Reklam

 
Sidan 54 av 107 FörstaFörsta ... 444495051525354555657585964104 ... SistaSista
Resultat 1 061 till 1 080 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1061


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Hej.

    Nej, jag har inte testat ännu men kommer att göra det idag.

    Ha dé bra!

    //McLund

  2. #1062


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
    Har du testat?
    / Jonas
    Hej igen....

    Jo, nu har jag testat i radion och det funkar "nästan" helt perfekt.

    Detta funkar helt kalasbra:

    "För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

    ---------

    Men detta funkar inte riktigt som tänkt:

    "Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då....."

    Som det funkar nu är:

    Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge (= tillåtet gasläge) så räcker det med att hålla inne momentknappen <SH> i sekunder igen så återaktiveras gasen direkt.

    ---------

    Annars funkar inställningen helt perfekt och jag är helt förbluffad av vad man kan göra i Taranisen.

    Jag vill även passa på att rekommendera följande webadress http://rcsettings.com/ för den som är intresserad av att testa olika inställningar i Taranisen.


    Tack nn gång för all hjälp!


    Mats McLund

  3. #1063

    Standard

    Hej på er i Taranistråden!

    Detta måste väl vara en av de längre trådarna på forumet? Jag tänkte höra med som ägt Taranis ett tag om ni är nöjda? Finns det något som har krånglat mer att det tydligen var något med spakarna i början. Frånsett att en del kan tycka att den ser lite billig och kanske lite gammal, finns det något i funktionen som inte håller måttet med en lite dyrare radio av känt märke? Jag börjar komma i det läget att 6 kanaler inte riktigt räcker till för klaffar killswitch differentierade skevroder osv.
    /Mats

  4. #1064


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag har varit lite skeptisk till kvaliteten och därför väldigt försiktig med min Taranis. Bara kört den på enklare (=billigare) grejer hittills. Men den har funkat utan några som helst problem så jag kommer flytta över de flesta flygetyg till den allt eftersom. Ligger fortfarande kvar på versionen precis innan 2.0 eftersom den funkar för mig och det verkade vara lite problem åtminstone med de första 2.X releaserna så jag valde att vänta med ytterligare uppgraderingar av firmware.

    Börjar fatta möjligheterna som finns i programmeringen och det är det som tilltalar mig. En förhållandevis hög inlärningströskel (åtminstone för oss fossilerade dinosaurier) men när man släpper det gamla tänket så är det sjukt bra. Och då är det nog bra att öva på att skapa massor med olika setuper så att man blir van med hur man programmerar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #1065

    Standard

    Jo programmeringen både skrämmer och lockar. För mig kan det nog vara en idé att köpa radion under lågsäsong och försöka lära mig den i lugn och ro.

    /Mats

  6. #1066
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Man kan mixa i inputs, man kan mixa i mixar och man kan göra override i specialfunktioner. Det finns alltså normalt tre sätt att göra sina mixar på. Om man blandar friskt så tror jag att man tillslut inte själv vet vad man har gjort. Jag har satt följande begränsning på mig själv: alla mixar utom throttle cut i mixar. Throttle cut för elmodeller i specialfunktioner. Throttle cut för metanolmodeller har jag fortfarande i mixar. Jag vill då ha dessa tre faser på gasen : tomgång/flygläge/avstängd
    Jag har inte upptäkt något fel på min mer än begränsningen att de första mottagarna inte längre stöds. Därför har jag satt på en DJT-modul. Jag tycker att backup mellan dator och sändare är ett stort plus, så jag har gått över till 2.0. Jag har provat att göra en 24-kanalerstest och det fungerar (med 3 olika mottagare). Då hade jag 16 inbyggda i Taranis och 8 med DJT-modulen. Detta har jag haft som bänkprov och inte i någon modell.
    fredrik

  7. #1067

    Standard

    Blir lite osäker på vilka mottagare som inte stöds men visst är det V8 FR I som inte stöds medan V8 FR II med det nya utseendet stöds? Jag har ändå utrangerat dom två V8 FR I jag har då båda varit med om lite våldsamma krascher plus att jag inte litar på att antennerna sitter fast på dom. En kraschen berodde på att ena antennsladden lossnade. Dom nya mottagarna har inte det problemet och det var väl väldigt få som drabbades även med gamla modellen.

    /Mats

  8. #1068
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Följande X-serie stödjs (digital telemetri)
    X4R (D16-mode)
    X4R-SB (D16-mode)
    X6R (D16-mode)
    X8R (D16-mode)

    L-Serien (long range)
    L9R

    V-Series (ingen telemetri)
    V8R4-II (bara i D8-mode)
    VD5M (bara i D8-mode)
    V8R7-II (bara i D8-mode)
    V8FR-II (bara i D8-mode)

    D-Series (analog (och digital) telemetri)
    D4FR (D8-mode)
    D4R-II (D8-mode)
    D6FR (D8-mode)
    D8R (D8-mode)
    D8R-V2 (D8-mode)
    D8R-XP (D8-mode)
    D8R-SP (D8-mode)
    D8R-II (D8-mode)
    D8R-II Plus (D8-mode)
    fredrik

  9. #1069

    Standard

    Vad betyder D8 mode?

    /Mats

  10. #1070
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    D8-mode är en av sändarmoderna så som det står i sändaren. Den kallas även D-mode på http://www.frsky-rc.com. Denna mode har telemetri om mottagaren stödjer det. Max antal kanaler är 8.

    D16-mode är en annan mode så som det står i sändaren. Den kallas även X-mode på http://www.frsky-rc.com. Denna mode har telemetri och sändarstyrd failsafe. Max antal kanaler är 16.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2014-10-22 klockan 08:57.
    fredrik

  11. #1071

    Standard

    Har nu moddat dit två reglage. Dels en 6-pos brytare och en låsbar vipp-brytare. 6-pos brytaren är ännu inte installerad då jag inte vet vilken potentiometer jag ska ersätta. Låsbrytaren är till för att stänga av/på strömförsörjningen till modulen (BAT+).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141023_083508.jpg 
Visningar:	540 
Storlek:	128,0 KB 
Id:	48345
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141023_083555.jpg 
Visningar:	537 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	48344

    6-pos brytare: http://www.rangevideo.com/frsky-tara...ap-switch.html

    Vipp-brytare med låsning: http://www.ebay.com/itm/301329879832...%3AMEBIDX%3AIT

  12. #1072

    Standard

    Har kollat runt lite hos olika handlare som säljer Taranis men den verkar finnas i lite olika versioner och jag blir inte riktigt klok på vad som är vad. Dom flesta verkar i alla fall ha det nya större batteriet men så finns det även Taranis Plus medan andra skriver Taranis version B01 och åter andra bara version B. Men är Version B det samma som Taranis Plus eller är Plus en extrautrustad variant?

    Det är ju lite trist om man tycker sig ha hittat en radio till bra pris och sedan visar det sig vara en billigare modell. Det är ju ok om man vet om det och väljer så men man vill ju veta vad som är vad.

    T9Hobby säljer Taranis Plus men där tycker jag frakten är så dyr. Sedan finns Giant Chark men där står det inte Plus utan bara att "this Version comes with the 2000mah battery and updated sliders" Och längre ner att det är "version number B01"

    /Mats

  13. #1073
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Taranis A är första varianten
    Tarains B och B01 är samma variant. De har bättre ljud (skärmade kablar), ny laddkrets för större batteri (2000mAh), samt nytt innehåll på sdkort och nyare firmware. Fast de sista två går att ladda ner.

    Taranis + är senaste som är som B/B01 fast med taktil feedback inlagd och bättre display (och nyare firmware)
    fredrik

  14. #1074

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det är LCD skärmen bl a som är uppdaterad på Taranis Plus så har den inte den nya LCD skärmen kan det ju inte vara en Plus.
    Om man Gogglar lite på Taranis Plus version B01 så finner man att både "Taranis" och "Taranis Plus" finns i B01 så då kan du inte gå på bara "B01".

    /Bo

  15. #1075

    Standard

    Ok Tack!

    Är det rätt förstått att skillnaden mellan A och B är mer avgörande än skillnaden mellan B och B Plus? Det där med taktil feedback kan jag nog vara utan men frågan är hur mycket det skiljer på displayen. Är displayen på version B utan plus dålig eller svårläst på något sätt? Nu är väl prisskillnaden inte mer än någon hundralapp hit och dit så det handlar mer om vad som går att få tag i.

    En dum fråga men visst går firmware att uppdatera? Om det nu är nödvändigt av någon anledning. Jag torde inte tillhöra de mer avancerade användarna av radion och flyger endast konventionella modellflygplan.

    /Mats

  16. #1076
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Displayen på version B01 som jag har är OK, syns bra både i mörker och i solsken. Men som allt annat kan den bli bättre. Den är bättre än displayen i en Futaba 7C och Spektrum DX6i som jag har att jämföra med. Den är sämre än skärmen i min OnePlus One-mobil.

    Det går rätt så lätt att uppdatera. Om man har firmware före version 2.0 måste en drivrutin installeras. Om man har version efter 2.0 behövs ingen drivrutin. Det behövs alltid en USB typ a - micro USB type B kabel

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	USBmini.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	8,2 KB 
Id:	48376

    Nytt vid 2.0 är programmeringsguide "LUA-script" i sändaren. Nytt är också enkel backup/restore till datorn.
    Börjar man med gammal progamvara så att drivrutin behövs så installaras den med Zadig som hämtas på

    http://www.open-tx.org/downloads.html
    fredrik

  17. #1077

    Standard

    Nu slant fingret till och råkade träffa köpknappen. Efter lite velande hit och dit blev det en Plus version från T9 Hobby . Bara radion utan vare sig mottagare eller aluminiumväska. Det blev väldigt mycket billigare om man beställde radion utan väska och jag har en känsla av att den ändå inte skulle bli använd efter ett tag.

    /Mats

  18. #1078
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Då gäller det för dig att fundera ut vilka plan du eventuellt vill ha telemetri till, om du ska använda SBUS i något plan och så vidare för att välja mottagare. Leveranstiden från T9 är ganska snabb, jag tror jag fick mina grejor efter 3 dagar.
    Jag köpte X6R till ena segelplanet och X8R till andra, samt X4R till dlg:erna.
    I övrigt kör jag utan telemetri med D8R-II plus eller D4R-II till inomhus.
    Och så har jag några gamla V7R som jag använder min DJT-modul till.
    fredrik

  19. #1079

    Standard

    Jag har väl inte funderat så mycket på telemetri och har väl inte saknat det än så länge. Det jag dock skulle kunna tänka mig var intressant är kanske att övervaka acken på en elkärra och ev. en variometer till elseglaren. Men när man väl har möjligheten kanske man blir sugen. Jag har en V8FR II sedan förut och två till är på väg från Hobby King. Jag beställde dom innan jag bestämde mig för att köpa radion. Annars skulle jag nog beställt mottagare med telemetri

    Låter bra att det är snabb frakt men bor man upp i norr och en bit på sidan om brukar det ta några dagar extra.

    /Mats

  20. #1080


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Taranis - Ändra Vikt- eller Min/Max-värdet?

    Hej på er.

    Jag undrar om det finns någon rekommendation på att ändra på en kanals Vikt-värde till passande värde, eller skall man välja att ändra Min/Max-värdet istället?

    Ta t.ex Sidorodret, skall man välja att minska Vikt-värdet från 100 till t.ex 60 i Mixrarna, eller skall man lägga in det på Min/Max-värdet under Servona istället?

    Vilket är tycker du är bäst och isåfall varför?


    Tack på förhand för din kommentar!


    Mats McLund

Sidan 54 av 107 FörstaFörsta ... 444495051525354555657585964104 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •