Reklam

 
Sidan 25 av 107 FörstaFörsta ... 1520212223242526272829303575 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #481


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håkan -inte min tanke att få igång en allmän "kvalitets-diskussion" i denna tråd men ibland blir vi lite "fartblinda" av allt billigt vi kan handla numera och inser inte riktigt att väldigt lågt pris faktiskt också kan innebära att kvalitet/kvalitetskontroll kan bli lidande vilket kan yttra sig i de problem som vissa upplevt. Därmed har jag sagt det jag ville säga och avslutar den delen av diskussionen för min del.
    Roger

  2. #482
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej Håkan, och ni andra med för den delen, intressant debatt detta..
    Kanske helt ointressant o berätta att jag började med modellflyg för 6-7 år sedan, Helikopter lite större och lite mindre, flygplan , i alla de storlekar...Spektrum dx6 blev det, med spektrum original mottagare, 4- 6 kanaler mottagare med olika namn, glad som bara den, givetvis massor av pilotfel.. bytte upp mig till dx7 och tyckte den inte var ett dugg bättre än föregångaren. blev kanonglad när jag kunde köpa en JR dx11 och jag kunde använda mina spektrum mottagare och dsm2.. ( (Har en Taranis nu som är ljusår bättre än de tidigare nämnda) efter hand som hangaren växte så blev det många nya mottagare och då orange för hela slanten.. försökte räkna dem och tror att jag ligger runt 18 orange och 1 JR och 5 spekrum.. då är inomhuskärror 4 -6 kanalare, och hela baletten inräknat (även sådant som inte är monterat för stunden).. Till ordningen är den. Idag har jag 1 spekrum som är helt opålitlig, 3 spekrum som är helt döda, 1 som fortfarande fungerar, 1 JR 9 kanalers som fungerar, samtliga orange fungerar varav 1 som jag inte testat pga av nyligen inköpt.. Jag kan inte med säkerhet säga att orange är bättre än spekrum, men jag litar mer på dem. Att jag undrade om det lilla extra långa pip, eller att mottagaren inte binder med en gång är i sig inget problem, inget av dem startar om jag inte byter modellminne igen.. Att kompisens modul och taranis gick sönder behöver inte betyda annat än " måndagsexemplar" det får ju utredningen utvisa. Kontentan, trots att jag har några frågor runt och kring Orange / spekrum/ Taranis inner bör inte att jag är missnöjd, tvärt om. bara små frågor som man får svar snabbt och enkelt på detta eminenta forum... ps, kanske räknat fel på någon mottagare.
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Till fortuna får jag önska lycka till med felsökande kring Orange o Taranis, att det funkar för mej var det jag kunde bidra med. Det är alltså inte fel på alla Taranis och/eller OrangeTx men hur det är exakt med din går såklart inte att säga.

  3. #483

    Standard

    Jag har också haft problem med min Taranis och Orange Spektrum modul. Den står bara och piper och när man startar och då kräver det en omstart. Slutade med att jag bytte helt till FrSky mottagare vilket för övrigt känns som en bättre och säkrare teknik än t.ex. DSM2 och dessutom med Telemetri i mina mottagare. För övrigt är jag supernöjd med min Taranis. Bytte från spektrum till Taranis och har inte ångrat det en sekund. Känns som en kvalitetsradio rätt igenom till ett väldigt överkomligt pris. Har modifierat den genom att få "fjädring" på även trottlespaken vilket jag vill ha eftersom jag flyger multiorotr och Naza. För övrigt väldigt lätt att göra den modden. Iofs får man plocka isär radion men sen är det bara att skruva på en skruv för att aktivera återfjädringen.

  4. #484

    Standard

    Jag fick hem en X6R-mottagare häromdagen. Blev lite förvånad när jag såg detta.


    Nog tycker jag det är tramsigt av Frsky att vända på signal och minus på servokontakterna mellan X8R och X6R.

    Missförstå mig inte nu, jag tycker tokmycket om min Taranis och egentligen spelar det ingen roll men kunde inte låta bli att undra varför...?

  5. #485
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tokmycket gillar jag. Och peppar peppar den är rätt lätt att programera när man har skrollat i menyerna ett tag.
    Jag bara fortsätter att gilla min nya radio....

    //Ilfrazr

  6. #486
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hur reverserar man trimmen på Taranis?

  7. #487


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Hur reverserar man trimmen på Taranis?
    Reversera trimmen ? En frågeställning jag inte hört hittills men ändå intressant i sig. Men vill du verkligen att trimmern skall gå åt motsatt håll som spakarna ?
    För jag antar att trimmern följer spakarnas riktning även på Taranis eller lever dom sitt eget liv så att man måste anpassa trimmer-riktningen för varje modell och funktion beroende på om man har reverserat kanalen eller ej...?
    Roger

  8. #488

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Hur reverserar man trimmen på Taranis?
    är du full ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #489
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Den kanske är mekaniskt vänd åt fel håll..?

  10. #490


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan vi möjligen få en förklaring till behovet att vända trimmer-riktningen ?
    Roger

  11. #491
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Reversera trimmen ? En frågeställning jag inte hört hittills men ändå intressant i sig. Men vill du verkligen att trimmern skall gå åt motsatt håll som spakarna ?
    För jag antar att trimmern följer spakarnas riktning även på Taranis eller lever dom sitt eget liv så att man måste anpassa trimmer-riktningen för varje modell och funktion beroende på om man har reverserat kanalen eller ej...?
    Roger
    När jag skulle trimma in planet på fältet idag så märker jag att trimmrarna går fel. På gas, höjd och skev. Sidan är rätt?

  12. #492

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    hmm den är mode2 inställd ?
    får se om jag lyckas ta mig till tranås snart så jag kan kika på det annars.
    om det är bra väder på torsdag kväll och jag lyckas komma hem i tid så kommer jag flyga i ödeshög söndag är det tävling i sjögesta så då blir heller ingen tranås resa.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #493

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hm, på min X8R blev jag konfunderad efter ett tag när det plötsligt inte gick att få kontakt med mottagaren. Upptäckte att dessa två små etiketter satt på olika håll på... och jag hade tittat på fel sida. Inget i mottagaren är vänt. Hur det är på X6R kan jag inte uttala mig om... men jag håller det för troligt att någon varit för trött och vänt etiketten...
    Senast redigerat av Flahultarn den 2014-05-05 klockan 07:44.

  14. #494

    Standard

    Jag har flera X8R och klisterlapparna sitter rätt på alla mina mottagare. Lappen sitter rätt även på min X6R.
    Kontakterna är "felvända" på X6R-mottagaren, se hacken till futabakontakterna. (6an till vänster och 8an till höger på bilden)



    Som jag skrev innan är det inte hela världen bara man är uppmärksam. Som gammal kretskortslayoutcadritare tycker jag bara att de kunde varit konsekventa åtminstone inom X*R-serien.

  15. #495
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    I dag fick jag svar från Frsky-rc

    Hello,
    My digital trim on the throttel is reversed. Were in the menus can i change it.
    I have reversed throttel.
    mode2 throttel on the left stick


    Och svaret blev.

    Hello Ilfrazr,
    In the main interface, press the MENU button,then press the PAGE button repeatedly until the "SWITCH TEST" interface( Page 5/7,see attachment ) ,then move the button of digital trim on the throttle, if you toggle switch up, "1" is displayed on "+";
    if you toggle switch down, "1" is displayed on “-". If the display of your's is reversed, don't worry, only need to open the transmitter, swap wire 1 and wire 3(see attachment).

  16. #496
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    It's a firmware bug, will be corrected in next OpenTX release.

  17. #497


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vågar man nämna orden "tveksam kvalitetskontroll" i denna tråd...
    Det är nog helt enkelt så att det krävs lite mera att göra en sändare än att bara göra elektroniken men det kommer väl så småningom. Det är nästan jämt den mekaniska kvaliteten som kan vara bekymmersam när priset pressas. Förresten - är det nån som hört nåt mera om när Taranis Plus-modellen finns på marknaden ? Då har väl förmodligen de flesta av de problem som rapporterats byggts bort så då kanske det kan bli dags att slå till och testa...
    Roger

  18. #498
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    It's a firmware bug, will be corrected in next OpenTX release.
    Hur tänkte de då? Kablar som skall flyttas låter knappast som ett firmware-fel. Svårt att sätta kablar fel med hjälp av programvara :-)

    Det finns en bugg som har med reversering av trim att göra, men den gäller gasspaken. Om man prompt vill att den skall reverseras (full gas nedåt), så blir inte trimmen reverserad. Väldigt, väldigt få vill ha fullgas nedåt, så detta har passerat oupptäckt länge. Kommer att lösas I OpenTX 2.0.
    Men detta är ju inte alls det mystiska fel du beskriver.

  19. #499
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Förresten - är det nån som hört nåt mera om när Taranis Plus-modellen finns på marknaden ? Då har väl förmodligen de flesta av de problem som rapporterats byggts bort så då kanske det kan bli dags att slå till och testa...
    Roger
    FrSky har nu kommit så långt att de slutgiltigt valt komponenter. De har skickat ut en del av dessa för testning och som stöd för att skriva drivrutiner, men de har fortfarande inte tillverkat prototyper av de slutgiltiga moderkorten. Efter prototypkort kommer produktifiering och testning. Lanseringen av Taranis+ verkar ligga ett antal månader bort, inte veckor som jag trodde tidigare.

    Men vem vet, under har ju inträffat tidigare.

  20. #500


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack för din info Dvogonen. Det är nog antagligen som jag redan nämnt - det är svårare att tillverka sändare än den elektronik dom sålt tidigare och processen att bl a ta fram en uppdaterad version av sändaren har ju tagit en väsentligt längre tid än dom lovat för bara några månader sedan. Men kan dom åtgärda de fel som uppenbarat sig och säkra kvaliteten så är det nog rätt beslut att låta det ta sin tid. Tror inte att dom har råd med annat än att verkligen lyckas med denna produkt.
    Roger

Sidan 25 av 107 FörstaFörsta ... 1520212223242526272829303575 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •