Reklam

 
Sidan 41 av 107 FörstaFörsta ... 3136373839404142434445465191 ... SistaSista
Resultat 801 till 820 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #801
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Om du läser tråden lite längre upp så ser du vad jag har gjort. Open Tx är 2.0.8 Radion 1.33 exe som jag skrev tidigare.

    Klickar på "läs skriv". Väljer " skriv firmware till radion", och där väljer jag "välj fil" sen hittar jag inget som verkar stämma.

    Hämtade 2.0.8. Försökte skicka den till radion med följande resultat... " Det finns inte tillräckligt utrymme på Taranis. Du behöver yterligare 9,05 MB för att kunna kopiera de här filerna"

  2. #802
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Både hämtning av programvaran till radion och sedan överföringen av denna till radion görs med hjälp av programmet Companion. Inte genom att själv lägga över filerna till radion.

    Börja med att använda Companion för att ladda ned programvaran du skall ha. Det står vad filen heter. Lägg detta på minnet.

    Anslut radion till datorn. Radion skall hela tiden vara AVSTÄNGD.

    Använd sedan Companion för att skicka filen du hämtade med Companion till radion.

    Det är stor risk att du får problem med att kommunicera med radion. Detta beror på att STM32-drivrutinerna sällan installeras korrekt.

    Får du problem att kommunicera så använder du ett program som heter Zadig för att installera STM32-drivrutinerna. Detta hittar du här: http://www.open-tx.org/2014/02/22/za...lashing/<br />.
    Senast redigerat av dvogonen den 2014-08-04 klockan 23:19.

  3. #803
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Både hämtning av programvaran till radion och sedan överföringen av denna till radion görs med hjälp av programmet Companion. Inte genom att själv lägga över filerna till radion.

    Börja med att använda Companion för att ladda ned programvaran du skall ha. Det står vad filen heter. Lägg detta på minnet.

    Anslut radion till datorn. Radion skall hela tiden vara AVSTÄNGD.

    Använd sedan Companion för att skicka filen du hämtade med Companion till radion.

    Det är stor risk att du får problem med att kommunicera med radion. Detta beror på att STM32-drivrutinerna sällan installeras korrekt.

    Får du problem att kommunicera så använder du ett program som heter Zadig för att installera STM32-drivrutinerna. Detta hittar du här: http://www.open-tx.org/2014/02/22/za...anis-flashing/
    .
    Tack för att du angagerar dig.

    Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Tack för att du angagerar dig. Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Zadig har jag installerat sen tidigare. Din bif.länk funkar inte.
    404

    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.498039)]There isn't a GitHub Page here.[/COLOR]

  4. #804

  5. #805
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Tack för att du angagerar dig.

    Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Tack för att du angagerar dig. Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Zadig har jag installerat sen tidigare. Din bif.länk funkar inte.
    404

    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.498039)]There isn't a GitHub Page here.[/COLOR]
    På vilket sätt går det fel?
    För att laga något måste man börja med att lista ut vad som är trasigt.
    Det felmeddelande du angav ovan kommer från Windows filkopiering, inte från Companion.

    Vad händer när du försöker skriva firmware från Companion till sändaren?

  6. #806
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Tack alla för goda råd.

    Det löste sig med hjälp av en duktig Taranis kille på hemmaorten. Problemet var Windows 8 som Tydligen inte funkar så bra ihop med companion.

    Med Windows XP gick det som smort !!

  7. #807

    Standard

    Och som ett förtydligande verkar det som att det är STM-32 drivrutinerna som inte fungerar ihop med Windows 8 men eftersom dom inte behövs efter att Taranis FW är högre än 2.x så löstes det med en gammal XP-maskin....
    Det verkar även som att Taranis har lite problem med USB3-portar under Windows 8, Companion fick inte kontakt med radion, men efter byte till en USB2-port på samma dator fungerar Companion mot Taranis med FW 2.0.8 under Windows 8.
    /Jonas

  8. #808
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Utan att ha riktigt torrt på fötterna så gissar jag på att USB-kablar ligger bakom många av problemen med anslutningen mellan Taranis och USB3. Jag hade problem och provade igenom en hög med USB-kablar. En del funkade klockrent medan andra ställde till med problem eller vägrade fungera över huvud taget. De kortaste fungerade klart bäst.

    Om man har en maskin med enbart USB3-portar och har problem man inte kommer runt så är hoppet ändå inte ute. Man kan ansluta en billig USB1 eller USB2-hub och koppla upp via denna.

  9. #809

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Problem med FW-uppgraderingen=(

    Sitter på mac 10.6
    Companion 208
    ver i radion: 2013-10-18, v1.1.02

    Radion igång när jag sätter igång flashningen. Avstängd samma resultat...

    Hämtat den fw jag vill ha och när jag sätter igång "Write FW to radio" avslutar companion sig oväntat...

    Någon med en hjälpande hand?

    // P

  10. #810

  11. #811

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    ok. skaffade den mindre versionen för ett tag sedan men den va man tvungen att ha en extra telemetrihubb till
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #812

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Problem med FW-uppgraderingen=(
    Sitter på mac 10.6
    Companion 208
    ver i radion: 2013-10-18, v1.1.02
    Radion igång när jag sätter igång flashningen. Avstängd samma resultat...
    Hämtat den fw jag vill ha och när jag sätter igång "Write FW to radio" avslutar companion sig oväntat...
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av MAC men när du uppgraderar OpenTX från 1.x till 2.x ska radion vara avstängd när du ansluter USB och gör "Write FW to radio" från Companion.
    Jag misstänker att ditt problem ligger i STM-32 drivrutinen som måste vara korrekt för att du ska kunna gå från 1.x till 2.x.

    /Jonas

  13. #813

    Standard

    Lyckades till slut programmera in min gamla honey bee king 2 i Taranisen. Eftersom jag är en stor nybörjare när det gäller programmeringen utgick jag från en färdig .epee för en collective pitch helicopter som jag hämtade från http://rcsettings.com. Efter en massa experimenterande så lärde jag mig mer om hur kurvor och switchar skall sättas upp, bland annat att gaskurvan inte bör börja på -40 när man använder throttle hold. Mycket experimenterande kvar innan jag är redo att flyga med helikoptern igen men den skall nog upp igen i helgen.
    För övrigt så är 8g E-sky servon tämligen värdelösa, dags att byta ut dem.

    Flahultarn:
    Jag hade problem med min mac i början när jag skulle uppgradera min firmware. Var tvungen att installera två extra paket för att firmwareuppdateringen skulle fungera.dfu-util och något annat jag ej längre kommer ihåg. Förvisso så stängde companion inte av sig utan jag kunde läsa vad den sa saknades och installera detta.

  14. #814
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag hade mekaniska problem med min. Knappsatsen till höger +/-/Ent lossnade i nederkant. Det var rätt lätt att sätta små duttar smältlim på plastfästet för att återställa. När jag reparerade jag såg jag en smula slarv, några av spåren skruvskallarna var fyllda med lack i stället för lack på kanten av skruvskallen för att säkra mot att det lossnar. Detta på moderkortet. Annars är jag mycket nöjd och håller på att byta system till Taranis (från Futaba)
    mvh //Fredrik
    fredrik

  15. #815


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även jag har sent om sider blivit med en Taranis men den tjurar och säger "THROTTLE WARNING (Throttle not idle / Press any key to skip)." när jag bootar upp den. Hittade denna tråd om nåt liknande problem - http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=3&t=1001&hilit=Received+new+Tarani s+X9D+with+small+problem+with+Gimbal&sid=ddc6a994b 4939a4a061ce49117b7038c
    Men jag har försökt ett par av rekommendationerna men ingen ljusning... Spaken känns definitivt som den är i botten och jag kör Mode 2. Nån annan som råkat ut för detta och har en lösning... F ö verkar det mesta fungera inkl kopplingen till Companion och jag har lyckats lägga upp nya modeller via PCn och sen överfört dom till sändaren.
    Hälsningar
    Roger

  16. #816

    Standard

    McRegor: Har du provat att kalibrera om spakarna via menyn?
    / Jonas

  17. #817


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har gjort det en gång men det kanske inte skadar att göra ett nytt försök.
    Roger

  18. #818

    Standard

    Har du kalibrerat spakarna?
    Vad visar den för värde när den är i "botten"?
    Senast redigerat av radiocontrol den 2014-08-08 klockan 21:24. Anledning: Jag skriver för sakta.... :)

  19. #819

    Standard

    Jo, men om du inte först läste in radio profilen i datorn innan du skapad nya modeller och skickade till radion så skriver du över den tidigare kalibreringen....
    / Jonas

  20. #820


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ny rapport... Jag har som sagt gjort ett par saker av det som rekommenderas i den länkade tråden men hade inte kalibrerat om spakarna efter dessa mera mekaniska justeringar. Men efter att ånyo ha kalibrerat spakarna så fungerade det - tack för tipset Jonas ! Men nu lärde man sig nåt nytt igen !
    Roger

Sidan 41 av 107 FörstaFörsta ... 3136373839404142434445465191 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •