Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Stlla knslighet p Turnigy 9x

Standard Stlla knslighet p Turnigy 9x

Halloj vnner !
    Mste f stlla en lite dum frga..
    Jag och min gode kamrat har infrskaffat oss varsin Turnigy 9x och r rejlt njda med dom..!
    Jag sjlv har gtt frn nn flysky-modell p 6 kanaler till denna..
    P den gamla radion kunde jag enkelt koppla om en switch och sedan stlla knslighet p hjd/skevroder..
    Jag har nnu inte lyckats hitta ngon sdan funktion p denna radio, mer n dual-rates funktionen..
    r det nn som har en aning om det "enkelt" gr att f en liknande funktion p Turnigyn dr jag kan stlla knsligheten p dessa 2 kanaler med nn av rattarna ?

Mvh Johan

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

Standard

Det lter som expo. Jag r inte insatt i originalmjukvaran till 9x men det str nog i instruktionerna.

Standard

Vad menar du med knslighet, normalt i plan r ju dualrates ett stt att begrnsa utslagen och sedan expo hur mycket utslagen rr sej i olika omrden av spakrrelsen. Du har bda i turnigynen men iom du inte menar dualrates s undrar jag vad du menar - hur vill du servona ska rra sej i frh. till spakrrelser?

Jag kr opentx och dr r ger +vrden p expo mindre servorrelse kring spakarnas mittgen och sedan kommer "resten" nr man dragit mer i spaken. -vrden borde ge tvrtom (dvs knsligare roder kring spakarnas mittlgen). I opentx stlls sdant in under resp modell i "sticks" menyn, dr ven nskad switch fr funktionen vljs. (skrm 4/10)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

Standard

Frstr att jag kanske inte uttryckte mig professionellt nog
    Som det r nu s gr skevrodrena p tok fr hga utslag nr jag drar sidleds i spaken..
    P min tidigare kontroll har jag med en "knob/ratt" kunnat justera knsligheten steglst..
    Med dual rates kan jag ju bara stlla om vrdet frn t.ex 100 till 40% nr jag slr om switchen.. Jag vill kunna justera rodrets utslag med en av rattarna p min T9x istllet.. =)

Mvh Johan

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

Standard

Det bsta mste ju vara att du provar dig fram till hur mycket expo du tycker funkar bst och sedan anvnda det vrdet p dual rates.
    Det blir ju konstigt att flyga med olika roderutslag hela tiden

Standard

Jag har inte orginalmjukvaran, men opentx med globala variabler. D kan man tex. skapa en custom switch, stta den till permanent on och lta GV1 styras av tex vredet P1.
    Sen gr man till sina mixes och lter kanalen fr skev ha source Ail med Weight GV1 (i stllet fr default 100).
    Enkelt exempel, man br frsts se till att GV1 gr frn nt min till 100 (dvs aldrig noll och inte kunna ndra tecken)
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

Standard

Ja.. det verkar som att dual rates r enda melodin nr det kommer till orginalmjukvaran.. Blir nog till att uppgradera den snart nd.. Verkar ju kunna lsa upp bra mycket funktioner ! =)

Tusen tack fr eran hjlp, hursomhelst !

Mvh Johan

Standard

Ja, radion blev lttare jobba med mha av usbaspsladden, companion-programmet och opentx Fast jag "frlorade" backlighten av ngon anledning, den r av nr den stts p av mjukvaran och p nr den r av - s har lagt en switch i resp modellminne som stnger av BL (dvs tnder lyset ) om det skulle behvas.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om utslagen blir p tok fr stora s kan du ju lsa det permanent genom att flytta ut linken nt "hl" p roderhornet eller flytta in den p servo-oket. Ofta brjar man med dessa mekaniska justeringar innan man gr in p de "elektriska".
    Sen har du skert nt som heter EPA eller liknande (End Point Adjustment) dr du kan stlla in de maximala utslagen t resp hll. Nsta steg r Dual Rate som gr att du kan f tv fasta maxutslag. Slutligen exponentiella utslag vilket gr att du kan f spaken "oknsligare" runt mittlgen men det pverkar inte maxutslagen.
    Roger

Liknande mnen

1. Stlla in KK2 kvadd
    Av numnutchris i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2012-12-25, 23:52
  2. Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-09-23, 21:21
  3. Stlla om ett KK kort!
    Av Carl i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-05-30, 08:48