Reklam

 
Sidan 13 av 107 FörstaFörsta ... 3891011121314151617182363 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #241

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Taranisproblem: Förstår inte hur jag ska ställa in gasen till ett elplan. Motorn sätter igång trots att gasspaken är i sitt lägsta läge och även trimmen. Gasen står i input på +100 (under spakmenyn). Är det någon som vet?

  2. #242

    Standard

    Det går att ställa in vad din Taranis ska säga även i companion men du måste spegla innehållet från minneskortet på datorns hårddisk och peka på den mappen från inställningarna i programmet. Annars hittar inte companion vad som finns att säga.

  3. #243
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Taranisproblem: Förstår inte hur jag ska ställa in gasen till ett elplan. Motorn sätter igång trots att gasspaken är i sitt lägsta läge och även trimmen. Gasen står i input på +100 (under spakmenyn). Är det någon som vet?
    Börja med att leta dig fram till skärmen som visar output per kanal. När du håller gasen i botten skall kanalen som din gas kontrolleras av ha sitt lägsta värde.

    När du är säker på att du verkligen får ut värden från gasspaken till kanalen som är kopplad till ditt fartreglage så kalibrerar du din fartkontroller.

    Sedan skall det fungera.

  4. #244


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu har jag förvisso ingen Taranis men jag brukar aldrig röra trimmern utan den får stå i sitt neutralläge. Sen gäller det ju att ha kanalens "reverserings-funktion" rätt ställd - annars kan det bli konstiga effekter. På en Futaba skall trottelkanalen vara reverserad när man flyger eldrivet men hur det skall vara är på en Taranis har jag tyvärr ingen aning om.
    Roger

  5. #245

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nu har jag förvisso ingen Taranis men jag brukar aldrig röra trimmern utan den får stå i sitt neutralläge. Sen gäller det ju att ha kanalens "reverserings-funktion" rätt ställd - annars kan det bli konstiga effekter. På en Futaba skall trottelkanalen vara reverserad när man flyger eldrivet men hur det skall vara är på en Taranis har jag tyvärr ingen aning om.
    Roger
    I OpenTx finns knappast något som heter "hur det skall vara", frågan är bara hur man vill att det ska vara=).
    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    Det går att ställa in vad din Taranis ska säga även i companion men du måste spegla innehållet från minneskortet på datorns hårddisk och peka på den mappen från inställningarna i programmet. Annars hittar inte companion vad som finns att säga.
    Jag antar att du har gasen kopplad till THR i mixer-menyn. Du råkar inte ha fått kanalen INVerterad i limits-menyn?

  6. #246


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - det gör ju inte saken enklare i detta fall, Flahultarn. Men nån defaultinställning måste det ju finnas så att en som är ny med den radion har nåt att gå på i just detta med trottelkanalens ev reversering avseende fartreglage för elektriska motorer.
    Roger

  7. #247

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Hämtade min taranis idag , och nu är den ombyggd så den har den fjädrande switchen sitter på motsatt sida.

    nu gäller det bara att få till mixning av en dlg , kanske inte lättaste projektet att ge sig på med en ny radio men går det bra blir jag impad
    Lustigt nog fick jag min Taranis samma dag och gjorde samma sak för att flyga DLG

    Som hjälp i fall någon annan tänker göra det så sitter vippbrytarna bara med varsin enkel vit kontakt som man lossar och sen kan man byta plats på dom. Här är har jag ringat in kontakterna:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	taranis-inside-two-way-switches-connectors.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	89,5 KB 
Id:	42383

    Jag brukar följa en ganska noggrann setup guide för DLG som jag hittat. Med min Turnigy 9XR tog det säkert 4-5 timmar av labbande hemma och en halvtimme på fältet att få till men den mjukvaran är rätt lik Taranis så det borde gå betydligt lättare den här gången.

  8. #248

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Räckte kablarna för att skifta så för dig? det gjorde dom inte för mig.
    Dock tror jag på en liten fabrikations miss, det skrevs rätt mycket om att det va bra kvalle på lödningar m.m
    så va det inte i mitt fall lödningarna på sh switchen va inte korrekt gjorda en ren kalllödning.
    förlängde trådar och lödde in dom direkt på switchen så va problemet löst.
    gissar att det är samma fenomen på potten vid sidan av sh switchen för den ger inga utslag i radion.
    tänker inte bry mig om det för jag har aldrig använt dom pottarna.

    jag gjorde faktiskt en dlg setup på ca 15 min som funkar men utan broms , ska kika på den ikväll.

    /edit.

    Det går göra på enormt många olika sätt har jag iallafall konstaterat.

    Vad använder ni för laddare till era Taranisar?



    /edit2

    passar på att slänga in en companion9x Taranis tut sida.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834
    Senast redigerat av simonarvestrand den 2013-12-12 klockan 08:33.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #249

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Räckte kablarna för att skifta så för dig? det gjorde dom inte för mig.
    Tvåläges-switcharna är likadana på utsidan så vitt jag kunde se och jag bytte bara sida på själva switcharna som jag ringade in på bilden, inte någon bit kabel. Kablaget var kvar på respektive sida. Pluggade du också ur den lilla vita kontakten direkt vid switchen?
    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    gissar att det är samma fenomen på potten vid sidan av sh switchen för den ger inga utslag i radion.
    tänker inte bry mig om det för jag har aldrig använt dom pottarna.
    Mina fungerar bra vad jag kan avgöra. Sliders är lite lösa men det har jag läst reviews att dom brukar vara.
    Jag började faktiskt med att flytta både "slidern" och tvålägesbrytarna och bytte kontakt mot det kretskortet i mitten. Men sen upptäckte jag att sliders inte var symmetriska och bara gick att ha på en sida.
    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Vad använder ni för laddare till era Taranisar?
    Jag använder den medföljande än så länge. Visst det är inte så smart att ladda ett batteri direkt i apparaten kanske men det är ju ingen balanseringsladdning det är fråga om. Om batteriet skulle börja brinna (ovanligt för NiMh kanske?) så är inte apparaten det jag oroar mig över mest, snarare min lägenhet...

  10. #250

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tvåläges-switcharna är likadana på utsidan så vitt jag kunde se och jag bytte bara sida på själva switcharna som jag ringade in på bilden, inte någon bit kabel. Kablaget var kvar på respektive sida. Pluggade du också ur den lilla vita kontakten direkt vid switchen?
    Jupp switcharna är likadana, det va när jag skulle plugga ur en som jag märkte att anslutningen mot brytaren va glapp i tennet hade inte fäst ordentligt mot kortet.
    Jag klippte kabeln lödde bort kretskortet och lödde dit trådar direkt på brytaren.
    Jag vill fortfarande ha kvar namnet sh så jag förlängde trådarna så switcharna i setupen fortfarande har samma namn.


    Mina fungerar bra vad jag kan avgöra. Sliders är lite lösa men det har jag läst reviews att dom brukar vara.
    Jag började faktiskt med att flytta både "slidern" och tvålägesbrytarna och bytte kontakt mot det kretskortet i mitten. Men sen upptäckte jag att sliders inte var symmetriska och bara gick att ha på en sida.
    Själva montaget av switchen fick jag att funka på båda sidor men en pott ger ingen signal.

    Jag använder den medföljande än så länge. Visst det är inte så smart att ladda ett batteri direkt i apparaten kanske men det är ju ingen balanseringsladdning det är fråga om. Om batteriet skulle börja brinna (ovanligt för NiMh kanske?) så är inte apparaten det jag oroar mig över mest, snarare min lägenhet...
    Mitt problem är att det inte följde med nån 12volts trafo alls , ska kontakta hk om det för jag tycker det verkar skumt
    man måste ju få med en laddare.

    Det är ingen fara att ladda i apparaten så länge man inte har lipo anser jag.
    har gjort det med alla apparater jag ägt inklusive min Futaba t8fg som är min huvudradio
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #251

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Börja med att leta dig fram till skärmen som visar output per kanal. När du håller gasen i botten skall kanalen som din gas kontrolleras av ha sitt lägsta värde.

    När du är säker på att du verkligen får ut värden från gasspaken till kanalen som är kopplad till ditt fartreglage så kalibrerar du din fartkontroller.


    Sedan skall det fungera.
    Tack! Jag kollade kanalens (3 för gas) output och den gick till sin ytterlighet. Jag är osäker på om det är rätt, men jag löste det genom att kryssa i checkboxen "extended limits" under model setup så att jag kunde utöka gränserna utöver -100 på gasen. Vid -110 nådde motorn sitt minimum och slutade snurra. Jag har ju flera el-plan så det skulle innebära en del jobb att kanske kalibrera alla fartreglage. Jag har ställt, enligt Scott Page, gasklippning på -125 då han säger att fartreglage kan ha ett större område än vanliga 100. Om jag nu tolkat honom rätt så kan det ha med för litet område med -100 till+100, I varje fall i det negativa läget. Men kan det medföra andra problem om jag utökar gränserna? Är det fel väg att gå?

    Nu ser jag att du skiljer på fartreglage och fartkontroll. Läste ditt inlägg med okunnighetens panik i ögonen och läste det som fan läser bibeln. Men vad menar du med att kalibrera fartkontrollen? Jag har kalibrerat spakar och pottar, det första jag gjorde när jag körde igång radion. Eller är kalibreringen precis det jag gjort?
    Senast redigerat av Peter1 den 2013-12-12 klockan 09:51. Anledning: upptäckt ett fel

  12. #252


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Tack! Jag kollade kanalens (3 för gas) output och den gick till sin ytterlighet. Jag är osäker på om det är rätt, men jag löste det genom att kryssa i checkboxen "extended limits" under model setup så att jag kunde utöka gränserna utöver -100 på gasen. Vid -110 nådde motorn sitt minimum och slutade snurra. Jag har ju flera el-plan så det skulle innebära en del jobb att kanske kalibrera alla fartreglage. Jag har ställt, enligt Scott Page, gasklippning på -125 då han säger att fartreglage kan ha ett större område än vanliga 100. Om jag nu tolkat honom rätt så kan det ha med för litet område med -100 till+100, I varje fall i det negativa läget. Men kan det medföra andra problem om jag utökar gränserna? Är det fel väg att gå?
    Kör som sagt inte Taranis utan Futaba men har aldrig behövt justera vare sig trimmer eller nåt annat utan kör alltid default (-100 till +100) - och jag har kört el under ca: 15 år så det har passerat åtskilliga olika sorters fartreglage. Men visst kan det finnas undantag även om dom säkert är rätt ovanliga numera. Har heller aldrig behövt kalibrera reglage så jag har antagligen haft tur - eller att reglagen standardmässigt fungerar bra med Futaba...
    Roger

  13. #253

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja - det gör ju inte saken enklare i detta fall, Flahultarn. Men nån defaultinställning måste det ju finnas så att en som är ny med den radion har nåt att gå på i just detta med trottelkanalens ev reversering avseende fartreglage för elektriska motorer.
    Roger
    Jag behövde inte reversera gasen på taranisen som jag har gjort med min Futaba, men uppenbarligen är radion relativt tom på inställningar från början. Det finns mallar att använda när man lägger upp en model t ex "enkel 4-kanalare", men har man flapps och infällbara landställ så är det lite fix. Differentiella skevroder har jag inte kommit på hur man ska ställa in ännu.
    Peter

  14. #254

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om man använder sig av companion9x för configgen så kan du använda wizarden och välja in flapps och lite annat så med den blir det ganska smidigt.
    sen är det riktigt trevligt med mixar och dom prylarna också när man väl börjar förstå hur det funkar.

    ett plus är logikfunktionerna med dom kan man lyckas få till en väldig massa smarta funktioner.

    Inte provflugen än men är helt klart impad av funktionaliteten denna lilla burk har att erbjuda


    /edit.

    En tanke om kalibrering av fartreglage, vill man ha ut optimalt ur sitt reglage så bör man ju kalibrera mot sändaren, i dom flesta fall funkar det kanon utan men optimalt tror jag inte det blir, jag gör det alltid även om det kanske inte är nödvändigt,
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #255

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ifall någon vill se hur jag löste min dlgsetup så finns den här.
    dock ej testad än.

    Vet inte om jag lyckas med dropboxlinken men kanske funkar?

    https://www.dropbox.com/sh/nryqq1ec1jgwhhl/pSz1d5EKiB


    /edit

    Har missat skevdiffen , måste fundera lite för att få till den.
    Senast redigerat av simonarvestrand den 2013-12-12 klockan 13:44.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #256
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Nu ser jag att du skiljer på fartreglage och fartkontroll. Läste ditt inlägg med okunnighetens panik i ögonen och läste det som fan läser bibeln. Men vad menar du med att kalibrera fartkontrollen? Jag har kalibrerat spakar och pottar, det första jag gjorde när jag körde igång radion. Eller är kalibreringen precis det jag gjort?
    Nästan alla fartkontrollers (ESC) kalibreras på samma sätt och det är jättelätt:
    Slå på sändaren.
    Ställ in full gas.
    Koppla in batteriet i planet.
    ESCn piper På ovanligt sätt.
    Slå av gasen helt.
    ESCn piper igen.
    Färdigt.

    Problemet är att det är så lätt att kalibrera fartkontrollern att åtminstone jag ibland lyckas göra det av misstag genom att koppla in batteriet när gasspaken nästan är i botten. Om man upptäcker sitt misstag och slår av gasen i det läget så kalibrerar man ESCn till att gå mellan helt av och helt på med en mycket liten rörelse. Kan vara lite hårigt att flyga sedan. Jag har sett flera stycken råka ut för exakt detta utan att märka vad som hänt.

  17. #257

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Nästan alla fartkontrollers (ESC) kalibreras på samma sätt och det är jättelätt:
    Slå på sändaren.
    Ställ in full gas.
    Koppla in batteriet i planet.
    ESCn piper På ovanligt sätt.
    Slå av gasen helt.
    ESCn piper igen.
    Färdigt.

    Problemet är att det är så lätt att kalibrera fartkontrollern att åtminstone jag ibland lyckas göra det av misstag genom att koppla in batteriet när gasspaken nästan är i botten. Om man upptäcker sitt misstag och slår av gasen i det läget så kalibrerar man ESCn till att gå mellan helt av och helt på med en mycket liten rörelse. Kan vara lite hårigt att flyga sedan. Jag har sett flera stycken råka ut för exakt detta utan att märka vad som hänt.
    Tackar! Det är precis som du säger..har testat nu och det funkar. Gasen blir perfekt. Men den verkar inte minnas inställningen när jag använder gassäkringen, då gasen är säkrad när sändaren slås på.

  18. #258
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Tackar! Det är precis som du säger..har testat nu och det funkar. Gasen blir perfekt. Men den verkar inte minnas inställningen när jag använder gassäkringen, då gasen är säkrad när sändaren slås på.
    Du måste själv se till att gassäkringen ger samma utslag som gaskanalen får när gasspaken är som lägst. Om du använder extended limits så måste du sätta gassäkringsvärdet till - 125 annars till åtminstone - 100

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

  19. #259
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nu är fler Taranis snart på väg till Sverige!

    Fick detta besked från fabriken idag:

    Dear Ove, yes, current the choke point is the working shop manufacture capacity, we should accelerate the capacity and decrease the Customer order waiting lead time.Appreciated for your time and working with us!


    Kindly regards!
    Allen

    Håll ögonen på Air Media, jag lägger in de nyanlända Taranis så fort jag får hem dem.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  20. #260

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Nu är fler Taranis snart på väg till Sverige!

    Fick detta besked från fabriken idag:

    Dear Ove, yes, current the choke point is the working shop manufacture capacity, we should accelerate the capacity and decrease the Customer order waiting lead time.Appreciated for your time and working with us!


    Kindly regards!
    Allen

    Håll ögonen på Air Media, jag lägger in de nyanlända Taranis så fort jag får hem dem.

    Mvh
    Ove

    Tack för det!
    /Ville

Sidan 13 av 107 FörstaFörsta ... 3891011121314151617182363 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •