Hej!

Jag är helt ny på detta forumet och tänkte inleda mitt medlemsskap med att be om hjälp!

Jag och en kompis har byggt ihop varsina identiska funjet ultra. Setup är som följer:

Funjet Ultra
Hobbyking dlux 100A fartreglage
E-flite bl15 3200kv motor
APC 6x4 E propeller
Turnigy nanotech 3s 2350mah 65-130c
Hitec hs82mg servos
OrangeRX mottagare med satelit
EN spektrum dx7 som vi delat på (båda planen sparade som separat modell i kontrollen)

I slutet på förra veckan premiärflög min kompis sin funjet, sammanlagt 5 flygningar utan några som helst problem. Igår var det dags igen. Jag börjar med att flyga ett annat plan (hobbyking parkjet). Allt går perfekt.
Därefter tar min kompis upp sin funjet. Flyger ca 1 minut (varav en fullgas repa), drar ner på gasen och lägger sig i en sväng varpå all kontakt med planet tappas. Planet gick ner ganska hårt i backen och möjligheter till reparation var obefintlig. Som tur är var det bara karossen som blev skrot, resten höll.

Vi konstaterade att något måste ha varit fel på planet varpå jag skickade upp min funjet. Jag flyger hela batteriet med flera fullgasrepor osv. När jag märker att krämen börjar sina slår jag av gasen och glidflyger bort för att komma in för landning. När jag ligger i svängen upptäcker jag att även jag tappat kontakt med planet. Tur som jag hade fick jag åter kontakt med planet ca 1-2 meter över marken och lyckas rädda det.
Landade planet utan problem.

Min kompis ska beställa hem en ny kaross, men ingen av oss vågar ta upp planen igen innan vi rett ut vad felet var och hur vi kan undvika att det händer igen.

Fjärrkontrollen var fullt laddad, i kompisens fall var batteriet i planet mer eller mindre fullt laddat. Min egen gissning är att mottagaren av någon anledning startat om under flygningen (vilket leder till att planet inte går att kontrollera under ca 5 sekunder) tillräckligt lång tid för att kompisen skulle krascha och samtidigt tillräckligt kort tid för att jag skulle hinna återfå kontroll innan krasch.

Kan en separat BEC med mottagarack vara en lösning? Kan vinkeln på antennen mot planet ha spökat? Andra möjligheter?

Ursäktar att jag skrivit en halv uppsats, men känner samtidigt att det är bra att få med så mkt info som möjligt från början.

Tacksam för svar!

mvh
Mattias