Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Naza IOC

  1. #1

    Question Naza IOC

    Hej!

    Är det någon som har koll/eller använder Intelligent Orientation Control på sin Naza?

    Jag har sökt på forumet, men får inte några bra träffar...

    Ibland känns det som att funktionen kunde vara till nytta.

    Plattformen är långt ifrån piloten som har svårt att se hur den står i luften.
    Det skulle underlätta avsevärt om spakrörelserna och plattformen rörde sig åt samma håll.

    - Vad tycker/säger ni andra?

    Trevlig söndag

    /Lasse
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

  2. #2

    Standard

    Lock home har jag testat och den var rätt användbar istället för att switcha på RTH

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Lock home har jag testat och den var rätt användbar istället för att switcha på RTH
    Hej Timtimtim och tack för svar!

    Varför jag frågar är efter en uppkommen händelse...
    Jag flög på en skjutbana, kände mig trygg och lät plattformen glida iväg drygt 100 meter från min position. Vädret bjöd på byig vind och vips så tog vinden tag i plattformen, jag försökte kompensera den uppkomna situationen.

    Dessvärre tappade jag kontrollen på hur plattformen stod i luften, kanske jag roterade lite samtidigt som jag gav gas? - Det var omöjligt att se med blotta ögat. I nästa sekund drev plattformen mot en hög belysningsstolpe, i det läget hade en IOC switch varit guld värd!

    Nu gick allt bra, men jag hann få hjärtat i halsgropen...

    Ha en fin söndag

    /Lasse

    P.S. Mycket beror givetvis på att inte spakrörelserna sitter i ryggmärgen... D.S.

    Tillägg: Jag kunde inte bedöma "Om" plattformen skulle träffa belysningsstolpen, eller gå fri antingen framför eller bakom den...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nödlandning-1.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	180,7 KB 
Id:	38477Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nödlandning-2.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	197,8 KB 
Id:	38478

    Med facit i hand var det nog bra att Nödlanda, se bilder!
    - Ingenting gick sönder, dessvärre landade jag i en nedförsbacke så plattformen välte framåt och badade i snö...
    Senast redigerat av Lassekar den 2013-04-21 klockan 12:24. Anledning: Tillägg...
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

  4. #4

    Standard

    Bästa är att köra HomeLock, råkat ut för liknande.
    Om du söker på youtube förbud upp bra klipp om hur du fixar IOC samt HomeLock med switchen, kan byta HomeLock medans man är i luften.

    Körde lite IOC flygning, kändes skumt att flyga men ganska så kul då jag gjorde saker som inte gått utan.

    Ps tänk på att HomeLock funkar bara om du är runt 9 meter från Home. Närmare så blir spakarna som vanligt.
    IOC funkar hela tiden, viktigt att ha koll på vart man pekade norr sen är det lugnt.

    Lycka till !

  5. #5

    Standard

    Jo det är lite svårt att se den på längre avstånd, kommer väl med tiden antar jag. Sen fungerar RTH också men kanske inte alltid är det bästa alternativet, speciellt inte om man flyger inomhus

  6. #6

    Standard

    IOC är inte smart att använda innomhus då den förlitar sig på gpsen.

  7. #7

    Thumbs up

    Hej och Tack för svar/tips!

    Jag ska pilla lite med IOC funktionerna och utvärdera dessa "på säker mark (luft)".
    RTH vågar jag inte koppla på förrän min GPS Tracker är igång...
    - Har läst om alldeles för många incidenter där plattformar drar iväg från piloten!

    Trevlig måndag

    /Lasse
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    9
    Jobb
    Egen Företagare (Mek. Verkstad)
    Klubb
    Karlshamns Modellflygsällskap

    Standard

    Hej
    Flyger med IOC funktionerna vid varje flygning. När jag startar flyger jag ut 15-20m vrider masknen ca 90 grader slår till gå hem brytarn höger spak mot mig maskinen skall då flyga till startp. Då vet jag att GPS låst på startpunkten. Den andra funktionen är kurslåsning änvänder den när jag filmar. Flyger då med högerspaken vänster använder jag bara till att ändra höjd och panorera kameran med. En liten film om detta. http://youtu.be/PddLGScporM

  9. #9

    Standard

    Hej!
    Kan någon förklara IOC, har det aktiverat, Startar man alltid i läge OFF? Och sedan ändrar till HOME eller Course? Beroende på hur man vill flyga?
    Något annat att tänka med IOC tillsammans med GPS Atti?
    Peter

Liknande ämnen

  1. Dji naza gps
    Av Janne.J i forum Quad
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:32
  2. Dji naza nåt för mig?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 12:10
  3. Dji naza rth
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •