Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Fyetech DOS Stabilisering & Autopilot + GPS flyg/multicopter (köpråd)

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Fyetech DOS Stabilisering & Autopilot + GPS flyg/multicopter (köpråd)

    Halloj!
    Blev sugen på att uppgradera min quad och fundera på detta system.
    Någon som har info eller använder det som kan lämna en synpunkt?
    Vill givetvis ha en lättflugen och stabil quad ämnad för fpv flygning.
    Det verkar ju även funka för flyg vilket är ett plus.

    Tacksam för tips!
    /Johan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2

    Standard

    Använder mig av detta i ett större plan, och där funkar stabiliseringen kanon, samt att ställa in den i datorn är lätt o begripligt.
    Dock upplever jag att den behöver mer tid på sig än min Naza att hitta satelliter vid gps användning, något jag fick erfara i helgen då höjdrodret frös i stigning när jag switchade om till att planet skulle cirkulera runt på 180m, fick ner planet helt men inget skoj. provade en kort stund efter men lät planet ligga o samla på sig satelliter och då fungerade allt som det skulle.
    Kommer själv vid nästa quad inköp använda mig av Fyetech.
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kostar ju mindre än hälften av vad Nazan kostar så att den inte är lika bra kan jag ju förstå.
    Provar nog att beställa en sån till quaden då.
    Tänkte även prova hobbywings quattro esc då jag klarar mig med 20A.
    Har tidigare flugit med kk kort och då var den inte särskildt stabil men det berodde mest troligt på en dålig motor och ett esc som inte riktigt funka som de skulle.
    Får återkomma med reultatet
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Standard

    Att den skulle vara sämre än Naza tror jag inte, och att den är bättre än KK är jag övertygad om.
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Återstår att se.
    Beställde iaf ett sånt tillsammans med motorer, esc och proppar.
    Blev en ny ram samtidigt då jag ändå var i farten.

    Återkommer med bilder och uttalande då allt är ihopbyggt och provflyget.
    Siktar på testflygning under helgen
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har byggt ihop nya quaden och de blev riktigt bra (fixar en bild imorn).
    Däremot var de lite tjall med att uppdatera mjukvaran och lyckas ställa in rätt setup men efter lite bänglande så funka det.

    Tog länge innan vi hade fått ordning på det så provflygningen uteblev då mörkret la sig på.
    Men lite känna på test blev det ute på gatan under en lyktstolpe där de fanns ljus
    Gyro gainen verkar på tog för hög då den oscillerade direkt när den börja lätta så våga inte lyfta med den.
    Imorgon blir det justering av gain och sen ny provflygning.

    Jo en till sak måste jag ju säga att den verkar övermotoriserad, lättar nästan direkt jag får snurr på alla fyra motorer.
    Hinner knappt ge 10% gas innan den vill upp.
    Funderar på att köra med dubbla accar för att få lite mer vikt i den, tror den väger kring 1000-1200g nu med en acc.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    En till sak. Ska gps:en sitta någon speciell väg?
    Finns ingen pil på den och instruktionsboken var ju rätt fattig på just info.
    Läste ju att den innehåller magnetisk kompass och blev lite fundersam på om den ska ha någon speciell orientering då.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #8

    Standard

    Vet faktiskt inte.
    jag satte gyrot på mitt plan ute på bommen med sladden pekande mot nosen, och det funkar, så sätt den så o testa.
    På nazan så finns det en pil som visar färdriktning, och skulle gps vara vriden så påverkar tydligen det, sen är det något jag aldrig märkt av.
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  9. #9
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Efter flertalet försök och justeringar så kan jag endast meddela att den inte flyger
    Hur jag än försöker justera den så hamnar quaden i ett hastigt gungande läge, som en pendel ungefär.
    Och jag kommer inte ifrån det
    Kanske skulle prova utan gps för att se om det påverkar?

    När jag börjar dra på gas så beter den sig ganska stabilt men direkt den tippar åt något håll så börjar den gunga fram&tillbaka hejdlöst.
    Har provat justera upp å ner gain men nästan samma resultat hela tiden.
    Nästan så jag tvivlar på om stabiliseringen ens fungerar?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har nu provat utan gps, tog bort den helt från quaden men ingen skillnad.
    DOS:en indikerar för mycket vibrationer titt som tätt trots att jag provat flertalet olika vibrationsdämpande infästningar.
    FY-DOS systemet måste vara extremt känsligt för vibrationer, och även när de inte varnar så flyger ju inte quaden...
    Har plöjt igenom en mängd information runt om på nätet utan att hitta något användbart, förutom att många säger att detta system inte är de bästa till multirotor...

    Har beställt en ny propeller balanserare för att kontrollera propellrarna, kanske är det bara de som är fel.
    Upptäckte tyvärr att en av dom nya motorerna har obalans, de kändes ju lite tråkigt.

    Tyvärr så lutar det åt att montera in Fy-DOS systemet i min fpv easystar(och förhoppningsvis funkar det där) å kasta quaden i en låda någonstans, surt...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Easystaren testflugen med dos systemet. Tummen upp för det säger jag bara
    Hann med att prova stabilised mode, auto circle och return to launch och samtliga funka mycket bra alla gånger jag provade.
    Ska justera lite inställningar och testa mera men det var en mycket positiv överraskning att testa systemet i ett plan.
    Nu blir nog fpv flygning lite mera avslappnat
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Standard

    Fan va trist att den infe funka som du tänkt, sen känns det konstigt att den inte skulle funka i quaden.
    Skoj att den blev hit i planet, känner lika att där är den perfekt.
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det kan ha med obalans att göra då den inte fungera i quaden, men tycker inte att lite obalans ska sätta den helt ur spel.
    Var riktigt trevligt att den funka bra i planet.

    Har däremot en fundering, max avstånd från start är ju 4000m.
    Om man vill flyga längre så är väl ända lösningen att koppla ur gps:en?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Propellrarna balanserade ordentligt, kan ju meddela att propeller balanseraren jag beställde var grymt noggran.
    Nu varnar dos systemet inte längre för vibrationer men tyvärr vägrar den hålla sig stabil utan input på högerspaken.

    Såfort jag släpper högerspaken börjar den gunga våldsamt.

    Att förstå manualen är inte heller det lättaste då översättningen är lite lurig.

    Ingen som har bråkat med ett sådant här system i någon multirotor?
    Skulle verkligen behöva lite hjälp.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Någon som kan vara vänlig och förklara vilken gain som gör vad?
    Jag fattar inte riktigt då jag inte begriper mig på beskrivningen hära:

    RC GAIN
    (1) RC Gain determines the reaction speed of attitude leveling after pilot input.
    (2) The bigger the value the quicker the attitude leveling after the transmitter stick is
    released.
    (3) Note if the value is too high, you will notice aircraft oscillation and „stiffness‟ in
    aircraft control. In such case, bring the RC Gain down.
    (4) If the leveling action is too sluggish, the RC Gain need to be brought up.

    CONTROL GAIN
    (1) Control gain is used for stabilizing the aircraft flight attitude. If you release the Pitch
    or Roll stick after command input, the multi-rotor should go back to hovering state.
    (2) Control P - If the leveling action of multi-rotor has a long delay before leveling,
    increase the basic gain slowly (10%-15% each time) until oscillations emerge. Follow
    this with decreasing the gain a little until oscillations just disappears. Now the gain
    now optimized.
    (3) Control I - For firmware V2.10, changing the default value is not recommended.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16

    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Maiden med min quad med Fy-DOS idag. Alla parametrar default. Reptile 500 frame. Hobbywing Quatro 4x20A ESC. Emax 2215/10 1100kv motorer. APC 10x4.7 proppar. Dämpat vibrationer med moongel och spänt fast Fy-DOS modulen med ett gummiband tvärs över. Kör den nya mjukvaran som släpptes 2013-05-10, version 2.2

    Liten film från första flygningen (gjorde ett skutt på 20 cm på tomten först för att se att den inte flippade direkt)

    http://www.youtube.com/watch?v=v8TvrjVdHSk
    Senast redigerat av pille den 2013-05-19 klockan 23:24.

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    De är ju samma som min fast andra proppar.
    Och till skillnad från min så flyger ju din!!!

    Vad tusan är de som skiljer?
    Kan ju inte sitta i propellrarna iaf.

    Grattis till lyckad flygning
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18

    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Provat moongel? Det har gjort stor skillnad med min APM 2.5 och nu även med Fy-DOS:en. Var även grymt för att bli av med jello på GoPro:n.

    http://www.trumslagaren.se/moongel-d...-trummor/396-0

  19. #19
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    De känns inte som att de bara kan vara de som är problemet.
    Har ingen obalans i quaden och vibrationsdämpat fäste till dos enheten.
    Men känns som att jag skulle behövt jobba vidare på quaden, gäller bara att hitta orken :/
    Har hittils kvaddat tre propellrar utan någon framgång, den vägra hovra utan gungar bara våldsamt såfort jag släpper höger spaken.
    Med lite input så håller den däremot balansen.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #20

    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Nä, bara för att testa flög jag min utan moongel nyss. Flyger sämre men flyger gör den. Har balanserat propparna men inte rört motorerna. Hoppas att orken dyker upp nu när vi vet att det GÅR att flyga quad med FyDOS!

Liknande ämnen

  1. Fyetech DOS
    Av johnny_o i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 14:36
  2. Tips och köpråd vid bygge av Quad (Nybörjare)
    Av slaffe i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:28
  3. Stabilisering av deltavinge med gyro?
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 17:02
  4. Söker köpråd för en laddare
    Av kvaark i forum Allmänt och Tips
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •