Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Flyg regler.

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    73
    Jobb
    fiskare
    Klubb
    är inte med någon

    Standard Flyg regler.

    Vad gäller de för regler var man får flyga?Typ över hus och annat.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lokala flygklubbar brukar ha regler att man inte får flyga över hus. Ofta befinner sig modellflygplatser så att det inte är så lätt att flyga över hus då de är långt borta. Det är klart olämpligt att flyga över hus och ska undvikas i största möjliga mån. Bland annat för att hus kan innehålla WLAN och WLAN kan ha samma radiofrekvens som din radiostyrning. Enligt det andra förbundet får man bara flyga på därtill avsedda modellflygfält.
    RCFF:s säkerhetsregler finns på nätet
    http://www.rcflyg.se/forum/content.p...kerhets-regler
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Vart brukar folk flyga? Jag flyger för närvarande på folktomma fält, parker där jag har 30+ meter i alla riktningar från gångvägar och lite person-trafik... Är svårt att hitta nånstans att flyga i Malmö, när man inte har bil...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan bara tala för mig själv men jag flyger uteslutande på vårt klubbfält eller andra klubbars fält. Om man tar ditt exempel med 30 meter så är det i många fall ca: 1 sekunds flygtid beroende på vad du flyger så om det är lämpligt säkerhetsavstånd måste du nog själv bedöma m a p vilken kärra du flyger. Hoppas också att du har ett tillräckligt försäkringsskydd om olyckan skulle vara framme och nån person skulle komma i vägen för din kärra och bli skadad. Så det beror som du förstår mycket på storlek på kärran - en liten kärra på t ex 50--100 g är ju normalt ofarlig medan en kärra på t ex 1-2 kg i en park där det passerar folk man åsamka en hel del skada om oturen är framme. Så har man svårt att ta sig till flygfält får man helt enkelt låta detta styra valet av flygplan och hålla sig till lätta och långsamgående kärror.
    Roger

  5. #5
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har själv undrat lite över vad som är legalt reglerat. Så fort frågan kommer upp om regler så talas om omdöme och klubbregler. Själv ser jag det som självklart att man måste uppvisa gott omdöme oavsett vilken typ av verksamhet man än sysslar med. Flyger man inom en klubb så skall man dessutom naturligtvis rätta sig efter klubbens regler. Det är självklart.
    Men för all annan potentiellt riskabel verksamhet har stat och myndigheter instiftat regler och lagar. I många andra länder finns helt klart lagar som i vissa fall gör det svårt att flyga på ett lagligt sätt. Men vad gäller i Sverige egentligen? Hur högt får man flyga? Hur nära flygplatser får man flyga? Hur nära vägar? Hur snabbt får man flyga? Hur stort kan ett modellplan vara innan det betraktas som fjärrstyrt fullskala? Hur tungt kan ett plan vara? Får man flyga över privat tomtmark? I så fall, hur lågt? Etc, etc. Alla dessa frågor är reglerade i många andra länder.
    Eller är det så lyckligt att vi lever i ett relativt oreglerat land just vad gäller modellflyg (gudarna skall veta att detta inte gäller de flesta andra områden).

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Relativt oreglerat är nog svaret frånsett då i närheten av flygplatser - så vi skall nog vara väldigt tacksamma och vi behöver inte gå längre bort än till Danmark för att se betydligt hårdare regler.
    Så detta med omdöme och det som kallas sunt förnuft skall vi nog vara noga med att använda för att få behålla denna frihet.
    Roger

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Utanför kontrollerat luftrum finns det inga regler mer än att man måste flyga med modellen inom synhåll. Då blir det i praktiken så att man flyger inom 100 till 500 meters avstånd.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Utanför kontrollerat luftrum finns det inga regler mer än att man måste flyga med modellen inom synhåll. Då blir det i praktiken så att man flyger inom 100 till 500 meters avstånd.
    Ja, vad är synhåll egentligen? Känns som en dålig regel som kommer att bli svår att bevisa om det någon gång kommet dit att det behövs för att reda ut ansvarsfrågan.

    Om man behöver ett avstånd så är t ex meter bättre, kanske i kombination med något.

    --
    S

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tycker nog synhåll är ganska bra. helt enkelt där du ser den.
    skull man sätta 100meter så måste man ju basera det på storleken på farkost.
    Sen är vi en del som har rätt kass syn så 100 meter kanske går bra för någon medans jag bara ser en suddig prick .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tycker nog synhåll är ganska bra. helt enkelt där du ser den.
    skull man sätta 100meter så måste man ju basera det på storleken på farkost.
    Sen är vi en del som har rätt kass syn så 100 meter kanske går bra för någon medans jag bara ser en suddig prick .
    Nja, håller nog inte med Ser bara två scenarier då det skulle kunna prövas. Antingen att någon förbipasserande anmäler, vems synhåll gäller? Eller att en krash sker och man mäter från en given punkt. I den senare fallet är troligen farkosten på marken och inte så synlig som den var en bit upp innan incidenten inträffade.

    Det nog så att en perfekt definition inte finns, men inom synhåll ät inte bra, 100, 500 eller kanske ännu längre?

    --
    S

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Regler för annonsering
    Av administrator i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 11:14
  2. Regler för RC-flyg?
    Av per12345 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •