Reklam

 
Sidan 77 av 107 FörstaFörsta ... 2767727374757677787980818287 ... SistaSista
Resultat 1 521 till 1 540 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1521

    Standard

    Vilken funktion fyller paddlarna som sitter längst ut på antennsladdarna på en del mottagare? Jag tycker att det blir knöligt att få till antenndragningen i en trång elseglare.

    /Mats

  2. #1522


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det är en avsevärt förbättrad antenn jämfört med bara en enkel trådstump. Inuti är det en sk balun, en slags transformator som gör att antennen fungerar effektivare. På bilden ser du "paddeln" på en X8R-mottagare öppnad.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Antenn_X8R.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	53894  
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #1523

    Standard

    Jag gjorde två räckviddsprov ("Range Test"), först med X8R-mottagarens originalantenner med "paddlar" och sedan med "vanliga" antenner. Mottagaren placerades på ett bord på 1 m höjd med de båda antennerna/paddlarna pekande rakt mot sändaren på ca 7 cm inbördes avstånd. I fallet med paddlar blev räckvidden kritisk vid ca 70 m och med vanliga antenner ca 65 m. Detta högst ovetenskapliga prov antyder alltså att paddlarna är något effektivare än trådstumpar men jag kommer ändå att använda trådantennerna i mina trånga segelmodeller.
    /Leif

  4. #1524

    Standard

    Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

    /Mats

  5. #1525

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

    /Mats
    Det går att ha vanliga, antenner säljs i olika längder på ex bangood http://m.banggood.com/buy/FrSky-antenna-receiver.html

    Paddlarna går att limma och fästa med dubbelhäftande, testat båda.

  6. #1526


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

    /Mats
    Sist jag köpte en X8R så fick jag båda typerna med. Jag tror det stod specifikt att dom skickade med både paddlar och trådantenner.
    När jag kollade nu på t9hobbysport så verkar dom gått tillbaka till all leverera med en typ av antenn. Sen verkar det som att vissa mottagare har antennen lödd på kretskortet. Den jag köpte sist har kontakter för antennen. Förvirrande det här..
    Senast redigerat av Peter_L den 2015-08-10 klockan 17:28.

  7. #1527


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?
    /Mats
    Jag skulle välja UHU Por - fungerar till det mesta endera som kontaktlim eller som vanligt "våtlim". Och det går att plocka bort dom även om dom sitter bra.
    Roger

  8. #1528

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Jag har sett siffran +20% range förbättring för FrSKYs PCB (paddel) antenner jämfört med vanliga dipoler. Detta under idealiska förutsättningar. Så ~10 som uppmättes ovan är nog realistiska siffror.

  9. #1529


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig upplevt räckviddsproblem med 2,4 GHz-anläggningar trots att jag flugit med sådana i stort sett sen dom kom på marknaden - och även med s k Parkflyer-mottagare. Så plus/minus 10 % eller så har nog ingen avgörande betydelse.
    I alla fall för oss som flyger inom synhåll.
    Roger

  10. #1530

    Standard

    Jag testade min nya variometer igår och nådde en den otroliga höjden av 150 m. Jag tyckte det vara ganska högt och långt bort. Det horisontella avståndet kanske vara 300 meter och mycket längre bort än så flyger jag inte så jag är nog inom marginalen utan paddlar. Men nu har dom som sagt hittat sin plats i modellen så då får dom nog sitta där. den ena sitter med ett buntband och den andra ska jag nog hitta en lösning för.

    Jag har dock ett annat problem med mottagaren, jag lyckas inte få till failsafe på den. Det ska ju bara vara att sätta spakarna som man vill ha dem och trycka till på F/S knappen och sen ska det vara klart. Tyvärr vill det inte fungera och jag kan inte se att jag gjort något fel.

    /Mats

  11. #1531
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns sändarkontrollerad failsafe, du gör det i sändaren. I detta fall försvinner failsafe vid spänningsbortfall i mottagaren, så jag tycker inte det är riktigt bra.
    Så här gör man https://www.youtube.com/watch?v=gj-MqyvbQ5I

    Det finns också den mottagarkontrollerade failsafen, och den gör du enligt manualen. Dutta bara på f/s knappen, betydligt kortare än en sekund. Denna sparas i mottagaren och finns där till nästa gång du flyger. Jag tycker detta känns bättre.

    www.frsky-rc.com/download/down.php?id=102
    fredrik

  12. #1532

    Standard

    Jag har programmerat in sändarkontrollerad failsafe nu och nog finns den kvar till nästa flygning.

    /Mats

  13. #1533
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Finns det manual på svenska?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #1534

    Standard

    Jo här är manualen på svenska, just nu 77 sidor och direktsupport

    /Mats

  15. #1535


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo här är manualen på svenska, just nu 77 sidor och direktsupport

    /Mats
    Var?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #1536
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Failsafe finns kvar till nästa flygning om allt går som det ska, men om du simulerar brownout (ta bort batteriet till mottagaren och sätt dit det igen, samt medan du startar mottagaren stäng av sändaren så har du ingen failsafe.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  17. #1537

    Standard

    Ok! Är den mottagarkontrollerade failsafen oberoende av inställningarna i radion? I så fall verkar det inte som om den fungerar, jag har testat att trycka F/S flera gånger utan resultat.

    Det jag menar med inställningarna i radion är att det går att ställa in hur failsafen ska reagera. Det vill säga om den ska hålla kvar servona som dom stod när kontakten bröts eller om dom ska inta ett förutbestämt läge.

    /Mats

  18. #1538

    Standard

    Nu fungerar det plötsligt Såg att man skulle ställa in "mottagare" i radion. Nu tycker jag i och för sig att radion borde ha varit inställd på mottagare som förvald men kommer dock inte ihåg i fall det var när jag valde "anpassad". Vad menas med "pulsfritt" i inställningarna?

    /Mats

  19. #1539
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Pulsfritt betyder att den ska sluta skicka pulser till servon och liknande vid failsafe. Detta används t.ex. av multikoptrar för att trigga RTL (return to launch).
    fredrik

  20. #1540

    Standard

    Jag tänkte uppdatera firmware på en mottagare och jag såg att FR-Sky säger att signalnivåerna är RS232 i följande dokument: http://www.frsky-rc.com/download/down.php?id=121

    Det låter lite konstigt, men det stämmer ganska bra med att jag ser att många säger att signalerna är inverterade jämfört med vanliga USB-TTL adaptrar. Kan någon bekräfta att de använder en vanlig USB till RS232 adapter?

Sidan 77 av 107 FörstaFörsta ... 2767727374757677787980818287 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •