    En fråga om räckvidd och RSSI. Jag flög min BFG2600 idag. Laddat ordentligt och bra förhållanden mitt på en fotbollsplan.

    Jag fick en RSSI critical under flygningen. Ca 50 m höjd bara.

    Gjorde range test före flygning, fick iofs bara 35 m som sämst. Provade även efteråt med massa olika vinklar på antennen och runt 50m uppskattar jag att jag alltid hade "täckning" men satte jag ryggen mot planet tappade jag RSSI. Tidigare range-check jag gjort med modellen gav komfortabelt över 80m.

    Med normal output på sändaren kunde jag gå 70-80 m men vände jag mig om eller vred antennen "fel" tappade jag och fick varning.

    Det är en foam-kropp el-seglare och x8R med PCB antenner, en står lodrätt och en liggande längs med flygkroppen och de är 5-6 några cm från acken och inte i linje med aluröret som är vingbalk.

    Till nästa gång tänkte jag göra en logg, men hur ligger det till egentligen? Bör jag vara orolig?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Sidan 89 av 107 FörstaFörsta ... 3979848586878889909192939499 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •