Reklam

 
Sidan 82 av 107 FörstaFörsta ... 3272777879808182838485868792 ... SistaSista
Resultat 1 621 till 1 640 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1621

    Standard

    Efter uppdatering av FW blev det något knas på variometerns talade värde. Istället för meter säger den milliampere. Först var ljudet helt borta men så gick jag in på brytarfunktioner och valde alt. på den brytare jag hade lagt ljudet.

    Under telemetri kan jag under sensorer välja alt redigera och där ändra enhet och då ändras vad rösten säger. Men det stämmer inte ett dugg med vad jag valt. Om jag väljer f/s säger den meter men det stämmer inte med höjden. Mellan golv och tak i vardagsrummet är det typ 5 m. När den säger mA verkar det dock stämma med höjden förutom att den säger mA istället för m. Någon som har en lösning.

    Kan det vara en idé att klicka delete all sensors och börja om från början?

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-06 klockan 18:56.

  2. #1622

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Du måste matcha ljudfilen rätt. Sök rätt ljudfil och välj den i redigeringsläge. OBS svensk och engelsk ljudfil kan ha olika filnamn. Se min tråd om hur man gör.
    Lycka till
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  3. #1623

    Standard

    Du menar att även ljudfilen är uppdaterad och måste bytas? Det konstiga är att alla andra röstmeddelanden låter som dom ska. Varför skulle det ha gjorts en ändring här.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-06 klockan 18:58.

  4. #1624

    Standard

    Det kom en ny uppdatering av FW igår, den 5/11, som jag laddade ner och tänkte att den kanske skulle lösa problemet med det felande röstmeddelande. Så blev det tyvärr inte.

    /Mats

  5. #1625


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kolla i tråden om Taranis X9E - där har Göran skrivit lite om ljudproblemen.
    Roger

  6. #1626

  7. #1627

    Standard

    Gäller samma problem för X9D? Ä det inte problem med allt svenskt ljud i X9E?

    /Mats

  8. #1628

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag har använt svenska ljudfiler från X9D till X9E så det låter lika i bägge modellerna. Funkar klockrent
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  9. #1629

    Standard

    Används samma FW till X9E ?

    /Mats

  10. #1630

    Standard

    Fixat

    Jag bytte namn mellan några ljudfiler så nu fungerar det. Men detta måste väl vara en miss i uppdateringen av FW. Eller har man lagt till några ljud så att det blivit oordning bland filerna och vad dom är associerade med för funktion.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-06 klockan 23:27.

  11. #1631

    Standard

    Såg nu att det inte finns något svenskt "Sound packs for Open TX 2,1.x Klickar man på filen är den tom. Den kommer väl med tiden. Nu har jag i alla fall laddat ner den engelska ljudfilen för 2,1,x och den säger meter på rätt ställe.
    http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/

    /Mats

  12. #1632

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ny version av Open TX har släppts


    Version 2.1.5 / 2015-11-05
    Notice: version 2.1.4 was skipped by the OpenTX team to avoid confusion with FrSky's release of OpenTX 2.1.4


    • Fixed: changing any setting on the telemetry panel does not set the file as being modified (#2875)
    • Print model fix for "Play value.... not on startup" (#2736)
    • Top LCD Timer could not be selected for X9E (#2850)
    • More informative error/info messages when openin eepe files (#2778)
    • Print model fix for curves (#2896)
    • Added missing special functions (bind, range check, set failsafe) (#2753)
    • Some defaults missing when changing telemetry formula, update propagation issues (#2928)
    • Fixed wrong import of Logical switches from OpenTX 2.0.x version (#2942)
    • Fixed a problem with updates path on Windows (#2876)
    • Edge representation unified (changed from "no release" to "instant") (#2837)
    • Added channel names on failsafe sliders (#3021)
    • Corrected failsafe mapping when using Custom failsafe mode, D16 protocol and channel range different from from 1-8. Users with such setups are advised to re-check their failsafe settings (#2975)
    • Various texts and translations corrections
    • Various small bug-fixes: #2994, #3016, #3012

  13. #1633

    Standard

    Nu har jag suttit ett par timmar och numrerat om ljudfilerna så att det stämmer med den engelska versionen för 2.1.x Jag har dock inte installerat dom i radion än så det blir spännande att se hur det kommer att fungera.

  14. #1634

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Alla dessa nya varianter verkar mycket stora, varför bygger ingen lite smidigare och mindre sändare? Att tray-sändare är stora gör väl inte så mycket men handhållna vill iaf jag ska vara mindre. Jag försöker packa så kompakt som möjligt och även X9D känns alldeles för otymplig och stor.
    Köpte en turnigy i6 till svågern. Den var hur Nice som helst i formatet. Skulle vilja ha en "riktig" tx i det formatet. Så häller med här..

  15. #1635
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Såg nu att det inte finns något svenskt "Sound packs for Open TX 2,1.x Klickar man på filen är den tom. Den kommer väl med tiden. Nu har jag i alla fall laddat ner den engelska ljudfilen för 2,1,x och den säger meter på rätt ställe.
    http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/

    /Mats
    Berätt om du får rätt på nedräkning. Jag har minut som låter som sekund och minuter som låter som sekunder. Annars är allt jag provat rätt.
    fredrik

  16. #1636

    Standard

    Om man jämför den nya engelska versionen med den gamla svenska så är det mesta fel förutom siffrorna i början. Alla tidsenheter ha jag fått byta nummer på. Jag har aldrig använt något med nedräkning men jag ska köra igång en timer så får jag se om den räknar rätt.

    Om du vill kan jag skicka min redigerade "sytem" fil. Men jag kan inte garantera att den är helt rätt.

    /Mats

  17. #1637

    Standard

    Jag ha kollat nu och den säger rätt på sekunder men den säger tyvärr sekunder även där det ska vara minut. Växlar jag till engelska i radion blir det rätt så tydligen går det inte att kopiera numren på ljuden rakt av från engelska. Jag har dubbelkollat och numren på filerna stämmer med den engelska versionen.

    /Mats

  18. #1638

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  19. #1639

    Standard

    Nu har jag flyttat fram alla ljud ett steg och då säger den en minuter. Jag har inte klurat ut om det går att få den att säga en minut men både minut och minuter finns. Hur har det varit tidigare? Flyttar jag alla ett steg till tror jag att sekunder hamnar fel.

    /Mats

  20. #1640

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till
    Problemet är väl att engelska har en del fraser som den svenska versionen inte har med t.ex. en hel del enheter i pluralis som inte finns på svenska samt miles/h och feet/sec.

    Jag får ta ett nytt tag med det där. Men jag tror ändå att mesta stämmer med min felaktiga metod.

    /Mats

Sidan 82 av 107 FörstaFörsta ... 3272777879808182838485868792 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •