Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Löda en avgaskrök

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard Löda en avgaskrök

    Kanske i lite övermod beställde jag en avgaskrök (manifold?) från KS för canister från samma ställe. Kröken består av delar som ska hårdlödas som ni säkert alla gjort.... men inte jag.

    Några frågor som ni säkert kan svara på:
    1) Hur enklast måttar man ut hur de ska sitta och håller fast dem i den ställningen under lödningen?
    2) Duger en propangasbrännare, klassisk som används för att valla skidor förr i världen? Kanske med ett annat munstycke?
    3) De silverlod som KS har, behövs extra flussmedel och måste man rengöra på något speciellt sätt innan?

    Tackar på förhand...
    OlleG

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Slipa fogytorna med fin smärgelduk, använd något lod som är "klätt" med flussmedel. Smältpunkten på silverlod brukar ligga mellan 600-650 grader nånstans.
    En vanlig gasolbrännare funkar fint, gärna med runt munstycke, det är väl inte speciellt tjocka rör som ska lödas.

    Nackdelen med silverlod är att det är så förbenans dürt...
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Tackar, hur är det med inmätning och "fasthållning" för att kunna löda till exakt passning?

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Är det rördelar som ska lödas "kant-i-kant", eller "rör-i-muff"?
    Det senare är nog inga problem, det första kräver ju ordentlig fasthållning, t.ex. genom limklämmor, tvingar eller nåt liknande.
    Ju tätare skarv, desto bättre!
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Är det rördelar som ska lödas "kant-i-kant", eller "rör-i-muff"?
    Det senare är nog inga problem, det första kräver ju ordentlig fasthållning, t.ex. genom limklämmor, tvingar eller nåt liknande.
    Ju tätare skarv, desto bättre!
    Nu blir jag väl inlämnad på psyket men kan man inte punktlimma med snabbeboxy bara så att det håller ihop innan man punktlöder och sen färdiglöder?
    vh/m

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Nu blir jag väl inlämnad på psyket men kan man inte punktlimma med snabbeboxy bara så att det håller ihop innan man punktlöder och sen färdiglöder?
    vh/m
    Ähum...

    Vill du ha enkelrum, eller nöjer du dig att ligga med likasinnade??

    Sorry, kunde inte låta bli!
    Retroholic!

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ett annat djungeltrix är att sätta pryttlarna i en sandbädd i en låda!
    Bränn inte sönder lådan bara...
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    75
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Eftersom Krumscheids rör är av typen "rör i muff" som Thomas så träffande beskriver det, så bör det räcka med att klämma ihop "muff-delen" något så det blir trög passning. Det fungerade för mig.

  9. #9
    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag brukar göra en mall av kartong som jag ritar ut hela kröken på ( om man inte har modellen brevid att testa på) och sen löder jag krök för krök, börjar med avgasflänsen och jobbar mig bakåt därifrån, jämför med mallen mellan varje lödning att det stämmer bara.
    brukar vara svårt att få det å sitta ihop i samma vinklar om man har den helt ihopsatt med alla delar och sedan ska löda.

    Men du kommer märka att silverlod är fin fina grejer! Har du någon rörbit över så provlöd lite först.
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    24
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej på er.

    Silverlod brukar finnas med olika smältpunkt och det kan man använda om man har ett behov att hårdlöda ihop flera olika delar i skilda tempon. Börja med att använda det lod som har högst smältpunkt och sedan det som har en smältpunkt som ligger under. Det gör att den första fogen inte smälter och delarna sitter ihop under lödningen.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  11. #11

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Vad är lägsta smältpunkt som går att använda på avgasrör utan att det smälter nä motorn går?

  12. #12

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    24
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej.

    Utan att vara riktigt säker på vilka smälttemperaturer dessa silverlod har, eller hur många olika typer det finns, så är jag rätt så övertygad om att alla dessa silverlod kommer att fungera alldeles utmärkt. Om man övergår till vanligt tennlod som har betydligt lägre smältpunkt än silverlod. Så anser jag att tennlod inte har tillräcklig hållfasthet för en sådan application så då återstår silverlodet.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  13. #13
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Rekommenderat är nog minst 600 grader!

    Glöm vanligt lödtenn, det brukar ha en smältpunkt på bara 200-300 grader...
    Retroholic!

  14. #14

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det finns flertalet silverlod med olika inblandningar av koppar,tenn, zink osv , beroende på vilket ändamål som åsyftas och med smälttemperatur varierande från ca 650 grader upp till ca 800 grader. Det kan tyckas vara en djungel för den oinvigde men när man väl lärt sig att sammanfoga med silverlod så öppnar det upp för många möjligheter.Kolla på www.svetsekonomi.se Där finns bra information om olika typer av lod samt användningsområde.

    Som John skriver här ovan, så går det alldeles utmärkt att börja löda svåra lödningar osv med lod som har högre smältpunkt och sedan sammanfoga dessa paket med lod som har lägre smältpunkt. Givetvis ska man då vara lite försiktig med brännaren så att inte tidigare lödning skadas eller smälter.

    Kay krut

  15. #15

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Tack för alla svar. Nu är den lödd med silverlod! Det gick över förväntan även om ett proffs nog fått ett vackrare resultat. Verkar helt tätt.

    Med Canistern från K&S (86V )verkar dock varvet sjunka lite i jämförelse med Kina-cansitern som satt ursprungligen i planet.
    K&S canistern är lite mindre, trots att den rekommenderas upp till 65 cc, kanske är det orsaken.

  16. #16

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hur blev resultatet Olle?
    Lyckades du hårdlöda KS rören med vanlig propan brännare?
    Lödde mitt avgasrör med acetylensvets då propanlågan inte räckte till.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yak-54 motor och avgasrör från sidan 2.JPG 
Visningar:	237 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	40524   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yak-54 motor och avgasrör från sidan.JPG 
Visningar:	305 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	40525   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yak-54 motor avgasrör.JPG 
Visningar:	242 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	40526  

  17. #17

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    22
    Klubb
    Väsby Modellflygklubb

    Standard

    Hej
    Det var på marginalen men det gick, inte lika stiligt som din men ändå tät och bra. På test lyckades jag också faktisk få ihop den gamla kröken av aluminium med alu-lod från Jula. Men då får man elda på så att själva röret nästan smälter, vilket det gjorde men fortfarande möjligt att använda. Dock blev naturligtvis KS kröken mycket bättre och sitter planet nu.

    Propanbrännaren jag har en gammal klassisk brännare till skidor, en sådan platt en.

    Köpte också det speciella kansisterfästet som KS har. Fungerar perfekt. Tyvärr har det inte blivit något flygande sen lagningen.

  18. #18

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tro inte att mina rörkrökar blev så blanka direkt...krävdes en hel del polering (polermaskin) innan de blev så blanka.

Liknande ämnen

  1. går det att löda
    Av per i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 19:10
  2. Löda på kretskort ?
    Av jocke1963 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 11:31
  3. Löda ihop lipos
    Av MagnusStrömqvist i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 20:20
  4. löda i batteri
    Av HenrikGG i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 18:16
  5. Löda balanseringskontakt
    Av shark i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •