Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ställa känslighet på Turnigy 9x

  1. #1

    Standard Ställa känslighet på Turnigy 9x

    Halloj vänner !
    Måste få ställa en lite dum fråga..
    Jag och min gode kamrat har införskaffat oss varsin Turnigy 9x och är rejält nöjda med dom..!
    Jag själv har gått från nån flysky-modell på 6 kanaler till denna..
    På den gamla radion kunde jag enkelt koppla om en switch och sedan ställa känslighet på höjd/skevroder..
    Jag har ännu inte lyckats hitta någon sådan funktion på denna radio, mer än dual-rates funktionen..
    Är det nån som har en aning om det "enkelt" går att få en liknande funktion på Turnigyn där jag kan ställa känsligheten på dessa 2 kanaler med nån av rattarna ?

    Mvh Johan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Det låter som expo. Jag är inte insatt i originalmjukvaran till 9x men det står nog i instruktionerna.

  3. #3

    Standard

    Vad menar du med känslighet, normalt i plan är ju dualrates ett sätt att begränsa utslagen och sedan expo hur mycket utslagen rör sej i olika områden av spakrörelsen. Du har båda i turnigynen men iom du inte menar dualrates så undrar jag vad du menar - hur vill du servona ska röra sej i förh. till spakrörelser?

    Jag kör opentx och där är ger +värden på expo mindre servorörelse kring spakarnas mittägen och sedan kommer "resten" när man dragit mer i spaken. -värden borde ge tvärtom (dvs känsligare roder kring spakarnas mittlägen). I opentx ställs sådant in under resp modell i "sticks" menyn, där även önskad switch för funktionen väljs. (skärm 4/10)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Standard

    Förstår att jag kanske inte uttryckte mig professionellt nog
    Som det är nu så gör skevrodrena på tok för höga utslag när jag drar sidleds i spaken..
    På min tidigare kontroll har jag med en "knob/ratt" kunnat justera känsligheten steglöst..
    Med dual rates kan jag ju bara ställa om värdet från t.ex 100 till 40% när jag slår om switchen.. Jag vill kunna justera rodrets utslag med en av rattarna på min T9x istället.. =)

    Mvh Johan

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Det bästa måste ju vara att du provar dig fram till hur mycket expo du tycker funkar bäst och sedan använda det värdet på dual rates.
    Det blir ju konstigt att flyga med olika roderutslag hela tiden

  6. #6

    Standard

    Jag har inte orginalmjukvaran, men opentx med globala variabler. Då kan man tex. skapa en custom switch, sätta den till permanent on och låta GV1 styras av tex vredet P1.
    Sen går man till sina mixes och låter kanalen för skev ha source Ail med Weight GV1 (i stället för default 100).
    Enkelt exempel, man bör förstås se till att GV1 går från nåt min till 100 (dvs aldrig noll och inte kunna ändra tecken)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Standard

    Ja.. det verkar som att dual rates är enda melodin när det kommer till orginalmjukvaran.. Blir nog till att uppgradera den snart ändå.. Verkar ju kunna låsa upp bra mycket funktioner ! =)

    Tusen tack för eran hjälp, hursomhelst !

    Mvh Johan

  8. #8

    Standard

    Ja, radion blev lättare jobba med mha av usbaspsladden, companion-programmet och opentx Fast jag "förlorade" backlighten av någon anledning, den är av när den sätts på av mjukvaran och på när den är av - så har lagt en switch i resp modellminne som stänger av BL (dvs tänder lyset ) om det skulle behövas.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om utslagen blir på tok för stora så kan du ju lösa det permanent genom att flytta ut linken nåt "hål" på roderhornet eller flytta in den på servo-oket. Ofta börjar man med dessa mekaniska justeringar innan man går in på de "elektriska".
    Sen har du säkert nåt som heter EPA eller liknande (End Point Adjustment) där du kan ställa in de maximala utslagen åt resp håll. Nästa steg är Dual Rate som gör att du kan få två fasta maxutslag. Slutligen exponentiella utslag vilket gör att du kan få spaken "okänsligare" runt mittlägen men det påverkar inte maxutslagen.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Ställa in KK2 kvadd
    Av numnutchris i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 23:52
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 21:21
  3. Ställa om ett KK kort!
    Av Carl i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 08:48
  4. Att ställa in motorn rätt!
    Av DanneG i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 11:48
  5. Ställa in förgasaren
    Av Dalmasen i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •