Reklam

 
Sidan 81 av 107 FörstaFörsta ... 3171767778798081828384858691 ... SistaSista
Resultat 1 601 till 1 620 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1601

    Standard

    X9E:
    Mina spakar sitter stenhårt, är det nån som vet hur man justerar längden?
    Är spakarna ihåliga så att det att montera brytare i dem?
    Horisontell_spaksensor - kontakterna juckar när man rör spakarna vertikalt. Är det bara jag som tycker det ser ut att kunna bli problem? Hur har ni gjort?
    MVH!
    /Johan

  2. #1602

    Standard

    Man lossar låsskruven i spaktoppen med insexnyckel och gängar spaken uppåt. Men som du noterat så sitter själva spaken stenhårt, jag fick hem min X9E idag från AM idag och fick använda tång med skyddsduk emellan på de ena spaken. Och ja, de är ihåliga. Sågt ett youtubeklipp med omkopplare i vänster spaktopp. Jag noterade inte någon "juckande" kontakt när jag inspekterade. Lite osäker på vad du menar?
    /Leif

  3. #1603

    Standard

    Så här vickar kontakten när spaken rör sig:
    https://goo.gl/photos/idKoAeBohz4mVvZ3A
    ...inte helt bra!
    /J

  4. #1604

    Standard

    Håller med, kontakten vickar på min sändare också. Får fixera med något som går att ta bort vid behov, smältlim eller liknande. Jag ville använda ratten F2 som volymkontroll på samma sätt som på min X9D men det funkade inte. Det visade sig att F1 och F2 inte var kalibrerade alls och efter kalibrering blev det OK.

    På klubbkompisens som han fick hem i måndags fungerade inte SC (switch 7 höger), den var ständigt på mittläge. Den var inte helt ner tryckt i kontaktbanken. Det finns alltså anledning att granska detaljer både på X9E och som påpekats tidigare X9D.

    Ett stort bekymmer för mig är armarna för nackrem (gillar inte den bökiga selen), sändaren är inte alls i balans utan hänger kraftigt framåt. Funderar på att helt enkelt byta dem mot 5 mm rundstål som bockas på lämpligt sätt och går framåt ut över sändaren för bättre balans. Eller finns andra lösningar?
    /Leif

  5. #1605


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - plastarmarna som du talar om Leif är nog inte den bästa konstruktionslösningen och frågan är hur man skall lösa detta problem på ett bra sätt. Dom verkar ha koncentrerat sig mera på hur de skall gömmas undan när man inte använder dom än hur de skall fungera när man faktiskt använder sändaren.
    Roger

  6. #1606

    Standard

    Hej, jag har sett två lösningar på RCGROUPS:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...484787&page=75
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...484787&page=76

    Jag gjorde ett försök att ladda modeller till sändaren igår, men det gick inte alls.
    Så här gjorde jag
    Först laddade jag upp alla inställningar till companion.
    Jag kopierade en färdig modell från 9X till inställningarna ifrån X9E.
    Sen laddade jag upp resultatet till radion.
    Radion larmar om nått EEPROMfel och därefter är samtliga inställningar raderade.
    ....bara att göra om allt från början (skit!)

    Varför funkare det inte??? Måste jag uppdatera FW för att companion ska kunna användas?

  7. #1607


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Så här vickar kontakten när spaken rör sig:
    https://goo.gl/photos/idKoAeBohz4mVvZ3A
    ...inte helt bra!
    /J
    Det där kommer garanterat att sluta med en bruten kabel! Det är ju själva f-n att de inte kan använda sån här flat ledning som t.ex. används till locket/displayen i en notebook.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #1608

    Standard

    Problemet med uppladdning från companion verkar vara löst. Jag hade missat att ändra setting i companion till korrekt radio, den stod på 9XR-PRO.
    Nu tycks det funka.
    /J

  9. #1609

    Standard

    När jag skulle kolla vilken version av FW jag hade i radion efter uppdatering så står det i displayen:
    "(ENTER Lång) säkerhetskopiera EEPROM (MENU Lång): Factory reset" .
    Är det något som jag bör göra och varför?

    /Mats

  10. #1610
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag skulle valt säkerhetskopiera. Kan vara bra att ha säkerhetskopia av EEPROM (modellminnen) på SD-kort. Factory reset tar bort alla modeller. Skulle du av misstag trycka på factory reset så är en säkerhetskopia bra.
    Version kan man se i vanliga menyn genom att bläddra fram i radiomenyn (ej modellminnesmenyn)
    fredrik

  11. #1611

    Standard

    Jo det var där versionen av FW stod som det också stod om säkerhetskopiering. Själva modellerna brukar jag lägga en kopia av på datorn också. Men jag gör nog en säkerhetskopia, det kan ju knappast vara någon nackdel.

    /Mats

  12. #1612
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    När jag skulle kolla vilken version av FW jag hade i radion efter uppdatering så står det i displayen:
    "(ENTER Lång) säkerhetskopiera EEPROM (MENU Lång): Factory reset" .
    Är det något som jag bör göra och varför?

    /Mats
    I Companion finns valet / knappen: --- gör backup av radion ---
    Är detta samma sak som: säkerhetskopiera EEPROM ?

    Om det inte är det , vart sker säkerhetskopiera EEPROM ?

  13. #1613

    Standard

    I back upp av radion gissar jag att du spara radions alla inställningar i Companion.

    När jag uppgraderade EEPROM som jag nyss gjorde tryckte jag lång MENU och sedan PAGE fyra ggr. Då stod det längst ner på Displayen hur man gör. Tryck ENTER Lång.

    /Mats

  14. #1614
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    I back upp av radion gissar jag att du spara radions alla inställningar i Companion.

    När jag uppgraderade EEPROM som jag nyss gjorde tryckte jag lång MENU och sedan PAGE fyra ggr. Då stod det längst ner på Displayen hur man gör. Tryck ENTER Lång.

    /Mats
    Jo men vart ska säkerhetskopieringen ske ?
    Man måste ju spara filen / filerna på ett säkert ställe ...

    Typ hårddisk / USB pinne eller dyligt

  15. #1615
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Jo men vart ska säkerhetskopieringen ske ?
    Man måste ju spara filen / filerna på ett säkert ställe ...

    Typ hårddisk / USB pinne eller dyligt
    Eller google drive, dropbox, box, onedrive eller annan molnservice. Svårare att tappa bort än en usb-pinne
    fredrik

  16. #1616
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eller google drive, dropbox, box, onedrive eller annan molnservice. Svårare att tappa bort än en usb-pinne
    Ja precis , gärna flera ställen om mkt arbete är nerlagt

    ( tänk på dom som jobbat på ett STORT projekt i flera år och får laptopen stulen, vissa hade ingen backup ... )

  17. #1617

    Standard

    Jaha! Nu fattar jag vad du menar. Någon sådan säkerhetskopiering har jag inte gjort. Men var man sparar filen är väl som sagt upp till var och en. Kommer det upp en ruta där man kan välja mellan olika lagringsmedier som när man sparar andra saker på datorn? Jag har sparat modellerna i en mapp som jag har på skrivbordet men den är ju bara dom det.

    /Mats

  18. #1618
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jaha! Nu fattar jag vad du menar. Någon sådan säkerhetskopiering har jag inte gjort. Men var man sparar filen är väl som sagt upp till var och en. Kommer det upp en ruta där man kan välja mellan olika lagringsmedier som när man sparar andra saker på datorn? Jag har sparat modellerna i en mapp som jag har på skrivbordet men den är ju bara dom det.

    /Mats
    Säkerhetskopiering i Companion görs till valfri mapp i datorn, eller var man nu vill

  19. #1619

    Standard

    Jaha! Får nog göra en sådan back upp. Sparas då alla inställningar och uppdateringar av FW mm. ?

    Vad roligt att du nu skaffat en Taranis, du som en gång startade den här mastodont-tråden. Den har varit till ovärderlig hjälp när det gäller att förstå sig på sändaren. Nu vill jag inte ha någon annan radio förutom möjligen den nya korvlådeversionen.

    /Mats

  20. #1620
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jaha! Får nog göra en sådan back upp. Sparas då alla inställningar och uppdateringar av FW mm. ?

    Vad roligt att du nu skaffat en Taranis, du som en gång startade den här mastodont-tråden. Den har varit till ovärderlig hjälp när det gäller att förstå sig på sändaren. Nu vill jag inte ha någon annan radio förutom möjligen den nya korvlådeversionen.

    /Mats
    Lite osäker vad som sparas, kan det vara enbart modeller ?
    Någon mera insatt får svara

    Ja jag skaffade / köpte min ganska tidigt, men det tog tid innan jag kom igång ( nu på sensommaren 2015 )
    Tror jag har för många hobbys, får skylla på det ...

    Taranis med Open TX verkar vara en mkt bra grejsaker, lite medium inlärningströskel bara kanske
    men numera med internet och dessa forum osv så fungerar det, bara att fråga på ju :-)

Sidan 81 av 107 FörstaFörsta ... 3171767778798081828384858691 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •