Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Tappad kontroll över funjet

  1. #1
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Tappad kontroll över funjet

    Hej!

    Jag är helt ny på detta forumet och tänkte inleda mitt medlemsskap med att be om hjälp!

    Jag och en kompis har byggt ihop varsina identiska funjet ultra. Setup är som följer:

    Funjet Ultra
    Hobbyking dlux 100A fartreglage
    E-flite bl15 3200kv motor
    APC 6x4 E propeller
    Turnigy nanotech 3s 2350mah 65-130c
    Hitec hs82mg servos
    OrangeRX mottagare med satelit
    EN spektrum dx7 som vi delat på (båda planen sparade som separat modell i kontrollen)

    I slutet på förra veckan premiärflög min kompis sin funjet, sammanlagt 5 flygningar utan några som helst problem. Igår var det dags igen. Jag börjar med att flyga ett annat plan (hobbyking parkjet). Allt går perfekt.
    Därefter tar min kompis upp sin funjet. Flyger ca 1 minut (varav en fullgas repa), drar ner på gasen och lägger sig i en sväng varpå all kontakt med planet tappas. Planet gick ner ganska hårt i backen och möjligheter till reparation var obefintlig. Som tur är var det bara karossen som blev skrot, resten höll.

    Vi konstaterade att något måste ha varit fel på planet varpå jag skickade upp min funjet. Jag flyger hela batteriet med flera fullgasrepor osv. När jag märker att krämen börjar sina slår jag av gasen och glidflyger bort för att komma in för landning. När jag ligger i svängen upptäcker jag att även jag tappat kontakt med planet. Tur som jag hade fick jag åter kontakt med planet ca 1-2 meter över marken och lyckas rädda det.
    Landade planet utan problem.

    Min kompis ska beställa hem en ny kaross, men ingen av oss vågar ta upp planen igen innan vi rett ut vad felet var och hur vi kan undvika att det händer igen.

    Fjärrkontrollen var fullt laddad, i kompisens fall var batteriet i planet mer eller mindre fullt laddat. Min egen gissning är att mottagaren av någon anledning startat om under flygningen (vilket leder till att planet inte går att kontrollera under ca 5 sekunder) tillräckligt lång tid för att kompisen skulle krascha och samtidigt tillräckligt kort tid för att jag skulle hinna återfå kontroll innan krasch.

    Kan en separat BEC med mottagarack vara en lösning? Kan vinkeln på antennen mot planet ha spökat? Andra möjligheter?

    Ursäktar att jag skrivit en halv uppsats, men känner samtidigt att det är bra att få med så mkt info som möjligt från början.

    Tacksam för svar!

    mvh
    Mattias

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tråkigt med din kompis plan.

    De två mest troliga orsakerna har du redan varit inne på, dels kontakt med mottagaren.

    - Kör en ordentlig rangecheck med planet i olika vinklar på fältet där ni flyger.
    - Kontrollera så att inte någon kolfiber skuggar/stör antennerna.
    - Säkerställ att antennerna ligger i 90grader v mot varandra,
    - Var noga med att inte peka antennen på sändaren mot modellen.

    Om ESC'n får en brownout och startar om så kan absolut en separat BEC lösa det. Det enda man förlorar på att köra en BEC är lite extra vikt i princip.

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack för snabbt svar!

    Ska göra en utförlig rangecheck vid första bästa tillfälle. Dock har det funkat väldigt bra hittils i år (ca 50 flygningar).
    Kolfiber borde inte vara problemet då det endast är ett kolfiberör som löper genom vingarna.
    Har satt mottagaren i mitten av planet och satteliten framme i nosen (varsin sida om batteriet). Ska dock dubbelkolla vinklarna.
    Har alltid kört med 90 graders vinkel på antennen, men efter att den leadade delen på antennen slitits ut har den varit fixerad rakt framåt med lite tejp. (Ny antenn är beställd)

    Jag är personligen främst inne på att ESC'n fått en brownout. Lite extra vikt borde absolut inte vara något problem. Då jag prioriterar säkerheten och pålitligheten i planet över lite extra vikt

    Lutar åt att jag gör följande:
    Byter antenn och ser till att den är vinklad bort från planet, ser över placering av antenner i planet, gör en ordentlig range check samt tittar närmare på diverse BEC.

    mvh
    Mattias

  4. #4

    Standard

    Inget i setupen tyder på att ni överbelastar strömförsörjningen till servona, även när motorn stänger ner så borde mott. + servon kunna få tillräckligt för att styra ner. Har ni kollat cut-off inställningen på reglaget, står den på något annat än LiPo (och ev. fel ant. celler; vet inte hur dlux:arna programmeras), så går det köra ner plan som ni beskriver - det har hänt så att säga.

    Annars tror jag mer på mottagaren, sätt åtminstone i en orginal/fullrange till såpass snabba modeller; de borde la närma sej 200 iaf.

    Och gör föreslagna räckviddskoll.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Nej jag tycker inte heller att något borde överbelastas. Komponenterna har valts för att i framtiden kunna köras med 6s (och annan motor såklart). Problemet skulle dock kunna vara att mottagaren under en väldigt kort period får lite för lite ström vilket om jag inte missuppfattat det hela triggar en omstart av mottagaren. Ska ta och se över alla inställningar i reglaget. Borde gå att programmera med fjärren.

    Jo det kanske är värt att sätta i en bättre mottagare. Har en AR7000 med satellit i ett annat plan som kanske borde flyttas över. Jo runt 200km/h går det väl just nu.

  6. #6
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    I manualen för fartreglaget står följande inställningar som förprogrammerat:

    Brake: off
    Battery type Li-po auto detect
    Low voltage protect: reduce power
    Under voltage: 3.2V/Cell
    Acceleration: Enable
    Timing: Auto
    Frequency: 8khz
    Active RPM control: Off

  7. #7

    Standard

    Kom på att de där hög-C nanotecharna levererar bra med ström tills de plötsligt inte gör det längre; reglaget kan ha svårt hänga med så vill ni gardera er, klocka flygning och använd timer för att landa med lite mer marginal än att cutoffen klappat till.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Antennplacering och riktning är viktigt om man kör med 2.4GHz. En antenn bör sitta vertikalt och den andra i flygkroppens riktning. Placera antennerna långt från motorn och esc. Om antennkablarna är korta från mottagaren kan du placera hela mottagaren ute på vingen. Eller byta till en något längre antennkabel. Sedan kan du bygga om antennerna till dipoler istället för sprötvarianten. Det ger en otrolig skillnad i räckvidd.

    Jag tror problemet uppstår när man svänger för då lutar planet och polariseringen på radiovågen blir fel mot sändarens. Då tappar man lätt signalen och det märks på låg höjd. En annan viktig sak är att inget föremål eller person får stå mellan radiosändaren och flygplanet! Det gäller på låg höjd, då tappar man signalen. Liksom om man flyger bakomsig på låg höjd ( lätt hänt om man kör fpv).

  9. #9
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Kom på att de där hög-C nanotecharna levererar bra med ström tills de plötsligt inte gör det längre; reglaget kan ha svårt hänga med så vill ni gardera er, klocka flygning och använd timer för att landa med lite mer marginal än att cutoffen klappat till.
    Hehe jo det märktes vid flygningarna i förra veckan. Så fort man hörde att motorn inte levererade fullt drog vi dock av gasen helt och glidflög in för landning. Polarens krasch skedde dock på näst intill fullt batteri.

    Antennplacering och riktning är viktigt om man kör med 2.4GHz. En antenn bör sitta vertikalt och den andra i flygkroppens riktning. Placera antennerna långt från motorn och esc. Om antennkablarna är korta från mottagaren kan du placera hela mottagaren ute på vingen. Eller byta till en något längre antennkabel.

    Jag tror problemet uppstår när man svänger för då lutar planet och polariseringen på radiovågen blir fel mot sändarens. Då tappar man lätt signalen och det märks på låg höjd. En annan viktig sak är att inget föremål eller person får stå mellan radiosändaren och flygplanet! Det gäller på låg höjd, då tappar man signalen. Liksom om man flyger bakomsig på låg höjd ( lätt hänt om man kör fpv).


    Jag ska verkligen se över antennplaceringen i planet. I våra fall satt själva mottagaren ca 1 dm från fartreglaget och satelliten ytterligare ca 15cm längre fram med batteriet mitt i mellan.

    Ja i båda fallen låg vi ju i en sväng, så det där med polariseringen av radiovågen låter rimligt. Känns däremot att man med dessa prylar borde kunna svänga utan att det skiter sig Vi flyger på en stor platt gräsplan med omgivande åkrar, så hinder som kan blockera signalen är obefintlig.


    Bifogar en bild hur antennerna ligger/låg vid flygtillfället.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fr622size880.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	38559
    Senast redigerat av the_storm den 2013-04-23 klockan 17:24. Anledning: bild tillagd

  10. #10

    Standard

    Jag har bevittnat - och filmat en ca 4 sekunders lång repa med funjet (från start till krash) - nu pratar vi inte om RC längre - det var en missil och med tanke på de regeldiskussioner och säkerhet i en annan tråd om tappade plan så är detta högst intressant
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Nej jag tycker inte heller att något borde överbelastas. Komponenterna har valts för att i framtiden kunna köras med 6s (och annan motor såklart). Problemet skulle dock kunna vara att mottagaren under en väldigt kort period får lite för lite ström vilket om jag inte missuppfattat det hela triggar en omstart av mottagaren. Ska ta och se över alla inställningar i reglaget. Borde gå att programmera med fjärren.

    Jo det kanske är värt att sätta i en bättre mottagare. Har en AR7000 med satellit i ett annat plan som kanske borde flyttas över. Jo runt 200km/h går det väl just nu.
    I vissa reglage kan man välja att mata mottagaren med 5 eller 6 volt. 6 volt är oftast att föredra så länge servon klarar det. Personligen tycker jag att ett programmeringskort , till fartreglaget, är ett måste att ha för annars är man inte säker på inställningarna. Jag skulle också kolla att det inte är glapp i stötstänger och linkage mellan servon och rodren för att roderfladder kan ge vibrationer som kan ge all sorts problem.

  12. #12
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Okej, hs82mg borde klara 6v(?), så en bec på 6v borde kanske vora att föredra för att utesluta ett möjligt problem. Glapp i stötstängerna kan nästan uteslutas då planen för det första var helt nya och tight monterade samt att planet i mitt fall flög i ca 50km/h under inflygningen när kontakten tappades.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Okej, hs82mg borde klara 6v(?), så en bec på 6v borde kanske vora att föredra för att utesluta ett möjligt problem. Glapp i stötstängerna kan nästan uteslutas då planen för det första var helt nya och tight monterade samt att planet i mitt fall flög i ca 50km/h under inflygningen när kontakten tappades.
    Ja, enligt denna sida http://www.hitecrcd.com/products/ser...i/hs-82mg.html Som du säger kan 3A becen i reglaget vara för lite

  14. #14
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Ja, enligt denna sida http://www.hitecrcd.com/products/ser...i/hs-82mg.html Som du säger kan 3A becen i reglaget vara för lite
    Så om becen i fartreglaget endast kan ge 3A, så kan detta vara för lite för att mottagaren ska orka med?

    En extern bec som klarar av t.ex 5v och 6A vore kanske något då?

  15. #15

    Standard

    Beroende på hur hårt man belastar servon skall man dimensionera becen. I ditt fall kan det knappast handla om en så kallad "brown ut" då du skrev att du flög lugnt och inte belastade servon men ja en bec som kan leverera 6v och 5-6A borde räcka långt. Kolla med räckviddstester och allt annat som har föreslagits och hoppas du och kompisen hittar felet.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Tack för snabbt svar!
    Har alltid kört med 90 graders vinkel på antennen, men efter att den leadade delen på antennen slitits ut har den varit fixerad rakt framåt med lite tejp. (Ny antenn är beställd)
    Detta är definitivt en potentiell haveriorsak! Antennen utstrålar i teorin ingenting från toppen och rakt ut, i praktiken avsevärt mindre än vinkelrätt som du ju brukar ha den. Tyvärr brukar "låsningen" i leden ge upp men då är det bättre att fixera antennen med CA-lim vinkelrätt.
    /Leif

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Drog ner gasen innan ni tapppade kontakten i båda fallen om jag förstår rätt. Vet inte hur bra flygare ni är och inte heller egenskaperna på funjet men flyger man för långsamt och samtidigt drar höjdroder stallar man och det kan i alla fall på mindre aerobatic kärror upplevas som man tappar kontakten en kort stund i en sväng. Tyngdpunktens läge har också betydelse för hur flygplanet beter sig i lägre hastigheter. Men det kan ju vara vad som helst, t.ex. dålig räckvidd eller glapp i kontakter.

  18. #18
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Har kommit fram till att felet måste ha berott på antennplacering/vinklar. Monterade min ar7000 med satellit i funjeten igår. På vardera mottagare sticker ena antennen rakt uppåt medan den andra ligger horisontellt i flygriktningen. Gjorde ett test med mottagaren där jag med strömmen påslagen rörde rodren fram och tillbaka, ryckte ur batteriet ur planet för att sedan sätta i batteriet igen samtidigt som jag rörde på rodren. I samma sekund som kontakten sattes i återfick jag kontroll över rodren vilket känns väldigt betryggande. Har idag även bytt ut antennen på fjärrkontrollen mot en ny sådan och har valt att ha den antennen 90 grader åt höger.

    Efter allt detta genomfördes en lyckad flygning Jag håller tummarna och ber till diverse gudar att problemet är löst och ser fram emot många problemfria flygningar framöver!

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Beroende på hur hårt man belastar servon skall man dimensionera becen. I ditt fall kan det knappast handla om en så kallad "brown ut" då du skrev att du flög lugnt och inte belastade servon men ja en bec som kan leverera 6v och 5-6A borde räcka långt. Kolla med räckviddstester och allt annat som har föreslagits och hoppas du och kompisen hittar felet.
    Beställde en Hitec BEC idag (3A med 5A burst) som jag tänker använda när jag går över till en 6S setup.

    Detta är definitivt en potentiell haveriorsak! Antennen utstrålar i teorin ingenting från toppen och rakt ut, i praktiken avsevärt mindre än vinkelrätt som du ju brukar ha den. Tyvärr brukar "låsningen" i leden ge upp men då är det bättre att fixera antennen med CA-lim vinkelrätt.
    Som sagt, antennen är nu utbytt och om låsningen i ledet går sönder i framtiden tänker jag följa ditt råd med att limma. Tack!

    Vet inte hur bra flygare ni är och inte heller egenskaperna på funjet men flyger man för långsamt och samtidigt drar höjdroder stallar man och det kan i alla fall på mindre aerobatic kärror upplevas som man tappar kontakten en kort stund i en sväng. Tyngdpunktens läge har också betydelse för hur flygplanet beter sig i lägre hastigheter.
    Skulle vilja tro att vi iaf är tillräckligt skickliga flygare för att inte stalla planen iaf Jag tycker funjeten har otroligt fina flygegenskaper, speciellt i den relativt lätta setupen som vi kör med nu. I kompisens fall drog han mkt riktigt ner på gasen, men detta efter att ha legat någonstans mellan 150-200km/h. Skulle uppskatta hans fart till någonstans runt 100km/h när kontakten tappades vilket är långt ifrån stallspeed


    Jag får tacka så hemskt mkt för all hjälp/svar jag fått i denna tråden! Känns väldigt kul att man som ny på ett forum får snabb och bra hjälp!

    Avslutar med en liten bild på kärran!


  19. #19

    Standard

    Att antennen ligger i flygriktningen var intressant, varför då? Det är ju polarisationen som är viktig och visst kan man ibland uppnå god polarisation på det viset men det är betydligt viktigare att antennerna inte skyms bakom batterier etc samt, som påtalats, placeras en bra bit från störande utrustning så som motor, BEC, fartreglage etc.

    Jag brukar ofta placera antennerna i ett sk vertikalt V, dvs bägge antennerna uppåt (eller nedåt) med ca 60-90 graders vinkel mellan spröten. Detta när sändarantennen står nedåt eller uppåt. Det går visserligen att placera antennerna annorlunda också så länge god polarisation erhålls.

    Är inte Spektrum lite ökänd för att störas lätt och ha relativt kort räckvidd?

  20. #20

    Standard

    Slungan ser betryggande ut, 6S setup brukar bli tungt att tjonga iväg för hand...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Tappad fingertoppskänsla
    Av lekman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 09:33
  2. Tappad kontakt?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 12:41
  3. Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 18:08
  4. Hk kontroll kort
    Av Danne76 i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 11:20
  5. Full Kontroll på Facebook!
    Av Full Kontroll i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •