Reklam

 
Sidan 90 av 107 FörstaFörsta ... 40808586878889909192939495100 ... SistaSista
Resultat 1 781 till 1 800 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1781


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vad har du ställt RSSI-larmet på? Kör du med defaultvärden skulle åtminstone jag vara orolig. 70-80 meter med normal output tyder på att något inte är riktigt OK.
    Ta en annan mottagare och gör ett identiskt test! Och gärna om du kan låna en sändare av någon kompis och prova med den. Då kan du få fram om problemet ligger i mottagaren eller sändaren. Jag skulle t.ex. inte utesluta antennfel på sändaren...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #1782

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kör default varning. Ja, något är helt klart skumt. Jag trodde det var batterispänning senast men det verkar vara ett annat problem. Jag skall repetera mitt första rangetest imorgon. Jag har några fler mottagare att testa som referens. Det är inte länge sedan jag testade en D4 och en D8 inför försäljning och de tog 75-80 m och denna x8 var minst 15 m vassare.

    Är alla dåliga är det sannolikt sändaren, återkommer här oavsett.

    Planet flög iaf bra även denna gång. Riktigt bra stig, inte lodrätt men rätt nära.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #1783

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kunde inte vänta till imorgon:

    Ställde tre plan på altanen och satte igång dem, sen blev det vandring fram och tillbaks.
    X4R svart, parallella antenner, glasfiber
    X4R vit m parallella antenner, separerade foam
    X8R PCB, 90 grader en vertikal

    X8R hade klart bäst siffror på signalstyrka i både range och full.
    Aldrig under 60dB när de andra två hade 48-55.
    Telemetrin visade dock att värdet från X8R gick ned till 0 regelbundet och då kom varning.
    Felet kom oavsett rangetest eller full.

    De andra två låg lägre, ned till 45-50 dB med sändaren på marken bakom en klippa men aldrig så de tappade.

    Bytte strömkälla på X8R från LiPO&ESC till lös ack och felet var kvar. Sen drog jag ut kontakten till vario och då fungerande allt. Kopplade tillbaka allt utom vario. Fungerade. Kopplade vario. Fungerade.

    Så felet var enbart på modellen med X8R och verkar vara någon slags glappkontakt eller liknande som kommer från varion eller mottagaren. Att problemet försvann efter att jag ha dragit ut och satt i en kontakt är oroande men samtidigt lugnande. Trots allt fick jag ju en varning att något inte stod rätt till och har lärt mig vad jag kan titta på om jag får dålig räckvidd i range test - titta på värdena och inte bara gå på varningen.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #1784


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det verkar som att du har isolerat felet till X8R-mottagaren. Låt någon kompis med Taranissändare testa den mottagaren med sin sändare för att få det verifierat. Och vicka på kontakter mm på mottagaren och ge akt på RSSI-värdet (med lite avstånd mellan sändare-mottagare).

    Det handlar ju bara om några sketna hundralappar för en mottagare så chansa inte och riskera en hel kärra pga dumsnålhet. Kärror ska kvaddas för att man styrde fel, -Inte för att det glappade i elektroniken någonstans...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #1785

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kommer följa ditt råd Gasman. Min flygkompis (som inte hänger här) gav mig också rådet att byta ut grejer. Frånsett det ekonomiska är det ju en säkerhetsfråga. Jag har en X6R eller en D8 att stoppa i.

    Jag skall även sätta mig in i logg-funktionen så jag kan se i efterhand hur det ser ut.

    För ev prov lite längre fram i tiden? Är det någon Taranisägare här som bor eller flyger i Göteborg? Jag bor i sydväst.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #1786

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Nu vill jag uppgradera min Taranis (D) Plus från original fw "opentx-x9dp-v2.0.9.2-eu" till 2.1.6 så jag får samma programvara som i min X9E. Har läst på flera ställen och får olika info om vad man ska tänka på och framför allt hur man enklast utför uppgraderingen. Är till exempel metoden att ansluta via USB med sändaren avslagen fortfarande aktuell? Sändaren dyker inte upp som enhet om jag gör så.
    Någon som gjort detta?
    Dags att rapportera hur det har gått med uppgraderingen av min Taranis Plus:
    Först använde jag Companion 2.0 och gjorde backup på EEPROM och SD-kort. Dessutom två backups "Radio to File", varav den ena sparades för v2.0 och den andra för 2.1 (se nedan). Allt för att ha möjlighet att backa tillbaka om det skulle bli problem.
    Därefter bytte jag till Companion 2.1.6 och öppnade den av de två "Radio to File" .bin-filerna som jag sparade för 2.1. Den konverterades då automatiskt till 2.1-format, därav finessen mad att spara filen i två exemplar enligt ovan.
    En ny profil skapades i Companion som jag kallade "Min Taranis D Plus" och med den profilen vald (viktigt!) bockade jag för valda delar i Settings>Build Options samt valde en egen Splash Screen.
    Nu var det dags att ladda ner min nya firmware, klickade på Download och erhöll filen "opentx-taranisplus-noheli-eu-nooverridech-faichoice-en-2.1.6.bin"
    Sedan Read/Write>Write Firmware to Radio, valde den nedladdade filen, ingen bock för "Check hardware..." och valde "Use another start screen".
    När den nya fw:n skrivits in kopplar man bort USB och avbryter Bootloader mode. När sändaren startas normalt igen konverteras filerna automatiskt till 2.1 format.

    Från och med nu kan jag alltså använda companion 2.1.6 till både taranis D Plus och Taranis E men jag måste alltid tänka på att använda rätt profil för Settings.

    Jag uppdaterade också själva Bootloadern men det tar jag inte med här.
    /Leif

  7. #1787

    Standard

    Loggning är enkelt:
    1. Aktivera "log" på de telemetrisensorer du vill logga (tex RSSI)
    2. Gå in i meny "special functions" för att ställa in när loggning ska ske.
    Ska loggning ske hela tiden väljer du "ON" som villkor, det går lika bra att koppla till switch om man vill styra när loggning ska ske.
    Action = "SD LOGS"
    Parameters=intervall
    ENABLE

    Klart!

  8. #1788

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Någon här som satt upp en Cyclops STORM osd med en elevon-kärra? jag får inte det att fungera.

    Vä servo till ail/out, Hö servo till ele/out. I Taranis 2 mixrader på CH1, en för VÄ ail, en för VÄ ele och motsvarande på CH 2 för Höger men med OSDn ansluten reagerar bara ena servot på AILspaken och andra på ELEspaken.

    ELEVON ställt till Y i osdn. Fattar inte hur det ska göras annorlunda...

  9. #1789

  10. #1790

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Loggning är enkelt:
    1. Aktivera "log" på de telemetrisensorer du vill logga (tex RSSI)
    2. Gå in i meny "special functions" för att ställa in när loggning ska ske.
    Ska loggning ske hela tiden väljer du "ON" som villkor, det går lika bra att koppla till switch om man vill styra när loggning ska ske.
    Action = "SD LOGS"
    Parameters=intervall
    ENABLE

    Klart!

    Funkar finfint. Satte det på en knapp. Valde ett "lämpligt" ljudspår och blev smått överraskad när den läste "you turn me on" eller nåt sånt.... Bytte till "active" istället.

    Glömde bocka i log i listan på alla utom RSSI, den fungerade helt perfekt. Man ser tydligt när jag suttit och ryckt i kablar mm. och därefter fick modellen ligga i 20 min och bara logga. Tyvärr har jag inte lyckats repetera felet eller hitta någon orsak, lyft locket på mottagaren och granskat alla lödningar, dragit i kablar etc.

    Jag flög en ack i kylan med min Magnum, inga problem frånsett iskalla fingrar. Lyx med ett slätt isfält att landa på.

    Vem blir först med 2.1.7? Skall man avvakta?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #1791

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Tackar, har sökt i tråden utan att hitta...
    men ska testa det som rekommenderas. Inte mixa något i radion utan lämna allt till STORM. Det funkar säkert, hoppas jag...

    ...och det gjorde det en mixrad för AIL och en för ELE, klart! Tack för hjälpen
    Senast redigerat av Flahultarn den 2016-01-06 klockan 07:55.

  12. #1792

    Standard

    Jag ser inte mitt Lua script i sändaren vid mitt första trevande försök efter instruktionen på Open Tx University av Isaac Davis:
    http://open-txu.org/home/grad-school...del-scripting/
    Allt går bra fram till stycket "Selecting and Running Your Lua Script punkt 7. Enligt instruktionen ska jag då se mitt script men jag ser bara tre streck:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lua error.JPG 
Visningar:	74 
Storlek:	14,4 KB 
Id:	56451
    Filen har jag lagt på SD-kortet/SCRIPTS/MIXES i min X9E med OpenTx 2.1.7
    /Leif

  13. #1793

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    bugg. Gör det i companion och kopiera över modellen.

  14. #1794

    Standard Ny firmware igen!

    Hej,
    såg hos rc-soar.com att FrSky har släppt ny FW till XJT modulen, X8R, X6R och X4R mottagarna.
    Detta innebär att det finns 3 varianter
    1. Non EU-World såldes i Europa tom dec. 2014
    2. EU såldes i Europa under 2015, innehåller ej Listen-Before-Talk (LBT). Alltså ej uppfyllande gällande EU regler.
    3: EU-LBT säljs från och med jan. 2016.
    FrSky avråder ifrån användning av EU firmware eftersom man konstaterat sämre räckvidd samt div. funktionsavbrott och rekommenderar upgrade till EU-LBT. Dessutom kommer det inte bli möjligt att flasha om från Non-EU till EU-LBT och tvärt om efter mån 6 2016 enligt inlägg på RC groups.

    Enligt samma inlägg så gäller samma sak för Futaba 18Mz och 14SG. De behöver oxå uppgraderas med ny firmware för få LBT.

    Jag har hitills spenderat mer tid med att uppgradera min FrSky än jag har flygtid på den.
    /silentglider

  15. #1795

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Här är länken till RC-soar bloggen
    http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/l...05639439009108

    Lutar åt en EU/LBT vad det lider mao.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  16. #1796

    Standard

    Hoppsan, jag trodde att nuvarande EU-variant hade LBT implementerat. Nåja, jag kommer förstås att uppgradera till EU-LBT. Kan någon länka till en bra instruktion för proceduren? Jag har inte använt metoden att uppgradera/uppdatera med hjälp av själva sändaren ännu. Det enda jag gjort är att uppgradera mottagare till EU med hjälp av programmet "frsky_update_Sport" och "FrUSB-3 Upgrade Cable".
    (Jag har Taranis D och E med FW 2.1.7)
    En annan undring: Hur är det möjligt för FrSky att förhindra flashing efter viss tid? Kan väl i så fall bara gälla produkter som levereras efter 06/2016?
    /Leif

  17. #1797

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tittade in på t9hobbysport och såg att de redan har "gamla EU" samt "LBT" för t.ex. x6r

    Reverse-update är möjligt på LBT än så länge.

    http://www.t9hobbysport.com/frsky-x6r-receiver
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #1798

    Standard

    Hej Leif, jag kopierade XJT, X8R filerna till SD kortet i mapp FIRMWARES. Sedan startade jag sändaren gick till mapp FIRMWARES och klickade sen på XJT filen. Du får fråga om du vill flasha intern eller extern modul. För att flasha X8R måste du tillverka en adapter kabel. Info finns i den nerladdade samlingen. Lycka till!
    /silentgliuder

  19. #1799

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av silentglider Visa inlägg
    Hej Leif, jag kopierade XJT, X8R filerna till SD kortet i mapp FIRMWARES. Sedan startade jag sändaren gick till mapp FIRMWARES och klickade sen på XJT filen. Du får fråga om du vill flasha intern eller extern modul. För att flasha X8R måste du tillverka en adapter kabel. Info finns i den nerladdade samlingen. Lycka till!
    /silentgliuder
    Tack Owe för bra info
    /Leif

  20. #1800

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    (Jag har Taranis D och E med FW 2.1.7)
    Har du hunnit testa hur de uppdaterade svenska röstfilerna fungerar. Om dom nu blev med i den här uppdateringen.

    /Mats

Sidan 90 av 107 FörstaFörsta ... 40808586878889909192939495100 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •