Reklam

 
Sidan 45 av 107 FörstaFörsta ... 3540414243444546474849505595 ... SistaSista
Resultat 881 till 900 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #881

    Standard

    Är det datumet på etiketten under modulen som gäller?
    Jag har isåfall en från 15/1 2014


    Testade....min blinkar...får byta ut batteriet mot något roligare än 800mAh
    Senast redigerat av UndCon den 2014-09-03 klockan 00:11.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #882

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Första stunden min verB laddar blinkar lampan, längd på blinkperioden varierar nog lite men det är nog 5-20 minuter, sen lyser den konstant under laddningen och slocknar när det är klart. Men den hemmagjorda 2000 mAh acken tar en evighet att ladda. Får stå över natt...

  3. #883

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Intressant observation. Jag kan tänka mig att det inte finns nåt snabbt sätt att mäta upp batteriets kapacitet och därför har den inbyggda laddaren antagligen en fast laddström anpassad efter 800mAh batteriet och då blir nog inte strömmen mer än 1C för det dvs 0,8A och med den laddströmmen tar det typ 2,5 ggr längre att ladda 2000mAh batteriet.

  4. #884

    Standard

    Jag funderar på om jag skulle koppla ihop några Eneloop....de skall ju vara bra accar

    http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...eneloop-p32431
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #885

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Oj, de Eneloop hade sjunkit i pris... å andra sidan står de som utgångna... men går de att hitta annorstädes för liknande pris är det ett bra val.

    Men rent allmänt, hur långt kan man dra ur innan det är dags för laddning? Cellerna håller väl spänningen uppe på 1,2V tills de är urdragna och sen sjunker det ganska snabbt. Det borde innebära till 7,2V eller är det väl fegt... ? Vad har ni era larm satta på?

  6. #886


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hittade detta på ett annat forum avseende den första versionen av Taranisen (Rev A):
    "My Taranis is a Rev A (actually no. 77 off the production line), and was supplied with 800 mAh batteries. I soon replaced these with 2100 mAh Eneloops to extend duration. Some folks have had success using the Taranis' internal charger on these larger packs, however I don't favour this approach. First, with such a low current (C/4) there's a chance - albeit small - that the peak may not be detected for correct charge termination (I've experienced this in other contexts, with older cells). Secondly, a safety cutout kicks in after two hours, so the charge has to be done in two stages. Thirdly, there's no way to monitor charge progress."
    Antar att C/4 är relaterat till de större cellerna så det borde motsvara ca: 500 mA i laddström. Och finns det en timerfunktion som slår av efter ca: 2 tim så borde det innebära att man fyllt i max ca: 1000 mAh.
    F ö har jag under flera år framgångsrikt kört med "lågurladdande" NiMh-ackar från Lidl. Dom har ibland dessa och då brukar dom kosta 39 kr för 4 st. Men dom har även konventionella NiMh så det gäller att kolla vad dom har de gånger de finns.
    Roger

  7. #887


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag funderar på om jag skulle koppla ihop några Eneloop....de skall ju vara bra accar

    http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...eneloop-p32431
    Jag körde med de här, http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...100-mah-p32107
    Gillar inte att löda direkt på cellerna utan vill ha lödöron. Och med lite slack innan man tejpar ihop paketet så att inte något öra bryts av efter lite hantering.
    Jag har bara laddat med den medföljande eliminatorn som dock bara ger 0,5 A. Ska prova med en annan strömkälla med lite mer kapacitet och samtidigt mäta vilken den verkliga laddströmmen i acken blir. Kom på att jag bara laddat en gång (i våras) och har kört med radion hela sommaren plus all tid som man har suttit och knappat på inställningarna, så 2000 mAh tycks räcka mer än väl.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #888


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Nu har jag dragit ur acken (6 cells NiMH, 2100 mAh) till 6,8 V och börjat ladda med den inbyggda laddaren fast med uppkopplad strömmätning. Strömkällan är en stor 3-cells LiPo så kapacitet finns så det räcker och blir över. När man ansluter spänningen drar laddkretsen endast 15 mA samtidigt som lysdioden blinkar. Den håller på så under någon minut varvid strömmen plötsligt går upp till 390 mA och lysdioden går över till konstant sken. Troligen är väl detta första blinkande laddkretsen (BQ2000) som verifierar acken? Nu efter exakt en timmes laddning har strömmen gått ned till 306 mA och lysdioden lyser fortfarande konstant.

    Återkommer i ärendet...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #889


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    ...3 timmar och 207 mA! Still charging!
    ...4 timmar och 185 mA! Still charging!
    Senast redigerat av Gasman den 2014-09-06 klockan 20:06.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #890

    Standard

    MEH - så länge vill man ju inte vänta...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #891


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - räcker laddningen för flera veckors (kanske månaders t o m) normal flygning så är väl inte laddtiden på sändaren nåt att vara speciellt ledsen för. Lite planering och framförhållning borde även RC-flygare klara av...
    Roger

  12. #892


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag tänkte se när tidsbegränsningen slår till! Kollade databladet på BQ2000 och det är en resistans och en kapacitans (RC-krets) som styr tiden. Men värdena på dessa går inte att se (ytmonterat).
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #893


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    ...5 timmar och 165 mA! Still charging!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #894


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vid 6 timmar gav den upp! Ackspänningen var då 8,3 V. Jag pluggade in den igen så får jag se vilken spänning jag har efter det.

    Jag ska också kolla hur många mA sändaren drar påslagen. Med både tänd och släckt display.

    PS: Den stängde ned laddningen efter en halvtimme varvid spänningen stigit till 8,6 V så man kan nog anta att den hann bli fulladdat under de första 6 timmarna.
    Senast redigerat av Gasman den 2014-09-07 klockan 18:53.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #895


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Sändarens strömförbrukning visade sig vara enligt följande (mätt med en kalibrerad Fluke 8020B). Alla mätningar avser RF på den inbyggda sändarenheten:

    -Påslagen med släckt display: 106 mA (samma oavsett inställningen Europa, Amerika eller Japan)
    -Påslagen med tänd display: 121 mA

    Uppspelning av ljud på högsta volym förbrukar ytterligare ca 100 - 150 mA.

    Slutsats: Uppenbarligen påverkar inställningen Europa, Amerika eller Japan INTE uteffekten eftersom strömförbrukningen inte påverkas alls. Jag upptäckte också att jag i min inställning hade läget "Båda" valt på belysning. Båda avser knapp OCH spak varför displayen tänds så fort man rör spaken. Således en onödig förbrukning om 15 mA som endast förkortar batteritiden. Jag ändrade till läge "Knapp" så håller den sig släckt tills man börjar fibbla med inställningsknapparna.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #896

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    elektriker
    Klubb
    arvika mfk

    Standard

    jävligt nöjd med den ja har ...

  17. #897

    Standard

    Imponerande siffror du fått fram Gasman. Jag lämnade radion på laddning igårkväll - borde vara färdig nu
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #898


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag har inte kollat vilken LiPo som ryms i batteriutrymmet. Någon som har? För det finns en rejäl fördel med LiPo framför NiMH. Om man tar en 3-cells ack och laddar den lite drygt "Storage", dvs knappt 12 V så kan den sitta där hur länge som helst. Självurladdningen är så gott som nada. Och kvarvarande kapacitet syns tydligt på spänningen (vilket inte riktigt är fallet med NiMH som har betydligt flackare laddning/spänningskurva plus att självurladdningen är ganska stor).

    Fast om man kör NiMH (>2000 mAh) så har man ju ändå ledigt 15 timmar effektiv sändartid. Och om man duttar i laddsladden någon gång då och då och håller pejl på ackspänningen (man kan ju sätta larmet på t.ex. 7 V) så bör det inte vara något problem alls.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  19. #899
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag kör med 3S 2620 Rhino som precis går in ifall man stuvar balanssladden bra.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...H8zhoCB6Dw_wcB
    fredrik

  20. #900

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rhino.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	47606
    Inga problem med en gammal Rhino iallafall... 3S 2620mAh - måste byta kontakt då denna är till min gamla DX7


    HAHA - samma acce som ovan
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Sidan 45 av 107 FörstaFörsta ... 3540414243444546474849505595 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •