Reklam

 
Sidan 50 av 107 FörstaFörsta ... 40454647484950515253545560100 ... SistaSista
Resultat 981 till 1 000 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #981


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sensorer - det är ju helt beroende på vad du själv vill mäta. Är du t ex segelflygare så är ju variometer ett säkert förstaval medan andra farkoster kan behöva andra mätningar. Men är du osäker så strunta i att köpa några och komplettera senare när du fått lite mera "kött på benen". Finns att köpa i Sverige med kort leveranstid och något billigare från t ex http://www.aircraft-world.com/ och då kostar frakten typ 2,5 $ och du har dom inom ca: 1 vecka. Så akuta är ju knappast telemetrimöjligheterna trots allt... En vanlig telemetri-mottagare är ju t ex X8R men åter - det beror ju på dina egna behov.
    Roger

  2. #982
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Digital Telemetri fungerar med X-mottagarna:
    X4R, X4R-SB, X6R, och X8R.
    Digital Telemetri ska även fungera med de lite billigare D-mottagarna: D4R-II, D6R-II och D8R-II plus.
    Även alla äldre D8R, D8RV2, D8RSP, D8RXP, D8R-II ska ha digital telemetri.
    Analog Telemetri D4FR, D6FR och troligen även VD5M även om jag inte ser någon kontakt för det på fotona av den.

    Jag rekommenderar X6R och X8R, då är det bara att plugga i altimetern. Med D4R-II och X4R måste man löda (kablar). Dessa kablar får man med X4R men inte med D4R-II. Tyvärr är det så att D4R-II och X4R är de enda som är tillräckligt små för DLG. Har inte och tänker inte prova analog telemetri.
    fredrik

  3. #983

    Standard

    Jag tycker det är lite oklart vilka mottagare som är kompatibla med Taranis.
    Ja har en gammal D8R och den går inte att binda t.ex.
    De non telemetry som jag har funkar inte heller.
    V8R7SP & V8R7.

    Nu har jag en DJT modul sedan förut så det går ju att köra genom den.
    Men det blir att uppgradera mottagar samlingen framöver.

    En lista med kompatibla mottagare vore önskvärt.
    Kanske något att komplettera första posten med?

    Hittade en lista.
    http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3437
    Den är 1½ år gammal men kanske något att bygga på?

  4. #984

    Standard

    Tittar man på http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=113 så står det "FrSky X series, D series and V8-II series receivers" vilket jag tolkar som att din D8R borde fungera medans V8-mottagarna måste vara med "-II" version 2.
    Jag har för mig att man binder på olika sätt mot Taranis och DJT så kolla manualen till mottagaren.
    /Jonas

  5. #985

    Standard

    Ok efter lite läsning i manualen...
    D8R går att Binda i D8 Mode.

  6. #986

    Standard

    flertalet FRsky mottagare går att binda.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #987
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Alla FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på D eller X går att binda till Taranis.
    Alla FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V och slutar på II går att binda till Taranis.

    De enda V-mottagare som inte går att använda med Taranis är första generationens V-mottagare, dvs de som har ett namn som börjar V och inte slutar med II.

  8. #988

    Standard

    Är sugen på en Taranis och hittade detta pris http://www.firstpersonview.com/rc-co...h-x8r-receiver

    Tycker det verkar lite för bra, är det någon gammal variant?

  9. #989


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - köper du från USA så skall du absolut räkna med att det tillkommer 25 % moms på hela beloppet samt 100--150 kr i "tullhanteringsavgift". Sen fanns ju inte sändaren lagerförd heller - och kanske kommer den inte heller åter eftersom Taranis Plus släppts och den verkar bli lite dyrare än den vanliga Taranisen.
    Roger

  10. #990

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tja - köper du från USA så skall du absolut räkna med att det tillkommer 25 % moms på hela beloppet samt 100--150 kr i "tullhanteringsavgift". Sen fanns ju inte sändaren lagerförd heller - och kanske kommer den inte heller åter eftersom Taranis Plus släppts och den verkar bli lite dyrare än den vanliga Taranisen.
    Roger
    Aha ok, då ska jag nog satsa på Plus varianten istället då, tack

  11. #991

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    En fråga från en som inte känner Taranis så värst ingående; -
    vad är skillnaden på X9D och X9D Plus? Kanske har nämnts redan någonstans som jag har missat.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  12. #992


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Kalle,
    Kopierar in lite text från en beskrivning av Plus-modellen:
    "The Plus version comes with the brand new heavy-duty aluminum travel case. The case has thick brushed aluminum sides with a stronger outer frame. The radio also includes a Haptic Vibration Feedback System which provides an alternative feedback system to the existing voice and sound. If you are a club member this is a welcome addition without annoying your fellow club members. The Plus also includes a dual color LCD back-lit screen, allowing you to adjust from white to blue. Each radio ships with the newest firmware version to support the new haptic vibration feedback system. "
    ...sen finns den antagligen att köpa både med och utan alu-väskan skulle jag tro.
    Roger

  13. #993

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Så det hänger bara på vibration och val av blå bakgrund på skärmen. Tja, det drar ju lite mer ström förstås. Det går nog lika bra att flyga utan dom finesserna. För övrigt verkar plus-versionen bara gå att hitta i USA. Hobbyking har ju inte den ens med i egna listan. Endast ACCST
    Jag beställde en Taranis i början på Juli som tyvärr försvann spårlöst med Malaysian Airways. Många har haft liknande problem har jag sett. Det är tråkigt för Hobbykings rykte, för trots att det inte är deras fel får ju dom ta smällarna.
    I alla fall, efter mycket sökande och utredningar både från mig och Hobbyking, så har dom konstaterat att den inte går att spåra någonstans.
    Därför har dom nu (efter 83 dagar ) gett mig en 'refund' på hela summan inkl frakt som nu ligger på mitt hk-konto så att jag kan göra ett nytt köp. Frågan är nu bara om jag törs beställa någon därifrån. Europe warehouse eller United K. har ju som vanligt inte någon överhuvudtaget.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  14. #994
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Så det hänger bara på vibration och val av blå bakgrund på skärmen. Tja, det drar ju lite mer ström förstås. Det går nog lika bra att flyga utan dom finesserna. För övrigt verkar plus-versionen bara gå att hitta i USA. Hobbyking har ju inte den ens med i egna listan. Endast ACCST
    Jag beställde en Taranis i början på Juli som tyvärr försvann spårlöst med Malaysian Airways. Många har haft liknande problem har jag sett. Det är tråkigt för Hobbykings rykte, för trots att det inte är deras fel får ju dom ta smällarna.
    I alla fall, efter mycket sökande och utredningar både från mig och Hobbyking, så har dom konstaterat att den inte går att spåra någonstans.
    Därför har dom nu (efter 83 dagar ) gett mig en 'refund' på hela summan inkl frakt som nu ligger på mitt hk-konto så att jag kan göra ett nytt köp. Frågan är nu bara om jag törs beställa någon därifrån. Europe warehouse eller United K. har ju som vanligt inte någon överhuvudtaget.
    Här finns 3 st B-version http://www.t9hobbysport.com/frsky-ta...hz-transmitter
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  15. #995
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hobbyking har bytt tillbaks till Singapore frakt, så nu fungerar frakten igen. Men det finns europeiska alternativ utan MOTOPS (Moms o Tull o Postens Straffavgift)
    Det finns 3! sändare i lager i England av B-varianten http://www.t9hobbysport.com/frsky-ta...hz-transmitter.
    Det finns okänt antal i lager i Sverige (Ove) troligen B-varianten http://airmedia.se/index.php/frsky-t...telemetri.html
    fredrik

  16. #996


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Kommer att finnas i en butik rätt nära dig Kalle (i E-tuna) men det tar nog några veckor till (w. 42 säger dom) innan Plus-modellen finns hemma - http://www.uavsystems.se/taranis-plu...ml?cPath=28_44
    Roger

  17. #997

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Tack för tipsen alla!
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  18. #998

    Standard

    Börjar inte direkt bra det här. Installerade OpenTX companion 2.0.12. Kopplade in radion (Taranis PLUS) och uppdaterade FW. Allt verkade gå bra men nu när jag startar radion så kör vibratorn igång för fullt i drygt 10s och den varnar för throttle och brytare om vartannat, detta hände inte innan uppdatering av FW. Detta sker även oavsett hur throttle och brytare står.

    Sedan blir skärmen bara blank, ingen meny. Så fort man klickar på en knapp så börjar vibratorn köra igen och ungefär lika länge som vid startup.

    Dum som jag var så tog jag ingen backup innan. Tycker hittills den suger rätt rejält, någon som har en lösning?

  19. #999
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Går det att kalibrera spakarna? Annars skulle jag ladda ner 2.0.12 igen till datorn och flasha om sändaren.
    fredrik

  20. #1000

    Standard

    Hur kalibrerar man spakarna, via companion?

Sidan 50 av 107 FörstaFörsta ... 40454647484950515253545560100 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •