Reklam

 
Sidan 85 av 107 FörstaFörsta ... 3575808182838485868788899095 ... SistaSista
Resultat 1 681 till 1 700 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1681

    Standard

    Slängde in filen lite snabbt men har inte hunnit kolla så mycket. Istället för fem minuter volt säger den nu fem sekunder volt så helt rätt är det inte. På engelska säger den 5,2 volts, precis som det står i displayen.

    /Mats

  2. #1682

    Standard

    Den säger sekunder istället för minuter men den säger ändå sekunder på rätt ställe.

    /Mats

  3. #1683

    Standard

    Upptäckte nu att 10, 20 och 30 sekunder hade helt egna filer så det var väl därför timern sa rätt på sekunder då den räknade ner. Under tio säger den ju bara siffran. tio, nio, åtta, sju o.s.v.

    /Mats

  4. #1684

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Oj oj. Men vad sjutton? Aha jag tror jag vet. Du flashade inte radion med den bifogade opentx.bin

    Det finns två sätt för att detta ska funka.

    Den lite enklare vägen är att
    1a. Kopiera in sounds\se\system från zip-filen till sounds\EN\sounds på SD-kortet
    1b. Byt röstspråk till engelska. Då borde detta funka.
    Det är nog den här vägen som man får köra tills vi kan få in en förändring i opentx, förhoppningsvis till 2.1.18.

    Och den här vägen som testar just svenska röstspråket och de modifieringar jag gjorde.
    2a Flasha radion med den bifogade bin-filen (välj rätt för din radio).
    2b Kopiera in sounds\se\system från zip-filen till sounds\se\system på sd-kortet
    2c Välj röstspråk till Svenska i radions inställningar
    Då borde det funka för precis så har jag det. Detta är den långsiktiga lösningen.
    Vi får in förändringen i OpenTx och levererar ett fungerande voice-pack som kan laddas ner genom CompanionTX på vanligt sätt. Om det är någon som vågar hade jag uppskattat att
    testa den här lösningen på alla radioar och så att alla ljud är där de ska.

    Minuter kan man få sagt genom att sätta en timer som räknar och säger minutpip. Sekunder vet jag inte hur man får sagt, men stämmer minuter ska sekunder och timma också stämma - fast bäst att testa. Det går nog med ett lua-skript om det inte går på annat sätt.
    Senast redigerat av Håkan den 2015-11-17 klockan 07:09. Anledning: Några mindre förtydliganden.

  5. #1685

    Standard

    Jaha! Jag bytte bara ut filen system, fattade aldrig att jag skulle flasha. Nu dröjer det någon dag innan jag kan göra ett nytt försök.

    /Mats

  6. #1686

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Nej nu blev det inte rätt. När jag ber den säga spänningen till mottagaren säger den 5 minuter volt. Jag får invänta er som kan det här bättre än mig.

    Den borde ha sagt 5,1 volt dåd det var det värde som stod på displayen.

    /Mats
    Det blir fel för mig också när jag kopplat in en Smart Port LiPo Voltage Sensor. Play Value Timer fungerar men för Play Value Cels säger Elin "11 sekunder volt" istället för det korrekta "11 komma 4 volt".
    Jag har provat att använda timmar, minuter och sekunder som ursprungligt dvs:
    0157 timme
    0158 timmar
    0159 minut
    0160 minuter
    0161 sekund
    0162 sekunder
    sedan har jag lagt de svenska filerna under SOUNDS en och valt English som språk.
    Verkar fungera
    /Leif

  7. #1687

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Du träffar mitt i prick på överlappande nummer-buggen.
    "komma 4" och "sekunder" använder båda 0164.wav. Det går helt enkelt inte att lösa detta utan ändring i koden.
    Jag har gjort ändringar i koden i det kitet som jag länkar till några poster tillbaks. Om du är sugen hade jag uppskattat om du testar det, för det är det jag tänker få infört i nästa vesion av opentx. Bäst om flera kollar.

  8. #1688

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag har inga av ovanstående problem som ni har. Kolla hur jag gjorde översättningen i tidigare inlägg
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  9. #1689
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Du träffar mitt i prick på överlappande nummer-buggen.
    "komma 4" och "sekunder" använder båda 0164.wav. Det går helt enkelt inte att lösa detta utan ändring i koden.
    Jag har gjort ändringar i koden i det kitet som jag länkar till några poster tillbaks. Om du är sugen hade jag uppskattat om du testar det, för det är det jag tänker få infört i nästa vesion av opentx. Bäst om flera kollar.
    Ljud var inte alls aktiverat för 9XD ( med opentx-x9d.bin), så jag kan inte testa.


    Updatering.... (sbs) .... om man lägger filerna i system-katalogen så är ljud aktiverat.... och fungerar så långt jag kan testa (en strömsensor (V/A/mAh) + en altimeter(m) + rssi + nedräkning (sekund/sekunder/minut/minuter)
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-11-17 klockan 15:25.
    fredrik

  10. #1690
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Jag har inga av ovanstående problem som ni har. Kolla hur jag gjorde översättningen i tidigare inlägg
    Hur löste du krocken mellan "komma två" och "sekunder"? Du får antigen det ena eller andra inte båda pga mjukvarubugg.
    När jag gjorde som du säger fick jag ibland altimetern att säga t.ex. 10 sekunder.
    fredrik

  11. #1691

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Tack för att du testade freddan_6, Du har väl en uppsättning med filer inklusive feet/sekund har jag för mej. Kan din uppsättning vara den vi laddar upp till downloadservern? Vi har samma numrering på våra.

    Jag vet hur utmanaren gör, han använder engelska som röstspråk i radion och så har han bytt engelska filer mot svenska som säger samma sak. Egentligen vet jag inte, men det är enda möjligheten som jag sér det nu.

    Överlappande nummer finns bara med svenska som inställt röstspråk. Går inte att lösa med omnumrering enbart.
    Engelska fungerar bra, fast det är ju på engelska. Byter man filerna till svenska går det bra.
    Framöver tänkte jag vi skulle ha samma numrering på svenska som engelska och kunna ha svenska som röstspråk.

    Satt en bra stund i kväll för att kompilera companion, jag vill testa att det fungerar där med. Det var inte så lätt hehe men jag får nog till det i morgon kväll.

  12. #1692
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Tack för att du testade freddan_6, Du har väl en uppsättning med filer inklusive feet/sekund har jag för mej. Kan din uppsättning vara den vi laddar upp till downloadservern? Vi har samma numrering på våra.

    Jag vet hur utmanaren gör, han använder engelska som röstspråk i radion och så har han bytt engelska filer mot svenska som säger samma sak. Egentligen vet jag inte, men det är enda möjligheten som jag sér det nu.

    Överlappande nummer finns bara med svenska som inställt röstspråk. Går inte att lösa med omnumrering enbart.
    Engelska fungerar bra, fast det är ju på engelska. Byter man filerna till svenska går det bra.
    Framöver tänkte jag vi skulle ha samma numrering på svenska som engelska och kunna ha svenska som röstspråk.

    Satt en bra stund i kväll för att kompilera companion, jag vill testa att det fungerar där med. Det var inte så lätt hehe men jag får nog till det i morgon kväll.
    Eftersom din uppsätting ljud fungerade med din binär så tycker jag det är vad som ska laddas upp till servern.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  13. #1693

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Jag vet hur utmanaren gör, han använder engelska som röstspråk i radion och så har han bytt engelska filer mot svenska som säger samma sak....
    Så gör jag också tills vidare
    /Leif

  14. #1694

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Håkan
    Helt rätt så har jag gjort. Behöll även den engelsk talande filen men la till -en i slutet på filnamnet om jag skulle behöva den i framtiden. Den svensktalande filen och den engelsktalande filen listas intill varandra i mappen så det är enkelt att jämföra innehållet.
    Kommer nog inte att byta språk eftersom allt funkar[emoji106]
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  15. #1695

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja byt inte till svenskt röstspråk just nu för det funkar inte.

    Men det ser bra ut ändå. Jag har fått igång CompanionTx med mina modifieringar och ljudfiler och det fungerar bra. Har testat Taranis X9D och Taranis X9E i companion och båda fungerar lika bra, minuter kommer där det ska, Volt likaså och 0.2 V sägs på rätt sätt.

    Det är två saker kvar och det är
    1. Ljudfilerna jag har saknar t ex feet/s och mph och några till. Om nån har de eller ännu hellre en hel uppsättning med ljudfiler på svenska numrerade enligt engelska ljudfiler så tar jag gärna emot de och använder till den soundpack vi lägger upp.
    2. Gärna om någon mer hade testat med min firmware och ljudfilerna så att det säkert är rätt. Inte att ni ska flyga med den nya firmwaren såklart utan bara ladda in och testa ljudet. Sen lägger ni tillbaks den gamla.

    Här är filerna. https://dl.dropboxusercontent.com/s/...k-20151116.zip

  16. #1696

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Råd önskas: Jag börjar komma allt närmare ett tryck på "köpknappen" på en Taranis sändare.

    Det jag inte riktigt förstår är uppsjön av mottagare som finns att välja bland. Jag hittade en någon slags "översikt" i form av en tabell men inte heller där blev jag så mycket klokare....

    Så vad väljer jag?

    jag flyger nu "vanliga" rätt enkla segel och elsegelplan i balsa eller foam. 4 servon utan motor (Libelle) och med motor (Easy Star).

    Tänker mig 6 servon samt motor som mest (klaffar+skev) först i nästa modell samt vario.

    Vill ha telemetri med "reception" och batterivolt nu.

    Ingen quad/heli/FPV/longrange

    men jag går fel redan i tabellen med V8 och XR etc....

    uppskattar tips, länkar eller förklaringar
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  17. #1697

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    X-serien är det som gäller. X6R t.ex. funkar utmärkt till det du vill ha. Eller blir det mer än 6 kanaler? X8R då.
    Till det köper du Smart Port-sensorer.

  18. #1698

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jahapp börjar närma sej. Har fyllt i alla ljud nu så att alla ljud som finns i de distribuerade ljudfilerna för engelska också finns på svenska. Men då ber jag om hjälp igen. Nån sgelflygare kan väl kolla termerna som gäller för segelflyg, t ex thermal och kråka . Och nån som flyger fpv kan väl kolla över alla flightmodes, t ex spd, cruise, float, launch vad elin ska säga där. Tackar på förhand.


    https://dl.dropboxusercontent.com/s/...4al/SOUNDS.zip
    Senast redigerat av Håkan den 2015-11-19 klockan 12:40.

  19. #1699

    Standard

    Jag är tacksam för alla med kunskap som ägnar sig åt ljudfilerna. Själv funderar jag på att gå tillbaka till ett tidigare fw till dess att det finns ett färdigt ljudpack som fungerar. Tyvärr är mina kunskaper för begränsade för att kunna hjälpa till med detta. Men då till en fråga, kan det vara någon nackdel att byta FW fram och tillbaka? Tar det utrymme på minneskortet eller?

    En anledning till att jag går tillbaka till det gamla är att det ligger en mottagare och en spänningssensor och väntar på posten. Grejerna skall installeras i en ny modell och jag är lite sugen på att testa med fungerande ljud.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-19 klockan 19:06.

  20. #1700
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag är tacksam för alla med kunskap som ägnar sig åt ljudfilerna. Själv funderar jag på att gå tillbaka till ett tidigare fw till dess att det finns ett färdigt ljudpack som fungerar. Tyvärr är mina kunskaper för begränsade för att kunna hjälpa till med detta. Men då till en fråga, kan det vara någon nackdel att byta FW fram och tillbaka? Tar det utrymme på minneskortet eller?

    En anledning till att jag går tillbaka till det gamla är att det ligger en mottagare och en späningsensor och ävntar på posten. Grejerna skall installeras i en ny modell och jag är lite sugen på att testa med fungerande ljud.

    /Mats
    Programvaran lagras i EEPROM (Electrical Erasable Programmable Read Only Memory), Dessa har begränsad livslängd, typiskt 100000 skrivningar innan de slutar fungera. De slutar fungera genom att tiden för att skriva höjs så mycket att programvaran inte klarar av att vänta längre. Så om du bara byter programvara en gång om dan så håller EEPROM:et i sändaren cirka 273 år.
    fredrik

Sidan 85 av 107 FörstaFörsta ... 3575808182838485868788899095 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •