Reklam

 
Sidan 68 av 107 FörstaFörsta ... 1858636465666768697071727378 ... SistaSista
Resultat 1 341 till 1 360 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1341

    Standard

    Betyder det att nya frsky mottagare som köps idag kanske inte funkar?

  2. #1342

    Standard

    Nya mottagare som sålts i år inom eu kommer inte att fungera om du har den gamla radio-mjukvaran i din Taranis. Det fixas enklast genom att ladda in ROW-mjukvaran till mottagaren eller ladda in EU mjukvaran i alla sina enheter.

  3. #1343

    Standard

    Rent generellt. Är de nya reglerna till det sämre? Har inte följt något om detta.

  4. #1344
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Rent generellt. Är de nya reglerna till det sämre? Har inte följt något om detta.
    Rent generellt är de annorlunda, inte sämre.
    fredrik

  5. #1345

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    På sikt blir det bättre samverkan mellan enheter på 2.4 GHz.
    "Listen Before Talk" är det nya. De enheter som frekvenshoppar
    får bara byta till frekvenser som inte är aktiva.

  6. #1346

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ToWi Visa inlägg
    Vilken version av OpenTx har du i din Taranis? Allt före 2.0.13 har en allvarlig bug i sig som kan få radion att spontant starta om.

    Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

    /Mats

  7. #1347

    Standard

    Alla mina mottagare är inköpte före årsskiftet och det jag har flugit med nu kommer från Hong Kong.

    /Mats

  8. #1348

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

    /Mats
    Om jag minns rätt är det om man använder globala variabler radion kan starta om med versioner före 2.0.13.

    /Jonas

  9. #1349

    Standard

    Globala variabler använder jag till Cuben men det var väl som sagt versioner före 2.0.13 som haft problem så det borde inte vara det jag råkat ut för.

    /Mats

  10. #1350

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

    /Mats
    Så vitt jag vet så hör man inte hälsningsfrasen igen men det dyker upp en varningsikon på skärmen efteråt.

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om jag minns rätt är det om man använder globala variabler radion kan starta om med versioner före 2.0.13.

    /Jonas
    Nja, det kunde väl hända med annan funktionalitet också (opålitlga mutexes).

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Globala variabler använder jag till Cuben men det var väl som sagt versioner före 2.0.13 som haft problem så det borde inte vara det jag råkat ut för.

    /Mats
    Helt riktigt.

  11. #1351


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Det har inte med versionen av OpenTX att göra utan vilken programvara man laddar i radions sändarmodul..
    Men det var ju liksom versionen man har inladdad i sändaren som jag frågade om. Så åter - vilken är den senaste version man kan ha (i sändaren) för att inte råka ut för trubbel med mottagare köpta 2014 inom EU ?
    Roger

  12. #1352

    Standard

    Det där stör mig riktigt mycket. Man har köpt grejer som plötsligt inte fungerar på det sätt som utlovats. Gör jag inte en uppdatering av radion kan jag inte köpa nya mottagare och gör jag en uppdatering fungerar inte mottagare jag köpte före årsskiftet. Det är vi som konsumenter som blir drabbade. Vad är det som är så farligt med de äldre systemet att man måste förbjuda det. Får man ens använda en radio som inte är uppgraderad? Jag tror man får bunkra upp lite mottagare av den äldre varianten.

    Kan man göra en uppdatering av radion utan att de gamla mottagarna blir oanvändbara?

    /Mats

  13. #1353

    Standard

    Du kanske skulle ta reda på mer info innan du stör dig?

    För det första så får man fortsätta att använda äldre utrustning men inte köpa ny.

    För det andra så är dessa ändringar för användarnas bästa: 2.4GHz bandet börjar bli fullt och genom att samarbeta undviker man att det blir allt för mycket krockar och störningar. Skitsystem som Spektrums DSM2 är nu äntligen förbjudet, jag gissar att de är den största skulden till det nya regelverket.

    För det tredje så har FrSky både EU och ROW mjukvara till sina X-mottagare och XJT sändarmoduler tillgängligt här. Bara att uppdatera till antingen EU eller behålla ROW. Taranisen har en intern XJT modul.

  14. #1354

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men det var ju liksom versionen man har inladdad i sändaren som jag frågade om. Så åter - vilken är den senaste version man kan ha (i sändaren) för att inte råka ut för trubbel med mottagare köpta 2014 inom EU ?
    Roger
    Nu ska jag inte svära på att det är så här (jag har inte ens en taranis), men som jag fattar det så funkar det så här:

    OpenTX är mjukvaran som styr programmering av kanaler, mixar etc, och dessutom visar upp ett användargränssnitt. Själva sändningsprotokollet sitter i mjukvaran/firmware på sändarmodulen, som inte har med openTX att göra. Det finns ju en inbyggd sändarmodul i Taranisen, så länge du inte tar dig besväret att flasha om den med ny firmware så kommer du att kunna använda dina gamla mottagare. Vad du har för version av OpenTX spelar ingen roll alls =)

  15. #1355

    Standard

    Det enda när det gäller radiodelen i modellen som verkar ha tagit skada är S-BEC:ens strömbrytare. Strömbrytaren har en vad man kanske skulle kunna kall för omvänd funktion, när den bryter kopplas strömmen i S-BEC på och när den slutar slår den ifrån. En säkerhetsgrej om ett kabelbrott eller glapp i strömbrytaren skulle uppstå Brytaren har jag nu bytt och sitter med strömförsörjningsprylarna i soffan och funderar på vad som kan ha orsakat radiobortfallet.

    En grej som jag kom på som är lite pinsam är att jag hade en gaswire med både inner och ytterwire av stål typ cykelwire. Men ska ju inte ens ha en roderlink av metall på gasen. Men hur känslig är 2,4 radion för sådana störningar?

    Funderar även på riskerna att använda samma S-BEC till motor och radio. Det är två utgångar på den S-Bec jag använder. Att strömmen inte skulle ha räckt till ser jag som mindre troligt då jag har för att lära mig radion suttit och körde servona åt alla håll och ibland stångades utan att någon gång haft en radiostörning. I och för sig inomhus och med radion en meter från modellen men vid en fadeout borde väl det inte spela någon roll.

    Det åtgärder jag funderar på innan nästa försök är att ersätta gaswiren och eventuellt ett särskilt batteri till tändningen. I så fall får det nog bli en 4,5 v ack direkt till killswitch. Sedan byter jag nog mottagare också även om jag tvivlar på den skulle vara problemet. Men om jag då köper en ny mottagare måste jag väl uppgradera radion. Ska jag köpa en utanför EU tar det ju i regel så lång tid att få den.

    /Mats

  16. #1356
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har rätt finnen precis så är det.
    Det är speciell sändare/mottagarefirmware för att uppfylla ETSI EN 300 328 1.8.1
    Här för sändaren
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...inal%20Version

    X6R
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...20328%20V1.8.1

    Här för X8R,
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...20328%20V1.8.1


    X4R, X4RSB
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...20328%20V1.8.1


    Hittar ingent för D-mottagarna
    D4R, D7RII, D8R

    och väntar på att de får ny firmware innan jag uppdaterar.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  17. #1357

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hittar ingent för D-mottagarna
    D4R, D7RII, D8R

    och väntar på att de får ny firmware innan jag uppdaterar.
    mvh //Fredrik
    Enligt FrSky uppfyller redan D-serien de nya reglerna och behöver ingen ny mjukvara.

  18. #1358

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ToWi Visa inlägg
    Du kanske skulle ta reda på mer info innan du stör dig?

    För det första så får man fortsätta att använda äldre utrustning men inte köpa ny.

    För det andra så är dessa ändringar för användarnas bästa: 2.4GHz bandet börjar bli fullt och genom att samarbeta undviker man att det blir allt för mycket krockar och störningar. Skitsystem som Spektrums DSM2 är nu äntligen förbjudet, jag gissar att de är den största skulden till det nya regelverket.

    För det tredje så har FrSky både EU och ROW mjukvara till sina X-mottagare och XJT sändarmoduler tillgängligt här. Bara att uppdatera till antingen EU eller behålla ROW. Taranisen har en intern XJT modul.
    Det är säkert en bra förändring men jag vill både kunna använda mina gamla mottagare och köpa nya som går att använda utan att byta programvara beroende på vilken mottagare jag har i modellen. Och detta oavsett vilken modell av mottagare det handlar om. Kommer det att vara möjligt?

    /Mats

  19. #1359


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Åter - jag har aldrig nämnt nåt om versionen av OpenTX utan har hela tiden frågat efter vilken version av programvaran I SÄNDAREN som är den senaste version man kan använda utan att råka i problem med äldre mottagare (från 2014). Nån som kan svara på den frågan ? F ö håller jag med senmathal och måste säga att det är dåligt av FrSky att inte ha implementerat det nya regelverket redan vid introduktionen av Taranis eftersom det efter vad jag förstått var väl känt redan då. F ö lider även andra märken av samma problem vilket inte gör saken bättre.
    Roger

  20. #1360

    Standard

    Hur gör den stackare som har 10 perfekt fungerande mottagare inmonterade i sina modeller och behöver en mottagare till? Köper 11 nya?

    Jag kollade på både hos Airmedia och HK men det är inte helt lätt att läsa ut om mottagaren fungerar till den radio man har eller inte. Vems skyldighet är det att informera om det?

    Rimligen borde de som säljer Frsky ha en blänkare på hemsidan om vad som gäller.

    /Mats

Sidan 68 av 107 FörstaFörsta ... 1858636465666768697071727378 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •